Snäcklekare passande till mitt 72-liters akvarium.. + några frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    Användare
    • september 2006
    • 94

    Snäcklekare passande till mitt 72-liters akvarium.. + några frågor!

    Är nybörjare på det här med ciklider så har en massa frågor som jag hoppas att ni kan svara på.
    för det första vill jag veta vad ni rekomenderar för snäcklekare till mitt kar. fisken ska ha dessa egenskaper:

    lätt nybörjarfisk

    intressant beteende

    inte bli för stor men inte för liten.

    parbildande som stimfisk spelar ingen stor roll, bara det inte blir för mycket för mitt lilla akvarium.

    Andra frågor..:

    kan man ha växter till tanganyika eller blir dom uppätna? tycker det ser mycket trevligare ut med växter så det blir lite färg vilka växter rekomenderas?
    om man inte ska ha några växter räcker det med en stark pump?

    finns det någon algätare till mitt akvarium som passar ihop med dom?

    och detta med PH... tycker det verkar så klurigt..
    räcker det bara att stoppa ner kalkstenar och snäckskal så blir det till normalt PH till fiskarna?

    tips mottages gärna.
  • Pettson
    Användare
    • oktober 2003
    • 86

    #2
    Själv har jag en 112 liters burk där det bor Lamprologus Brevis tillsammans med Ancistrus malar.
    Bägge arterna förökar sig ständigt.

    Ancistrusen använder en större snäcka för sin lek, medans Brevisarna leker i Vinbergssnäckor.
    Senast redigerad av Pettson; 27 oktober 2006, 10:20.

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Jag skulle satsa på en grupp Lamprologus multifasciatus oerhört lättlekt och dom brukar bilda små kolonier se bara till att du har gått om snäckor. Sen tycker jag du skall tillsätta salt tillsätt då jodfritt grovsalt ca 1 dl per 100 liter vatten och bikarbonat där skulle det räcka med cirka 40 gram till ditt kar dvs en påse. Sen är det allttid svårt att få växter att trivas när du har i salt.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Vic
        Användare
        • september 2006
        • 94

        #4
        OK.

        vart får man tag i salt?
        går det bra med vanligt bordsalt bara man inte har jod osv..?

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Ursprungligen postat av aTomiCa
          OK.

          vart får man tag i salt?
          går det bra med vanligt bordsalt bara man inte har jod osv..?
          Alla livsmedelsbutiker har jodfritt grovsalt ett kilo kostar inte många kronor.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Sen skulle du också ha ett par Julidochromis transcriptus tillsammans med snäcklekare. Det har jag själv haft i ett 70-literskar så jag vet att det funkar.
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              två par brevis är inget dumt tips, inte heller en koloni multisar. brevisarna lever i par och är tydligen bland de få snäcklekare där både hanne och hona gömmer sig i samma snäcka. multisarna lever i kolonier, men är väldans fräcka. Däremot är jag skeptisk till Jullarna som rekommenderas ovan - jo, jag vet att ett harmoniskt par kan funka fint i ett så litet kar, men för att få fram ett sådant par så är det ofta många andra Jullar som blir ihjälslagna.

              Går fint att ha växter till många Tanganyika. Javaormbunkar är enkla, trivs i högt pH och blir lagom stora för ditt kar. Sätt dem på toppen av någon sten eller kila fast dem mellan stenar. De ska inte planteras i gruset, rotstocken ska vara "fri" för att de ska trivas. Pumpen kan gott vara rätt stark både med och utan växter, och ffa ska du ha rätt stor filtervolym.

              En eller ett par Ancistrus funkar bra med snäcklekarna. Någon/några större grottor så håller de sig där. De kalasar inte heller på snäcklekarnas yngel eller rom (de kommer inte åt dem).

              Kalksten och snäckskal brukar räcka bra för pH-värdet, men annars kan man ha i en gnutta salt (spelar ingen roll om det är med eller utan jod) samt lite bikarbonat vid vattenbytena. Firrarna trivs även vid ett snäpp lägre pH än i sjön, och kalksten/snäckskal ser till att pH inte kan sjunka för lågt. Det trivs de inte med.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #8
                Multisar och Brevisar är riktigt fina, har just nu bara två hanar av multisarna, och då är dom inte lika roliga! Dom visar inget beteende alls, dom bor i några snäckor på en sida av akvariet och håller inte revir mot nån förutom en av mina leleupi-hanar..

