Är malar överreklamerat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    #31
    Hade en gammal grinig ansisturushane (tillsammans med två mindre) i mitt 325 liters akvarium. Han åt knapp några grönalger alls och aldrig de som satt på rutan.
    Jag flyttade sedan över honom till mitt 150 liters akvarium, som hade en heldel blågröna alger på rutor och inredning. Efter en natt så var nästan alla alger borta.
    Trodde inte Ansisturusar åt blågröna alger...

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • mars 2003
      • 527

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      men att ha malar för sitt beteende kontra cikliders beteende, det är som att kasta pärlor till svin.
      Att malar är pärlor håller jag med om.
      Men vilka är svinen?
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #33
        Ursprungligen postat av daniel60
        Att malar är pärlor håller jag med om.
        Men vilka är svinen?
        klockrent!
        Förresten, ingan Tanganyikaburk är komplett utan:
        Senast redigerad av anli; 08 februari 2007, 14:35.
        Anders L

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #34
          Prova ställ frågan om Mercedes är överreklamerat på ett BMW-forum
          Micke

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • mars 2003
            • 527

            #35
            Ursprungligen postat av anli
            Förresten, ingan Tanganyikaburk är komplett utan:
            http://www.lindersson.se/images/Akva...rysichthys.jpg
            Ja, den fisken skulle man vilja se mer av!
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #36
              Ursprungligen postat av daniel60
              Att malar är pärlor håller jag med om.
              Men vilka är svinen?
              ja det måste väl vara cikliderna då, det gäller att alltid vända det till det positiva mvh janne

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #37
                Ursprungligen postat av daniel60
                Att malar är pärlor håller jag med om.
                Men vilka är svinen?
                Jag har alltid tyckt att rödzebror ser lite grisiga ut, speciellt rosa hanar. Det enda som saknas är en knorr på stjärtfenan...
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Jarnis
                  Användare
                  • november 2005
                  • 415

                  #38
                  Kan du berätta mer om den? Liknar faktiskt något från torsk-släktet på huvudformen med ögonen, nosen och munnen. Underläppen är kanske lite mer tillbakadragen. Hade varit kul med fler bilder. Hur stor är den?
                  Micke

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #39
                    Ursprungligen postat av Jarnis
                    Kan du berätta mer om den? Liknar faktiskt något från torsk-släktet på huvudformen med ögonen, nosen och munnen. Underläppen är kanske lite mer tillbakadragen. Hade varit kul med fler bilder. Hur stor är den?
                    Typ 30 cm... snäll och oförarglig. Rätt bra nyp i käkarna ändå, om den blir attackerad. Greppade min stora trimaculatumhanne och ruskade om han rejält .
                    Lite gamla bilder:
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #40
                      Ursprungligen postat av daniel60
                      Att malar är pärlor håller jag med om.
                      Men vilka är svinen?
                      Det ar nog mer personlighet och fart pa svin an parlor (kunde inte lata bli).
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Jarnis
                        Användare
                        • november 2005
                        • 415

                        #41
                        Ursprungligen postat av anli
                        Typ 30 cm... snäll och oförarglig. Rätt bra nyp i käkarna ändå, om den blir attackerad. Greppade min stora trimaculatumhanne och ruskade om han rejält .
                        Lite gamla bilder:
                        http://www.lindersson.se/Akvarium/Fi...rysichthys.htm
                        Verkar vara en riktigt udda raritet du har, inte så mycket info att googla på om den. Verkar vara vanligare på matbordet än i akvarium. Kul med bilderna. Inte så torsklik som jag tyckte på första bilden. Antar att den är VF, hade varit kul att få veta hur den kom ända hit...?!
                        Micke

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #42
                          Ursprungligen postat av Decimus
                          ojojoj, där trampar du i ngt tror jag, ciklider är iaf fisk man ser helatiden, men revirstrider, frierier, mun ruvning, eller om de läggs på sten osv,. underlägsna dominanta osv osv.

