Riktning på dubbla utblås

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Rauken
    Tack, fattade ingen innan bilderna kom . Med tanke på att jag har insug på båda sidor borde väl den högra lösningen vara den bästa eller? (Verkar dumt med insug och utblås placerade på samma ställe...)
    Ja, det ar smart att ha insuget pa ett annat stalle. Det gor att man inte far helt stillastaende vatten. Men det paverkar inte den stora cirkulationen och vattentransporten dvs att vattenmassan satts i rorelse.
    Ursprungligen postat av Rauken
    Förresten vad händer om CO2-halten blir för låg? Den är redan ganska låg eftersom jag har pH 8 och kH 15 (om det nu stämmer att CO2 står i relation med dessa parametrar)
    Fiskarna blir glada men vaxter som inte kan ta karbonater direkt ur vattnet blir ledsna. CO2 star i relation till KH fast man kan inte CO2 godsla med bikarbonat tyvarr. Vaxter som tar upp karbonater ar bl a valisneria. Kan ha fel men javaormbunke och javamossa klarar sig utmarkt utan CO2 sa de borde fixa det de ocksa.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 27 april 2007, 16:43.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • popetoteror
      Användare
      • februari 2007
      • 111

      #17
      Jag önskar jag kunde bifoga lika fina ritningar som Ni gör, då vore det kanske lättare att illustrera vad jag menar - men jag får försöka med ord.

      Jag skall alltså sätta in en BTN Rocky i mitt 375l, tanken är att ha insug i ena ändan (vänstra) och genom att pumparna sitter i andra ändan tvingas vattnet genom hela massan med filtermaterial som ligger i bakgrunden.
      Pumparna är 2 x Eheim compact+ 2000 med en variablel kapacitet på vardera mellan 1.000 och 2.000 liter/timme.
      • Om jag förstår saken rätt räcker inte 2 st 50mm raster till (utan att risken finns att det går "torrt" bakom bakgrunden).

      • Avseende utblåsen förstår jag det som om det bästa är att placera båda i motsatt sida av karet (högra), dessa sitter lämpligen ca 5cm under vattenytan. Skall de riktas svagt snett upp mot vattenytan eller är parallellt att föredra?
      • Kraften i dessa pumpar är också för svag för att jag skall behöva oroa mig för en "vattenslangseffekt" vid tömning av karet.
      • Även om utblåsen sitter i samma sida av karet antar jag att det är en fördel om de har något olika riktning?

      Eftersom jag planerar att göra iordning detta i helgen är jag oerhört tacksam för all hjälp och råd jag kan få.

      Kommentar

      • Rauken
        Användare
        • januari 2007
        • 310

        #18
        Vet inte om det räcker med 2 raster, jag tänker montera "kammen" vid ytan för säkerhets skull...
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #19
          Lite kan jag nog svara på iaf

          Ett 50mm raster klarar ungefär en pump på 1000L/h, men då utan marginal. En död fisk eller en växtdel drar drastiskt ner genomflödet. Så, i ditt fall skulle jag rekommendera minst 4 sådana raster.

          Alternativ två (som jag själv gillar bättre) är att såga ut större öppningar med sticksåg på ställen i bakgrunden där man har "naturliga" skrevor. Silikona fast myggnät på baksidan av den utsågade skrevan, så slipper du oroa dig för raster som sätter igen sig.

          Myggnät som funkar bra finns på Byggmax för en liten slant.

          Till sist, man bör alltid karva ur en "överrinningsväg" i toppen på bakgrunden under akvariets överkant för att vara på den säkra sidan.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av popetoteror
            Jag önskar jag kunde bifoga lika fina ritningar som Ni gör
            Tog mig en minut i Paint om du mot formodan syftade till min ritning.
            Ursprungligen postat av popetoteror
            Jag skall alltså sätta in en BTN Rocky i mitt 375l, tanken är att ha insug i ena ändan (vänstra) och genom att pumparna sitter i andra ändan tvingas vattnet genom hela massan med filtermaterial som ligger i bakgrunden.
            Pumparna är 2 x Eheim compact+ 2000 med en variablel kapacitet på vardera mellan 1.000 och 2.000 liter/timme.
            Jag vet inte om pumpen orkar det, men har nagon funderat/testat att trycka vattnet genom filtret istallet for att suga? Jag har satt filtermatta pa utblaset nar jag bara vill ha rening men ingen cirkulation.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Rauken
              Användare
              • januari 2007
              • 310

