Är malar överreklamerat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Är malar överreklamerat?

    precis som jag frågar, vist de är fina och fins massor med olika sorter, osv.

    MEN iaf INGEN av de malar jag haft har ingen ätit alger. gröna, bruna svarta. osv osv. ingen har ätit nånsin mina alger. och jag har gått igenom ett flertalet malar.

    äter verkligen malarna så mycket alger.. tycker de ligger päser för de mesta?

    vari ligger värdet med malar man knappt ser egentligen?

    har massor av alger å de äter inte nån.. skrubbar som en galning för att försöka hålla det snyggt.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ancistrus malar äter mest alger under sin uppväxt tid...men tappar energin om de har tillgång till mycket foder ändå samt när de blir lite äldre. Ancistrus äter även rester från de andra fiskarnas mat och därför behöver de inte äta alger konstant.

    Jag tycker att malar är härliga fiskar, men visst är de i vissa fall överreklamerade som algätare.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Malar skall man ha för att man gillar malar. Algätandet är en bonus, men köper man malar bara för att äta alger blir man nog besviken.

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        Mina nacistrus gör sitt jobb det är helt klart! Skickar här två bilder på mitt kar... den första bilden är hur det såg ut utan malar (kolla hur brun btn-bakgrunden var)
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          #5
          precis, och de ancistrus jag haft har inte ens ögat åt algerna, utan bara åt zuccini gruka m.m saker de fått då.

          Det var iaf en av de stora "myterna" man gick på när man var riktigt färsk ny bliven akvaristfantast. man lärde sig snart att man fick skrubba som bare den ist medans malarna ligger å päser =)

          Kommentar

          • PsyM
            Användare
            • mars 2004
            • 460

            #6
            bild 2 är samma kar ett tag senare och då med tre fullvuxna ancistrus i karet.
            Senast redigerad av PsyM; 08 februari 2007, 06:13.
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              Jag har också upplevt det där, att malar när de vuxit till sig inte tycks äta alger lika effektivt.

              Men samtidigt kan jag intyga att stora gibbiceps, dvs större än 20 cm gärna 30 cm, kan vara extremt effektiva algätare. När jag arbetade i butik hade vi ett gäng sådana som vi flyttade runt mellan de stora baljorna (400-1000 liter). Efter ett dygn med en gibbiceps i var alltid akvariet helt rent från alger. Och då menar jag totalt algfritt, inte en tillstymmelse till alger fanns kvar. Grymt effektiva.

              Men dessa stora malar hade en hög kroppsvikt i förhållande till akvariet. Jag skulle gissa att en stor gibbiceps motsvarar 10-30 ancistrusar. Släpp ner 30 ancistrus så ska du nog få se att algerna försvinner på ett dygn... eller 3000 otocinclus... ;-)

              Men de stora gibbicepsen gnager gärna i sig växter också och kanske även Back to Naturebakgrunder...
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Härligt akvarium Psym! Snyggt och välskött!

                Kommentar

                • PsyM
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 460

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Härligt akvarium Psym! Snyggt och välskött!
                  Tackar Malawe!
                  Stenarna i mitten är numera utbyta mot stenar som passar bakgrunden bättre.
                  Men åter till frågan om malar är överreklamerade! Som ni ser på bilderna så gör mina ancistrus iaf sitt jobb.
                  Min Zoon
                  Mitt 900 liters

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #10
                    Ursprungligen postat av Decimus
                    precis som jag frågar, vist de är fina och fins massor med olika sorter, osv.

                    MEN iaf INGEN av de malar jag haft har ingen ätit alger. gröna, bruna svarta. osv osv. ingen har ätit nånsin mina alger. och jag har gått igenom ett flertalet malar.

                    äter verkligen malarna så mycket alger.. tycker de ligger päser för de mesta?

                    vari ligger värdet med malar man knappt ser egentligen?

                    har massor av alger å de äter inte nån.. skrubbar som en galning för att försöka hålla det snyggt.
                    ja alla L-malar är inte algätare vissa är köttätare.

                    ancistrus är ett bra släkte på alger.

                    om man vänder på det då, vad fyller tex ciklider för någon funktion
                    man betalar vad man sj tycker, ett tips sök på tex www.goc.se eller planetcatfish.com och se vilka som är bra algätare.

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #11
                      Ursprungligen postat av Decimus
                      precis som jag frågar, vist de är fina och fins massor med olika sorter, osv.

                      MEN iaf INGEN av de malar jag haft har ingen ätit alger. gröna, bruna svarta. osv osv. ingen har ätit nånsin mina alger. och jag har gått igenom ett flertalet malar.

                      äter verkligen malarna så mycket alger.. tycker de ligger päser för de mesta?

                      vari ligger värdet med malar man knappt ser egentligen?

                      har massor av alger å de äter inte nån.. skrubbar som en galning för att försöka hålla det snyggt.
                      Måste ett djur äta alger för att ha ett värde? Jag skulle snarare säga att malar är missförstådda. De är inte städmaskiner, algrensare eller bajsätare, de är fiskar i sin egen rätt. En del har fördelen att de även äter lite alger om de inte redan är proppmätta.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • nicklas_wijkmark
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 46

                        #12
                        Tycker personligen att malar kan vara mycket intressanta fiskar. Gillar verkligen mitt stim med Corydoras som går fram som små dammsugare i ett tätt stim över botten, eller mina Baryancistrus, golden nugget med sina revirstrider. Men hade jag köpt dem bara för att bli av med alger eller rensa botten hade jag säkert blivit besviken.
                        MVH
                        Nicklas
                        www.wijkmark.com
                        http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Plecosar är grymt effektiva med och äter dessutom knappt död och skadad fisk som gibbiceps gör. Den sorten jag menar är den som så vitt jag vet heter Liposarcus Pardalis eller L021, L023

                          Kommentar

                          • Rhodebaert
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 557

                            #14
                            Jag är intresserad av hur det går att köra ett akvarium med mycket ljus utan algätare?
                            Mitt 70-liters har ett lysrör och två lågenergilampor och jag tycker inte det är sämre ställt med det än med det stora där det går tre malar och äter. Malarna lämnar alltid tillräckligt mycket alger på framrutan för att det skall vara störande ändå. Funderar på att skippa dem när jag nu byter upp mig till 540 liter.
                            Det går alltid en senare buss.

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Ursprungligen postat av PsyM
                              Som ni ser på bilderna så gör mina ancistrus iaf sitt jobb.
                              Det är inte alls säkert. Jag har haft algfria akvarier utan malar, och jag har för närvarande ett akvarium fullt med alger plus ett dussin ancistrusar i olika åldrar. Prova att lyfta ut ancistrusarna och se om du får alger.

                              Men min åsikt är alltså att malar skall man ha för att man gillar malar. Det gör jag, så jag har drösvis med malar av olika sorter. Och rätt ofta också alger.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...