Övriga bilder - ej fisk och akvarierelaterat foto - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    Ursprungligen postat av Rhodebaert
    Vad är det som gör skillnad mellan två kameror med samma ISO som du antyder?
    En är mindre grynig eller? Varför?

    Kolla här
    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

    Scrolla bilden åt höger där under!

    Som du ser är de stora skillnader mellan Canon 400D och Nikon D200 vid ISO400!

    Jag vill nog hävda att mina bilder tagna me 1D:d vid ISO3200, ser ut som D200 vid ISO800! edit: Hrm inte riktigt kanske, men bra nära!


    Sen undrar du varför.. ja de räcker väl å säga Canon är Canon å Nikon är Nikon
    Senast redigerad av Laesk; 28 januari 2007, 20:24.
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      Ursprungligen postat av Rhodebaert
      Vad är det som gör skillnad mellan två kameror med samma ISO som du antyder?
      En är mindre grynig eller? Varför?
      Förr va det ju så att olika filmer hade olika förmåga att generera olika slags korn (grynighet) vid olika ISO. Det var emulsionen i filmen som samspelade med kemikalier för att få fram en bild. Däremot spelade det ju ingen roll vilken kamera man använde, kornet blev ju exakt likadant om man använde samma film i olika kameror. Kornet kunde även förändras, ökas eller minskas etc, beroende på hur filmen framkallades, i vilka vätskor den och i vilken styrka, hur länge man framkallade etc.

      Nu när film är ute ur bilden, vilket är både bra och dåligt, så är det ju upp till sensorerna att generera ett korn, och detta gör olika märken på olika sätt. Förmodligen är det väl någon slags algoritm som bestämmer hur sensorn skall utnyttja ljuset i situationer är det inte är så starkt.

      Förr var gryn på många sätt en bra sak. Fotografer ansåg att det skapade en slags känsla i bilder och många exprimenterade med olika framkallningsmetoder etc. Idag är det så också, på ett sätt, även om många verkar tycka att det bara är nackdelar, vilket är tragiskt.

      Jag kan exempelvis tycka att kornet i denna bilden, tagen från näckrosdammen mot Liseberg, ger en mystisk känsla som jag inte skulle vilja ta bort: http://www.zaphi.com/pages/landscape/landscape02.htm

      Tyvärr verkar dock inte många tänka så idag...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        Analogt brus och digitalt brus är ju verkligen inte samma sak. Digitalt brus är ju genomfult i alla lägen medan analogt kan vara riktigt snyggt.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          Lite HDR från Boråstrakten.
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            Ursprungligen postat av Tony
            Analogt brus och digitalt brus är ju verkligen inte samma sak. Digitalt brus är ju genomfult i alla lägen medan analogt kan vara riktigt snyggt.

            Va är de för trångsynt uppfattning? Fel fel fel

            Ursprungligen postat av Byttorp
            Lite HDR från Boråstrakten.
            Så ska de se ut!
            Enda jag hade gjort annorlunda är att gå fram några meter så man inte skulle fått me stolpen till höger på kyrk-bilden, fast iofs hade du ju inte fått me nått gräs/snö då, som ger sin effekt me.. hmm aja
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              Ursprungligen postat av Tony
              Analogt brus och digitalt brus är ju verkligen inte samma sak. Digitalt brus är ju genomfult i alla lägen medan analogt kan vara riktigt snyggt.
              Tony har väl inte fel direkt, men inte helt rätt kanske... Analogt och digitalt "brus" är ju samma sak på så sätt att det är något som genereras för att skapa en bild i dåligt ljus, men självklart är strukturen långt ifrån samma. Det går inte att jämföra direkt och det var väl inte meningen att jag skulle försöka göra det heller. Detta ställer ju i princip alla digitalfotografer inför problemet att alltid vilja plåta med låga ISO-tal fast man kanske vill återskapa brus i efterhand.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                Kanonbilder Magnus! Men hur kommer det sig att ni som HDRar alltid får den här ljusa auran runt träd och bakom, mellan grenverken etc? Det gör ju att bilden verkligen ser overklig och manipullerad ut. Kan ni inte mörka ner det eller ljusa upp resten? På din andra bild är det mycket tydligt till vänster. Annars e det riktigt sköna vidvinkelbilder!
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Kanonbilder Magnus! Men hur kommer det sig att ni som HDRar alltid får den här ljusa auran runt träd och bakom, mellan grenverken etc? Det gör ju att bilden verkligen ser overklig och manipullerad ut. Kan ni inte mörka ner det eller ljusa upp resten? På din andra bild är det mycket tydligt till vänster. Annars e det riktigt sköna vidvinkelbilder!
                  Tackar. Näe du jag vet inte riktigt varför den där aurafotograferingen ser ut som den gör, antagligen något i Photomatix eftersom flera bilder i HDR blir just sådana. Skall se om jag kan göra nått åt det. Kanske kan efterbehandla den i PS eller nått?
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 2447

                    På tal om brus...

                    här är lite lagom snyggt brus enligt min mening:



                    (polarn som fotat)
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      var en helt fantastisk soluppgång här idag vid kalmar sund, tog ett snapshot med mobilen. så kvaliteten är sådär.

                      Kommentar

                      • drd
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1112

                        Min lille vakthund satt snällt och poserade vid altandörren i hopp om att få gå ut
                        // drd

                        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          Ska vi snacka vakthund så är denna bäst i test enligt familjen.
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            Ursprungligen postat av Byttorp
                            Tackar. Näe du jag vet inte riktigt varför den där aurafotograferingen ser ut som den gör, antagligen något i Photomatix eftersom flera bilder i HDR blir just sådana. Skall se om jag kan göra nått åt det. Kanske kan efterbehandla den i PS eller nått?
                            Underligt, jag vet inte varför den gör så, kanske blir den förvirrad med grenverket. Jag skulle iallafall markera ytorna runtom och mellan grenarna och mörka ner, det är inte speciellt svårt, lite pilligt bara kanske. Är grenverket bara en svart siluett, alltså saknar textur eller detalj, så kan du ju mörka ner utan att markera för du har inga detaljer att spara ändå. Prova med din andra bild och posta den på nytt får vi se...
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Byttorp
                              Användare
                              • november 2003
                              • 1585

                              Nästan så att man längtar till sommaren nu
                              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                              Ordförande GCG

                              Kommentar

                              • Byttorp
                                Användare
                                • november 2003
                                • 1585

                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Underligt, jag vet inte varför den gör så, kanske blir den förvirrad med grenverket. Jag skulle iallafall markera ytorna runtom och mellan grenarna och mörka ner, det är inte speciellt svårt, lite pilligt bara kanske. Är grenverket bara en svart siluett, alltså saknar textur eller detalj, så kan du ju mörka ner utan att markera för du har inga detaljer att spara ändå. Prova med din andra bild och posta den på nytt får vi se...
                                Vi får kolla på detta på fredag....tror det är nått i programmet som jag inte lärt mig...
                                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                                Ordförande GCG

                                Kommentar

                                Arbetssätt...