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              CO2 star i relation till KH fast man kan inte CO2 godsla med bikarbonat tyvarr. Vaxter som tar upp karbonater ar bl a valisneria. Kan ha fel men javaormbunke och javamossa klarar sig utmarkt utan CO2 sa de borde fixa det de ocksa.
              Är det inte så att CO2 snarare sjunker ju högre KH du har (vilket ju är effekten med bikarbonat)?
              Förklarar varför just javaormbunke funkar så bra hos mig, skall bli spännande och se hur dom vallisnera jag just införskaffat kommer att trivas.
              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

              Kommentar

              • Rauken
                Användare
                • januari 2007
                • 310

                #22
                Ursprungligen postat av popetoteror
                Eftersom jag planerar att göra iordning detta i helgen är jag oerhört tacksam för all hjälp och råd jag kan få.
                Rapportera gärna hur det har gått och vilken lösning du valde...
                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                Kommentar

                • popetoteror
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 111

                  #23
                  Ursprungligen postat av Rauken
                  Rapportera gärna hur det har gått och vilken lösning du valde...
                  Jag är precis klar med installationen av bakgrunden.

                  Jag valde 3 x 50 mm raster i vänster kant (framifrån sett) och två utblås i högra sidan.
                  Ett av dessa går ca 5 cm under vattenytan parallellt med den och det andra går i 45 graders vinkel in i akvariet från en lägre nivå. Detta andra utblås hittade jag en "skreva" i bakgrunden där jag tror att detta döljs ganska väl i.

                  Nu får detta stå en tid innan jag häller i vatten så att silikonet får härda.
                  På förpackningen står det att detta kan ta upp till en vecka beroende på strängens tjocklek?!
                  Behöver jag verkligen vänta så länge?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av popetoteror
                    Jag är precis klar med installationen av bakgrunden.

                    Jag valde 3 x 50 mm raster i vänster kant (framifrån sett) och två utblås i högra sidan.
                    Ett av dessa går ca 5 cm under vattenytan parallellt med den och det andra går i 45 graders vinkel in i akvariet från en lägre nivå. Detta andra utblås hittade jag en "skreva" i bakgrunden där jag tror att detta döljs ganska väl i.

                    Nu får detta stå en tid innan jag häller i vatten så att silikonet får härda.
                    På förpackningen står det att detta kan ta upp till en vecka beroende på strängens tjocklek?!
                    Behöver jag verkligen vänta så länge?
                    Nu skaller kanske folk pa mig, men silokon hardar under vatten och avger bara attikssyra sa ska det inte halla for extrem belasting sa ar det bara att kora i vatten sa fort ytan ar torr.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      #25
                      !!!!!!

                      Fattar Inte varför ni skall ha 2!!!!!! utblås.. Har själva en BTN med kuber i.. Har ett 52mm raster ca 10cm från akvariets glasbotten och ett ca 10 cm från vattenytan.. Detta e fullt tilräkligt för mitt powerhead som pumpar 1900L per timme...Har riktat utblåset (som sitter ca 4-5 cm under vattenytan) snett ut mot främre glaset.. På så sätt får du ett efektivare vattencirkulation då det inpummpade vattnet både går längst ytan men även styrs ner med hjälp av frontglaset på akvariumet... Har ALDRIG varigt med om att pumpen suger tort bakom BTN ern..... Däremot har jag gjort ett lysande upptäckt i ett av mina försöks akvarium. Jag kapade bort 50 cm på längden och 5 cm på höjden på en BTN bakgrund . Sedan silikonade jag fast det i akvariumet (med den bortsågade glipan ner mot botten).... Satte 2 st 52mm raster på väl valda ställen på bakgrunden... Lät det torka ett par dyngn inann jag skred till verket.... I den bortsågade glipan som fanns mellan BTNern och bottenglaser satte jag lätt ihopa pressad filtermassa. och sedan kuber bakom BTNern....Fyllde sand sten och andra saker... Lätt karet stå ca 17 dagar inann jag satte ner 14 Demasoni ocg 4a Golden....Sen var det bara att vänta... Lät det stå ca 14 dagar utan vattenbyte inann jag tog med ett vattenprov från akvariet in till min akvarieaffär för test... Hade även med ett från mitt stora väl inkörda kar....... Resultaten av proverna visade att experimentkaret hade MYCKET bättre vattenvärde än det gammla och detta trots att vatten byte inte hade gjorts på totalt 31 dagar.... Förklaringen e ganska enkel....Glipan och dess filtermatta låg nu under sanden, detta gjorde att det fungerade som ett sand filter/infiltrationsbädd. och det e ett av dom mest efektiva reningssätt som finns idag.....Annvänds för driksvatten och mycket annat!!!
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • Rauken
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 310

                        #26
                        Anledningen att jag kommer att ha dubbla utblås är som jag skrev i början att jag kommer att köra med dubbla pumpar...
                        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          #27
                          ?????

