Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Ursprungligen postat av Cutekid
    Ok, då är jag med. Men de flesta bembor jag har sett har röda band och inte orange, beror väl mkt på föräldrargruppen och foder. De som har varit mest skiftande i färgen har varit kirizorna där det somsagt finns både orange och gula band. Tydligen så ska det röra sig om två olika fångtsområden när det gäller kiriza, en där de är mera orange och en där de är gulare.

    Mvh
    Var med på en samimport och då tog jag hem bland annat lite Bemba men de var inte röda i bandet utan orange. Därför så såldes de vidare. Om man ser på de som Ozric har, så är det ju knallröda i bandet och det är inte vanligt med dessa i de butiker som jag besökt. Däremot så är de med orange färg mycket vanliga.

    De lysrör som jag körde med tidigare gav nästan inget rött utan mest gult så det kan vara detta som är orsaken till en del annorlunda färger. De sjöodlade Kiriza som jag hade tidigare var knallgula i bandet men när jag böt lysrör till ett bättre rör så blev hanarna orange i bandet.
    Senast redigerad av Stephan E; 20 juli 2007, 10:16.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      odlad kiriza-hona hånglar med en so kiriza-hane

      Apropå bra (rödbandade) Bemba så är de bara urvalsodlade från de bästa VF. Lär bara ta några generationer att få avkommorna bättre än ursprunget.

      Ang. Kiriza har jag också hört att de fångas vid två olika ställen,varvid på ena platsen finns det en del orange hanar. Med rätt (fel?) foder kan man få den mest gula att gå i orange också. Jag föredrar dock att få fram orange hanar på "naturligt" sätt,om ni förstår vad jag menar.
      En del gamla honor får sent med tiden också orange inslag i det gula bandet,har jag märkt.

      Matz; det är väl en smaksak. Personligen anser jag att man får ut mkt mer av en troffe-grupp om de går själva.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        Ett par bilder på 2 av mina små körsbär... det e jobbigt att plåta troffar, usch =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          Ursprungligen postat av deelay
          Ett par bilder på 2 av mina små körsbär... det e jobbigt att plåta troffar, usch =)
          Jag håller med, de är så jäkla snabba och står aldrig still. Petrochromisar är ballare att fota för de vill ofta bli fotade och poserar gärna i div ställningar
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            En annan variant av Körsbärs ungdjur som inte heller den är direkt stillsam
            mvh Stefan

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              Jösses Stiffe! Vilka fläckar! "Körsbär" är ju lite missvisande namn på dessa . Vad är det för variant?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                Killen som jag skall få bärnstenarna av. Vill bli av med de så fort som möjligt. Jag undrar därför om de kan gå i ett 105-literskar tills jag har fått mitt 375-kar. De är inte större än 2 cm och det är 15 stycken. De får räkna med att gå i det karet i sex veckor i sådana fall.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                  Killen som jag skall få bärnstenarna av. Vill bli av med de så fort som möjligt. Jag undrar därför om de kan gå i ett 105-literskar tills jag har fått mitt 375-kar. De är inte större än 2 cm och det är 15 stycken. De får räkna med att gå i det karet i sex veckor i sådana fall.
                  Borde inte vara några störe problem men håll ett öga på vatten kvaliten

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    Bifogar en nytagen bild på mina bärnstensyngel som nu går hemma hos mig i ett 105-literskar.
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      Angående kroppsform på odlade troffar, dessa är 5-6 cm... hur skulle en van troffe kännare bedöma kroppen på fisken på dessa bilder.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        Ursprungligen postat av deelay
                        Angående kroppsform på odlade troffar, dessa är 5-6 cm... hur skulle en van troffe kännare bedöma kroppen på fisken på dessa bilder.
                        Den andra känns aningen mager.. men jag är ju ingen van troffekännare.
                        Den första är tagen med blixt va?
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          Ursprungligen postat av Robin
                          Den andra känns aningen mager.. men jag är ju ingen van troffekännare.
                          Den första är tagen med blixt va?
                          Båda är med blixt, inte ovanifrån utan den inbyggda. Iom att dom är svarta o jag inte orkade sitta och vänta tills dom kom i rätt vinkle slog jag på liste blixt, eftersom det va mer formen än färgen jag undrade över så kändes det som att det kvittar att färgerna ser lite skumma ut.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            Leader of the pack... jag vet inte om det är att han e så svart som gör att jag tykcer hans kropp är bättre än dom andras, färgen avgör ju hur man uppfattar linjerna lite.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • malawialex
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 125

                              vackert exemplar!
                              375l : malawi
                              253l : tomt
                              222l : yngel malawi

                              Kommentar

                              • johho
                                Användare
                                • mars 2007
                                • 1825

                                snabb fråga. 18 ikola och 18 lufubu i 585 liter? Är det för mycket tropheus?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...