Det _ultimata_ modulbygget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    NCS Medlem
    • december 2003
    • 110

    #31
    Sikas http://www.sika.se/ ska ju vara starkare, enligt Sune Holm allafall. Kanske inte behöver lacka då. Han har faktiskt sagt en gång när jag pratat med honom att han inte hade Epotex http://www.epotex.se/ på framsidan men baksidan för att få extra styrka. En annan gång att han hade på framsidan, så tja. Måste ju bero på vad för fisk man har, gnagrisk eller inte.
    Senast redigerad av eriahl; 25 februari 2007, 12:08.

    Kommentar

    • Linus_M
      Användare
      • augusti 2006
      • 19

      #32
      Ursprungligen postat av *Ulrica*
      Jag kan inte öppna det dokumentet... datorn vet inte vilket program den ska välja....
      Här är en pdf version




      Försöker undvika lack och epoxy eftersom det är dyrt. Jag tror att det håller bra ändå. Husfix som har härdat i 2 dygn är hårt, tycker jag.

      Sika Top Seal 107 verkar intressant. Det måste jag prova!
      Senast redigerad av Linus_M; 25 februari 2007, 12:17.

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • januari 2007
        • 290

        #33
        Ursprungligen postat av Torsten
        Eller knatar du in på Microsofts hemsida och söker efter "PowerPoint Viewer 2003".
        Toppen! Tack!

        Ursprungligen postat av Linus_M
        Så här gjorde jag med latex målarremsa och husfix:
        http://home.student.uu.se/elmo5934/egen_modul_1.0b.ppt
        Nice presentation! Verkar ju väldigt enkel och billig variant. Massa frågor då angående ditt bygge:

        1. Kan du återanvända din latexform när du gör på ditt sätt?
        2. Har du på något släppmedel på stenen innan du sätter på latexen eller lossnar den utan att gå sönder ändå?
        3. Har du något släppmedel i formen innan du har på husfixen?
        4. Hur länge har du haft dina grejer i karet nu och vad är din erfarenhet ang. olackad husfix med tanke på ph och hållbarhet etc. ?

        Ska bli jättekul att se en djupare modul du har gjort! Du kanske ska ha i lite pigment i husfixet också, det kan nog bli superbra!

        Kommentar

        • eriahl
          NCS Medlem
          • december 2003
          • 110

          #34
          Ricinolja har en del som släppmedel oxå. Gäller att inte blanda ihop vad man slurpar i sig då. Var en teater som använde det.

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            #35
            Ok. Nu har jag försökt förstå vad det där SikaTopSeal-107 är för något....

            Kan någon översätta detta:
            "2-komponent, cementbaserad, akrylförstärkt, lätt flexibel skydds- och tätningsslamma"

            Cementbaserad - det är ju som typ husfix då väl....
            Akrylförstärkt - det är väl som lackad husfix då väl...
            Lätt flexibel - det är inte husfix antar jag...

            Men det verkar ju inte vara som någon sorts epoxy för det är väl knappast cementbaserat? Jag har nämligen trott att det var glasfiber och epoxy man skulle använda...

            Intressant detta med materialkunskap.... ju mer man vet desto mer kreativa möjligheter öppnas upp...

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #36
              Ursprungligen postat av eriahl
              Ricinolja har en del som släppmedel oxå. Gäller att inte blanda ihop vad man slurpar i sig då. Var en teater som använde det.
              Har du släppmedel både på stenen, innan latexen och i latexformen?

              Har du prövat att ha i typ husfix eller något annat i latexform eller har du bara testat SikaTopSeal?

              Kommentar

              • eriahl
                NCS Medlem
                • december 2003
                • 110

                #37
                Inget släppmedel behövs från sten/klippa. Har ju tyvärr inte gjort färdig någon bara köpt material som Sika. Kommer att använda det eftersom Sune Holm kör med det och han har lite erfarenhet måste man säga. I latexformen bör man ha släppmedel och ju fler latexlager ju längre håller den som form. Någon bild av latexmålandet, svårt att se att stenen inte är platt bitarna som syns är säckväv så ännu mer latex på det och en liten en sen folien och fogskummet för att få som formen.
                Senast redigerad av eriahl; 25 februari 2007, 12:52.

                Kommentar

                • Linus_M
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 19

                  #38
                  Ursprungligen postat av *Ulrica*
                  Toppen! Tack!


                  Nice presentation! Verkar ju väldigt enkel och billig variant. Massa frågor då angående ditt bygge:

                  1. Kan du återanvända din latexform när du gör på ditt sätt?
                  2. Har du på något släppmedel på stenen innan du sätter på latexen eller lossnar den utan att gå sönder ändå?
                  3. Har du något släppmedel i formen innan du har på husfixen?
                  4. Hur länge har du haft dina grejer i karet nu och vad är din erfarenhet ang. olackad husfix med tanke på ph och hållbarhet etc. ?

                  Ska bli jättekul att se en djupare modul du har gjort! Du kanske ska ha i lite pigment i husfixet också, det kan nog bli superbra!
                  1. Japp, har gjort ca 10 gjutningar med latexformen.

                  2. Nä, jag har inget släppmedel på stenen. Det behövs inte. Den släpper lätt.

                  3. Nä, jag har inget släppmedel innan jag slänger i husfixen. Men det tär på formen utan släppmedel. Fem gjutningar till och den är slut. Å andra sidan är det kul att göra en ny form .

                  4. De har bara legat i en månad. Så tiden får visa om det håller utan lack. Hittills har jag inte haft några problem. Har den massa kalksten i akvariet så ph är nog högt. Läste på en tråd för några år sedan om folk som tyckte att det funkade bra utan lack.

