1500liter vad för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #46
    Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    1500 lit sydamerikansk biotop helt klart,Mvh Ann-Mari
    Ehhh, vi är i "Afrikanska ciklider"?!?
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • januari 2007
      • 294

      #47
      Ja men tråden är öppen för allt snack, vi tappade ämnet för rätt länge sen, så förslag på alla ciklider är numer välkomna.

      Men främst som går ihop med tropheus. =)

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #48
        Jag skule köra på kiriza.. band på hanarna är oranga som pemba nästan, och honer med gult band...
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Dr.Atra
          Användare
          • oktober 2005
          • 42

          #49
          Inbördes beundran

          Tjenna, jag är själv inte med i ncs då jag anser att jag inte behöver organisera mej för att pula med ciklider, skriver mkt sällan inlägg men läser gärna på de olika forumen.

          Jag tycker det vore skittråkigt om ncs forum skulle bli ett elitforum

          Alltså ett bli ett tillhåll endast för de som av någon anledning anser sej vara bättre akvafiler än de som inte har ett behov av att vara med i en förening.



          Mvh Jocke
          "What is not done, cannot be undone."



          Matti Nykänen

          Kommentar

          • Nüddlah
            Användare
            • januari 2007
            • 294

            #50
            Jaja släpp det där agget nu, vi är civilicerade människor och ni beter er som tuppar som ska slåss om högst rang typ. Vad är meningen med att bråka i halva tråden om det. Malawijanne tyckte att Gabbi kunde bli medlemm eftersom hon har varit aktiv inom akvarievärlden i massor med år och jobbar på akvarielagret och har synts på såväl akvarieguiden.nu som detta ställe. Så det vore väl kul om hon gynnade ncs framgång med då. Och det är väl inget fel med att tycka det. Om en liftare åker med i en bil några kilometer så är det väl inget att bråka om, men om liftaren följer med 100 mil så kanske man väntar sig lite respons. Antar att det var så det började. Sen från en åsikt så blev det magnifierat á la gabbis tolkning. Och sen hakade alla på.

            kan vi nöja oss med fisksnacket from. nu innan vi skrämt bort Malawijanne från forumet. Jag tycker faktiskt att det är vore en förlust att mista honom som odlare och forumsskribent. Precis dagen efter eller ett par dagar efter att Palle yrade om att Janne var en stor odlare och jag såg massa bilder och sånt och vi snackade lite om att besöka och handla fisk någongång så får man reda på att han ska lägga ner odlingen och det är lite tråkigt. Och nu får han skit för att han skrev ner en åsikt eller en vädjan. Det hade väl räckt med hans och Gabbis tråd och inte behövt massa anhängar som ska välja sida och skriva vad dom tycker. Det var ju faktiskt en sak mellan dom 2 då och behöver ingen bekräftelse från resten av världens befolkning likt en sifoundersökning vem som av folket anses har rätt.
            Senast redigerad av Nüddlah; 10 april 2007, 10:00.

            Kommentar

            • Nüddlah
              Användare
              • januari 2007
              • 294

              #51
              kiriza var jättefin med.. Men dom är för lika dubbarna för att blanda, om inte för korsningsrisken så för utseendet och dubarna slår dom i utseende lite. Så dubbarna kommer jag ha hur eller hur.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #52
                Det balla med tanganyika ar att man kan moblera med fiskarna. Det gar placera snacklekarna pa ett stalle, jullarna pa ett annat. Vissa munruvare drar runt overallt medan hos andra som t ex Paracyprichromis nigripinnis sa har hanarna ett lekrevir med honorna stimmar (det gar "moblera" med hanarna mha lodrat staende stenar).

                Sjalv irriteras jag av att jag ALLTID skaffar fiskar som natt och jamt passar i akvariet. Om du t ex skaffa centralare sa ger jag radet att skaffa arter som gar ha i en 375a! Det blir mycket roligare sa jamfort med tva par i varsin horna som det ar terrorbalans mellan.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Nüddlah
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 294

                  #53
                  Att möblera med fiskarna verkade ju hur coolt som helst. Jag förstår ju att man inte bokstavlingen akn hålla dom frö jämnan på olika ställen. Men om man kan ha kanske 3 grupper olika fiskar som har olika revir inom arten så vore det ju hur fint som helst i stället för att alla fiskar blandar sig och simmar omkring ostrukturerat. Små olika grupper som håller sig som grupper är ju riktigt coolt. =)

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 1042

                    #54
                    Ursprungligen postat av Nüddlah
                    Att möblera med fiskarna verkade ju hur coolt som helst. Jag förstår ju att man inte bokstavlingen akn hålla dom frö jämnan på olika ställen.
                    Det är det du kan Särskilt med snäcklekarna, dom kommer hålla sig inom en ett par decimeter stor radie runt sin snäcka den mesta tiden

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 294

                      #55
                      fan va coolt. ge mig ett par namn på olika snäcklekare då =)

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        #56
                        Jag gillar Lamprologus Brevis. Sedan skulle jag ha ett gäng Neolamprologus Caudopunctatus i andra änden av karet, dom är snygga. Det roligaste med snäcklekare är att dom inte viker ner sig för större fiskar. Räkna med att troffarna kommer få ett bett när de kommer för nära snäckorna

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #57
                          Mina jullar har alltid stannat i stenroset som jag slappt ut dem vid. Samma galler Neolamprologus pulcher. N. leleupi ar en "stalker" med hela akvariet som sitt omrade, men med ett herevir dar de leker. L. multifasciatus bildar stora kollonier som gar anvanda till att forhindra fiskar att lamna sitt omrade for annat an mat. Listan gar fylla pa i oandlighet.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Nüddlah
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 294

                            #58
                            http://www.akwafoto.pl/fotoreport/to...us_brevis5.jpg Haha vilket boxernylle, ser ut som en hund på färgen vid munnen och ansiktsuttrycket.. =) coola.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #59
                              snäckisar är klart intressanta men anledningen till att ja inte har dom är att ja tycker dom flesta är förbaskat fula!..tyvärr, det finns så snygga Neolamprologus arter men som ofta är fallet så finns dom inte på marknaden och det är mycket märkligt, som exempel så är det faktiskt inte helt enkelt att få tag på vf N.Bichardi
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #60
                                Ursprungligen postat av specmats
                                snäckisar är klart intressanta men anledningen till att ja inte har dom är att ja tycker dom flesta är förbaskat fula!..tyvärr, det finns så snygga Neolamprologus arter men som ofta är fallet så finns dom inte på marknaden och det är mycket märkligt, som exempel så är det faktiskt inte helt enkelt att få tag på vf N.Bichardi
                                Fula ar val anda att ta i. L. multifasciatus har ju sina neonogon och rander, ocelatus sin lila farg, kunweensis rosa buk och relativt synlig flack i ryggen och stappersi och hecqui ar snygga helt enkelt (atminstone pa bild, de andra har jag sett i verkligheten).
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...