Endymions lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stavhem
    Användare
    • januari 2011
    • 119

    Fantastisk lokal!

    Kommentar

    • endymion

      Första LED-akvarierampen tillverkad, 16 Watt på 300 liter fotat med mobilen (färgerna på dioderna är 7000K, 20000 K, röd 620 nm, blå). Vilket på 8 dioder ger ca 2 Watt styck, mäter man på dioderna ger dock den röda dioden avsevärt mindre watt än de andra. Personligen var jag rädd att det skulle bli massa skuggor i karet med så få dioder när man håvar. Det visade sig dock att det inte blev några problem. Så nu är det bara 143 ramper kvar att löda......

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        ser Toppen ut. Då har du möjlighet att få upp effektiviteten i byggandet.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • endymion

          Har byggt ramper till 26 kar nu, det visade sig att ju fler ramper man paralellkopplar desto mindre drar de per styck. Har ingen aning om varför, spänningen har inte sjunkit så jag fattar ingenting. Men 64 Watt på 18 kar är helt ok för mig eftersom ljuset är bra.

          Kommentar

          • Suma
            Användare
            • januari 2011
            • 606

            Ursprungligen postat av endymion
            Har byggt ramper till 26 kar nu, det visade sig att ju fler ramper man paralellkopplar desto mindre drar de per styck. Har ingen aning om varför, spänningen har inte sjunkit så jag fattar ingenting. Men 64 Watt på 18 kar är helt ok för mig eftersom ljuset är bra.
            64 Watt på 18 kar är ju helt fantastiskt. Jag, mina barn samt mina barnbarn tackar för att du spar på naturresurserna...

            Är det inte så att om du driver med konstant ström,ligger på max spänning och beräknar effekten enligt P=U*I,så drar varje tillkommande parallellkoplad LED krets mindre? Är kemist så inte stensäker på om det är så.
            -------------------
            Mats

            Kommentar

            • endymion

              Ursprungligen postat av Suma
              64 Watt på 18 kar är ju helt fantastiskt. Jag, mina barn samt mina barnbarn tackar för att du spar på naturresurserna...

              Är det inte så att om du driver med konstant ström,ligger på max spänning och beräknar effekten enligt P=U*I,så drar varje tillkommande parallellkoplad LED krets mindre? Är kemist så inte stensäker på om det är så.
              Ramperna består av 8 st seriekopplade dioder avsedda för 24 volt. Sedan parallellkopplar jag ramperna. De färdiga systemen består av 8 och 9 ramper och beroende på antal ramper som det är inkopplat ser det ut så här på två olika system. (Voltamperen hamnar på ca 100 VA)

              8 rampers slinga: 1 st 18 W, 2 st 31 W, 3 st 44 w, 4 st 51 W, 5 st 54 W, 6 st, 57 W, 7 st 60 W, 8 st 64 W

              9 rampers slinga: 1 st 19 W, 2 st 32 W, 3 st 44 w, 4 st 49 W, 5 st 52 W, 6 st, 55 W, 7 st 57 W, 8 st 60 W, 9 st 64 W

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                Ursprungligen postat av endymion
                Ramperna består av 8 st seriekopplade dioder avsedda för 24 volt. Sedan parallellkopplar jag ramperna. De färdiga systemen består av 8 och 9 ramper och beroende på antal ramper som det är inkopplat ser det ut så här på två olika system. (Voltamperen hamnar på ca 100 VA)

                8 rampers slinga: 1 st 18 W, 2 st 31 W, 3 st 44 w, 4 st 51 W, 5 st 54 W, 6 st, 57 W, 7 st 60 W, 8 st 64 W

                9 rampers slinga: 1 st 19 W, 2 st 32 W, 3 st 44 w, 4 st 49 W, 5 st 52 W, 6 st, 55 W, 7 st 57 W, 8 st 60 W, 9 st 64 W
                vad händer om du kopplar på en 10:e? vad ger drivern ut max i watt? hur många ampere är den på?
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • endymion

                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  vad händer om du kopplar på en 10:e? vad ger drivern ut max i watt? hur många ampere är den på?
                  Drivaren lämnar 8,25 Ampere eller 200 Watt om man vill, men jag försöker hålla mig under 6 Ampere så jag klarar lagkraven för att bygga själv. Tittar man på tendenserna kommer ramperna lägga till 3-4 Watt för varje ramp. Jag kommer att testa ett system med 12 ramper i, senare och det skulle förvåna mig om det drog mer än 75 watt. I dagsläget utnyttjar jag typ 2.6 Ampere.

