Snäcklekare passande till mitt 72-liters akvarium.. + några frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    Användare
    • september 2006
    • 94

    #31
    tror nog jag satsar på en sumbu.. är dom snäcklekare också?
    isf kanske jag kan satsa på ett par där med? om inte mitt kar blir för litet..

    hur mycket tror ni en pump till karet kostar?
    har redan en just nu, men eftersom växter inte är så poppis så kanske jag ska skaffa en starkare?

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Ursprungligen postat av aTomiCa
      tror nog jag satsar på en sumbu.. är dom snäcklekare också?
      isf kanske jag kan satsa på ett par där med? om inte mitt kar blir för litet..

      hur mycket tror ni en pump till karet kostar?
      har redan en just nu, men eftersom växter inte är så poppis så kanske jag ska skaffa en starkare?
      Karet är nog lite väl litet för två Sumbu också - du behöver ju dessutom fler från början för att få ut ett par. De är annars snäckskalslekare de med. Fokusera på de "vanliga" snäcklekarna och se till att hålla dem alerta. Ett yttre hot (Sumbun) har just den funktionen. Rekommenderar skarpt att du kör med växter, t ex Javaormbunke. Gynnar verkligen firrarna, ffa i ett så litet kar.

      Pumpar är enkelt att kolla upp på t ex www.pwss.se eller någon butik.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Vic
        Användare
        • september 2006
        • 94

        #33
        skulle det kunna gå att ha ocellatus och multisar tillsammans i akvariumet? isåfall, hur många?

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Ursprungligen postat av aTomiCa
          skulle det kunna gå att ha ocellatus och multisar tillsammans i akvariumet? isåfall, hur många?
          Ocellatusar är inget jag rekommenderar i ett så litet kar. Kan slåss något infernaliskt, och dänger lätt ihjäl varandra/andra snäcklekare. De hör till haremlekarna, precis som speciosus och stappersi/meleagris. Den sista körde jag i ett 600-liters kar med massor med snäckor - det var ändå för litet för två hannar. Ett välfungerande par kan funka i ett så litet kar, men de kommer inte att gilla sällskap - och du sitter fortfarande med problemet att få fram ett bra par. Återigen, multisar eller brevis är mina tips.

          Lycka till!!

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...