Filterkombinationer !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #31
    Om man bara mäktar med besväret att byta ofta är filtervadd ett utmärkt, för att inte säga optimalt förfilter. Men om den får stoppa flödet i bara en dag för att man av lättja inte bytt är det en annan femma.

    Om man tittar på de riktigt tunga filtermissbrukarna (koidammsentusiasterna) är det bara vortexfilter som gäller som förfilter. DVS en avskilljningskammare där merparten av skiten sjunker till botten pga lågt flöde. Det var därifrån jag hämtat min idé om kompleterad filterkammare.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #32
      Ursprungligen postat av tropfrog
      Om man tittar på de riktigt tunga filtermissbrukarna (koidammsentusiasterna) är det bara vortexfilter som gäller som förfilter. DVS en avskilljningskammare där merparten av skiten sjunker till botten pga lågt flöde. Det var därifrån jag hämtat min idé om kompleterad filterkammare.
      MVH
      Magnus
      Nu är jag inte 100% påläst om det aktuella läget bland koitokarna, men börjar de inte stoppa i en massa filterborstar i vortexen nuförtiden och dessutom toppa med en filtermatta på toppen? I mitt "koifilter" ser jag borstarna som det i särklass bästa mekaniska filtret, och jag skulle kunna tänka mig att enbart borstar i flera filterfack skulle klara hela filtreringen, även den biologiska.
      Tony Englund

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #33
        Ursprungligen postat av Tony
        Nu är jag inte 100% påläst om det aktuella läget bland koitokarna, men börjar de inte stoppa i en massa filterborstar i vortexen nuförtiden och dessutom toppa med en filtermatta på toppen? I mitt "koifilter" ser jag borstarna som det i särklass bästa mekaniska filtret, och jag skulle kunna tänka mig att enbart borstar i flera filterfack skulle klara hela filtreringen, även den biologiska.
        Skall man titta på de "rätttrogna" så är det en kombination som gäller. Steg 1 Vortex, steg 2 filterborstar, steg 3 biologisk rening, steg 4 sista finfiltret, steg 5 UV. Men nu var det inte koi vi diskuterade.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #34
          Filter som filter. Lyckas man hålla balans i en koidamm har man kommit långt i filterväg. Det finns ju inget som skitar ner mer.
          Tony Englund

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #35
            Precis, det var lite därför jag tog upp det från början. Undrar hur man kan applicera gravitationsmatat 5 stegsfiltrering i ciklidakvarium. Jag har steg 1 grov/partikelfilter, steg två klarvattenkammare med växtfilter, steg 3 biologiskt och steg 4 uv. Allt med ytavrinning, dvs gravitationsmatat. Om jag bara slänger i några borstar så är jag där.....Hmm, kanske overkill ändå.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #36
              Förutom problemet med att placera ett "mindre koifilter" i akvariesammanhang vore det väl det absolut bästa man kan tänka sig. Jag har själv tänkt mer än en gång på att ha ett sådant filter för ett 1000-literskar. Vortexen behöver iofs vara större än man kan klämma in över akvariet för att fungera bra.

              Undra när filterborstarna gör sitt intåg på riktigt i akvariesammanhang?
              Tony Englund

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #37
                Vad är en filterborste och hur fungerar den?

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #38


                  Finns i lite olika storlekar, 15x30cm är ju ganska smått.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Underdog
                    Användare
                    • maj 2007
                    • 32

                    #39
                    Jag har en fråga till Topfrog

                    Vilken storlek ska det vara på den engelska sjöstenen?
                    Man vill ju inte att den ska fara iväg in i propellern och förstöra motorn.
                    Man ska kanske lägga den i nån sorts påse först?
                    Tyvärr Köpte jag ett Eheim för bara ett par dagar sedan och fyllde på med medföljande materiel, bla makaroner. Bör jag plocka ut den och byta mot sjösten som jag ändå har hemma? Tack för att du delar med dej av ditt kunnande, det är verkligen värdefullt för en nybörjare som jag.
                    Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #40
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Förutom problemet med att placera ett "mindre koifilter" i akvariesammanhang vore det väl det absolut bästa man kan tänka sig. Jag har själv tänkt mer än en gång på att ha ett sådant filter för ett 1000-literskar. Vortexen behöver iofs vara större än man kan klämma in över akvariet för att fungera bra.

