En kubik rovmalawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    Användare
    • januari 2006
    • 143

    En kubik rovmalawi

    Vi kommer att flytta till ny lägenhet den första september och då passar vi på att göra oss av med våra tre akvarier, 290-375 liter, och i stället satsa på ett större. Jag har planerat in ett akvarium med måtten 200x100x50, det vill säga 1000 liter. I lägenheten finns en avsats som är ungefär 250x150 och det blir helt perfekt, nära till badrummet också. Vi vill ha ett rejält djup på karet och därför drar vi ner lite på höjden. Jag antar att det kommer bli svårt att nå en meter in om det är mer än 50 högt.

    Valet av fisk har varit svårt. Det har stått mellan större CA/SA, monsterfisk (channor och annat) eller rovmalawi. Min sambo är svag för Malawi och jag är svag för det mesta, så vi har kommit fram till att det är det bästa alternativet. Snygga fiskar med intressant jaktbeteende. Hanarna har vackra färger och de är aktiva och simmar runt. Det känns helt rätt!

    Vilka arter det kommer att bli är inte riktigt bestämt. Vi har just nu ögonätare 1+2, fryeri 1+0 samt rödzebra 2+5 samt en stor Synodontis angelicus och dessa kommer att bilda basen. Ögonätarna är mina favoriter, egensinnig form och snygg färg samt roligt jaktbeteende. Fryeri har vi haft tre honor som försvunnit men hanen är stor, blå och så himla snygg. Vet inte om vi kommer att satsa på fler honor i dagsläget, men hanen kommer att få följa med. Rödzebrorna är skojiga krabater, snygga ljusglimtar och bra foderleverantörer.

    Vi kommer att komplettera med en eller möjligtvis två arter till. Fusco ligger bra till, underbart snygg och aggro. Kanske lite väl aggro, vad säger ni som haft den? Venustus har vi haft innan och vi är inte så förtjust i den.

    Men det finns andra snygga och intressanta arter så som övriga Nimbochromis, Champsochromis (kanske lite stora för det här karet, eller?), Aristochromis christyi (verkar ha ett intressant jaktbeteende och kraftigt utseende), samt Tyrannochromis. Vi har ingen som helst erfarenhet av någon av dessa arter/släkten så ni får gärna dela med er av era erfarenheter. Några fler Synodontis hade varit trevligt. Kanske vi sparar vår Tiretrack-pilnäbb också.

    Akvariet kommer att vara 200x100x60 helglas. Vi kommer att bygga en ställning samt lysramp. Lysrampen kommer antagligen att rymma 3 dubbla 36W lysrör (har dem till nuvarande akvarierna så slipper vi köpa nya) samt ett par glödlampor för kväll/morgonbelysning. Det blir en blandning av Powerglo och Aquarelle. Jag kommer att göra så att ljuset växlar under dagen med en timer per armatur.

    Filtrering ska vi försöka lösa på ett smidigt sätt, kom gärna med förslag. Vi har ett par cirkulationspumpar på 2400-3000 liter/timmen samt ett ytterfilter på 1200 liter/timmen. Eftersom vi inte kommer att köra med någon bakgrund så får vi komma på något smart sätt att lösa filtreringen. En idé är att modifiera ett avloppsrör med en diameter på ca 10 cm och fylla denna med kuber av filtermatta. Borde vara enkelt att gömma bland stenrösena. Men som sagt, kom gärna med idéer och lösningar.

    Inredningen kommer att bestå av blästersand blandat med engelsk lite sjösten, rundade stenar i olika storlekar (från små till riktigt stora) samt lite växter. Vi har bestånd av bred vallisneria, javaormbunke och röd nymphea. Vi tänkte täcka den svartmålade baksidan med växter samt ha något bestånd här och där mellan stenarna.

    Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer i dagsläget. Vi fick reda på att vi fått lägenheten idag och vi flyttar in i slutet av augusti/början av september. Vi kommer att fylla på med bilder när saker börjar röra på sig. Kom gärna med förslag, kommentarer och goda råd. Vi vill att allt ska bli så bra som möjligt redan från start och vi har ungefär tre månader på oss att planera.
    Senast redigerad av mediabrus; 16 maj 2007, 21:45.
    http://www.umea.akvarieforening.se
  • mediabrus
    Användare
    • januari 2006
    • 143

    #2
    planlösningen av lägenheten med akvariet inlagt
    Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


    ps. jag måste bli medlem så att jag kan lägga in bilder i tråden
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • maj 2006
      • 246

      #3
      Låter som ett spännande välgenomtänkt projekt, fyll gärna på med bilder allt eftersom.

      Funderade på placeringen av karet, hur bred blir ingången till köket från vad jag antar är entrén? Tycker det verkar lite smalt, men jag kanske ser fel? Vore ju inte så kul o stöta mot karet varje gång man gick förbi, men men kanske fel på mitt ögonmått =)

      Lånar lite av bilden:
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • mediabrus
        Användare
        • januari 2006
        • 143

        #4
        Det var en tanke som jag också haft. Det är en anledning till att jag inte gör akvariet längre. Har till och med funderat på att "bryta" hörnet på karet men jag tror att det går bra ändå. Det är uppskattningsvis en meter mellan akvariet och städskåpet. En vanlig dörrpost är väl ungefär 80-85 cm, så det borde inte ställa till problem. Kanske man kan flytta kyl, frys och städskåp en bit också. Tittade inte efter när vi kollade lägenheten.
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • mediabrus
          Användare
          • januari 2006
          • 143

