Nikon > Canon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #46
    Här är ett med nye macrot som är nice
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • december 2004
      • 1112

      #47
      En till på en tysk räka jag släpa hem från mässan i duisburg
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #48
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Ingen aning om vad jag skulle välja för märke idag, om jag fick för mig att köpa en. Troligen Canon, av det enda skälet att de verkar ha sålt fler kameror än Nikon och därmed är enklare/billigare att hitta på begagnatmarknaden. Fast det beror en del på hur den känns i greppet...
        Ditt val är väl egentligen inte så svårt när du har kvar din gamla analoga Canon på hyllan, med tillhörande optik som antagligen passar.

        Detta gäller i alla fall för Nikon, där det mesta gamla passar (samma fattning), dock utan automatik förståss.

        Som nämnts tidigare så är greppet vid hållning i kameran, samt hur reglagen sitter något som har stor inverkan, då det skall kännas smidigt vid fotografering.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • februari 2004
          • 2447

          #49
          Ursprungligen postat av Jarnis
          Ett litet tips i all välmening angående köp av kameror via internet...

          Tänk på att ni i 9 fall av 10 missar den svenska bruksanvisningen när ni köper via internet och att ni trots alla "World-wide" garantier riskerar ett omfattande strul om det skulle vara någonting som krånglar under garantitiden. Den svenska manualen kostar 500-600:- om ni försöker köpa den här i Sverige i någon butik. Flera av dom svenska försäljningsställena säljer parallellimporterade Nikon/Canon kameror och var observant på om det verkligen är en "svensk" kamera du köper om du vill ha manualen på svenska språket.
          Det är självklart att manualen inte kostar 500-600:- att trycka upp men det är svenska Nikon/Canons reaktion på parallellimporten. Det är klart att dom är sura när dom inte själva får sälja utan bara lämna ut manualer. Därför finns dom inte heller någonstans för nerladdning.
          Butikerna är skapligt trötta på att hjälpa kunder med internet/Kanarieöarna/Singapore kameror som strular och många gånger kan du bli hänvisad till generalagenten (Nikon/Canon) direkt själv. Butiken är inte skyldig att hjälpa dig trots alla WW-garantier.
          Ditt "tjöt" köper jag inte för fem öre om jag ska va ärlig!

          För de första kan man t.ex. köpa 400D:s svenska manual direkt från canon för 175kr! (i ditt fall behöver du ingen deelay då du kan din 350D redan! 99,9% lika i användande)

          Sen "om nått strular" me kameran ska man alltid skicka den direkt till canon i mölndal, skippa affären/internetbutiken du köpte den ifrån, de tar bara längre tid att få tebax den om dom ska sköta de hela...
          Å jag har kompisar som har grejjer från t.ex. tyskland, USA å Kina som aldrig stött på problem av Canon i mölndal!

          De låter lite som om du själv jobbar i en fotoaffär... va vet jag

          God jul iaf

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Jag blir i vart fall lite avis på Laesk som kan fota firrar UTAN blixt och få bra resultat...
          Ähh trams, jag har ingen "speciell" utrustning för de... Ha bara ett objektiv som du kan gå ner me bländaren till 2,8 å fota me minst ISO 800, så kan vem som helst fota fisk utan blixt me gott resultat! Å glöm inte köra manuellt å ta så snabb slutartid som "möjligt"
          Om nån ska ha cred är de cutekid, enligt mig den duktigaste fiskfotaren på detta forum, å han kör kitobbe å billiga blixtar.

          Senast redigerad av Laesk; 24 december 2006, 11:59.
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • doctor
            Användare
            • december 2003
            • 238

            #50
            Det är ofta så att tillverkaren tar bra betalt för en bruksanvisning ifall man köper den löst så att säga, men det beror lite på hur man framför sitt önskemål oxå. Lite beror det oxå på personen man talar med har jag märkt. På den tiden jag jobbade i en butik åkte jag på att betala för en manual som tillverkaren hade missat att lägga i vid leverans. Den tillverkaren fick veta han hette och är numera bannlyst av mig. Andra däremot skickade tio manualer när man bad om en och ville gärna skicka direkt till kund. Tror det är väldigt individuellt beroende på företag vad de går med på. Nu är det ett tag sen jag slutade jobba i butik så det kanske har ändrats.