                      Undra när filterborstarna gör sitt intåg på riktigt i akvariesammanhang?
                      Mjo, en vortex ska väl vara på ca 1 m i diameter för att funka ok. Fast jag har klurat lite på om inte det där handlar om flödeshastigheten - med långsammare flöde så borde det funka med en mindre vortex. Har en julgransfot jag tänkt testa "när jag får tid", dvs om lång tid...

                      Underdog,
                      till viss del är det finlir vi snackar om. Låt du makaronerna vara kvar, men du kan komplettera med mer blå filtermatta framöver om du vill (byt ut en del av makaronerna mot den). Både makaroner och den engelska sjöstenen bör ligga först/längst ner i filtret. Om det är ett eheimfilter så sitter det filterkassar i de lite nyare, bara att fylla på med såpass stort grus att de inte dras igenom filterkassarna. Räcker med makaroner/grus som en bottenskyla allra längst ner i understa kassen. Om du vill trixa, alltså. Nu när du ändå har makaronerna så kör med dem - SÅ stor skillnad gör det inte.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Perikles
                        Användare
                        • december 2005
                        • 658

                        #41
                        Vilken kunskap, jag är mäkta imponerad. Någon av er måste skriva en artikel, lättfattad och grundlig om hur ett ytterfilter bäst gör sitt jobb. Detta skulle hjälpa många att ha ett bra biologiskt klimat i sina burkar, vilket i sin tur innebär friskare fiskar. Well done boys.
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

                        Kommentar

                        • Underdog
                          Användare
                          • maj 2007
                          • 32

                          #42
                          Patrik

                          Det sitter redan blå filtermatta i, jag la i allt som följde med enligt anvisningarna från eheim: makaroner,blå filt, Eheim substrat,svartfilter,vitt filter. Tycker du detta räcker? Gruset måste nog vara rätt så grovt med tanke på springorna i plastbehållaren som filtrerna ligger i, och det räcker kanske med att ett gruskorn som far iväg för att paja motorn,eller?
                          Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #43
                            Jag säger som malawijanne brukar säga, varför uppfinna hjulet igen?
                            Man köper ett ytterfilter och fyllar det med tex blå filtermatta ppi10, 1 matta i varje korj eller biobollar i 1 korg... resultatet i mitt 860L, kristallklart vatten, utomordentliga värden på vattnet, fiskar mår strålande. Det tog 15 min att fixa dit mattorna och sen dra igång det.

                            Jag är övertygad om att skulle jag ta en 20L hink o fylla med lego och toppa den med en filtermatta och sedan kör en 1700L/T pump så skulle det säkert fungera hur bra som helst, man kan ju inte ha mindre nitrit än 0 ? =) nitratet byter jag bort.
                            Senast redigerad av deelay; 07 maj 2007, 21:47.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #44
                              Ursprungligen postat av Underdog
                              Det sitter redan blå filtermatta i, jag la i allt som följde med enligt anvisningarna från eheim: makaroner,blå filt, Eheim substrat,svartfilter,vitt filter. Tycker du detta räcker? Gruset måste nog vara rätt så grovt med tanke på springorna i plastbehållaren som filtrerna ligger i, och det räcker kanske med att ett gruskorn som far iväg för att paja motorn,eller?
                              Det kommer att räcka finfint, om du inte gör det som kan "pajja" alla filter - drar i för mycket fisk i karet och sköter filtret regelbundet. Eheim har klurat länge på att få fram bra grejer, och jag menar inte att deras prylar är dåliga eller inte funkar. Tycker bara personligen att det med enklare och billigare medel kan göras filter som är ännu bättre.

                              deelay,
                              klart det är onödigt att uppfinna hjulet igen - men om man nu råkar ha ett hjul och helt plötsligt får motor till det för en billigare peng, så gillar i vart fall jag det rätt bra.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Underdog
                                Användare
                                • maj 2007
                                • 32

                                #45
                                Tack Patrik!

                                Det är ju en väldig skillnad på vad du säger och vad Topfrog skrev: "Ehfimec är ur bakteriell nerbrytningssynvinkel ett rent värdelöst material, vanlig engelsk sjösten är bättre."

                                Jag tycker själv det är konstigt om Eheim använder värdelöst mtrl i sina pumpar. De är väl världsledande? I alla fall väldigt stora på pumpar.
                                Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...