1500liter vad för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #16
    Ursprungligen postat av Micke
    Det finns många västafrikaner som skulle passa yppeligt i ett stort kar. Fördelen med västafrikaner är precis som Robin är inne på att det finns andra intressanta fiskar att hålla tillsammans med cikliderna.
    Finns det även med Centralamerikanare också Tetror mm om man nu inte väljer Rovarterna förståss..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      Men i VA finns mycket spännande fisk som fengäddor, tetror, malar, drakfiskar, elefantosar, killis med mera.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #18
        Om jag hade haft ett sådant stort kar så hade jag haft iaf någon större art. Frontosa som du pratade om är ju trevlig, dock inte med troffar pga av maten. Men finns andra stora. Malawi har ju C. Moori. Stor och fin. Finns mängder som är 25cm och över. Men det kanske bara är jag som gillar stora fiskar.

        Kommentar

        • Nüddlah
          Användare
          • januari 2007
          • 294

          #19
          Jo visst vor det coolt med stora fiskar. Men dom ska vara vackra med annars tappar det sitt syfte. Jag ska kollain centralamerika då bara lite flyktigt och se vad det finns för utbud. Topheus är ju så jävla fina och att ha ett stim såna voe ju riktigt fint känns det som.

          Jag var ju och kollade på guzrobs kar idag med och det var grymt fint allting. Fina fiskar, kristallklart vatten, superb belysning och grym inredning och sand. Det kommer nog att bli en lite inspirationskälla.

          Jag ska hållla ögonen öppna och kolla in centralamerika med då om dom är stora och fina.

          Men discus och skalarer och sånt är jag allergisk mot, tycker inte nåt med dom är fint faktiskt. Soeciellt skalarer, det verkar finnas i varje akvarieaffär som finns. Ingen speciellt fin fisk heller. Men smaken är ju som baken. =) Jag vill ha nåt exklusivt, vackert och färggrannt som både jag och alla som besökert mig kommer att beundra. =)

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #20
            Ursprungligen postat av Nüddlah
            Jo visst vor det coolt med stora fiskar. Men dom ska vara vackra med annars tappar det sitt syfte. Jag ska kollain centralamerika då bara lite flyktigt och se vad det finns för utbud. Topheus är ju så jävla fina och att ha ett stim såna voe ju riktigt fint känns det som.

            Jag var ju och kollade på guzrobs kar idag med och det var grymt fint allting. Fina fiskar, kristallklart vatten, superb belysning och grym inredning och sand. Det kommer nog att bli en lite inspirationskälla.

            Jag ska hållla ögonen öppna och kolla in centralamerika med då om dom är stora och fina.

            Men discus och skalarer och sånt är jag allergisk mot, tycker inte nåt med dom är fint faktiskt. Soeciellt skalarer, det verkar finnas i varje akvarieaffär som finns. Ingen speciellt fin fisk heller. Men smaken är ju som baken. =) Jag vill ha nåt exklusivt, vackert och färggrannt som både jag och alla som besökert mig kommer att beundra. =)
            När det gäller centralamerikanska ciklider så kan det vara bra att titta på dessa trådar





            Är du ute efter färgranna, inte alltför aggressiva, arter så är nog arterna inom Vieja släktet något för dig.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Nüddlah
              Användare
              • januari 2007
              • 294

              #21
              Tack som fan för engagemanget, ska noga kolla in trådarna och kommentera sen om det ändrar min inställning till tropheuskar kanske. Man vet aldrig. =) Kul med åsikter kommentarer och förslag!..

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #22
                Ursprungligen postat av Nüddlah
                Tack som fan för engagemanget, ska noga kolla in trådarna och kommentera sen om det ändrar min inställning till tropheuskar kanske. Man vet aldrig. =) Kul med åsikter kommentarer och förslag!..

                Tycker du ska köra på det som du har tänkt med trophar sen kan du ju kompletera med något annat från tanganyika sjön tex tanganyika killin. Har sj tänkt bygga ett riktigt stort tanganyika tank när vi hittar ett hus. Och det SKA innehålla bland annat trophar, tanganyika killisar, c.pleurospilus, c.foae ev nån mer art men är ett tag bort har som sagt inte hittat oss något hus ännu har bjudit på några men priserna är helt sjuka just nu är billigare att bygga nytt än beg just nu tyvärr.