                          jag läste det..... -Men ställer mig frågande till varför du skall ha 2 pumpar????? E det inte lite overkill, med all den filltermatta som du kommer att trycka ner bakom BTNern???? Om det nu e för att du har hål redan så sätt igen dom.... Annars så finns det nice poweheads som pumpar en bra bit över 2000 L och som drar betydligt mindre ström än 2 pumpar!!!
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • Rauken
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 310

                            #28
                            Ursprungligen postat av Oden70
                            jag läste det..... -Men ställer mig frågande till varför du skall ha 2 pumpar????? E det inte lite overkill, med all den filltermatta som du kommer att trycka ner bakom BTNern???? Om det nu e för att du har hål redan så sätt igen dom.... Annars så finns det nice poweheads som pumpar en bra bit över 2000 L och som drar betydligt mindre ström än 2 pumpar!!!
                            För min del är det några anledningar...
                            1. När jag köpte karet följde det med ett ytterfilter på 1000 l/h vilket är för lite anser jag
                            Har dessutom ett pumphuvud på 1500 l/h som just nu ligger oanvänt och tycker samtidigt att det är slöseri med utrymme att inte använda utrymmet bakom bakgrunden till någonting...
                            2. Backup. Skulle en pump "lägga av" så kommer fortfarande 1 gå...
                            3. Visserligen verkar det som att kuber bakom bakgrunden nästan alldrig behöver rengöras
                            men med dubbla system kan man lättare göra rent utan att störa bio-balansen
                            4. Med 2 olika utblås kan jag rikta dom lite olika. Även om dom är riktade åt samma
                            håll så tror jag att "farten" blir lägre (=bredare ström). Visserligen är det nog bra med
                            strömmande vatten, men vill inte ha en vågmaskin som jag är rädd för att det blir
                            med 1 pump. (kanske inte blir så men nu har jag ju dom pumparna hemma...)
                            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #29
                              Ursprungligen postat av Oden70
                              Hade även med ett från mitt stora väl inkörda kar....... Resultaten av proverna visade att experimentkaret hade MYCKET bättre vattenvärde än det gammla och detta trots att vatten byte inte hade gjorts på totalt 31 dagar.... Förklaringen e ganska enkel....Glipan och dess filtermatta låg nu under sanden, detta gjorde att det fungerade som ett sand filter/infiltrationsbädd. och det e ett av dom mest efektiva reningssätt som finns idag.....Annvänds för driksvatten och mycket annat!!!
                              Betvivlar inte att detta fungerar, tror dock inte sanden har någon annan funktion än som partikelfilter. Sandfilter till dricksvatten är så mycket större (flera meter djupt) vilket gör att det tar ganska lång tid för vattnet att passera. I ditt fall några cm sand.
                              Frågan är kanske varför du hade så mycket sämre värden i det inkörda karet , vilka parametrar mätte du??
                              Tycker dock det är kul med sådana experiment, man skall inte alltid bara göra som andra gör utan om man tror på någonting så skall man testa
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              • Rauken
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 310

                                #30
                                Ursprungligen postat av popetoteror
                                Jag är precis klar med installationen av bakgrunden.

                                Jag valde 3 x 50 mm raster i vänster kant (framifrån sett) och två utblås i högra sidan.
                                Ett av dessa går ca 5 cm under vattenytan parallellt med den och det andra går i 45 graders vinkel in i akvariet från en lägre nivå. Detta andra utblås hittade jag en "skreva" i bakgrunden där jag tror att detta döljs ganska väl i.

                                Nu får detta stå en tid innan jag häller i vatten så att silikonet får härda.
                                På förpackningen står det att detta kan ta upp till en vecka beroende på strängens tjocklek?!
                                Behöver jag verkligen vänta så länge?
                                Hur blev det? Har du rent av några bilder att dela med dig?
                                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...