Vad skulle du göra med det här?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Pieter
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawe
    Var till Kent på Nols Ciklidhobby idag...och fy tusan vad trivsamt det är att gå där och kolla in alla hans kar...tjöta lite fesk med honom.

Det blev dessa denna gång:

4st Synodontis petricola
    5st (2+3) Copadichromis trewavasae "Mloto fireline", Nsisi

Så nu är karet invigt... Det är oerhört roligt och nu inväntar jag bara en fin sändning av lite mer fisk för att fylla på karet och ha det i full gång snart.
    hehe tjöta lite med Kent om fesk, jojo kan tänka mig att det blev en hel del fesk prat om jag känner Kent rätt

gött att du har fått börja lägga i fesk i karet, å en snygging som du har valt med grattis till den Malawe.
    bidde lite avis där nu

//Pieter

Lämna en kommentar:

• ozric
    svarade
    Om du menar Syn. Petricola Mats,så "gökar" de på sedvanligt fisk-maneer. Alltså, de stör nog inte ciklidernas lekar.

Lämna en kommentar:

• specmats
    svarade
    kan bli tufft med gökis-malar med din tilltänkta setup!?, min mbuna grupp med mestadels Auratus i ett 450 liters har fullt upp kan ja säga..men dom genererar turbulens verkligen...lite "dither" som tar för sej

Lämna en kommentar:

• palleh
    svarade
    Här har du två varianter av den

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Och länken dit har du glömt?

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Just nu är de inte direkt speciella för de har inte färgat ut ännu. Det är dock en hane som är väldigt nära att börja färga ut ordentligt så det ska bli kul att se...

Det är mycket dåligt på nätet med just denna arten men jag hittade lite bilder på t ex "diskus" plats på Zoonen...samt på cichlidsnews hemsida.

Arten kallas för "Red tip", "Redline", "Fireline"...blandat med "Mloto"...och "Nsisi".

Lämna en kommentar:

• palleh
    svarade
    Var till Kent på Nols Ciklidhobby idag...och fy tusan vad trivsamt det är att gå där och kolla in alla hans kar...tjöta lite fesk med honom.

4st Synodontis petricola

Så nu är karet invigt... Det är oerhört roligt och nu inväntar jag bara en fin sändning av lite mer fisk för att fylla på karet och ha det i full gång snart.
    Ta gärna några bilder på Trewavasaen Ska själv hämta ett gäng om 3 veckor

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade

4st Synodontis petricola

Senast redigerad av StefanL; 27 March 2008, 01:05.

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Lite update...

Karet har stått i vatten i drygt tre-fyra veckor nu och allt verkar bra. Inga fiskar än men några ur denna konstellation är på gång:

Lethrinops sp. "Kande Island"
    Sciaenochromis fryeri
    Fossorochromis rostratus
    Copadichromis trewavasae "msisi" (fd Mloto Likoma)
    Labidochromis caeruleus
    Placidochromis phenochilus "Tanzania"
    Melanochromis sp. "Northern Blue"

Lämna en kommentar:

• deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Man då pratar vi stora "burkar" minst 2,5 meter lång och djup närmare 80 cm.
    NJae inte nödvändigtvis, fick det att funka på samma sätt när jag hade ett 860Liters hemma, det var bara 180cm långt.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Vilka troffar?
    Nedanstående skrev du i tidigare inlägg och det jag undrar vad hände med troffarna när ni hade dom tillsammans med prinsessor och snäckskalekare?

"Fast om jag ska vara riktigt ärlig så känns ett renodlat troffe kar som det bästa. Har inte bra erfarenheter av att mixa troffar med andra arter. Inte troffarnas fel, men när jag hade ett gäng troffar med prinsessor och snäckskalslekare samt jullar så gick det inte så bra."

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av deelay
    Jag har genom åren haft sammansättningar som absolut inte ska fungera, men det gjorde dom... tom bättre än rekommenderade sammansättningar.
    Konsten brukar vara att blanda fiskar som är så olika som möjligt, att kasta ihop en mbuna burk med enbart tuffa arter fungerar ofta sämre än att blanda upp det lite med fisk som inte känner konkurrens från varandra.

Om man kollar på mina fiskar som jag har hemma nu så färgade aulonocarerna inte ut ordentligt förens det kom i en blandning med lite tuffare fiskar.

Lyckas man få en stor burk ned väldigt olika arter att fubgera så får man en otroligt mycket roligare burk att titta på.

"Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor"
    Man då pratar vi stora "burkar" minst 2,5 meter lång och djup närmare 80 cm.

Lämna en kommentar:

• deelay
    svarade
    Jag har genom åren haft sammansättningar som absolut inte ska fungera, men det gjorde dom... tom bättre än rekommenderade sammansättningar.
    Konsten brukar vara att blanda fiskar som är så olika som möjligt, att kasta ihop en mbuna burk med enbart tuffa arter fungerar ofta sämre än att blanda upp det lite med fisk som inte känner konkurrens från varandra.

Om man kollar på mina fiskar som jag har hemma nu så färgade aulonocarerna inte ut ordentligt förens det kom i en blandning med lite tuffare fiskar.

Lyckas man få en stor burk ned väldigt olika arter att fubgera så får man en otroligt mycket roligare burk att titta på.

"Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor"

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Enda "liknande" erfarenhet jag haft var med arten Tramitichromis intermedius (tidigare Lethrinops släktet) och det arten gick hur bra som helst i ett blandakvarium. Lugn och balanserad art som inte brydde sig mycket om vad som skedde runt om i karet utan skötte sitt. Blev det någon dispyt så klev den inte undan heller. Nu säger det givetvis inte mycket i jämförelse kanske men arternas beteenden och miljökrav kan vara ganska snarlika.

Överhuvudtaget känns det som att det finns liten erfarenhet på just Lethrinops sp. albus, Kande Island. De flesta arter trivs nog bäst med sina egna i ett större akvarium.

Lämna en kommentar:

• specmats
    svarade
    jag tror att Lethrinops är nästintill fel släkte om man söker ett "sällskapsakvarium", även med handplockade milda arter, men min erfarenhet är endast teoretisk men men..Personligen tror jag att det knappast går, har läst ganska mycket att släktet är känsliga för yttre faktorer och har en bild att det är lite som vissa Aulonocara och tillochmed tanganyika-sandciklider, visst finns det undantag men "på pappret" ser det ut att bli svårt..(bara mina personliga funderingar)

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...