            Personligen köper jag helst från butiker, de där extra kronorna det kostar ger mig dels en trevlig pratstund med några som kan mer än mig dels får jag klämma på andra prylar och får lite tips och råd. För mig är det värt mer än det jag sparar på nätet.

            Kommentar

            • Jarnis
              Användare
              • november 2005
              • 415

              #51
              Ursprungligen postat av Laesk
              Ditt "tjöt" köper jag inte för fem öre om jag ska va ärlig!

              För de första kan man t.ex. köpa 400D:s svenska manual direkt från canon för 175kr! (i ditt fall behöver du ingen deelay då du kan din 350D redan! 99,9% lika i användande)

              Sen "om nått strular" me kameran ska man alltid skicka den direkt till canon i mölndal, skippa affären/internetbutiken du köpte den ifrån, de tar bara längre tid att få tebax den om dom ska sköta de hela...
              Å jag har kompisar som har grejjer från t.ex. tyskland, USA å Kina som aldrig stött på problem av Canon i mölndal!

              De låter lite som om du själv jobbar i en fotoaffär... va vet jag

              God jul iaf
              Hehe, nej jag jobbar inte i en fotobutik. Visste inte att man kunde köpa manualer direkt av Canon/Nikon. Man lär sig något varje dag En bekant fick pröjsa en 500 hundring för en manual till en EOS-modell i butik och han frågade runt på flera ställen först...

              Håller med om att greppet är viktigt, har två Nikon-kameror - en D70 och en Nikon D200 med batterigrepp och det är verkligen enorm skillnad. Kan tänka mig att D80 med batterigrepp är kanon att hålla i. Jag gillar dom lite större kamerahusen, det känns stabilare och är lite mer att hålla i. Jag har en udda fågel i digitalkameraväg oxå - en Sigma SD-10 med batterigrepp och en större samling blandad optik. Sigmas kameror använder en helt egen typ av bildsensor som delar upp varje pixel i tre olika färger separat så upplösningen är antingen 10 miljoner pixlar eller 3,3 miljoner pixlar, beroende på hur man ser det. Bilderna är endast i RAW-format och måste konverteras med speciellt program. Resultatet är väldigt bra och i mitt tycke iaf trevligare än med D70:an.
              Micke

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • februari 2004
                • 2447

                #52
                Ursprungligen postat av doctor
                Personligen köper jag helst från butiker, de där extra kronorna det kostar ger mig dels en trevlig pratstund med några som kan mer än mig dels får jag klämma på andra prylar och får lite tips och råd. För mig är det värt mer än det jag sparar på nätet.
                Finns ingen som säger att du inte får gå till butiker bara för å klämma å prata av dig lite
                Typ gå dit å va trevlig å verka va intresserad av att köpa å fråga massa... men sen i slutändan säger man att man vill gå hem å fundera över de hela lite, så går man ist in på internet å beställer den vara som man bestämt sig för
                Otrevligt för butiksbiträdet osv, men spara pengarna å lägg på optik ist


                Ursprungligen postat av Jarnis
                Håller med om att greppet är viktigt, har två Nikon-kameror - en D70 och en Nikon D200 med batterigrepp och det är verkligen enorm skillnad.
                Kan erkänna att om jag inte haft två fotopolare som proppat skallen på mig me att canon är bäst så hade jag köpt Nikon, pga greppet! Tyvärr är de inte många butiker som har batterigreppen hemma till 350D / 400D , de tycker jag är lite "orättvist" för canon hus. Men men, är mkt glad över att de blev canon iaf, för dom ligger 100ggr bättre till va de gäller zoomoptik!

