Filterkombinationer !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • februari 2007
    • 86

    Filterkombinationer !!!

    Tjenna... Har lite frågor om filtermatriel till Eheim 2217. Ska ha det filtret i ett malawi kar på 375L, ~20fisk & 3 malar. Skall enbart köra med ett ytterfilter. Tips på matrial till 2217 ???

    // Magnus
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Jag skulle ta första steget fin filtermatta, andra grov filtermatta och sedan ehfisubstrat för resten.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Ursprungligen postat av tropfrog
      Jag skulle ta första steget fin filtermatta, andra grov filtermatta och sedan ehfisubstrat för resten.
      MVH
      Magnus
      Är det någon speciel tanke med att placera den fina filtermattan först, blir inte den igensatt snabbt där?

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #4
        Om man har fin filtermatta sist borde det vara lättare när man vill rengöra den ussu men vad vet jag. God natt.
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Fin filtermatta först samlar DOC och DON och det blir kraftig tillväxt av autotrofa bakterier, då får nitrifierarna vara i fred i de övriga materialen. Med lagom belastad akvarium klarar man ändå 3-6 månader mellan filtertvättarna.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Ursprungligen postat av tropfrog
            Fin filtermatta först samlar DOC och DON och det blir kraftig tillväxt av autotrofa bakterier, då får nitrifierarna vara i fred i de övriga materialen. Med lagom belastad akvarium klarar man ändå 3-6 månader mellan filtertvättarna.
            MVH
            Magnus
            ..vilket på svenska betyder?
            Tony Englund

            Kommentar

            • Snurbo
              Användare
              • februari 2007
              • 86

              #7
              Ursprungligen postat av tropfrog
              Fin filtermatta först samlar DOC och DON och det blir kraftig tillväxt av autotrofa bakterier, då får nitrifierarna vara i fred i de övriga materialen. Med lagom belastad akvarium klarar man ändå 3-6 månader mellan filtertvättarna.
              MVH
              Magnus

              Jo då så att de eeeee..... Fattar inget =).....

              Alltså... Vill ha nån bra filter kombination som funkar till mitt kar. Eller det kanske följer med filtermatta orginal.... märker jag iofs i morgon.


              // Magnus

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #8
                Ursprungligen postat av Snurbo
                Jo då så att de eeeee..... Fattar inget =).....

                Alltså... Vill ha nån bra filter kombination som funkar till mitt kar. Eller det kanske följer med filtermatta orginal.... märker jag iofs i morgon.


                // Magnus
                hejj jaa du kan prata med den affäre där zoo i nån plats närmare där så¨den kan fixa dig.. är du nervös och osäkert om den ännu ?? eller hur dåå?? klart den är toppen klart ehiem 2217 så yttrefilter..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • Snurbo
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 86

                  #9
                  Ursprungligen postat av classe
                  hejj jaa du kan prata med den affäre där zoo i nån plats närmare där så¨den kan fixa dig.. är du nervös och osäkert om den ännu ?? eller hur dåå?? klart den är toppen klart ehiem 2217 så yttrefilter..
                  Har redan beställt en sån på internet, men e osäker på hur man ska packa den. Jo man kan gå till en zoohandlare & fråga, men det borde ju vara bättre hjälp här. Alla här håller ju på med ciklider osv....

                  // Magnus

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    #10
                    Ursprungligen postat av Snurbo
                    Har redan beställt en sån på internet, men e osäker på hur man ska packa den. Jo man kan gå till en zoohandlare & fråga, men det borde ju vara bättre hjälp här. Alla här håller ju på med ciklider osv....

                    // Magnus
                    Jag hade ett sånt filter tidigare och körde med hälften biobollar och hälften filtermatta. Biobollarna i botten med filtermatta ovanpå det. Det fungerade jättebra. Och jag rengjorde det filtret bara en gång om året.
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Snurbo
                      Har redan beställt en sån på internet, men e osäker på hur man ska packa den. Jo man kan gå till en zoohandlare & fråga, men det borde ju vara bättre hjälp här. Alla här håller ju på med ciklider osv....

