Filterkombinationer !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #46
    Ahhhhhh deelay nu lät du så där bakåt strävande. Visst räcker det för att så har ja alltid gjort men det tar ju inte hobbyn frammåt

    Att testa nya grejer för att få fiskarna att trivas det är ju det som utvecklar.
    Förfilter sen lugnt vatten så att skiten sjunker sen biologiskt filter. Den halvtimmen man lägger till till din kvart är ju intjänad hur snabbt som helst. Dessutom så riskerar man mycket färre missöde eftersom man inte behöver pilla i ytterfiltret.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #47
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      deelay,
      klart det är onödigt att uppfinna hjulet igen - men om man nu råkar ha ett hjul och helt plötsligt får motor till det för en billigare peng, så gillar i vart fall jag det rätt bra.

      Hilsen,

      P
      ok da, för den här gången =)=)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #48
        Ursprungligen postat av LN
        Ahhhhhh deelay nu lät du så där bakåt strävande. Visst räcker det för att så har ja alltid gjort men det tar ju inte hobbyn frammåt
        Jasså du =) hur många känner du som kört med lego i sina filter? tror nog jag är den första! =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #49
          Jodå hihi du är nog den första. Lego förresten blir inte det poröst och löser upp sig i vattnet?
          Zeolit däremot ska ja prova kopplat till ett bottenfilter och en filterpatron. Kanske inte värt mödan för att det hänger på hur länge stenen är aktiv för att om ja fattat det rätt så tappar den yta?!?!?. Men det är ju alltid kul försöka minimera nitrathalten.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #50
            Ursprungligen postat av Underdog
            Tack Patrik!

            Det är ju en väldig skillnad på vad du säger och vad Topfrog skrev: "Ehfimec är ur bakteriell nerbrytningssynvinkel ett rent värdelöst material, vanlig engelsk sjösten är bättre."

            Jag tycker själv det är konstigt om Eheim använder värdelöst mtrl i sina pumpar. De är väl världsledande? I alla fall väldigt stora på pumpar.
            Nja, det är faktiskt ingen större skillnad på vad Tropfrog och jag menar, tror jag. Helt enig med Tropfrog i hans första uttalande, men det spelar liten roll i ditt fall eftersom du har en massa filtermaterial efter Ehfimech. Det räcker dock utmärkt att ha bara en bottenskyla av Ehfimech längst ner i filtret - det är enbart till för att fördela vattenströmmen jämnt genom filtret samt klippa det allra grövsta skiten som kan komma med ner i filtret. Eheim använder inte Ehfimech till bakteriell nedbrytning, det syftet har allt det andra filtermaterialet efter Ehfimech.

            Om jag skulle välja mellan att fylla hela filtret med Ehfimech eller med engelsk sjösten så hade jag i allafall valt engels sjösten - men det är detta som jag menar är lite finlir. Helst väljer jag att fylla ett ytterfilter med blå filtermatta. Jag håller iof med dig också, Eheim är inget dåligt märke och deras ytterfilter är vad jag själv skulle välja om jag valde ytterfilter. Nu gör jag inte det, så de pengarna sparar jag.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #51
              Ursprungligen postat av LN
              Men det är ju alltid kul försöka minimera nitrathalten.
              Då ska du köra med växter - de minimerar inte bara nitrat, de klipper även ammonium, fosfor och tungmetaller. Har man tillräckligt många växter får man tillsätta det där "möget" som de flesta akvarister byter vatten för att bli av med... Utöver det är de billiga i inköp, billiga i drift samt ger under hyfsade förhållanden ett överskott av syre. De växer dessutom, så det går att odla och sälja filter också... *s*

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #52
                Jodå kör med växter men inte i alla kar. Tycker för övrikt att växter är underskattade som vattenrenare. Vill inte hamna i en vattenbytardiskusion i denna eminenta filtertråd så att jag styr tillbaka till zeoliten

                Är det någon som har någon parameter hur länge zeoliten är aktiv?
                O fråga nummer två. Kan man "rengöra" zeoliten när tiden är inne?
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #53
                  Ursprungligen postat av LN
                  Är det någon som har någon parameter hur länge zeoliten är aktiv?
                  O fråga nummer två. Kan man "rengöra" zeoliten när tiden är inne?
                  Hur länge zeoliten är aktiv är väl en fråga om vilken belastning du har på den, dvs hur mycket grejer det är i vattnet som du vill ta bort. Minns inte helt, men har för mig att zeolit kan regenereras med koksalt - fast har också för mig att det var omständigt.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Pettson
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 86

                    #54
                    Om Zeolit!

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #55
                      Kanonbra länk pettson.
                      Inte bra med 2 veckors hållbarhetsperioder dock. Tänkte ta ett litet ytterfilter och 2 kg zeolit
                      förfiltrera genom att ta vatten direkt efter ett filter. Är det så enkelt att "ladda om" som beskrivs i länken så kan vinsten bli tillräckligt stor. Kan man då ha en sats i reserv så kanske bytet blir tillräckligt enkelt.
                      Sen är det ju bara att prova hur länge det tar innan nitrathalten stiger.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #56
                        Problemet med zeolith är att det minska uppbyggnad av ofarligt nitrat så att kvävefosforbalansen blir skev och cyanorisken blir överhängande. Om man inte hela tiden skall få byta stora mängder vatten för att upprätthålla balansen så bör man kompletera den med fosfatabsorber. Alternativt kan man förståss tillsätta nitrat, men då är ju hela poängen borta.

                        Angående engelsk sjösten så har jag aldrig sagt att jag rekomenderar det som filtermaterial, bara att det är bättre än ehfimec som biologiskt filtermaterial. Ehfimec är ett mekaniskt filtermaterial tillverkat för att fördela vattenströmmar och stoppa stora bitar skit. Den funktionen tror jag att filtermatta kan sköta nästan lika bra, med den fördelen att i en filtermatta stannar mer av skiten och ger det biologiska filtermaterialet mer handlingsutrymme. Sen har vi ju det med partikelnerbrytning och autotrofa bakteristammar också, den funktionen har inte makaronerna alls medans filtermattan är riktigt bra på det.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...