Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Falköping Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Cutekid
    Håller med dig Bilbo! Jag hade 5+7 av pleurospilus "kigoma" i mitt 375 liters med 3+3 Xenotilapia flavipinnis och ca 35 Tropheus sp. Kabimba och det fungerade perfekt. Alla arterna lekte och producerade rätt mycket yngel. Har inte alls upplevt pleurospilus som super aggro i de olika kar jag har haft den.
    Jag tycker nog det karet är väl fyllt med baar 35 troffar... hur stora var dom? var de 3cm så förstår jag att det funka men var de vuxna så kan jag inte förstå hur du ens fundera på o ha mer fisk än bara troffarna i det karet. skoj o se att det funka dock men trångt måste det varrt.

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Är väl oloka det där... men jag tycker som sagt att det är en ruskigt stygg firre som slår ihjäl eller jagar ihäl annan fisk. Jag anser att ges de platts så kommer en hane ha ett revir på 1x1 meter när de kommer upp i 8-10cm klassen.

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    Ursprungligen postat av Bilbo
    Jag tror det är lite olika. Mina pleurospilus "kigoma" var inte alls så aggresiva. Iofs hade jag dem med O. ventralis "Tembwe" som enligt mig är det aggresivaste som någonsin simmat i mina kar. Mina 25 cm Crenichichlor var som små söta lamm i jämförelse.
    Håller med dig Bilbo! Jag hade 5+7 av pleurospilus "kigoma" i mitt 375 liters med 3+3 Xenotilapia flavipinnis och ca 35 Tropheus sp. Kabimba och det fungerade perfekt. Alla arterna lekte och producerade rätt mycket yngel. Har inte alls upplevt pleurospilus som super aggro i de olika kar jag har haft den.

    Lämna en kommentar:


  • Bilbo
    svarade
    Jag tror det är lite olika. Mina pleurospilus "kigoma" var inte alls så aggresiva. Iofs hade jag dem med O. ventralis "Tembwe" som enligt mig är det aggresivaste som någonsin simmat i mina kar. Mina 25 cm Crenichichlor var som små söta lamm i jämförelse.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Jag måste dock varna för plerospilusen.... jag har aldrig varit med om en aggresivare fisk i mitt liv och då menar jag verkligen det... de tryckte upp mina kilesa 30cm ovan botten samt mina macrops lika så. och då hade jag bar 2 hanar i ett 900 liters.... när jag tog bort plerospilusen så tog macropsen för sig mer och kilesan fick även komma ner till botten o lekte gjorde de efter bara en vecka typ.
    Ajajaj dåliga nyheter. Hmmmm , Kilesa har jag inga planer på men kanske någon liten grupp Xenotilapia nigrolabiata är i tankebanorna. Mer verklighetanknytet är definitivt någon hästnos grupp.
    Samtidigt så tycker jag at plerospilusen är rackarns snygg.
    Ja det blir nog till att testa endel innan det blir balans i karet,
    men å andra sidan-det ska inte vara för enkelt

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Jag måste dock varna för plerospilusen.... jag har aldrig varit med om en aggresivare fisk i mitt liv och då menar jag verkligen det... de tryckte upp mina kilesa 30cm ovan botten samt mina macrops lika så. och då hade jag bar 2 hanar i ett 900 liters.... när jag tog bort plerospilusen så tog macropsen för sig mer och kilesan fick även komma ner till botten o lekte gjorde de efter bara en vecka typ.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Oja en hel drös bilder hoppas jag .

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av LN
    En strålande lördagsmorron här i Växjö.

    Inhandlade de första fiskarna som ska gå i det stora karet.
    Jag köpte 15st sandlekare Callochromis Pleurospilus Maswa på Håvmästarna i går kväll. Dom ser helt lite bleka ut nu på morgonen men här är första fotot av ungdjuren. Dom kommer att få gå i mitt 220liters hörnkar och växa till sig.
    Det är riktigt kul ha börjat samla på mig fiskbesättningen.
    Roligt LN!
    Antar att de fiskarna kommer att synas fler gånger här..?
    Mvh/ANdreas.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    En strålande lördagsmorron här i Växjö.

    Inhandlade de första fiskarna som ska gå i det stora karet.
    Jag köpte 15st sandlekare Callochromis Pleurospilus Maswa på Håvmästarna i går kväll. Dom ser helt lite bleka ut nu på morgonen men här är första fotot av ungdjuren. Dom kommer att få gå i mitt 220liters hörnkar och växa till sig.
    Det är riktigt kul ha börjat samla på mig fiskbesättningen.

    Lämna en kommentar:


  • Rauken
    svarade
    Den atikeln är jättebra... men som ofta med försäkringsbolag så kan det låta ganska olika när man skall teckna försäkring mot när man vill nyttja försäkringen. Det var det uppslaget jag tänkte på, alltså hur bra stämde löftena, hur var kontakt/arbetsgången i ett skadeärende, vad bör man tänka på (dokumentering, fotografering, mm).
    Men jag förstår mycket väl om du har annat att tänka på just nu (och annars också eftersom du verkar ständigt ha roliga projekt på gång..)

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Strålande Christian Strålande.
    Den länken kan nog hjälpa räta ut en hel del frågetecken som vi akvarister ställer oss ibland
    Dessutom så slipper jag att grunna på den artikeln eftersom det redan finns en bra artikel i ämnet

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Tack Rauken

    Jo jag har en tanke på att ringa runt till våra fem vanligaste försäkringsbolag och helt enkelt fråga ut om vilka rutiner de skadedrabbade kan väntas sig av just det bolaget. Även fråga vilka kriterier som akvarister kan tänka på/förebygga innan en olycka sker, med tanke på att förenkla sammarbetet vid skaderegleringen.

    Tyvärr har jag inte fått tummen ur innan detta projekt snurrade igång men jag ska försöka få tid men vet inte riktigt när.
    Kjell ringde för några år sedan här är de svaren:

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Så då var Tropheus Ikolan sålda som gick i hörnkaret.
    Lite tråkigt men inget att göra nått åt.
    Ska ha en grupp Ikola i stora karet, men eftersom dom gick för trångt och det lutar åt minst 5 månader innan det nya karet är igång så så så.

    Någon av Er som har C. Leptosoma Kekese erfarenhet??
    Verkar vare en snygg fisk och skulle sitta som handsken.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Tack Rauken

    Jo jag har en tanke på att ringa runt till våra fem vanligaste försäkringsbolag och helt enkelt fråga ut om vilka rutiner de skadedrabbade kan väntas sig av just det bolaget. Även fråga vilka kriterier som akvarister kan tänka på/förebygga innan en olycka sker, med tanke på att förenkla sammarbetet vid skaderegleringen.

    Tyvärr har jag inte fått tummen ur innan detta projekt snurrade igång men jag ska försöka få tid men vet inte riktigt när.

    Lämna en kommentar:


  • Rauken
    svarade
    Hej Larry!

    Otroligt kul å läsa om dina "häftiga" projekt, är inte ett dugg avundssjuk ... Satt å läste CB1-2007 i går och då speciellt om "olyckan" i söderpärlan. Tänkte då att dina erfarenheter ang. försäkringsfrågor vore ett perfekt ämne för dej att skriva en artikel om, snälla... Tror att många går och småfunderar på detta, och det är en sak att läsa på bolagens villkor (=reklamsidor ibland) och å andra sidan hur det fungerar irl...
    / Kenneth

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...