Det _ultimata_ modulbygget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linus_M
    Användare
    • augusti 2006
    • 19

    #46
    Här är ett par bilder från mitt försök att göra en modul som man kan gömma pumpen i.

    En ny sida gjuten i samma form:


    Så här blev det:


    Fortsättning följer. Hann börja utan piment. Så det får blir en annan gång.

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      #47
      Ursprungligen postat av Linus_M
      Här är ett par bilder från mitt försök att göra en modul som man kan gömma pumpen i.
      Silikonar du fast dina husfixkreationer mot rutorna, eller ställer du bara in dem?

      Nu har jag läst att BTN tydligen är gjorda av PUR = polyuretan. Jag hittade något som heter polyuretanlim här, kanske det går att använda på något sätt.....

      Har vi ingen byggkille här inne som har massor av materialkunskap?
      Senast redigerad av *Ulrica*; 27 februari 2007, 11:34.

      Kommentar

      • Linus_M
        Användare
        • augusti 2006
        • 19

        #48
        Ursprungligen postat av *Ulrica*
        Silikonar du fast dina husfixkreationer mot rutorna, eller ställer du bara in dem?

        Nu har jag läst att BTN tydligen är gjorda av PUR = polyuretan. Jag hittade något som heter polyuretanlim här, kanske det går att använda på något sätt.....

        Har vi ingen byggkille här inne som har massor av materialkunskap?
        PUR verkar kul. Har suktat efter PUR-harts ett tag:

        men det är ganska dyrt. Undrar om det är drygt. Det vore kul om PUR-lim funkar. Det blir kanske billigare. Du kanske kan prova det?

        Min modul ställde jag bara in i ena hörnet med ett hål för pumpens utblås. Inte ultimat med alltid något.

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • januari 2007
          • 290

          #49
          Ursprungligen postat av Linus_M
          PUR verkar kul. Har suktat efter PUR-harts ett tag
          Är det giftfritt?

          Jag sitter och kollar runt som sjutton nu. Den där flytande latexen kan också heta flytande formgummi och mjölklatex, men jag har ännu inte hittat nåt ställe som säljer på dunk. Panduro har formgummi på litersflaskor men det står att det är en tunn kvalitet som endast lämpar sig för små avgjutningar.

          Det finns massor av olika PUR-produkter. Här har jag hittat olika sk. gjuthartser - "Parts in Minutes ™" och "RenCast FC 52 - snabbhärdande polyuretan för manuell gjutning" som båda härdar på 30 minuter. Undrar om de är giftfria?
          Senast redigerad av *Ulrica*; 27 februari 2007, 17:41.

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            #50
            Aha!

            På Korps finns flytande latex 1 l. 79:-, 5 l. 349:-
            Billigare än Svarta Katten...

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #51
              Kom igen nu då gubbar!

              Över två tusen visningar på tråden nu - NÅGON av er måste väl jobba med och ha koll på alla såna här skumma material som används inom industri, bygg, båt, bil, hobby etc.

              Något som är giftfritt, billigt, tål vatten, inte är alltför sprött och som kan användas till BTN-liknande moduler som alternativ till husfix?

              Lite material som jag har stött på men som jag inte vet om de kan fungera:

              Polyester- harts, betong, plast
              Gjutharts
              PUR- lim, harts, skum

              Skulle man kunna blanda husfix/betong med någon sorts lack eller flytande plast?

              Släpp ut era ideér och tankar!

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #52
                Skulle man inte kunna öka på husfixets hårdhet genom att blanda i blästersand?

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #53
                  Så här blev karet med betongmodulerna. Använde finkornig betong som jag "slevade" på formar av frigolit. Blåste sedan ut frigoliten med varmluftspistol. Innan betongen torkade så stöpplade jag i pigment som det pratats om tidigare i tråden.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #54
                    Snyggt Patrik. Har du limmat fast dom i karet?

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 290

                      #55
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Så här blev karet med betongmodulerna.
                      WOW! Jättesnyggt!

                      Har du gömt någon teknik i någon av modulerna?

                      Tog du bort all frigolit?

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 290

                        #56
                        Ny rapport!

                        1:
                        Sika TopSeal 107 som nämns i den finska artikeln och som Sune Holm rekomenderar enligt eriahl är inte billigt! Det finns för det första inte hemma, ens i proffsbutiker, utan måste beställas. Jag kollade två ställen, på det ena kostade en 25-kilos säck med komponent "A" samt en dunk med komponent "B" drygt 500:- plus moms, på det andra stället 1125:- plus moms!

                        2:

                        Jag har varit i kontakt med KompositFabriken som säljer 2-komponents polyuretanlim. Han säger att det skulle gå bra att blanda limmet med sand och använda det i typ 3-centimetersskikt i gjutformen. Minsta förpackning är 5 kg och det kostar 75:- per kilo + frakt.

                        Over and out...

                        Kommentar

                        • eriahl
                          NCS Medlem
                          • december 2003
                          • 110

                          #57
                          Jag trodde det skulle vara dyrt när jag beställde mitt, inte lagervara. Men när jag betalade, i förväg på beställningsvaror, gick det på runt 400kr.Jag trodde det skulle bli bortåt 1000kr. Blev lite snopen men på ett bra sätt. Kanske räknade fel. Skulle beställt mer på en gång, dum man är.
                          Senast redigerad av eriahl; 01 mars 2007, 06:20.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #58
                            Modulerna är inte limmade. Ville inte göra det om jag skulle göra om karet. Gjorde i stället positiva formar av frigolit som jag passade in i karet när det var tomt. Tanken var att gömma pump och värmare i modulen till vänster (finns gott om plats därbakom), men jag kom aldrig så långt. Tekniken sitter till höger bakom växterna. Karet är numera rivet, men modulerna är kvar. Ett litet trick jag använde var att sätta en sträng silikon på modulerna där de skulle ha kontakt med glaset - ifall något gruskorn skulle leta sig in under dem.

                            Man måste ta bort nästan all frigolit, annars flyter modulerna. Frigolit har en sanslös flytkraft. Skar bort det mesta med hobbykniv, sedan smälte jag ihop resten med varmluftspistol (gör det på ett ventilerat ställe, luktar inte alls bra!!).

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #59
                              Här är ena halvan av det kar jag deltod med i MAF:s utställning. Gjort i samma teknik, fast jag "lackade" modulerna efteråt med lite Tapecrete som jag blandat i en gnutta svart pigment i.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • matek
                                Användare
                                • december 2004
                                • 32

                                #60
                                Hej, jag gjorde moduler enligt Patriks recept genom att använda frigolit och göra en positiv form. Brorsan kallade det fattigmansmoduler. Sedan slabbade jag på betong med ett tillsatsmedel som ska göra betongen vattentät. Detta har gjort att betongen inte buffrar vattnet så mycket som jag förväntat mig. På bilden ser ni det nystartade karet. Idag går det olika tanganyika där i något som liknar en tunn spenatsoppa men det är en annan histora som jag kämpar med. Det finns många lärdomar efter att man gjort något sånt här och nu när det är klart tror jag att skulle kunna göra lite snyggare moduler och akvarium. Men detta duger för mig som är nybörjare på fattigmansmoduler. Jag gjorde dem i alla fall själv.

                                Mats

                                Kommentar

                                Arbetssätt...