Riktning på dubbla utblås

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    Riktning på dubbla utblås

    Jag har just införskaffat ett nytt kar med BTN (Tanganyika). Kommer att köra 2 filter/pumpar i det. Ett ytterfilter och sedan kuber bakom bakgrunden med en AquaClear som pump. Frågan är nu hur jag skall rikta utblåsen för bästa resultat och så att dom inte motverkar varandra. Det sitter redan ett insug i vardera nedre hörn samt ett utblås uppe till höger Jag funderar på 2 olika lösningar:
    1. Rikta båda utblåsen åt samma håll. Jag tycker att cirkulationen borde bli tillräcklig i hela akvariet eftersom där det sitter ett utsug blir det ju ett "underskott" på vatten som kommer att "sugas" från andra delar av karet
    2. Rikta utblåsen åt olika håll. Ett längs med ytan och ett åt andra hållet riktat lite snett nedåt
    Alternativ 1 är nog enklast att genomföra och kommer att synas minst p.g.a. det finns lämpligare ställen i bakgrunden att sätta utblåset på.
    Bifogar 2 bilder för att illustrera vad jag menar...
    Vad har ni för erfarenheter av detta???
    Senast redigerad av Rauken; 24 april 2007, 09:32.
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    #2
    Hejsan

    Jag har tyvärr inget svar på din fråga, däremot en fråga på ditt upplägg.

    Jag skall själv sätta in ett BTN Rocky i mitt akvarium (375 l) och har 2 st Eheim Compact Plus 2000. Jag hade tänkt att börja köra på den nedre delen av pumpens kapacitet - ca 1.000 l/timme per pump.

    Min fråga till dig är vilken kapacitet du kör dina pumpar på och vilken storlek det är på insugen?

    Jag såg att du har två raster, räcker detta - jag själv är orolig för att pumparna skall köra "torrt" bakom bakgrunden. Jag har 5 cm raster men är osäker på om jag behöver 2 eller 3.

    Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning men jag har planerat att köra utblåsen åt olika håll, det liknar mest ditt alternativ 2.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Vad vill du astadkomma med blaset?
      Vilket habitat vill du efterlikna?
      Vad ska du ha for fiskar och var lever de?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #4
        Jag har BTN tanganyika i ett 375. Använder endast ett pumphuvud; eheim 2252 (1200l/h), vilket alltid har funkat bra för mig. Jag har två raster och får ganska ofta problem med att dom tätnar, främst av växtdelar. Hade jag gjort det idag hade jag gjort fler än två insug, eller satt en överinningskam upptill. Detta har jag i ett annat kar och där får jag aldrig problem med oljig vattenyta.

        Kommentar

        • Rauken
          Användare
          • januari 2007
          • 310

          #5
          Ursprungligen postat av popetoteror
          Hejsan

          Jag har tyvärr inget svar på din fråga, däremot en fråga på ditt upplägg.

          Jag skall själv sätta in ett BTN Rocky i mitt akvarium (375 l) och har 2 st Eheim Compact Plus 2000. Jag hade tänkt att börja köra på den nedre delen av pumpens kapacitet - ca 1.000 l/timme per pump.

          Min fråga till dig är vilken kapacitet du kör dina pumpar på och vilken storlek det är på insugen?

          Jag såg att du har två raster, räcker detta - jag själv är orolig för att pumparna skall köra "torrt" bakom bakgrunden. Jag har 5 cm raster men är osäker på om jag behöver 2 eller 3.

          Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning men jag har planerat att köra utblåsen åt olika håll, det liknar mest ditt alternativ 2.
          Kan tyvärr inte ge några direkta svar heller eftersom jag just köpt in karet och där det redan var raster inmonterade som nog är på 5 cm styck (sitter på jobbet så jag vet inte exakt) samt 1 utblås uppe till höger.
          Men min plan är att köra med ett ytterfilter på 1000 l/h där jag kopplar insuget direkt till det ena rastret och fylla bakgrunden med kuber och köra med en AquaClear 70 som ger 1500 l/h till det andra rastret. Misstänker att det behövs lite "kraft" om det skall orka dra vattnet genom hela bakgrunden. Vet dock inte hur "balansen" mellan vattennivån framför och bakom bakgrunden kommer att bli, men jag kommer att såga till ett "avrinningsraster" som jag placerar precis över vattenytan. Om nivån sjunker bakom bakgrunden p.g.a. obalans mellan insug/utblås kommer vattennivån på "utsidan" stiga och därmed rinner vattnet in via kammen i stället och utjämnar därmed nivåerna... (visar på enkel bild vad jag menar)
          Det jag är orolig för ang. alternativ 2 är att "flödena" skall motverka varandra...
          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

