Det _ultimata_ modulbygget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Det går alldeles utmärkt. Det är många som gjort så. Bäst att tillverka ett akvarium som passar in i tv´n.
    Översidan på tv´n får man göra öppningsbar och sätta fast belysningen där (ev. led ? )
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      Börjar bli jobbigt nu med all platt aparatur. Tror dessa TV-akvarium kommer bli dyra i framtiden när det blir svårt att hitta fylliga aparater. Man kanske skulle köpa på sig ett lager?

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Ursprungligen postat av Malawe
        Det där känner man igen. Jag är hopplös när det gäller att se hela filmer...eller hela program...struttar runt och påtar med akvarierna emellan. Skittråkig är jag...men JAG har kul.
        Hahahaha jag känner igen mig exakt. Jag gör precis som du. Familjen har långsamt vant sig förutom en sak. Det är vattenbytandet. Av någon anledning så gillar inte C slangar och vatten på golvet, men framförallt så tycker hon att det ibland skvalar något alldeles precis när hon ska se på Melodislagern eller lets dance.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • september 2003
          • 660

          Ursprungligen postat av LN
          Hahahaha jag känner igen mig exakt. Jag gör precis som du. Familjen har långsamt vant sig förutom en sak. Det är vattenbytandet. Av någon anledning så gillar inte C slangar och vatten på golvet, men framförallt så tycker hon att det ibland skvalar något alldeles precis när hon ska se på Melodislagern eller lets dance.
          skulle inte kommit på tanken att byta vatten samtidigt som melodifestivalen, då hade jag blivit utslängd direkt
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            Här är en natur trogen filter modul under tillverkning

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              Starkt jobbat, Ulrika!!

              Fast återigen så säger jag att husfix och betong inte buffrar. Det höjer pH-värdet pga hydroxidjoner, men du får ingen höjning av KH. Det är KH (eller egentligen alkaliniteten) man pratar om när det gäller buffring. Mät KH i karet och i kranen - jag tror inte du får någon skillnad.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • *Ulrica*
                Användare
                • januari 2007
                • 290

                Ursprungligen postat av tezz
                Här är en natur trogen filter modul under tillverkning
                Oj... är det en riktig sten eller? Svettigt....

                Kommentar

                • *Ulrica*
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 290

                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Fast återigen så säger jag att husfix och betong inte buffrar. Det höjer pH-värdet pga hydroxidjoner, men du får ingen höjning av KH. Det är KH (eller egentligen alkaliniteten) man pratar om när det gäller buffring. Mät KH i karet och i kranen - jag tror inte du får någon skillnad.
                  Ah! Ok, då fattar jag. Jag trodde att uttrycket "buffrar" betyder "höjer pH". Det stämmer att KH inte höjdes nämnvärt förrän jag tillsatte bikarbonat vilket förbryllade mej. Men nu vet jag ju svaret!

                  Mina resultat hittills:
                  Mitt kranvatten har ett pH på 6,0 och KH 0-1. Efter en avsköljning av hela karet med den färdiga inredningen fyllde jag karet och lät det stå 15 timmar. Vattnets pH var då 9 och KH 2. Efter 100% vattenbyte och 24 h var pH fortfarande 9. Efter 2:a -6:e 100% vattenbytet är pH återigen på samma höga värde och KH på 2. Tillsats av bikarbonat höjer inte pH ytterligare men KH höjs till 9. Nu har jag ju fiskar i och byter 20-30% varje vecka.
                  Senast redigerad av *Ulrica*; 25 mars 2007, 10:05.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    Ursprungligen postat av *Ulrica*
                    Ah! Ok, då fattar jag. Jag trodde att uttrycket "buffrar" betyder "höjer pH". Det stämmer att KH inte höjdes nämnvärt förrän jag tillsatte bikarbonat vilket förbryllade mej. Men nu vet jag ju svaret!

                    Mina resultat hittills:
                    Mitt kranvatten har ett pH på 6,0 och KH 0-1. Efter en avsköljning av hela karet med den färdiga inredningen fyllde jag karet och lät det stå 15 timmar. Vattnets pH var då 9 och KH 2. Efter 100% vattenbyte och 24 h var pH fortfarande 9. Efter 2:a -6:e 100% vattenbytet är pH återigen på samma höga värde och KH på 2. Tillsats av bikarbonat höjer inte pH ytterligare men KH höjs till 9. Nu har jag ju fiskar i och byter 20-30% varje vecka.
                    Prexis - och det verkar ju funka fint med firrarna nu, så kör vidare så som du gör. Bikarbonat höjer annars inte pH till 9, det stannar någonstans vid 7,5-8. Testa med kranvattnet och se vad som händer, om du vill experimentera lite. Kör annars bara vidare med karet så som du gör nu, verkar funka ypperligt!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 290

                      Så här ser karet ut 6 månader senare, när lite alger har kommit till och jag tyvärr har tröttnat på det:

                      Multiskaret på YouTube

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Hej Ulrika kul att hör från dig igen
                        Så är det ibland att hobbyn går i vågor. Peta i lite Vallisneria så behöver du inte byta vatten så ofta. Vem vet intresset kanske kommer tillbaka.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • *Ulrica*
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 290

                          Ursprungligen postat av LN
                          Vem vet intresset kanske kommer tillbaka.
                          Njaäää... har tänkt på det ett tag så jag är redo att släppa taget... mitt trädgårdsintresse har tagit överhanden...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...