Endymions lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultpelle
    Användare
    • januari 2005
    • 36

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Ska låta en ciklidintresserad elektriker titta på elen(Hultpelle)
    Sen ska hyresvärden kolla om det går att få en golvbrunn vid dörren.
    hehe japp nu ska vi koppla så det blir lysande fisk ååååå vilket skämt!
    rockNROLL

    Kommentar

    • herjer
      Användare
      • januari 2004
      • 19

      #17
      Tack för tipsen ändå. Jag tror att vi kommer få det fantastiskt bra i lokalen och vad det gäller plånböcker och fruar så tycker i vicke fall min (blivande) fru att det kommer bli bli skönt att slippa ha huset fullt med akvarier som det annars hade blivit. Och folk med tunna plånböcker kan ju hålla sig till Sorgmanteltetra ;-)

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Hur smala gångar kan man ha? När jag ritar har jag valt 70 cm, nån som har några kommentarer till det?

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #19
          Hur går man till väga för att få en lokal? Här uppe så rynkar hyresvärdarna på näsan och säger att man absolut inte får odla akvariefisk.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Ursprungligen postat av Robin
            Hur går man till väga för att få en lokal? Här uppe så rynkar hyresvärdarna på näsan och säger att man absolut inte får odla akvariefisk.
            Ja det har varit lika dant här även om jag inte ens sagt att jag skulle ha det till akvariefisk. Jag har också letat efter hus med källare som inte ser ut att användas men inte heller det funkade. Så jag satte ut en annons i lokala blaskan och fick endast ett dåligt svar. Men efter två veckor ringde det en som hade en lokal att hyra ut. Han hade gått igenom gamla tidningar eftersom han hade en lokal att hyra ut.
            Men det jag har lärt mig är att dom stora hyresbolaget inte vill hyra ut sina lokaler, det är ju krångligt att inte hyra ut bostäder..... nej det är bara småföretagare som bryr sig lite ovanliga lösningar.

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              70cm kan nog fungera men nog låter det lite nätt. beror ju på vilket djup ni har på burkarna akvarier kommer troligtvis behöva bytas nån gång då är det ju fördel om det går smärtfritt.sedan är det bra om man kan sitta på huk utan att baken slår i akvariet bakom......

              Kommentar

              • endymion

                #22
                Nån med lokal som kan ge några siffror på hur mycket vatten och det går åt. Ska förhandla kontraktet imorgon så det vore trevligt att veta just nu har jag bara uppskattat siffrorna.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Ett tips
                  om ni har dåligt med el
                  sätt upp en kontaktor på belysningen med omvänd brytare och sätt belysning åt ena hållet och värmare på motsatt brytare blir jämnare belastning över dygnet.
                  köp även några vattenlarm (kostar en hundring styck) bra när ni dricker öl och byter vatten.
                  samt gör en ordentlig tröskel som är vattentät mot grannarna, ser så illa ut med vatten i korridoren.
                  Vilken typ av vattenlarm menar du, Christer? Har lurat lite på att skaffa något sådant efter ett antal översvämningar... man tappar liksom fokus på vattenbytena när man dricker pilsner.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #24
                    För att få reda på ungefärlig vattenmängd så kan du ta antal liter som ni totalt har och säkna på att ni byter 1/3 varje vecka.
                    Ström kan man räkna med lite lysrör doppisar etc så är man snabbt uppe i 1kw/h

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #25
                      Här är två tidigare diskussioner om vattenlarm:

                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #26
                        Kanbara säga att även att man är sugen på o komma igång så fort som möjligt. Låt det ta den tid det behöver. Jag har renoverat min i sommar/höst o är nu äntligen klar. Men sicket jobb ångrat mig var o varannan dag under arbetets gång.
                        Allt har varit ute, tömt flyttat o fyllt i omgångar. Men nu är golvet klinkat o väggarna kaklade, karen tillbaka i nya ställningar. Men så mycket av detta jag kunde gjort enklare från början.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Guzrob
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 389

                          #27
                          Det absolut rättvisaste är om ni sätter in en vatttenmätare till er lokal och betalar för vattnet till er hyresvärd för den mängd ni gör av med.
                          :D:D:D:D

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1338

                            #28
                            Ursprungligen postat av Lennart 2
                            70cm kan nog fungera men nog låter det lite nätt. beror ju på vilket djup ni har på burkarna
                            Hmm beror väl en del på djupet på buken också ;-)
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • endymion

                              #29
                              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Hmm beror väl en del på djupet på buken också ;-)
                              Mätte att jag var 50 cm över axlarna. Så det var inte buken som var problemet

                              Kommentar

                              • endymion

                                #30
                                Ursprungligen postat av kaj.p
                                Kanbara säga att även att man är sugen på o komma igång så fort som möjligt. Låt det ta den tid det behöver. Jag har renoverat min i sommar/höst o är nu äntligen klar. Men sicket jobb ångrat mig var o varannan dag under arbetets gång.
                                Allt har varit ute, tömt flyttat o fyllt i omgångar. Men nu är golvet klinkat o väggarna kaklade, karen tillbaka i nya ställningar. Men så mycket av detta jag kunde gjort enklare från början.
                                Problemet är att jag måste igång fort. Eftersom jag har ett akvarie som står å droppar idag ....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...