                      // Magnus
                      okej.. den finns bra många i gbg på zoo där som den har många ciklid specialt så den hjälper dig.. eller åka till nols ciklidhobby?? eller i borås zooliska??? ingen problem.. eller åka till falköping där finns bra där.. hur eller lös??

                      min själv jag kör med den är
                      botten- "makroner" enfy fix eller mech..
                      mitten- "vit sand" enfy lav eller substarat..
                      uppe- valt fritt så gärna mig egna jag haft den själv är den grön tassel fin mjuk..
                      sista övre är den inte måste ha den finfilterduk o om du vill men jag gjort inte..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • leis
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 50

                        #12
                        Hej igen Snurbo
                        Testa med 2 Eheim blå filtermattor överst och fyll resten med makaroner eller biobollar.
                        Med 2 mattor kan du rengöra en i taget och byta plats på dom. Köp det som är billigast...Jag har själv kört mattor överst och haft biobollar eller makaroner under och det funkar.. Har även kört med marmorflis under och ett tag körde jag med plastpapiljotter som jag köpte billigt hos en damfrisör... Vad jag menar är att det finns mycket junk till fantasipriser på marknaden.. Räkna med att ge filtret en vecka till det blir riktigt tyst..
                        Leffe Söderström

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #13
                          Tja, snurr! Jag kör med Ehfimech (klassiskt keramikmaterial för biologisk filtrering i ytterfilter, brukar kallas makaroner...) o Ehfisubstrat (ser ut som små stenar)oxå utmärkt filtermaterial för biologisk filtrering.. Dessa två placerar du i dom lägre facken på ditt filter o i det översta någon form av filtermatta. Ett material i vardera fack.

                          Antingen grovporig lr finporig, filtermatta först för detta ska funka som en förfiltrering till ditt filter och ska därför vara smidigt att lyfta ur o göra rent vid behov. (Behov: om filtret börjar gå trögt...)

                          Dom andra ska du i stort sett aldrig behöva röra!!! Där ska det bli gojsigt o samlas en massa nyttiga bakterier som bryter ner alla avfall.

                          Här har du länkt till ehfimech o ehfisusbrat. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...84c08ba149bea4
                          Här är länkt till filtermattor.
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • Snurbo
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 86

                            #14
                            Ursprungligen postat av m[A]use^
                            Tja, snurr! Jag kör med Ehfimech (klassiskt keramikmaterial för biologisk filtrering i ytterfilter, brukar kallas makaroner...) o Ehfisubstrat (ser ut som små stenar)oxå utmärkt filtermaterial för biologisk filtrering.. Dessa två placerar du i dom lägre facken på ditt filter o i det översta någon form av filtermatta. Ett material i vardera fack.

                            Antingen grovporig lr finporig, filtermatta först för detta ska funka som en förfiltrering till ditt filter och ska därför vara smidigt att lyfta ur o göra rent vid behov. (Behov: om filtret börjar gå trögt...)

                            Dom andra ska du i stort sett aldrig behöva röra!!! Där ska det bli gojsigt o samlas en massa nyttiga bakterier som bryter ner alla avfall.

                            Här har du länkt till ehfimech o ehfisusbrat. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...84c08ba149bea4
                            Här är länkt till filtermattor.
                            http://www.guldfisken.se/beta/catalo...84c08ba149bea4

                            Tja mannen..... Mkt bra svar Mause. Ska iväg till zooaffärn & inhandla lite makaroner & sånt.
                            HEJJA MERTID!!! =)

                            // Magnus

                            Kommentar

                            • m[A]use^
                              Användare
                              • december 2005
                              • 909

                              #15
                              Mertid! Suck sicken helg! Somna inte när ja kom hem heller! Blir tufft ikväll!

                              Jo hört mig för lite o dom substrat jag tipsat dig om brukar man bli rekommenderad! Finns säkert en massa annat o stoppa i oxå. Men nu har du lite o gå på i alla fall! Jag kör med ovanstående o tycker det funkar bra! Skulle behöva ett större ytterfilter dock!
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...