Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    var i Danmark för ett par veckor sedan ok kollade på OB eller Golden Kalambo som dom kallade dom för. Enligt dom så skall fisken upp i ca 9-10 cm inann det slutar se ut som pigment fläckar och vissa fläckar får olika färg istället... Enligt dom så blev ca 10% OB av yngelen MEN det gick inte att se fråns fiskarna var ca 6 cm... Själva e detta ingen fisk jag gillar FAST där var EN hane som var SUPERNICE så för dom som gillar det e det nog kanon.... Men presis som anndra så sorterar man bort fiskar med pigment fläckar... Vill man ha fläckar finns alltid spirulina att överdosera (Ett skämt för dom som inte förstår)
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      Döda ikolor?

      dom här två hittade jag idag alla andra är pigga och ser ut att må bra??
      Senast redigerad av tezz; 07 september 2007, 19:23. Anledning: GLÖMDE BILD

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Ursprungligen postat av Cutekid
        Väldigt få yngel kan jag säga! Jag har pratat endel med 2-3 gubbar som håller just OB kalambo och kushangazas. Bästa fördelningen är om 2 st VF OB leker med varandra och 2 f1r från dessa 2 OB föräldrar i sin tur sedan leker, då ökar chanserna markant att avkommorna får OB teckning då de har maximalt med OB gener i sig. Tydligen kräver en sådan här odling mycket jobb och plats då avkommorna från varje hona ska sorteras i ett eget akvarium m.m

        Mvh
        En annan sak är att ob teckningen syns först vid 10cm size ca och får man då kanske 1 på 100 i sitt slutliga led med optimal ob gen i fisken så är det ändå en härrans massa jobb o dra upp 1000 tal får att får ut några stycken.
        Senast redigerad av Falköping Andreas; 07 september 2007, 19:37.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          Nån som kan tyska och kan översätta vad det står om dubbarna vid maswa? Han kanske bekräftar att det att det fortfarande finns gott om dem. Är det ett akvariefoto?

          Auf der Homepage findet Ihr nicht alle Fische aus dem Tanganjikasee. Die hier beschriebenen Arten, ( siehe Bilder ) habe ich über die Jahre gepflegt und gezüchtet. Gelegentlich importiere ich Wildfänge aus Afrika.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Jag tror inte att det är ett akvarie-foto. Å andra sidan är det väl bara när de fortf. är så unga som man kan se fler åt gången. Vuxna exemplar skall gå,iaf enligt hörsägen, väldigt glest...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Använde Babelfish för översättning...

              Arrived at Maswa Tropheus stood duboisi maswa as catch on the program, however the first attempt did not lead to desired success and we continued to pull with the boat a piece.



              At the next place only 20 animals could become imprisoned in 2 hours, therefore again the catch area was changed. There we had arrived then more luck, 3 diver went together on catch and got at few hours more than 30 beautiful attained full growth Tropheus duboisi maswa on board and/or at the Haelterungscontainer.

              2 divers remained locally, in order to catch still more maswas, we drove with the boat on the opposite bank side named Kirando.

              It expected us heavy wave course and turned up, cloudy water. The visibilities were more than bad, and so decided Maiko, our dipping boss, to loose-dispatch a diver who should catch simply times which it before the net came in such a way.
              Av den där lite underliga översättningen skulle jag säga att de fick åka runt på ganska många ställen för att få ihop en större grupp av Tropheus duboisi, Maswa...

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                Ursprungligen postat av Malawe
                Använde Babelfish för översättning...



                Av den där lite underliga översättningen skulle jag säga att de fick åka runt på ganska många ställen för att få ihop en större grupp av Tropheus duboisi, Maswa...
                vad jag fick höra av en som säger sig ha dykt en hel del i tanganyika så skall en grupp med dykare åkt till mazwa för ett tag sedan för att försöka få tag på mazwa. De dykte i 1 vecka och fick endast tot 80st. soppa kostnaden för resan skulle kostat runt 60.000kr då det är båtar med 2st 300hk motorer i och de måste ta sig ca 40 mil för att komma till mazwa. så enligt denna persom som jag fö inte vet om han är att lite på så skall några mazwa inte importerats till sverige på 4 eller 5 år. det som finns är sånna fall SO. om de säger det är mazwa så är det sånna fall halembe enligt denna person.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  sista sändninen som kommer göras på VF Tropheus duboisi Mazwa från sjön. stämmer detta som jag läst på airfish, att den är över fiskad coh kommer därför att fredas?? I så fall kommer det bli svårt att få tag i fina djur ,så ni lyckliga som redan äger en fin grupp kan ju skratta er rosenröda om kinderna! MVH / Pontus

                  Det borde inte vara möjlig att stamen återhämtat sig på bara 3år

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    Ursprungligen postat av tezz
                    dom här två hittade jag idag alla andra är pigga och ser ut att må bra??
                    Beklagar

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      Ursprungligen postat av tezz
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=46596
                      Det borde inte vara möjlig att stamen återhämtat sig på bara 3år
                      Beror nog på hur illa det är. Men det går ju alltid att hoppas. Dessa ligger högst upp på min vill ha lista så skulle bli väldigt glad om det skulle vara så.
                      Senast redigerad av Danne_K; 08 september 2007, 04:59.

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        Tror anledningen till att fiskarna dog är att många av yngeln börjar bli vuxna så dom som håller revir blivit aggresivare
                        Kolla på videon vilken irritation det är [http://www.youtube.com/watch?v=-PHnE...e=user&search=
                        Senast redigerad av tezz; 08 september 2007, 09:49. Anledning: fel video

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          Någon väldig irritation tycker jag inte att det ser ut som, snarare normalt. Dock ser det ut som några av fiskarna är väldigt passiva och står nere vid botten och bakom vid stenarna. Måste säga att det är dom snyggaste Ikolor jag har sett, jävlar vilka klara och fina band.

                          Mvh
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Ursprungligen postat av tezz
                            Tror anledningen till att fiskarna dog är att många av yngeln börjar bli vuxna så dom som håller revir blivit aggresivare
                            Kolla på videon vilken irritation det är [http://www.youtube.com/watch?v=-PHnE...e=user&search=
                            Vad menar du? Jag tycker det där ser bra ut...kanske t o m beskriva det som harmoniskt.

                            Håller med Calle om att det fantastiskt snygga Ikola...imponerande!
                            Senast redigerad av StefanL; 08 september 2007, 10:18.

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Schyssta Ikolor men som nån sa innan, de ser lite väl apatiska ut ,vissa av dem...

                              OT; hur går man till väga för att skicka in en film på Youtube?? Har ett "konto" där men begriper mig inte på varför de inte tar emot filen...
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Björn
                                Användare
                                • april 2002
                                • 787

                                Jaha, då var det dax igen!
                                Var i Nol igår och skulle titta lite. Hittade en fin grupp unga Tropheus moorii Kalambo (4-8cm) som fick följa med hem. Bilder kommer kanske senare, har lånat ut kameran. Vet dock inte om det är lönt att försöka fota dom för karet som dom går i är väldigt repigt.. =(

                                Mvh
                                Björn
                                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                                Kommentar

                                Arbetssätt...