                Fotade förövrigt månen idag med 400D:n + EF 300/4,0L IS USM + 2X extender, dvs 960mm
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • malplacerad
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 877

                  #53
                  Laesk: Har du en 400D nu? Fick av någon skum anledning för mig att du hade en 1D
                  ||||

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #54
                    Ursprungligen postat av malplacerad
                    Laesk: Har du en 400D nu? Fick av någon skum anledning för mig att du hade en 1D
                    Han har två stycken den lyckosten!
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • doctor
                      Användare
                      • december 2003
                      • 238

                      #55
                      Ursprungligen postat av Laesk
                      Finns ingen som säger att du inte får gå till butiker bara för å klämma å prata av dig lite
                      Typ gå dit å va trevlig å verka va intresserad av att köpa å fråga massa... men sen i slutändan säger man att man vill gå hem å fundera över de hela lite, så går man ist in på internet å beställer den vara som man bestämt sig för
                      Otrevligt för butiksbiträdet osv, men spara pengarna å lägg på optik ist




                      Kan erkänna att om jag inte haft två fotopolare som proppat skallen på mig me att canon är bäst så hade jag köpt Nikon, pga greppet! Tyvärr är de inte många butiker som har batterigreppen hemma till 350D / 400D , de tycker jag är lite "orättvist" för canon hus. Men men, är mkt glad över att de blev canon iaf, för dom ligger 100ggr bättre till va de gäller zoomoptik!

                      Fotade förövrigt månen idag med 400D:n + EF 300/4,0L IS USM + 2X extender, dvs 960mm

                      Nej det är sant att man kan gå och klämma iaf men eftersom jag har råd att betala den lilla skillnaden köper jag hellre av dom. Så slipper jag ju dessutom att klantiga fraktbolag ska misshandla min lilla klenod. Den får ju inte slå sig i transporten hem till pappa!

                      100ggr bättre till på zoomoptik? Håller jag väl inte helt med om men vad ska man med zoom till? Gå lite närmare istället! I ditt fall med månen får du väl muta Fuglesang kanske men iaf. Borde man inte kunna hyra Hubble för de där utsökta snapshotsen av månen?

                      Hur går det för trådskaparen och hans inköp?

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #56
                        Ursprungligen postat av doctor
                        Hur går det för trådskaparen och hans inköp?
                        Det går åt skogen =)
                        Neda... men jag har stått o babblat o klämt och känt i en butik nu och även lekt me den nya Sonykameran som faktikst inte kändes så dum, lite plastig kanske men endå på nått sätt ganska sjyst. Den verkar ha en bra display iaf för bilderna så sköna ut när man kolla där men som sagt... displayer kan vara grymt förskönande.
                        Jag står nog fortfarande och velar lite men har kommit fram till att jag ska ha ett fast objektiv iaf eftersom jag bara ska fota fiska i stort sett. Det fanns ett 50/1.4 Nikon objektiv inne men ingen D80 och till 400D fanns inga fasta inne... såklart =) Men jag lugnar mig till på onsdag när dom öppnar igen och då ska ha kolla om han kan få hem en D80 (från annan butik i samma kedja) eller ett fast 50 eller 60 objektiv till 400D så jag kommer nog låta slumpen avgöra =)
                        Det som kommer först får det bli typ.... =) Nån internetshopping i tyskland går bort för jag e så lat att e det nått me kameran eller så så behöver jag bara gå 30meter o lämna in den i den butiken, så nära ligger den =) Det är värt några kronor extra för mig men bodde jag i skogen som Laesk så kanske det skulle va enklare o jobba med posten.... big citys ftw =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #57
                          Ursprungligen postat av Laesk
                          Ähh trams, jag har ingen "speciell" utrustning för de... Ha bara ett objektiv som du kan gå ner me bländaren till 2,8 å fota me minst ISO 800, så kan vem som helst fota fisk utan blixt me gott resultat! Å glöm inte köra manuellt å ta så snabb slutartid som "möjligt". Om nån ska ha cred är de cutekid, enligt mig den duktigaste fiskfotaren på detta forum, å han kör kitobbe å billiga blixtar.
                          Nee, menade inte att du har någon speciell utrustning, men det är här som lite extra kulor satsat på teknik/optik gör skillnad. Visst kan jag göra samma sak med min Nikon Coolpix 4500, men inte alls med samma resultat. Jag börjar i vart fall lära mig min kamera rätt bra nu, med både möjligheter och begränsningar - och den duger alldeles utmärkt för mig ännu så länge. Rullar firman igång och det kommer in lite stålar, DÅ ska det i vart fall investeras i en verkligt schysst kamera!!

