En kubik rovmalawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #16
    Ursprungligen postat av mediabrus
    Har till och med funderat på att "bryta" hörnet på karet men jag tror att det går bra ändå.
    Så som det här akvariet står placerat tror jag det skulle bli mycket snyggare om hörnet var brutet. Och satsa absolut på 60 cm om du har råd. Du vill ju ha stora fiskar däri.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • mediabrus
      Användare
      • januari 2006
      • 143

      #17
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Så som det här akvariet står placerat tror jag det skulle bli mycket snyggare om hörnet var brutet. Och satsa absolut på 60 cm om du har råd. Du vill ju ha stora fiskar däri.
      Det är sant. Men när vi flyttar om några år och släpar med det aset är det klart lättare att placera in ett rektangulärt kar än ett måttanpassat med brutet hörn. Man kan använda det som rumsavdelare, bygga in det i väggen eller något annat. Det blir svårare med ett kar med brutet hörn. Likaså om vi blir tvugna att sälja det i framtiden, det är mycket enklare att sälja rektangulära kar.
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • mediabrus
        Användare
        • januari 2006
        • 143

        #18
        Ursprungligen postat av Tony
        50cm höjd räcker gott för stora rovmalawi. Mitt ena 1000-liters är 290x70x50, och där fungerar det fint med champsochromis caeruleus och andra snabbsimmare. Möjligtvis skulle mer höjd underlätta om man vill testa mer än en hane per art.
        Har du någon bild av det karet så man kan få en uppskattning om hur det ser ut? Jag hade inte tänkt ha mer än en hane per art i vilket fall som helst eftersom akvariet inte är större än det är (kommer att bli).
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #19
          Jag fixar upp en bild under kvällen.
          Tony Englund

          Kommentar

          • mediabrus
            Användare
            • januari 2006
            • 143

            #20
            Ursprungligen postat av Tony
            Jag fixar upp en bild under kvällen.
            Ser fram emot det.

            Jag funderade/skissade lite på belysningen på jobbet ikväll. Jag kommer att bygga en ramp där jag bygger in tre armaturer med två 36/40W-rör vardera (Aquarelle/Powerglo). Jag kommer även bygga in ett par svaga glödlampor för grynings/skymningsljus. Belysningen kommer att variera under dagen - glödlampor>2rör>4rör>6rör>4rör>2rör>glödlampor. Är detta ok? Rören är ju bara 120 långa och akvariet 200. Jag kom fram till att jag sätter de fyra bakre rören mer åt höger eftersom filterkammaren kommer att vara i det bakre vänstra hörnet och där behöver man inte belysa. De två rören längst fram placerade jag mer åt vänster. Jag har dessa tre dubbelarmaturer till mina kar nu och vill inte köpa nya i onödan. Rören är så gott som nya också. Annars hade ju längre rör varit klart bättre.
            http://www.umea.akvarieforening.se

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #21
              Hejsan
              Kul att det löste sig med könsfördelningen på dina compressiceps. Jag skulle vilja rekommendera en favorit som blir ganska stor (25-30) nämligen Nimbochromis linni. Förutom att det är en riktigt läcker firre med ett skönt utseende så är det ingen speciellt aggressiv Nimbochromis enligt mina erfarenheter. Med sin "snabel" får de dessutom att rejält rovfiskutseende

              Ett annat tips med Nimbochromisar är också att helst nöja dig med en art. Jag vet att olika akvarister har olika erfarenheter av detta men för mig så har de fightats rejält inom släktet och även korsat sig, trots att jag har haft av båda könen av alla arter och att akvariet var hyfsat stort (960 l).

              En annan liten lämplig detalj med linni är ju att det är Linnéår detta år och att fisken är döpt efter honom.