          Kommentar

          • Rauken
            Användare
            • januari 2007
            • 310

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Vad vill du astadkomma med blaset?
            Vilket habitat vill du efterlikna?
            Vad ska du ha for fiskar och var lever de?
            Kommer nog att köra Malawi i det. 3 -4 arter där jag inte riktigt vet vilka, dock blir det nog Trevawasae eftersom det har jag redan i mitt andra kar och som inte får plats där när jag gör om det. Sen funderar jag på C. Afra. Är i.o.f. ganska sugen på att bara ha en stor grupp Troffar också, men vill inte ha ett kar utan växter, vilket ofta verkar vara ett problem att kombinera med dessa.
            Vad jag vill åstadkomma är en tillräcklig cirkulation. Idag sitter det redan ett utblås som jag anser räcker för att skapa tillräcklig ytvattencirkulation för att syresätta vattnet men tror att det behövs ett till för att skapa tillräcklig cirkulation genom hela karet. Och det var min egentliga fråga vilket alternativ som gör det (utan att motverka varandra)
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

            Kommentar

            • popetoteror
              Användare
              • februari 2007
              • 111

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Vad vill du astadkomma med blaset?
              Vilket habitat vill du efterlikna?
              Vad ska du ha for fiskar och var lever de?
              Med utblåsen vill jag försöka få en effektiv syresättning och jämn ström i vattnet.
              Ibland läser jag rådet att man skall ha utblåset riktat uppåt vattenytan för bästa effekt - är inte risken då att det blir en vattenstråle ut ur akvariet, ner på golvet när jag tömmer ut för vattenbyte?

              Vilket habitat och vilka fiskar, det är frågan det!?
              Jag har svårt att bestämma mig exakt för detta men det lutar åt Malawisjön och Mbuna/Aulonocara.

              Det verkar som om 3 st 50mm raster är att föredra, eftersom de förfular bakgrunden vore det dock bättre om det räckte med 2.

              Kommentar

              • Rauken
                Användare
                • januari 2007
                • 310

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Vilket habitat vill du efterlikna?
                Visst vill jag kanske efterlikna fiskarnas ursprungsmiljö, men jag tillhör nog den skaran som inte tror att det gynnar fiskarna (möjligtvis VF) eftersom genom att placera dom i ett begränsat akvarie så är man redan där så långt ifrån desar verkliga miljö. Jag tror snarare att det är med biotopiska akvarier mer är en grej för akvaristen är akvariet utan jag vill främst ha ett akvarium som är snyggt att se på men som också kan "skapa" beteende hos invånarna.
                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                Kommentar

                • Rauken
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 310

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Vad vill du astadkomma med blaset?
                  Vilket habitat vill du efterlikna?
                  Vad ska du ha for fiskar och var lever de?
                  Vem frågade du???
                  När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 310

                    #10
                    Ursprungligen postat av popetoteror
                    Med utblåsen vill jag försöka få en effektiv syresättning och jämn ström i vattnet.
                    Ibland läser jag rådet att man skall ha utblåset riktat uppåt vattenytan för bästa effekt - är inte risken då att det blir en vattenstråle ut ur akvariet, ner på golvet när jag tömmer ut för vattenbyte?
                    Sånt tryck blir det inte. det räcker ju om utblåset som placeras några centimeter (ca. 5 kör jag med) under ytan riktas några "grader" uppåt för att generera ordentlig ytrörelse
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rauken
                      Vem frågade du???
                      Alla...

                      Manga kor bara pa med en massa blas for att. Jag tycker att man ska fundera pa varfor. Ar det Paracyprichromis, frontosa eller nagon djuplevande malawi sa ar det direkt felaktigt med blas. Vattnet star troligvis still i deras miljo (ok det finns djupvattensstrommar).

                      Ursprungligen postat av Rauken
                      Visst vill jag kanske efterlikna fiskarnas ursprungsmiljö, men jag tillhör nog den skaran som inte tror att det gynnar fiskarna (möjligtvis VF) eftersom genom att placera dom i ett begränsat akvarie så är man redan där så långt ifrån desar verkliga miljö.
                      Varfor vill du da ha hog syrgashalt...

                      Med pumpkapaciteten du valt sa finns det kanske ingen storre risk for att de motverkar varandra. Dessutom sa kommer firrarna fran en klippbiotop dar strommarna andrar riktning, det finns bakvatten mm. Darfor kommer de inte stalla sig vackert i strommen som stromlevande fiskar gor. Jag skulle snarare vilja saga att man for att ge illusionen av klippbiotopstrommar vill att det motverkar varandra lite.

