Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LN
    svarade
    Hej Bilbo! Verkligen trevligt att träffas tidigare idag.

    Det fönstret är helt åt norr så att jag får inte ens morronsol rakt in, o från framsidan så behöver fasaden ett fönster så att det inte ser ut som ett tillbygge utan blir en naturlig del av huset. Men sammtidigt så jag håller med dig det är inte optimalt på något sätt, så att vi letar alternativa lösningar.

    Men det är fruktansvärt drygt just nu när man går och väntar på att de sista pusselbitarna ska falla på plats och jag kan sätta igång allt på allvar med projektet.

    Lämna en kommentar:


  • Bilbo
    svarade
    Är det tänkt att du skall ha ett fönster ovanför akvariet, eller tar du bort fönstret nu?

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Även om karet är stort tror jag också det är klokt att akta sig för fisksoppa.

    P
    Helt sant! Det är väldigt lätt att lura sig själv och tro att man kan komma undan känslan av fisksoppa bara för att karet är stort. Mitt är iofs inte i närheten lika stort, men jag lyckades ändå göra misstaget med för många arter. Skulle jag göra om det idag hade jag helt klart haft två stora grupper som bas. Sen kan man komplettera med några udda par. De två stora grupperna bildar harmoni i jämförelse med att ha 4-6 st av varje art som yr omkring. Det ser jäkligt rörigt ut kan jag intyga!

    Jag ska förmodligen ta och göra om - göra rätt... Fast det blir svårt nu när man redan har hittat favoriter!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Snyggt Tezz

    Jo jag var inne på det, T.e.x att ta ett foto från T-sjön och göra karet efter det. Ta fiskarna på bilden och kanske komplettera med annan fisk från samma plats. O visst det kanske kommer men som det ser ut i nuläget så kommer jag att köra med fisk från hela sjön ev. så blir det fisk bara från "nedre" halvan.
    Alltså inte köra biotop utan habitat. Försöka fixa nischer så att sandlekare, grottlekare, frivattenlekare och snäcklekare hittar sin ideala lekplats.

    Jovisst A C-son visst vill jag behålla SA-karet, men i uppgörelsen med C att jag överhuvudtaget skulle få starta megaprojeketet så sa jag att en fördel är ju att du/vi får tillbaka klädkammaren vid entren. Så att just nu så ligger karet lite pyrt till. Men våra discus har blivit husdjur som bara inte gör sig av med, o det talar ju till SA- karets behållande

    Lämna en kommentar:


  • tezz
    svarade
    Att du inte gör en biotop här är bilder på mitt mini Taiwan ref

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Det känns lite trögt just nu. Alla priser är inte framme. Grävfirman kunde inte komma förrän i slutet på september. Så man går här och stampar.
    C är inne på att det är ok att behålla 540 SA karet som är inbyggt även efter tillbygget. men jag känner att mina andra kar åker ut mest för att inte hobbyn ska ta all plats här hemma.
    Bifogar hur akvariet ska vara placerat i akvarierummet. Var först inne på att placera karet på långsidan men har nu mer eller mindre bestämt mig för denna placering.
    Ditt inbyggda SA-kar "MÅSTE" du ju ha kvar nu när du verkar ha bestämt dig för att satsa på Tanganyika i drömbygget! För övrigt så låter det vettigt att hålla akvarieantalet på en lagom nivå. Det skall inte kännas betungande att genomföra ett så roligt och intressant projekt...
    Mvh/Andreas.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Tror att jag vill ha öppningen mellan rummen ca:2 meter stor, och att öppningen blir mellan fönstret och tavlan.
    Placerar jag karet på långsidan så kommer det att synas och dominera huset mer eller mindre, o det vill varken jag eller C.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Det känns lite trögt just nu. Alla priser är inte framme. Grävfirman kunde inte komma förrän i slutet på september. Så man går här och stampar.
    C är inne på att det är ok att behålla 540 SA karet som är inbyggt även efter tillbygget. men jag känner att mina andra kar åker ut mest för att inte hobbyn ska ta all plats här hemma.
    Bifogar hur akvariet ska vara placerat i akvarierummet. Var först inne på att placera karet på långsidan men har nu mer eller mindre bestämt mig för denna placering.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Drömmen är ju helt klart att fylla karet med riktiga rariteter, men verkligheten är den att jag får min dröm i uppfyllelse ialla fall. För att jag tror att även med "standard" fiskar så kommer det att bli riktigt maffigt.
    Helt enig - karet kommer att bli mycket maffigt även med "vanligare" firrar. Köper man rariteter för verkligt dyra pengar så vill man väl oftast odla dem, och det kan ju vara lite bökigt att odla effektivt i ett så stort kar. Yngel lär det bli, men med det karet så tycker jag spontant att det vore skoj att försöka få till en "cykel", där enbart ett fåtal yngel växer upp till full size och då kompletterar den ursprungliga gruppen. Även om karet är stort tror jag också det är klokt att akta sig för fisksoppa. Inred det så att det blir olika nischer och kör med en art per nisch, t ex grottlekare, snäckskalslekare, halvpelagiska och sandlevande. I naturen går väl oftast hannarna från både Petrochromis och Troffar ensamma, bara yngel och honor som går i stim. Vore alltså rätt biotopriktigt att bara ha en Petro-hanne. Då slipper man dessutom risken för fighting.

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Vad tror ni om Petrochromis sp. "Yellow"??
    Den skulle sådär spontant kunna vara färgvarianten som skulle kunna passa.
    Men hur är den i lynnet???
    Och framför allt går den att få tag på med någorlunda rimligt pris??

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jo jag förstår vad du menar. Kanske inte den mest övertänkta frågan jag ställt.
    Eftersom jag är ute efter artrikedom så ska jag härmed sikta på en petrochromisart. Tips på variant motages tacksamt

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Funkar säkert men risken är nog otroligt mycket mindre än att 2 sorter Tropheus korsar sig. Har aldrig hört talas om det.

    Kolla på lite bilder här:


    Senast redigerad av Christian Alfredsson; 25 augusti 2007, 22:02.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
    Petrochromis finns ju det många färgranna saker av.
    Jo verkligen värt att kolla upp.

    Kan troffar och petrochromis korsa sig????????

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    När du ändå lägger dom pengarna på karet tycker jag du ska skaffa riktigt häftiga fiskar. En fisk som jag tycker borde finnas i är Xenotilapia nigrolabiata kolla bilder på www.rare-malawis.de . Vet att Håvmästarna kan ta hem sådana dessutom.
    Jo du har helt rätt men jag tror att det var den firren som kostade 1500 styck. Tyvärr är inte källan (banken) villiga att låna ut hur mycket som helst
    Men faktum är att mitt snack med Johan på Håvmästarna om möjligheterna till att få tag i lite udda tanganyika var det som gjorde att jag bestämde mig för T-sjön.
    Drömmen är ju helt klart att fylla karet med riktiga rariteter, men verkligheten är den att jag får min dröm i uppfyllelse ialla fall. För att jag tror att även med "sandard" fiskar så kommer det att bli riktigt maffigt.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    När du ändå lägger dom pengarna på karet tycker jag du ska skaffa riktigt häftiga fiskar. En fisk som jag tycker borde finnas i är Xenotilapia nigrolabiata kolla bilder på www.rare-malawis.de . Vet att Håvmästarna kan ta hem sådana dessutom.
    Riktigt läcker!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...