                Kommentar

                • palleh
                  Användare
                  • december 2006
                  • 704

                  #23
                  Jepp ja tycker du solklart ska satsa på troffarna nudlas, och kanske nått mer att kompleterna med. Är nog bara i mitt eget tycke ja tycker att du inte ska stoppa ner några proppmätta CA i ditt kar.
                  Röjj på med dina GB glasspinnar
                  http://picasaweb.google.com/palleph

                  Nya bilder laddas upp hela tiden


                  Mvh Patrik

                  Kampfisk!

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #24
                    Ska man ha något snyggt och exklusivt så är det ju Tanganyikaciklider som gäller Sandlekare har jag verkligen fastnat på tillsammans med troffar.

                    Kolla denna bilden: Moliro med ventralis Kambwimba, funkar kanon ihop.

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 294

                      #25
                      Berätta gärna mer och väldigt kortfattat om sandlekare, munruvare, tuggande, substratruvare och alla såna termer. Vore gut att ha en liten lathund. Jag vet ungefär vad dett innebär, men vad skiljer fiskarna åt och vilka olika kan man blanda och bör blanda osv och vilka som blir mer effektfulla att blanda. Eller som är lättare att blanda för ökar population.

                      Bilden såg sjysst ut. Men vissa caciklider ser fina ut med.. Jag är inte helt hundra på nåt än mer än att jag inte kommer ha scalaere och discus.. =)

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #26
                        Sandlekare: Aulonocranus, Eantiopus, Callochromis, Cyathopharynx(Kungarna), Opthalmotilapia, Xenotilapia. Har säkert glömt några. Sök lite bilder på google.

                        Självklart funkar inte alla Sandlekare med tropheus som jag uttryckte mig förut. Sedan finns ju alla varianter av leptosoma som är riktigt snygga, helst fler än 20st bör de vara för att funka bra ihop.

                        Kommentar

                        • Speedcat
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 80

                          #27
                          Svaret e lätt om man kolla på ad konings sista föredrag på stämman..
                          Featherfins=) Finns det nåt fetare än en bower på 50 cm i diameter med en foai som spänner sig??!!

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            #28
                            Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Ska man ha något snyggt och exklusivt så är det ju Tanganyikaciklider som gäller Sandlekare har jag verkligen fastnat på tillsammans med troffar.

                            Kolla denna bilden: Moliro med ventralis Kambwimba, funkar kanon ihop.
                            Tycker du glömmer det som jag tycker är det absolut viktigaste nämligen den stora variationen av betenden osv som finns i tanganyika sjön. för mig är verkligen tanganyika ciklider ciklid hobbyn. visst finns det enormt fina och intresanta ciklider på andra ställen men tycker ändå att tanganyika är nr1 när det gäller ciklider.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #29
                              Ursprungligen postat av Speedcat
                              Svaret e lätt om man kolla på ad konings sista föredrag på stämman..
                              Featherfins=) Finns det nåt fetare än en bower på 50 cm i diameter med en foai som spänner sig??!!
                              En Stigmatochromis pleurospilus med en bower på 1meter? =) 50cm... löjligt =)=))
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 777

                                #30
                                Ursprungligen postat av Nüddlah
                                Berätta gärna mer och väldigt kortfattat om sandlekare, munruvare, tuggande, substratruvare och alla såna termer. Vore gut att ha en liten lathund. Jag vet ungefär vad dett innebär, men vad skiljer fiskarna åt och vilka olika kan man blanda och bör blanda osv och vilka som blir mer effektfulla att blanda. Eller som är lättare att blanda för ökar population.

                                Bilden såg sjysst ut. Men vissa caciklider ser fina ut med.. Jag är inte helt hundra på nåt än mer än att jag inte kommer ha scalaere och discus.. =)

                                Finns hur mycket som helst när det gäller tanganyika ciklider. En bok som jag tycker är värd att läsa är btn guiden om tanganyika ciklider. sen så hittar du mycket info här och på andra sidor på nätet. www.zoopet.com har ju ett ganska bra art register på svenska.





                                Gissar att du redan har kollat på den här sidans artregister annars har du en länk här



                                Sen finns det ju massor av bra sidor på engelska och en del andra språk men det här är ju lite att börja med i varje fall

                                Kommentar

                                Arbetssätt...