SA-Bilder - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Ursprungligen postat av A C-son
    Att kalla en brasiliensis för surinamensis är lite väl optimistiskt men att förväxla dem med Biotodomor är ju nästan absurt...

    Kolla gärna sidorna 40-41 i den här tråden för lite intressant resonemang kring brasiliensis/iporangensis...Där är det inte lika självklart!

    Ser fram emot bilder på dina nya cupidos LN!

    Mvh/Andreas.
    Hihi jo lite magstarkt vart det, och ja borde fattat misstanke redan när ja skickade med pengarna för att dom kostade under hundringen styck

    Hoppas att ja kan låna en kamera o plåta Cupidon.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      Ursprungligen postat av A C-son
      Såpass stora som 20 cm! Har du möjligtvis funderat på att ta vara på lite fler frampå vid senare eventuella lekar? (De har ju helt klart en extra charm)

      Mvh/Andreas.
      Ja varför inte, vet man att de finns ett visst intresse för dem så är de ju helt klart värt det. Det är helt klart jäkligt balla fiskar, framförallt när de smågnabbas och tar lipplock.
      Köpte dem som ni säkert förstått av LN för ca 12mån sedan.
      De leker med ganska jämna mellanrum faktiskt, de som är synd är ju att de är så makalöst dåliga på att ruva själva, men man kan ju alltid kläcka artificiellt =)
      Kanske skulle försöka dra upp ett 20 tal så småningom, måse bara bli av med mina 100 Choklad yngel först... De börjar ta för mycket plats.


      LN Fram med bilder på Biotodomorna!!! De är en art jag vill ha så småningom helt klart.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        Att kalla en Brasiliensis för en Surinamensis är som att kalla en tjur för ko, och att kalla en Brasilensis för Bitodoma borde vara ungefär som att förväxla en Häst med en Bofink
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • endymion

          Bild 1: Acarichthys heckeli
          Bild 2: Geophagus altifrons, Trombetas

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            Här är mina gamla cupido. Inga bra bilder, men vackra fiskar var det.

            /Jocke

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              och en till..

              /Jocke

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                Ursprungligen postat av endymion
                Bild 1: Acarichthys heckeli
                Bild 2: Geophagus altifrons, Trombetas
                Grymt snygg Altifrons... VILL HA!!!
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  Ursprungligen postat av Banderad
                  och en till..

                  /Jocke
                  Cupido är så söta
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    Ursprungligen postat av Jonas E
                    tjenare sydamerikaner =)
                    Jo nu är det faktiskt såhär att min nya studentlya på 25 kvadratmeter inte riktigt tillåter mig att ha mitt 540liters akvarium med malawi. Så jag vill ju ha någon form av liv här hemma och eftersom jag och krukväxter inte är den bästa kombinationen tänkte jag att ett 80liters akvarium hade ju vart helschysst. Men vilka ciklider skall jag ha?

                    Jag har redan bestämt mig för ett gäng rödmunstetror och några pansarmalar, troligtvis fläckig eller schwartzii, men när det gäller ciklider kan jag inte bestämma mig. Så ge mig förslag på någon form av dvärgciklid som går att få tag på i malmö (de får gärna vara i rimlig prisnivå också, student som man är får man tänka på utgifterna) =)
                    Hej Jonas!

                    Long time no se!

                    25 m2, då får du ju in hur mycket akvarium som helst!

                    Akvarietjänst är ju alltid en bra butik för dvärgciklider. Där hittar du ju förstås lite av varje. Jag var på Zoocity strax efter öppningen och de hade också ett rätt intressant sortiment. Besök båda butikerna, där finns säkert något av intresse.
                    Själv är jag inte så förtjust i Apistogramma, jag tycker de är lite känsliga och mest snygga när de är på lekhumör. Mitt förslag är väl någon Laetacara eller fjärilsciklider. Fjärilsciklider är ju grymt snygga vilket jag vill minnas att du också tycker. De går biotopmässigt väldigt väl ihop med rödmunnstetror också. I princip finns de i på samma lokaler.
                    Bågfencikliderna är ju också snygga, speciellt den bruna.

                    lycka till!

                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • fishweed
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 434

                      tog lite nya bilder...
                      bild 1-4 metaeparet i sina lekfärger
                      bild 5 V. Regani muckar med Geopahgushanen
                      hur googlar man efter ett liv?

                      Kommentar

                      • Ron426
                        Användare
                        • maj 2008
                        • 112

                        oj oj, tog mig äntligen tid att kolla igenom alla dessa bilder, väldigt fina kort allihoppa

                        så då e de kanske dags att jag visar mina discus kort här ochså. ingen har vuxit färdigt men dom börjar bli ganska stora!

                        Golden Pigeon



                        Blue Diamond



                        Royal Blue



                        jag har även tänkt skaffa ett par pigeon Blood och ett par scalarer. pigeon blood i stil med den här bilden (inte min bild, hittade den på google)

                        tänkte det kan matcha mina golden pigeon fint
                        http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          Ursprungligen postat av fishweed
                          tog lite nya bilder...
                          bild 1-4 metaeparet i sina lekfärger
                          bild 5 V. Regani muckar med Geopahgushanen
                          Eftersom jag haft både unga och fullvuxna A. metae så skulle jag vilja säga att även om de är fina nu så har de en hel del ytterligare att ge. Det är väl lite av problemet med Aequidens släktet, man måste ha tålamod innan fisken blir så snygg den kan bli.

                          Jag har ett fullvuxet par nu och det är som en stor snygg CA ciklid fast snäll. Närmast den perfekta akvariefisken mao.

                          mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            Ursprungligen postat av olof
                            Hej Jonas!

                            Long time no se!

                            25 m2, då får du ju in hur mycket akvarium som helst!

                            Akvarietjänst är ju alltid en bra butik för dvärgciklider. Där hittar du ju förstås lite av varje. Jag var på Zoocity strax efter öppningen och de hade också ett rätt intressant sortiment. Besök båda butikerna, där finns säkert något av intresse.
                            Själv är jag inte så förtjust i Apistogramma, jag tycker de är lite känsliga och mest snygga när de är på lekhumör. Mitt förslag är väl någon Laetacara eller fjärilsciklider. Fjärilsciklider är ju grymt snygga vilket jag vill minnas att du också tycker. De går biotopmässigt väldigt väl ihop med rödmunnstetror också. I princip finns de i på samma lokaler.
                            Bågfencikliderna är ju också snygga, speciellt den bruna.

                            lycka till!

                            mvh

                            olof
                            Jo de där zoocity har jag vairt på en gång, va rätt coolt upplagt men det finns ju bättre ställen om man letar efter kvalitets sydamerikaner. akvarietjänst får det nog bli. Nu ska jag bara bygga ihopa en halvschysst bänk också sen är det dags att skrida till verket =)
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • fishweed
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 434

                              va ute på herkules zoo idag å såg att geophagus "bahia red" kallas dom jag har... om nu detta ens e rätt... nån som sett det namnet innan?
                              hur googlar man efter ett liv?

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                Jodå, ruskigt fina när de färgar ut (det har jag dock bara sett på bild). Vad jag förstår kan de vara ganska aggressiva. Tillhör Brasiliensiskomplexet om jag inte minns fel, och ska vara lika aggressiva som sin släkting. Då jämför jag med andra lite fredligare jordätare som altifrons, red head, satanopercor o.s.v. Detta grundar jag dock endast på vad jag har läst om dem. Jag funderade själv på att skaffa dem först, men det blev Geophagus altifrons istället.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...