Riktning på dubbla utblås

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    #31
    Ursprungligen postat av Rauken
    Hur blev det? Har du rent av några bilder att dela med dig?
    Lite amatörmässig bildbehandling, men såhär ser det ut nu. Endast fiskar skall tillsättas.
    Doppvärmaren till höger skall placeras innanför bakgrunden när temperaturen stabiliserats.

    (ringar symboliserar utblås och pilar de tre insugen)

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • januari 2007
      • 310

      #32
      Ursprungligen postat av popetoteror
      Lite amatörmässig bildbehandling, men såhär ser det ut nu. Endast fiskar skall tillsättas.
      Doppvärmaren till höger skall placeras innanför bakgrunden när temperaturen stabiliserats.

      (ringar symboliserar utblås och pilar de tre insugen)
      Inget fel på den bildbehandlingen...
      Ser riktigt läckert ut.
      Verkar det räcka med de tre insugen?
      Blir det troffar i det sen eller vad skall det befolkas med?
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #33
        Ursprungligen postat av popetoteror
        Lite amatörmässig bildbehandling, men såhär ser det ut nu. Endast fiskar skall tillsättas.
        Doppvärmaren till höger skall placeras innanför bakgrunden när temperaturen stabiliserats.

        (ringar symboliserar utblås och pilar de tre insugen)
        Snyggt som tusan! Du har fått till stenarna på botten riktigt snyggt också!
        Tony Englund

        Kommentar

        • popetoteror
          Användare
          • februari 2007
          • 111

          #34
          Ursprungligen postat av Rauken
          Ser riktigt läckert ut.
          Verkar det räcka med de tre insugen?
          Blir det troffar i det sen eller vad skall det befolkas med?
          Tack så mycket, det värmer.
          Det verkar räcka, om jag kör på de två pumparna med en kapacitet på ca 1.500 l/h är vattennivån ca 2 cm lägre bakom BTN, den skillnaden får jag ta.
          Jag antar att jag får borra upp ett hål till om jag behöver köra pumparna på maximal kapacitet.

          Vilka fiskar... det är den stora frågan. Jag är så tvehågsen att det inte liknar någonting.
          Jag har fn tankar på tre alternativ:

          1. 20 x Tropheus Duboisi
          Kanske något för få, enligt expertisen lär det vara bättre med en än tätare besättning, jag stegrar mig något inför tanken på de stora och täta vattenbyten detta skulle medföra.
          Jag kanske oroar mig alltför mycket men deras aggressivitet, bukvattensot och Tropheussjuka gör att jag är fundersam.

          2. "Old School-Malawi"
          Tillbaka till barndomens akvarium.
          Näbbciklid (Labotropheus Trewavasae), Melanochromis Auratus (eller Pseudotropheus som de hette då) och malawizebra (Metriaclima Zebra).
          Det jag inte är riktigt klar över här är hur många av varje sort och könsfördelningen, jag vill inte heller här överbefolka akvariet med täta vattenbyten som följd.
          Jag vill inte heller ha en befolkning bestående av "mördarmaskiner".

          3. Det snälla alternativet
          Labidochromis Golden, Aulonocara Stuartgranti "german red" och Pseudotropheus Socolofi

          Som sagt, jag är oerhört tvehågsen.

          Kommentar

          • popetoteror
            Användare
            • februari 2007
            • 111

            #35
            Ursprungligen postat av Tony
            Snyggt som tusan! Du har fått till stenarna på botten riktigt snyggt också!
            Tack för berömmet (rodnar). Jag har medvetet valt att lägga stenarna på detta vis, jag försöker efterlikna de foton jag sett från sjön där klippvägg med nerfallna stenar möter grusbotten.

            I och med detta blir det inte mycket till grottor, däremot en del skrymslen mellan stenarna.
            Tror du det är för lite gömslen för Tropheus alt. Mbunas att söka skydd i?

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #36
              Ursprungligen postat av popetoteror
              Tack för berömmet (rodnar). Jag har medvetet valt att lägga stenarna på detta vis, jag försöker efterlikna de foton jag sett från sjön där klippvägg med nerfallna stenar möter grusbotten.