                          Må hända att det hände ri malens värld med så klart de är djur, men cikliderna gör inte det i ett 22 milimeters pvc rör, helst utan insyn.

                          Gabbi: klart de har ett värde men vill man bli av med alger eller en del av dem så är de (bortsettfrån psyms ancistrus ) vida över reklamerade.

                          sen var det nån som skrev att 25-30 cm gibbi är bra algätare.

                          då har du fått ett bra exemplar då min 27 cm gibbi är den lataste jeveln på jorden.
                          ligger å kamoflerarsig mot roten och rör inte en cm mer än te maten på natten förm.

                          folk som kommer till mig som sett malen förut får leta riktigt länge för att hitta den tiloch med =) (lite skoj iofs)

                          missförstå mig inte, har själv och har haft ett helt gäng emd L malar (ancistrus, L027,L007, L46, l114, L200, L128, L387, L207, L333 gibbi, MFL) så jag är fascinerad av dem med, men de lever inte riktigt upp till sitt rykte så att säg. =)
                          inte då en mal är lika intressant att studera som en ciklid och kul att du nämner det om beteendet om revirstrider, munruvning mm det händer också i malarnas värld så jag tycker nog du generaliserar lite....

                          men du får tycka att de är överreklamerade

                          ja efter att ha kollat din mallista kan ja säga att L007, L046, L114, L387, L333 är inga algätare. L027 och L207 äter alger men de är inge bra på det.

                          håller med vad gabbi skriver också....

                          Kommentar

                          • Anna Österman
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 282

                            #43
                            Jag är intresserad av alla fiskar och tycker ofta att många missförstådda fiskar har en subtil skönhet som man inte alltid lägger märke till. Jag håller med Gabbi om att fiskar har ett värde bara genom att vara fiskar. Har varit i "Mal-Jannes" lokal med bara L-malar och det var en fantastisk upplevelse att se dessa akvaristiska statister i huvudrollen. Själv tycker jag inte att en amazonas-tank är komplett utan ett stim av valfri corydoras-art.
                            Alla fiskar är vackra om de får förutsättningarna.
                            Fiskar är vänner-inte mat!

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 961

                              #44
                              Ursprungligen postat av Lutt
                              inte då en mal är lika intressant att studera som en ciklid och kul att du nämner det om beteendet om revirstrider, munruvning mm det händer också i malarnas värld så jag tycker nog du generaliserar lite....

                              men du får tycka att de är överreklamerade

                              ja efter att ha kollat din mallista kan ja säga att L007, L046, L114, L387, L333 är inga algätare. L027 och L207 äter alger men de är inge bra på det.

                              håller med vad gabbi skriver också....
                              första stycket , jag nämnde a precis de du konstaterar..

                              2, tack

                              3, hade du riktigt läs så förklarade jag bara att jag är en fan av malar men hade litet till över att det skulle äta alger, för det är grovt övrreklamerat, visst de äter men de är inga räcers direkt. sen så var det bara ett axplock av dem malar jag har/har haft jag har gott igenom enhel del.. för övrigt är jag inne på sandmalar nue..( å nej jag vet att de inte äter alger, har dem inte för det endamålet heller..)

                              Kommentar

                              • Decimus
                                Användare
                                • juni 2006
                                • 961

                                #45
                                Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                                Jag är intresserad av alla fiskar och tycker ofta att många missförstådda fiskar har en subtil skönhet som man inte alltid lägger märke till. Jag håller med Gabbi om att fiskar har ett värde bara genom att vara fiskar. Har varit i "Mal-Jannes" lokal med bara L-malar och det var en fantastisk upplevelse att se dessa akvaristiska statister i huvudrollen. Själv tycker jag inte att en amazonas-tank är komplett utan ett stim av valfri corydoras-art.
                                Alla fiskar är vackra om de får förutsättningarna.

                                Corys är enhelt annan grej, det är L mal jag pratar om, sorry om jag var otydlig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...