                Hade vart roligare om man haft ett par

                Över till dina frågor aTomiCa du kan nog ha alla snäcklekare som blirm indre än ca 8 cm. Några ciklider som är riktigt coola är ju L. Occelatus! Riktigt arga även om det bara är en enda hane i akvariet så anfaller dom allt, även händer! Dom blir runt 5 cm så dom blir inte för stora heller!

                Angående växter så vet jag att växter funkar med tanganyika. Jag har båda vallisneria och cryptocoryne (hur stavas det?) i mitt 540 liters där det går ca 25 st. tropheus. Vissa arter (som snäcklekare) kan slita up växterna när dom gräver, men ha växter i ändå! Och om du inte vill ha växter i sanden så kan du ha det i stenröserna. Det finns et antal växter som växer sig fast i stenar och det finns även växter som flyter runt utan att sitta fast i nåt.


                Akvariet blir bara vackrare med växter så det tycker jag verkligen att du ska ha. Även fiskarna kan känna sig tryggare och växter är ett bra skydd för mobbade fiskar så.. Finns (nästan) bara fördelar med växter i akvarium!

                Ooj det vart långt hoppas ni har ork att läsa det!
                Senast redigerad av Jeppe; 27 oktober 2006, 09:27.
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • Vic
                  Användare
                  • september 2006
                  • 94

                  #9
                  oj, detta var oväntat bra frågor!

                  en fråga ang. kalk..

                  när man byter 30% i veckan, ska man göra något speciellt, tillsätta något ph höjande liksom. ph:t sänks ju om man byter 30% av vattnet, jag har runt 7.0 ph i kranen.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Jeppe men brukar inte Runo i storstaden brevid ha multisar så kan skaffa någon hona eller två? tyckte nog att jag såg multisar förra veckan men tittade ej på kön.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ursprungligen postat av aTomiCa
                      när man byter 30% i veckan, ska man göra något speciellt, tillsätta något ph höjande liksom. ph:t sänks ju om man byter 30% av vattnet, jag har runt 7.0 ph i kranen.
                      pH sju låter lite väl lågt, men kommer att funka bra ändå. Firrarna är inte särdeles kräsna. Du kan tillsätta bikarbonat vid vattenbyte om du vill komma upp i pH. Gynnar även växterna. Bikarbonat är svårt att överdosera och kan inte höja pH:t till farliga nivåer.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Vic
                        Användare
                        • september 2006
                        • 94

                        #12
                        jasså?

                        men det bästa borde väl ändå att höja pht lite till? man vill ju att fiskarna ska ha det så bra som möjligt!
                        ska man då lägga i snäckskal och inredning som höjer pht, så sköter det sig självt?
                        skulle vara jättebra om någon kunde skicka en länk med tips!

                        och vad är ett rekomenderat foder till multisarna? har just nu hemma flingfoder, algtabletter, frysta röda mygglarver och fryst Artemia. multisarna är ju inte så stora så Artemia borde väl vara något?

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          #13
                          Jag matar mina med artemia i någon form (fryst eller frystorkat), fryst cyklops och någon form av flingor från Tropical. De leker och mår bra.

                          Röda mygglarver bör du slänga och aldrig köpa igen, de kan framkalla allergier! Sök så hittar du mer om detta.
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Jag har bara faxe och blästersand till mina multisar men för att undvika stora ph dippar så byter jag ca 15-20 % vatten varje vecka.

                            Foder jag har inte fått lyckat resultat med flingor. men det mesta frysta går ner artemia och cyclops är favorit. tropicals fodertabletter som delas har också fungerat bra men det viktigaste är att fodret nästan faller på fisken så äts det mesta med god aptit.

                            men som tidigare sagts i tråden så är många snäckor som fisken bygger sin koloni av det viktigaste för deras trivsel, sedan är de som kaniner de blir fler....

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              kan rekommendera Lepidiolamprologus Meeli som ja tycker är den snyggaste snäckisen, dessutom är den intressant
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...