              I och med detta blir det inte mycket till grottor, däremot en del skrymslen mellan stenarna.
              Tror du det är för lite gömslen för Tropheus alt. Mbunas att söka skydd i?
              Jag tror snarare det är bra att ha få grottor om man har aggressiv fisk. Mina Metriaclima zebra "maisoni reef" fungerar allra bäst med sten som du gjort. Inga direkta revir de behöver hålla osv.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #37
                Ursprungligen postat av Tony
                Jag tror snarare det är bra att ha få grottor om man har aggressiv fisk. Mina Metriaclima zebra "maisoni reef" fungerar allra bäst med sten som du gjort. Inga direkta revir de behöver hålla osv.
                Det dar har jag forstatt helt beror pa fisktypen. Nar det galler parbildande och substratruvande fisk sa ska generellt satt vara massor av grottor. Skulle inte forvana mig om det galler mbunas och troffar ocksa om man har fa fiskar i stora akvarier. Samma galler fiskarna skygghet. Det verkar finnas tva vagar: massor med gomstallen eller inga. For skygga fiskar (t ex Cleithracara) sa ar inga gomstallen inget alternativ eftersom att de kommer att ligga i ett horn och darra.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #38
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Jag tror snarare det är bra att ha få grottor om man har aggressiv fisk. Mina Metriaclima zebra "maisoni reef" fungerar allra bäst med sten som du gjort. Inga direkta revir de behöver hålla osv.
                  Jag tycker iofs att det är lite av tjusningen att de har revir. Spännande att se hur de hela tiden bevakar sitt revir. Men det får ju så klart inte gå till överdrift heller, att se att en fisk som hela tiden blir jagad blir nästan stressande att kolla på. Jämn kamp vid revirgränerna är kul!

                  /Erik

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #39
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Jag tycker iofs att det är lite av tjusningen att de har revir. Spännande att se hur de hela tiden bevakar sitt revir. Men det får ju så klart inte gå till överdrift heller, att se att en fisk som hela tiden blir jagad blir nästan stressande att kolla på. Jämn kamp vid revirgränerna är kul!

                    /Erik
                    Ja, om det funkar med revir är det ju optimalt Maisoni-zebran har enligt min erfarenhet en tendens att överdriva lite vilket innebär att en hane är max färgad och dödar andra hanar som försöker lägga till med färg, och detta oberoende av storlek på kar. I mitt tremeterskar fungerade det inte med gömställen och stenrösen heller då alfahanen tyckte tre meter var lagom som hans eget revir. Knäpp firre det där
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #40
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Ja, om det funkar med revir är det ju optimalt Maisoni-zebran har enligt min erfarenhet en tendens att överdriva lite vilket innebär att en hane är max färgad och dödar andra hanar som försöker lägga till med färg, och detta oberoende av storlek på kar. I mitt tremeterskar fungerade det inte med gömställen och stenrösen heller då alfahanen tyckte tre meter var lagom som hans eget revir. Knäpp firre det där
                      Ja vissa firrar har helt enkelt storhetsvansinne!

                      Kommentar

                      • popetoteror
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 111

                        #41
                        Angående bakgrunden fick jag en idé som jag inte vet om den är bra eller mindre bra.

                        Bakom min bakgrund, där insugen är i vänsterkant och utblåsen är i högerkant, ligger filtermaterial.
                        I högerkant ligger en avdelning utan filtermaterial utan med bl a två pumpar.

                        Nu till min idé, syresten.
                        Vad jag förstår är vitsen med en syresten inte luftbubblorna i sig, utan att vattnet blir syreberikat genom den rörelse som uppstår i kontakt med den uppstigande stapeln av bubblor.
                        Eftersom jag personligen inte tycker det är snyggt med dessa bubblor i akvariet, kan det vara en bra idé att ha en syresten i avdelningen bakom bakgrunden där pumparnas insug ligger?
                        Genom detta skulle utblåsen dels innehålla syreberikat vatten samt att akvariet dessutom blir syresatt av vattenutblåsens kontakt med ytvattnet och därav följande ytrörelse.

                        Vad tror Ni, överarbetat eller en bra idé?

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #42
                          Ursprungligen postat av popetoteror
                          Angående bakgrunden fick jag en idé som jag inte vet om den är bra eller mindre bra.

                          Bakom min bakgrund, där insugen är i vänsterkant och utblåsen är i högerkant, ligger filtermaterial.
                          I högerkant ligger en avdelning utan filtermaterial utan med bl a två pumpar.

