Är malar överreklamerat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #46
    Ursprungligen postat av malawijanne
    ja dom är inte överreklamerade som, jag tycker allt att dom håller rent bra från alger och att dom äter upp överbliven räkmix, nu pratar jag om ancistrus det är den enda mal jag har,och jag har väl gott och väl en 4-5st i varje balja plus lite yngel så det blir väl en 500-600 ancistrus.
    men att ha malar för sitt beteende kontra cikliders beteende, det är som att kasta pärlor till svin. detta är min egna personliga uppfattning.
    och jag respekterar att ni har en annan uppfattning än min.mvh janne
    Jag funderar på att kanske ha nån malawi i mina malakvarium för jag tycker de rensar upp matrester så bra.

    Angående beteende så anser jag det vara en konst att kunna uppfatta mer obscura och svårtolkade beteenden, för till och med minst dagslända har ett intressant beteende.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #47
      Ursprungligen postat av Decimus
      3, hade du riktigt läs så förklarade jag bara att jag är en fan av malar men hade litet till över att det skulle äta alger, för det är grovt övrreklamerat, visst de äter men de är inga räcers direkt. sen så var det bara ett axplock av dem malar jag har/har haft jag har gott igenom enhel del.. för övrigt är jag inne på sandmalar nue..( å nej jag vet att de inte äter alger, har dem inte för det endamålet heller..)
      Men vem är det som sagt att alla malar äter alger? Den som påstått det har ju uppenbarligen inte haft tillräcklig kunskap. Det är som att säga att åsnor är trevliga, men de vinner ju inte dagens dubbel direkt.
      Det finns som tex Daniel skriver otroligt många olika malar, och plötsligt klumpas allla ihop under titeln "algätare". Det är de inte, och kan därför inte bedömas utifrån sin förmåga eller oförmåga att äta just alger.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        #48
        Ursprungligen postat av Gabbi
        Men vem är det som sagt att alla malar äter alger? Den som påstått det har ju uppenbarligen inte haft tillräcklig kunskap. Det är som att säga att åsnor är trevliga, men de vinner ju inte dagens dubbel direkt.
        Det finns som tex Daniel skriver otroligt många olika malar, och plötsligt klumpas allla ihop under titeln "algätare". Det är de inte, och kan därför inte bedömas utifrån sin förmåga eller oförmåga att äta just alger.

        men hur svårt skall det vara.
        ingen ide längre, lägger ner nu, tack.

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #49
          Ursprungligen postat av Gabbi
          Men vem är det som sagt att alla malar äter alger? Den som påstått det har ju uppenbarligen inte haft tillräcklig kunskap. Det är som att säga att åsnor är trevliga, men de vinner ju inte dagens dubbel direkt.
          Det finns som tex Daniel skriver otroligt många olika malar, och plötsligt klumpas allla ihop under titeln "algätare". Det är de inte, och kan därför inte bedömas utifrån sin förmåga eller oförmåga att äta just alger.
          exakt
          arterna inom familjen loricariidae är antingen herbivorer, omnivorer eller karnivorer bara för fisken har en sugmun så gör det inte fisken till en algätare....

          den som köper en tex hypancistrus i tron att den skall äta alger har lagt pengar på fel fisk för den ratar nämnligen alger som många andra släkten inom loricariidae

          Kommentar

          Arbetssätt...