          #5
          Nu har jag fått ett pris på akvariet. 7750 kommer det kosta och det tycker jag är helt ok (bor trots allt i Norrland). Nu hoppas jag att jag kommer få mina andra akvarier och fiskar sålda så fort som möjligt. Och så får vi gå igenom allt vårt bråte nu när vi ska flytta. Säkert finns det något som någon annan behöver bättre än oss så att det rullar in lite till projektet. Ingen som vill ha lite gitarrpedaler till exempel?
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av mediabrus
            Ingen som vill ha lite gitarrpedaler till exempel?
            Har gitarrer pedaler?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Jag är alltid sugen på gitarrpedaler! Och rovmalawi är min andra passion

              Oktavpedal, nån extrem dist, en crybaby wah-wah ligger på önskelistan!
              Tony Englund

              Kommentar

              • christer antonsson
                Användare
                • september 2002
                • 183

                #8
                Ska vi diskutera valet av fisk? Innan tråden ballar ur=)
                Tycker att inte du ska behålla dina D.Compressiceps dock pga att ditt blivande kar är för lågt. Behåll dina Fryeri. Satsa inte på att köra vidare på dina Röd Zebror utan välj en Mbuna med tuffare temperament typ Metriaclima Zebra sp.Maisoni Reef 1+4 helst Vf då du får en tuffare mentalitet(en fantastiskt vacker och respektingivande gynnare). Vidare så tycker jag inte att du ska ta in Fuscotaeniatusen (den är en mördarmaskin)Och varför inte ta in någon Protomelas variant? Typ Ornatus eller Spilonotus 1+2, snälla fiskar normalt sett men kan bita ifrån om nöden kräver. Finns ju en del andra aspiranter tex Trimitichromis Intermedius eller Lethrinops "Red Cap" grymt snygga och tuffa.Tänk på att inreda för de grottlevande arterna.
                En god regel är att hålla lite större grupper istället för 1 par av 50 sorter.
                Christer Antonsson

                1800 liter Troffar:
                Ikola
                Pemba
                Duboisi- Mazwa
                Red Rainbow- Kapere

                Kommentar

                • mediabrus
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 143

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Jag är alltid sugen på gitarrpedaler! Och rovmalawi är min andra passion

                  Oktavpedal, nån extrem dist, en crybaby wah-wah ligger på önskelistan!
                  Just oktavpedalen och de extrema distarna är de jag kommer att behålla, det är ju de man har nytta av. (får inflika att jag gör noise)
                  http://www.umea.akvarieforening.se

                  Kommentar

                  • mediabrus
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 143

                    #10
                    christer:
                    Jag tackar för ditt inlägg och dina synpunkter, men jag tycker tyvärr inte att någon av nämnda arter verkar särskilt intressant. Jag kommer att behålla de arter jag har och satsa på ytterligare en lite större art, vilken det blir vet jag inte. Jag vill ha en riktig rovfisk med dito utseende eftersom det är därför jag valt Malawi. Annars hade valet av fisk blivit ett helt annat. Om rödzebrorna inte skulle klara trycket får jag helt sonika försöka flytta på dem. Ögonätarna är personliga favoriter som jag ogärna gör mig av med. Jag funderade på att göra karet 60 högt men det innebär en tusenlapp extra samt att det blir än mer omöjligt att nå in i karet, som kommer att bli väldigt djupt.
                    http://www.umea.akvarieforening.se

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Akvariet kommer att se mycket pampigare ut om det är 60 högt. Så satsa på det om du kan.
                      Om du måste fixa nåt i burken kan du sänka vattenståndet eller när du byter vatten.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • mediabrus
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 143

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Akvariet kommer att se mycket pampigare ut om det är 60 högt. Så satsa på det om du kan.
                        Om du måste fixa nåt i burken kan du sänka vattenståndet eller när du byter vatten.
                        Absolut! Det innebär en tusenlapp extra, vilket inte är så mycket egentligen. Men eftersom vår ekonomi inte är den bästa (jag timvikarierande personlig assistent och sambon student) så är en tusenlapp extra en hel del. Jag får bygga detta kar "på nåder" om man säger så. Får se hur det blir, man kommer säkert att ångra sig senare om man gör det 50 istället för 60 högt. Å andra sidan kommer akvariet se mycket bredare ut om det är 50 högt. Med just malawiciklider känns det inte som om de extra tio centimetrarna på höjden gör speciellt mycket, då det viktigaste är en stor bottenyta. Men jag kan ha fel, eller?
                        http://www.umea.akvarieforening.se

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Både höjd och bottenyta är viktig, då dessa firrar inte är några bottenlevande fiskar.

                          Har du kollat runt om priset? Går säkert att förhandla fram nåt bättre pris!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • mediabrus
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 143

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Både höjd och bottenyta är viktig, då dessa firrar inte är några bottenlevande fiskar.

                            Har du kollat runt om priset? Går säkert att förhandla fram nåt bättre pris!
                            Så sant. Jag får se om jag lyckas förhandla till mig en tusenlapp till för att höja karet en decimeter och tvåhundra liter. I Umeå är alternativen inte så många. Med en akvariehandlare som limmar kar och en glashandlare är konkurrensen inte så stor. Ett alternativ är att åka till exempelvis Globefish i Stockholm, vilket en kompis gjorde. Men det innebär en resa på över 120 mil! Detta kostar i bensin, släphyra och övernattning. För att inte tala om tid!
                            http://www.umea.akvarieforening.se

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              50cm höjd räcker gott för stora rovmalawi. Mitt ena 1000-liters är 290x70x50, och där fungerar det fint med champsochromis caeruleus och andra snabbsimmare. Möjligtvis skulle mer höjd underlätta om man vill testa mer än en hane per art.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...