                  Kommentar

                  • Janne E
                    Användare
                    • april 2002
                    • 382

                    Ursprungligen postat av endymion
                    Drivaren lämnar 8,25 Ampere eller 200 Watt om man vill, men jag försöker hålla mig under 6 Ampere så jag klarar lagkraven för att bygga själv. Tittar man på tendenserna kommer ramperna lägga till 3-4 Watt för varje ramp. Jag kommer att testa ett system med 12 ramper i, senare och det skulle förvåna mig om det drog mer än 75 watt. I dagsläget utnyttjar jag typ 2.6 Ampere.
                    Hur lång livslängd är det på dioderna och total kostnad för att bygga 1 ramp?
                    Kanske har ett multiprojekt åt dig om du gillar att bygga ljusramper

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      Ursprungligen postat av endymion
                      Drivaren lämnar 8,25 Ampere eller 200 Watt om man vill, men jag försöker hålla mig under 6 Ampere så jag klarar lagkraven för att bygga själv. Tittar man på tendenserna kommer ramperna lägga till 3-4 Watt för varje ramp. Jag kommer att testa ett system med 12 ramper i, senare och det skulle förvåna mig om det drog mer än 75 watt. I dagsläget utnyttjar jag typ 2.6 Ampere.

                      ok, så det jag skulle bygga ihop som test, då skulle jag behöva en driver på 24v 1,35A då eller?
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • endymion

                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        ok, så det jag skulle bygga ihop som test, då skulle jag behöva en driver på 24v 1,35A då eller?
                        50 Watt 24 volt borde funka.

                        Kommentar

                        • endymion

                          Ursprungligen postat av Janne E
                          Hur lång livslängd är det på dioderna och total kostnad för att bygga 1 ramp?
                          Kanske har ett multiprojekt åt dig om du gillar att bygga ljusramper

                          Mvh Janne
                          Dioderna ska hålla 25000-30000 timmar med bra ljus har jag för mig. Totalkostnaden har jag lovat att inte avslöja, men köper man dioderna en och en kostar de 12 kr/st dvs 77 kr exkl moms per ramp. Köper man 1200 st som jag gjort kan man få bättre pris. Rampen kostar väl 100 kr/st exkl moms om man beställer några st. Kabel, drivare och kopplingar kostar väl runt 30 kr exkl moms per ramp. Så bygger man några enstaka så kan man få ihop schyst ljus för 260 kr inkl moms till ett ciklidakvarium om man bygger några stycken och kan montera dem själv. Bygger man 200 st ramper kan man pressa priserna en hel del, men jag har lovat att inte avslöja rabattsatserna.

                          Kommentar

                          • endymion

                            Bilder på två kar, i karet med rödzebra är det den vanliga kombinationen dioder 620 nm, blå, 7000 K och 20000 K. Där ser man hur de rödzebra som går längst bak verkar rödare än de längst fram vilket beror på att de röda dioderna ligger längst bak. I det andra karet ligger det 660 nm, blå, 7000 K och 20000 K. Tyvärr är denna kombinationen rätt dålig på att framhäva vissa röda färger. Men den ser skitsnygg ut på en del fiskar, det optimala är nog att sätta båda två sorternas grupper rätt tätt.

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              Ursprungligen postat av endymion
                              Dioderna ska hålla 25000-30000 timmar med bra ljus har jag för mig. Totalkostnaden har jag lovat att inte avslöja, men köper man dioderna en och en kostar de 12 kr/st dvs 77 kr exkl moms per ramp. Köper man 1200 st som jag gjort kan man få bättre pris. Rampen kostar väl 100 kr/st exkl moms om man beställer några st. Kabel, drivare och kopplingar kostar väl runt 30 kr exkl moms per ramp. Så bygger man några enstaka så kan man få ihop schyst ljus för 260 kr inkl moms till ett ciklidakvarium om man bygger några stycken och kan montera dem själv. Bygger man 200 st ramper kan man pressa priserna en hel del, men jag har lovat att inte avslöja rabattsatserna.
                              Det kan du avslöja i ett pm till mig, var på väg att beställa rätt många färdiga ramper från Kina men det var lite dyrare... och det är fler än 200 vi behöver.

                              Janne

                              Kommentar

                              • delfin61
                                Användare
                                • juni 2010
                                • 106

                                Jag har läst hela tråden! Imponerande! Spännande med all akvarieteknik! Hur går det i lokalen nu? Ska starta upp mitt källarrum igen med 4 kubik vatten så jag har fått fina tips.
                                Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring. / C.Darwin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...