                  Har du förslag på pigment? Vart köper man sånt billigt?

                  Kommentar

                  • eriahl
                    NCS Medlem
                    • december 2003
                    • 110

                    #39
                    Pigmentfärg brukar vanliga färgaffärer ha

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Mycket intressant tråd! Man får ju lust att gå ut och leta stenklippa som man kan testa på...ah! Jag som skulle köra med BTN non stop nu...*asg*

                      Kommentar

                      • eriahl
                        NCS Medlem
                        • december 2003
                        • 110

                        #41
                        Sune Holm är ju så förbenat inspirerande att lyssna på. Så bara att gå ut, gräv fram stenar ur snön och kladda på när dom inte är kalla längre. Men luktar satan så bara att snällt vänta till våren. Av teatern fick jag förresten rådet att "skaka" om/ vända på latexdunken några ggr ca1gång i månaden för hållbarheten. Fick lite konstiga blickar av grannarna när jag hade stenar och någon rot på gräset hemma och målade på dom??? Förstår inte varför dom undviker mig nu....
                        Senast redigerad av eriahl; 25 februari 2007, 13:29.

                        Kommentar

                        • *Ulrica*
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 290

                          #42
                          Ursprungligen postat av Linus_M
                          Har du förslag på pigment? Vart köper man sånt billigt?
                          Färg- eller konstnärsaffär. Det är pulver som ofta säljs i små plastburkar. Välj två-tre naturliga färger typ brunt, grått och ockragult och experimentera fram lite olika nyanser.

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 290

                            #43
                            Tar mej friheten att citera två inlägg gjorda av waterboy78 i en annan tråd. Det är förövrigt han som länkade till den finska artikeln som jag nämner i första inlägget i denna tråden.

                            waterboy78´s moduler tycker jag är RIKTIGT grymma, vore kul att få se mer bilder och höra hur de har fungerat i karet. Vad jag förstår är de inte lackade ovanpå husfixet.

                            Ursprungligen postat av waterboy78
                            Hejsan, här kommer några bilder på min modul i husfix och plast. Stenen är ung. 40cm hög och den riktiga stenen från vilken jag gjorde formen väger kanske 40kg, modulen 800g!




                            Arbetsförloppet i korthet:
                            Släpade hem en tung jäkla sten som jag rengjorde noggrant. Då stenen ännu var våt droppade jag latexlim på stenens alla ytor utom den undre. Någon timme senare då skiktet torkat penslade jag på ett lager till. Det tredje lagret gjorde jag av kompresser som jag dränkte med lim. Nu fick formen torka ett par dygn.
                            Sedan lät jag den latexbeklädda stenen stå på ett tidningspapper och byggde väggar av kartong kring stenen. Sen var det bara att bygga upp runt stenen med byggskum tills hela stenen var täckt. När denna härlighet torkat var det bara att lyfta (med en del våld) bort byggskumsformen med kartongväggar.
                            Sedan drog jag bort latexformen från stenen och placerade den i den nu upp-och-ned-vända kartongformen (vagga).

                            Gjutningen:
                            Först drog jag ett tunt lager av olivolja i formen varefter jag patinerade den med svart jordfärg. Jag blandade första satsen husfix väldigt lös så att den gick in i alla skrevor och skrymslen. Det är i detta skede viktigt att blanda till smeten i den färg man tänkt sig att stenen skall vara. Nästa lager gjorde jag av en tjöckre blandad massa , Efter tredje lagret husfix penslade jag insidan av stenen med polyesterharts utan glasfibermatta. När detta torkat några dar är det bara att försiktigt slita loss formen som kan användas pånytt och pånytt och pånytt För att stenarna inte skall bli exakt identiska kan man placera t.ex. lite styroxbitar i vaggan innan man lägger i latexformen.

                            Jag tvättade av stenarna och lät de ligga utomhus ett par veckor innan jag lade dem i akvariet. Allting har funkat perfekt.

                            Det gick åt ungefär 5dl lim och 500g husfix.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #44
                              Har gjort moduler i betong som jag inte lackade. Tycker det steget verkar helt onödigt - men dels gjorde jag dem till ett Tanganyikakar och dels skulle det inte vara några gnagande firrar i karet. Vill man ha modulerna till ett mjukvattenkar utan att lacka kan man blanda i Tapecrete, en slags vätska som gör att betongen inte läcker ut några ämnen.

                              Jag lät betongen härda klart i luften, och stoppade sedan ner dem i karet. Lät dem ligga en vecka i karet för att laka ur, och så bytte jag allt vatten två gånger efter det. pH stack upp i början, men inte alltför mycket.

                              Roligt att trixa själv. Har klurat lite på det med egna moduler och gnagande firrar, och jag har bestämt mig för att inte köra den kombon. Tom BTN kan ju gnagas hål på av en del L-malar. Till Troffar, Labbar och L-malar är det alltså sten som gäller för min del.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • *Ulrica*
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 290

                                #45
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Har gjort moduler i betong som jag inte lackade.
                                Tapecrete, en slags vätska som gör att betongen inte läcker ut några ämnen.
                                Bilder?

                                Följdfrågor:
                                1. Vad för sorts betong använde du(min materialkunskap inom bygg är lite klen)? Jag har funderat på om inte typ betongspackel går lika bra som husfix, det är väl säkert billigare dessutom?
                                2. Hade du någon färg i eller på betongen?
                                3. Armerade du betongen med något?

                                Tapecrete - vilket bra förslag!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...