                      Men men. Enligt klassiska cirkulationsdiagram sa ska du annars satta bada pumparna pa na kortsidan i ytan och blasa mot den andra kortsidan. Da for du vattenmassan att cirkulera med en bakstrom langs botten.
                      Med utblåsen vill jag försöka få en effektiv syresättning och jämn ström i vattnet.
                      Ibland läser jag rådet att man skall ha utblåset riktat uppåt vattenytan för bästa effekt - är inte risken då att det blir en vattenstråle ut ur akvariet, ner på golvet när jag tömmer ut för vattenbyte?
                      Nej, det brukar aldrig vara sant tryck i pumparna och skulle det vara det sa far man satta det lite lagre. Blaser det ovanfor ytan sa later det sa forbaskat.

                      Edit. "utblåset riktat uppåt vattenytan" har jag aldrig sett att det rekomenderas. Det ska riktas jams med vattenytan sa att den ror pa sig sa mycket som mojligt.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 27 april 2007, 12:34.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Rauken
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 310

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Varfor vill du da ha hog syrgashalt...
                        Vad har cirkulationen för effekt på syrgashalten? Kan allt för lite om dom "kemiska" bitarna... Finns det någon koppling mellansyrgashalt och CO2? För det har jag sett att man kan påverka med kraftigare cirkulation...
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Enligt klassiska cirkulationsdiagram sa ska du annars satta bada pumparna pa na kortsidan i ytan och blasa mot den andra kortsidan. Da for du vattenmassan att cirkulera med en bakstrom langs botten.
                        Perfekt... Det var det jag hade i åtanke på mitt alternativ 1. Fast enligt många rekomendationer som jag läst skall utblåset sitta på ena sidan och insuget på den andra!
                        Jag tycker att det optimala borde vara att ha båda på samma sida för att hjälpa upp "baksugseffekten" ännu mer... Det var egentligen därför jag ställde frågan eftersom jag inte var säker på om "bakströmseffekten" blev tillräcklig på alternativ 1 eller om jag skulle rikta utblåsen åt var sitt håll för att hjälpa till med bottenströmningen enligt bild 2
                        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          har 2 eheim 1200l/h kraftpaket i 2 filtermoduler på akvariets kortsidor och filtreringen funkar inte alls..som att insuget inte klarar av att fånga in skiten, så det mesta cirkulerar i akvariet och ja tvingas "dammsuga" botten minst 1 gång per vecka, vet inte riktigt hur ja ska lösa det här
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rauken
                            Vad har cirkulationen för effekt på syrgashalten? Kan allt för lite om dom "kemiska" bitarna... Finns det någon koppling mellansyrgashalt och CO2? För det har jag sett att man kan påverka med kraftigare cirkulation...
                            Ju mer cirkulation pa ytan desto mer gasutbyte med luften. Luften innehaller mer syrgas men nastan alltid mindre CO2 an vattnet. Darfor hojer cirkulationen halten syrgas i vattnet men sanker halten CO2.
                            Ursprungligen postat av Rauken
                            Perfekt... Det var det jag hade i åtanke på mitt alternativ 1. Fast enligt många rekomendationer som jag läst skall utblåset sitta på ena sidan och insuget på den andra!
                            Det ar bara onsketankande. Det pumpas inte speciellt mycket vatten. Det som hander ar att vattnet satts i rorelse. Att ha insuget pa ena sidan ar helt meningslost i ditt fall.

                            Har du ett akvarium dar du inte vill ha cirkulation men anda filterkapaciteten sa ar det daremot en bra ide.
                            Ursprungligen postat av Rauken
                            Jag tycker att det optimala borde vara att ha båda på samma sida för att hjälpa upp "baksugseffekten" ännu mer... Det var egentligen därför jag ställde frågan eftersom jag inte var säker på om "bakströmseffekten" blev tillräcklig på alternativ 1 eller om jag skulle rikta utblåsen åt var sitt håll för att hjälpa till med bottenströmningen enligt bild 2
                            Det ar mojligt att min vanstra bild far det att funka battre men samtidigt sa maste ju vattnet ta vagen nagonstans aven pa den hogra och da far du dessutom den efterstravade rorelsen pa vattenytan som hojer syrgashalten.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 27 april 2007, 14:26.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Det ar mojligt att min vanstra bild far det att funka battre men samtidigt sa maste ju vattnet ta vagen nagonstans aven pa den hogra och da far du dessutom den efterstravade rorelsen pa vattenytan som hojer syrgashalten.
                              Tack, fattade ingen innan bilderna kom . Med tanke på att jag har insug på båda sidor borde väl den högra lösningen vara den bästa eller? (Verkar dumt med insug och utblås placerade på samma ställe...)
                              Förresten vad händer om CO2-halten blir för låg? Den är redan ganska låg eftersom jag har pH 8 och kH 15 (om det nu stämmer att CO2 står i relation med dessa parametrar)
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...