                          Nu till min idé, syresten.
                          Vad jag förstår är vitsen med en syresten inte luftbubblorna i sig, utan att vattnet blir syreberikat genom den rörelse som uppstår i kontakt med den uppstigande stapeln av bubblor.
                          Eftersom jag personligen inte tycker det är snyggt med dessa bubblor i akvariet, kan det vara en bra idé att ha en syresten i avdelningen bakom bakgrunden där pumparnas insug ligger?
                          Genom detta skulle utblåsen dels innehålla syreberikat vatten samt att akvariet dessutom blir syresatt av vattenutblåsens kontakt med ytvattnet och därav följande ytrörelse.

                          Vad tror Ni, överarbetat eller en bra idé?
                          Om du söker lite var det en väldigt utförlig tråd med exakt samma frågeställning uppe för några månader sedan. Jag kommer inte ihåg vad resultatet blev, men mycket läsning om syrestenars vara eller icke vara finns där.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • popetoteror
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 111

                            #43
                            Ursprungligen postat av Tony
                            Om du söker lite var det en väldigt utförlig tråd med exakt samma frågeställning uppe för några månader sedan. Jag kommer inte ihåg vad resultatet blev, men mycket läsning om syrestenars vara eller icke vara finns där.
                            Jag hittade en tråd, "luftpump bakom BTN". Var det den du avsåg?

                            En kompletterande fråga, en luftpump bakom ett filter - "drar den igenom vatten" på samma sätt som pumphuvud bakom en bakgrund?
                            Aneldningen att jag frågar är att vattennivån bakom bakgrunden är några cm lägre än framför. Ett sätt att lösa detta är att sätta in ytterligare ett raster.

                            MEN, om det är så att luftpumpar också drar igenom vatten, borde det inte det bli så att vattennivån bakom BTN stiger om jag har en pump bakom BTN samtidigt som pumparna går på oförändrad kapacitet?
                            Det "sug" som luftpumpen alstar (utöver pumparna) har ju inget utlopp eftersom luftbubblorna är en sluten process bakom bakgrunden (gick detta att förstå?).

                            Kommentar

                            • popetoteror
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 111

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Nu skaller kanske folk pa mig, men silokon hardar under vatten och avger bara attikssyra sa ska det inte halla for extrem belasting sa ar det bara att kora i vatten sa fort ytan ar torr.
                              Detta innebär att man kan hälla i vatten så snart ytan inte kletar, däremot antar jag att glaset måste vara torrt när man limmar fast silikonet?

                              Jag har nu i efterhand kommit på att jag antagligen vill komplettera min bakgrund med en modul.
                              Detta innebär att jag måste tömma karet igen?
                              För det är väl inte så lyckligt att silikon, förutom att den härdar under vatten, kan appliceras i ett vattenfyllt kar?

                              Kommentar

                              • popetoteror
                                Användare
                                • februari 2007
                                • 111

                                #45
                                Kör jag mina två pumpar på 1.000 L/h (miniminivån) har jag med nuvarande raster ungefär samma nivå på vattenytan på båda sidorna om bakgrunden.

                                Jag skulle dock vilja köra den pumpen närmast vattenyan med högre kapacitet för bättre syresättning i karet. Problemet är att eftersom jag inte kan sänka kapaciteten på den andra pumpen så kommer en nivåskillnad då att uppstå.
                                Ett sätt att lösa detta är att borra mer i bakgrunden för ytterligare insug, eller såga ut en kam - jag vill dock ogärna göra detta.

                                En tanke jag fick är att sätta ett T-rör på den nedre pumpen innanför bakgrunden och leda ett rör borrat med hål tillbaka in under filterbollarna. Den andra kopplingen på T-röret leds till nuvarande utblås, fast nu med en delad kapacitet
                                Här kanske jag tänker fel men borde jag då inte kunna öka flåset på den övre pumpen eftersom mängden vatten som pumpas genom bakgrunden blir densamma?

                                Jag tänker också att en sidoeffekt är att (även om pumpeffekten ut i karet är oförändrad) genomströmmningen ökas genom filtermaterialet, eftersom pumparna ändå körs på en högre effekt.

                                Tänker jag fel här...?

                                Någon som har någon annan lösning som är bättre?
                                Senast redigerad av popetoteror; 19 maj 2007, 23:33.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...