En kubik rovmalawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    Användare
    • januari 2006
    • 143

    #46
    Nu har jag byggt den andra filterkammaren och köpt filtermatta till den. Det blir en kammare i varje bakre hörn, byggt i plexiglas med en cirkulationspump på 2400 och 3000 liter/timmen. Modellen är den "klassiska" där man har filtermatta i en böj och pumpen bakom. Jag kommer även att fylla upp filterkamrarna med kuber av filtermatta. Bilder på dessa kommer vid senare tillfälle. Vi kommer också att köra två ytterfilter med en kapacitet på 1050 liter/timmen vardera. Funderar även på att köra UVC i framtiden.

    Nu ska jag börja fundera på ljusrampen. Jag har tre dubbelarmaturer till 120cm-rör med väldigt bra reflektorer. Dessa kommer jag att använda mig av och bygga in i en överbyggnad. Eftersom de endast är 120 cm funderar jag på att sätta kortare rör "på tvären" på höger gavel. Vänster gavel och även längst bak gör idet inte så mycket om det blir mörkt eftersom vi kommer att måla rutorna svart och det därför blir en mer "naturlig" övergång. Jag vill kunna komma åt att skrapa framrutan och höger sidoruta. För framtiden skulle det vara bra att komma åt alla fyra sidorna, man vet ju inte hur akvariet kommer att stå när man eventuellt flyttat det. Det blir till att börja skissa så smått.

    Inga nyheter angående flytten. Antagligen blir det väl inte av förrän i början av september.
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • mediabrus
      Användare
      • januari 2006
      • 143

      #47
      Nu har jag även sålt bort mitt 290 med channa gachua och tiretrack pilnäbb. Börjar bli tomt hemma nu med bara 350 malawi, så jag hoppas att vi får byta lägenhet snart. Kommer att bli en dryg väntan till början av september.
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • mediabrus
        Användare
        • januari 2006
        • 143

        #48
        Nu ska jag påbörja rivningen av vår akvarievägg. Virket därifrån kommer att användas till ljusrampen jag ska bygga. Jag har även betalt in pengar för Umeå akvarieförenings årliga inköpsresa i slutet av september. Det finns inte så mycket fisk här uppe och den som finns är oftast inte särskilt fin och dessutom svindyr.
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • mediabrus
          Användare
          • januari 2006
          • 143

          #49
          Akvarieväggen är riven och bortförd. Har sparat en del virke så att jag kan bygga ljusrampen - när jag kommit på hur jag ska bygga den. Jag har även spanat in en bänk som kanske skulle passa utmärkt för ändamålet. Svetsad i rejäla järnbalkar, verkar stabil. Två nackdelar bara: den har måtten 174x80 och den har bara fyra (ack så stabila) ben.

          Angående måttet tror jag inte det skulle vara så svårt att göra en förstärkt bänkskiva för akvariet att stå på som suicker ut 13 cm på vardera sidan och 2½ cm fram/bak. Man skulle även kunna förstärka bänken med ett eller två benpar av 2tum4-reglar samt mittstag av detsamma. Ska kolla närmare på den med en kompis i nästa vecka. Jag hade annars tänkt bygga min egen ställning i 2tum4-reglar. Ett tredje alternativ är att låta en jobbarkompis släkting (morfar eller vad det var) svetsa ihop en stabil konstruktion då han har en smedja där de gör just sådana konstruktioner. Då får man den måttanpassad och riktigt bra och stabil. Har frågat honom (jobbarkompisen) om prisförslag och han skulle vidarebefodra det.

          Jag har funderat en del runt bänkskivan där akvariet ska stå. En kompis har byggt en bänk till sitt 1400-liters där han har två 19mm spånskivor som underlag. Det är ett alterativ. Dock kostar en sådan skiva ungefär 200 kronor, dvs ca 400 kronor tillsammans. Ett billigare alternativ är att köra på tre stycken 12mm spånskivor för 80 kr styck, dvs 240 kronor tillsammans. Ett tredje alternativ som jag kom på igår är att använda en solid innerdörr med bredden 85 cm. Stabilare skiva lär man få leta efter skulle jag tro. Får kolla om de har någon billig dörr på Returmarknaden när vi ändå ska ta en titt på bänken.
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #50
            Hur har det gått med karet? Var ju ett tag sedan detta!! Bilder?
            Kan ge dig tips på fisk om du ännu inte skaffat det eller vet vad du vill ha.