              Kommentar

              • mediabrus
                Användare
                • januari 2006
                • 143

                #22
                Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                Hejsan
                Kul att det löste sig med könsfördelningen på dina compressiceps. Jag skulle vilja rekommendera en favorit som blir ganska stor (25-30) nämligen Nimbochromis linni. Förutom att det är en riktigt läcker firre med ett skönt utseende så är det ingen speciellt aggressiv Nimbochromis enligt mina erfarenheter. Med sin "snabel" får de dessutom att rejält rovfiskutseende

                Ett annat tips med Nimbochromisar är också att helst nöja dig med en art. Jag vet att olika akvarister har olika erfarenheter av detta men för mig så har de fightats rejält inom släktet och även korsat sig, trots att jag har haft av båda könen av alla arter och att akvariet var hyfsat stort (960 l).

                En annan liten lämplig detalj med linni är ju att det är Linnéår detta år och att fisken är döpt efter honom.
                Jo, jag bytte ju in en av honorna mot en hane. Jag tackar dig för tipset om könsskillnaderna! Den har varit utfärgad nu en vecka kanske och jäklar vad fin den är. Idag tuggade en av honorna.

                Linni ska jag kolla upp!
                http://www.umea.akvarieforening.se

                Kommentar

                • Mikael_S
                  Användare
                  • maj 2006
                  • 246

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                  En annan liten lämplig detalj med linni är ju att det är Linnéår detta år och att fisken är döpt efter honom.
                  Är det säkert? Varför kommer det sig?
                  Mvh Mikael Schöllin

                  Kommentar

                  • mediabrus
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 143

                    #24
                    Hur många arter skulle det kunna gå i karet, med en hane per art?

                    Föutom Sciaenochromis fryeri (1+0) och Dimidiochromis compressiceps (1+2) som jag redan har funderar jag i dagsläget främst på Aristochromis christyi och möjligtvis Champsochromis caeruleus (kanske för stor?).

                    Det är ännu tre månader kvar till vi flyttar, så det finns tid att ångra sig och byta flera gånger om. Någon som har erfarenhet av Rhamphochromis? De verkar skoj och har ett tilltalande utseende.
                    http://www.umea.akvarieforening.se

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 514

                      #25
                      Hoppsan... Jag måste korrigera mig själv. Det är tydligen inte Linné som är anledningen till namngivningen utan en Dr. Linn. Jag hade läst detta om Linné för många år sedan och hade inte kollat upp om det stämmer men tydligen var den uppgiften inte korrekt.

                      En annan fisk som kanske kan vara intressant är F. rostratus? De blir rejält biffiga, är inte jätteaggressiva och har det roliga beteendet att de gräver ner sig när de skall håvas upp ur akvariet. Jag har två honor och är precis på jakt efter en ny hane då den gamla har lämnat in.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #26
                        Rostratus kan verkligen rekommenderas ja! Stor, snygg och snäll. En perfekt firre som kan gå med de flesta större fiskar utan problem. Att ha den med allt för ettriga mbunas är väl inte direkt bra, men för övrigt en höjdare.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • mediabrus
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 143

                          #27
                          Vi kanske flyttar redan den första juli. Då blir det uppstart av akvariet två månader tidigare än räknat. Trevligt trevligt.
                          http://www.umea.akvarieforening.se

                          Kommentar

                          • Micke Jarhl
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2277

                            #28
                            Kan rekommndera Rampsochromis Macrophalmus om man vill prova detta släktet dock blir hanen 35cm,honan runt 25-30cm krävr stort kar,leker på öppet vatten fångar rommen innan dom sjunker till botten lite udda...(leker som ien spiral svårt förklara omslingrade)
                            Micke Jarhl Med akvarium!

                            Kommentar

                            • mediabrus
                              Användare
                              • januari 2006
                              • 143

                              #29
                              Hur fungerar frontsor tillsammans med rovmalawi? En fundering som slog oss idag. Sambon är förtjust i dem.
                              http://www.umea.akvarieforening.se

                              Kommentar

                              • Tony
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4594

                                #30
                                Ursprungligen postat av mediabrus
                                Hur fungerar frontsor tillsammans med rovmalawi? En fundering som slog oss idag. Sambon är förtjust i dem.
                                Det funkar fint! Möjligtvis att frontosorna kan bli lite stressade när de ettrigare malawicikliderna leker.
                                Tony Englund

                                Kommentar

                                Arbetssätt...