                          Vem som är duktigast lägger jag mig inte i, har sett fantastiska bilder både från dig, cutekid, Zaphi, Christian, Micke, Jonas, Bjarne, deelay och flera andra (häng inte läpp om jag inte nämnt er, det är många som får till attans bra bilder här!!).

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Laesk
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 2447

                            #58
                            Ursprungligen postat av malplacerad
                            Laesk: Har du en 400D nu? Fick av någon skum anledning för mig att du hade en 1D
                            Hehe mjo.. jag bytte 350D:n mot en 400D.
                            Sen sprang jag över en billig 1D mark II på fotosidans annonssida, så jag blev lite sugen å tog kontakt å frågade varför han sålde den så billigt osv.
                            Så sa han att han behövde pengar väldigt fort till att delbetala sin nya 1Ds mark II, å de skulle ske under kommande helg. Så jag förstod att om jag sa att de va ok att betala i förskott, så skulle jag kunna pruta rätt mkt Så jag testade hehe.


                            Ursprungligen postat av deelay
                            Det går åt skogen =)
                            Jag står nog fortfarande och velar lite men har kommit fram till att jag ska ha ett fast objektiv iaf eftersom jag bara ska fota fiska i stort sett.
                            Det som kommer först får det bli typ.... =)
                            Nån internetshopping i tyskland går bort för jag e så lat att e det nått me kameran eller så så behöver jag bara gå 30meter o lämna in den i den butiken, så nära ligger den =) Det är värt några kronor extra för mig men bodde jag i skogen som Laesk så kanske det skulle va enklare o jobba med posten.... big citys ftw =)
                            Mohahah lustigkurren Vi har EN fotoaffär i Ulricehamn me! Köpte mitt enbensstativ hos honom

                            Ne men kika på fotokungen, dom har batterigreppet till 350D/400D för 1095kr, sen EF 50/1,8 för 1045kr, beställ de å sen köp 400D:n i butiken, så kommer du billigt undan!

                            -edit... här har du 50/1,8 för 800kr, pruta till 750 inkl frakt!
                            Senast redigerad av Laesk; 25 december 2006, 14:46.
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                            With CANON you can!

                            Kommentar

                            • malplacerad
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 877

                              #59
                              Haha, sanslöst
                              Vilken är bäst då?
                              ||||

                              Kommentar

                              • Laesk
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 2447

                                #60
                                Ursprungligen postat av malplacerad
                                Haha, sanslöst
                                Vilken är bäst då?
                                Hehe jadu du kan ju läsa lite om efterföljaren till 1D:n här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1dmk2n

                                Välj Teknisk data å sen lägg till 400D i fältet "Jämför med andra digitala kameror! Välj kamera ur listan"


                                400D:n känns som en plastleksakskamera om man fotat länge me 1D:n, fast den har ju några fler pixlar å dammborttagning osv... fast 1D.n har ju 100 tals andra inställningar å röstinspelning å vädertätad m.m.

                                Förövrigt jag vi inne på elgiganten å kika lite på skrivare osv me, så kände jag lite fort på en "gammal" Nikon D50... den va faktiskt go å hålla i annat mot 350/400D utan batterigrepp.
                                Senast redigerad av Laesk; 26 december 2006, 23:13.
                                Lennart "Laesk" Axelsson
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                                With CANON you can!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...