            Skulle köra 4/5 arter bara fast lite större grupper.

            1+4 F.Rostratus
            1+2 A.Christyi
            2+6 N.Linni eller om du vill ha lite färg 2+6 N.Venustus
            1+4 D.Strigatus (enligt min erfarenhet får den snyggare färger än DC och får mindre damp ryck)

            Fryeri kan du räkna bort för de skulle bara bli mat till christyi
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #51
              Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
              Hur har det gått med karet? Var ju ett tag sedan detta!! Bilder?
              Kan ge dig tips på fisk om du ännu inte skaffat det eller vet vad du vill ha.

              Skulle köra 4/5 arter bara fast lite större grupper.

              1+4 F.Rostratus
              1+2 A.Christyi
              2+6 N.Linni eller om du vill ha lite färg 2+6 N.Venustus
              1+4 D.Strigatus (enligt min erfarenhet får den snyggare färger än DC och får mindre damp ryck)

              Fryeri kan du räkna bort för de skulle bara bli mat till christyi
              Jag tror inte malawi är aktuellt längre, så här ser hans uppsättning ut i sin profil.

              5 Paratilapia polleni
              5 Datnioides microlepis
              2 Stigmatogobius sadanundio
              1 Chitala ornata "gold"
              2 Neovespicula depressifrons
              5 Cromobotia macracanthus
              3 Mystus vittatus

              Men ja har för mig att han förlorade några dats nyligen

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #52
                Skulle vara kul med lite bilder på karet..
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • mediabrus
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 143

                  #53
                  Det var allt för länge sedan jag var här inne och skrev. Lustigt att min gamla tråd kommit upp igen. Det blev som sagt inte rovmalawi, även om jag säkert inte hade ångrat det valet heller. Det finns så otroligt mycket intressant fisk i världen! Den mer korrekta listan är:
                  6 Paratilapia polleni "small spot"
                  2 Datnioides microlepis
                  1 Chitala ornata "gold"
                  5 Cromobotia macracanthus
                  3 Mystus vittatus
                  1 Clarias batrachus
                  2 Anaspidoglanis macrostoma
                  1 Mastacembelus armatus

                  har även beställt ett gäng Channa bankanensis.

                  Jag har lite funderingar på att sälja mina polleni och satsa på ett ciklidfritt kar. Men jag tror nog att de blir kvar till vi flyttar om nåt år och då får jag förhoppningsvis starta upp ett kar enkom för dem. Skulle vara intressant att ha en renodlad Madagaskarbiotop. Nu har vi inte plats för det tyvärr.

                  Bilder kan jag försöka slänga upp senare, har inte tagit någon ny bild på länge nu. Inredningen består av Aquarium Münster bakgrund, två stora och några små mangroverötter och ett par andra rötter, bland annat redmoor. Rundade stenar som går i samma bruna nyans som bakgrunden. Bottenmaterialet är en blandning av engelsk sjösten i olika storlek samt blästersand. En del växter har kommit och gått. Jag började med mycket Cryptocoryner, men de blev uppgrävda direkt då jag släppt i mina giraffnosar. Nu är det Vallisneria, svärdsplanta, vattenormbunke och Hygrophila polysperma.

                  Belysningen varierar under dygnet med Aquarelle och lågenergilampor i olika kombinationer. Som filter kör jag kuber av filtermatta bakom bakgrunden, vilka jag nyligen la i fyra tvättpåsar á 40x50cm för att enklare kunna plocka upp och rengöra. Jag kör en kombination av tre Maxijet 1000, ett Eheim yterfilter på 1050 liter/timmen samt ett Eheim intervallfilter. Jag fick även en fix idé och placerade en utströmmarsten från en luftpump där bak för att syresätta filtervattnet och på så sätt främja bakteriefloran. Jag kommer att placera ett litet pumphuvud där bak som cirkulerar vattnet där bak också, och även förhindra att vattenståndet där bak minskar för mycket vilket det kan göra nu.

                  Jag startade karet som bräckvatten men det har så sakteliga gåt över till sötvatten. Lika bra det. Jag vet inte alls hur det kommer att utveklas i framtiden, kanske kmmer jag tillbaka till ruta ett och går över till rovmalawi, som faktiskt är riktigt snyggt och intressant. Jag är helt klart en ombytlig person, på gott och ont.
                  http://www.umea.akvarieforening.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...