Snäcklekare passande till mitt 72-liters akvarium.. + några frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    #16
    Hej Lennart 2,
    ..är det fiskarna du köpte av mig för ca 1 år sen som har blivit en kolloni :-)
    Min kolloni har avstannat, det kommer inte längre fram några yngel.
    Skulle jag sätta ner ett par i en egen burk, så tror jag att de skulle börja leka igen,
    men just nu har jag tyvärr inte plats. Alternativet är att plocka upp de dominerande hanarna
    så att andra överblivna får komma till - det skulle nog trigga dem till lek igen.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av specmats
      kan rekommendera Lepidiolamprologus Meeli som ja tycker är den snyggaste snäckisen, dessutom är den intressant
      http://www.cichlidae.info/wallpapers/wp.php?id=31
      Mycket tuff och fräck fisk, men jag rekommenderar den verkligen inte i ett 72-liters kar. De blir relativt stora (för att vara snäckskalslekare) och har attityd utöver snäckskalslekare generellt - och det vill inte säga lite det.

      Det kommer att funka fint med inredning av kalk plus kranvatten. Mer behöver du inte göra, om du sköter vattenbytena. Som sagt, vill du verkligen pressa upp pH lite till, så tillsätt en gnutta (tippar på ca en tredjedels liten påse) bikarbonat vid vattenbytena.

      De brukar inte vara kräsna i maten, det mesta funkar. Håller ändå med Per, skippa röda mygg. Har haft sanslösa problem med allergier och dem. Fryst vuxen artemia brukar vara en höjdare generellt, men varva med flingoder (blir lätt dyrt annars).

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Ursprungligen postat av matt.is
        Hej Lennart 2,
        ..är det fiskarna du köpte av mig för ca 1 år sen som har blivit en kolloni :-)
        Min kolloni har avstannat, det kommer inte längre fram några yngel.
        Skulle jag sätta ner ett par i en egen burk, så tror jag att de skulle börja leka igen,
        men just nu har jag tyvärr inte plats. Alternativet är att plocka upp de dominerande hanarna
        så att andra överblivna får komma till - det skulle nog trigga dem till lek igen.
        Hej matt.is
        Ja visst är det dessa, en dog men en hanne la beslag på två honor och sedan blev de fler sakta men säkert och botten ytan 60X40 är numera indelad i tre kolonier och de blir fler men hur många vet jag ej för man behöver endast en håv i handen så är burken tom ha ha... klart en kul och intressant fisk. Nackdelen är väl att det blir ett överskott på hannar.det blir nog en flytt av ett gäng till en större burk så det inte stagnerar.

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #19
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Mycket tuff och fräck fisk, men jag rekommenderar den verkligen inte i ett 72-liters kar. De blir relativt stora (för att vara snäckskalslekare) och har attityd utöver snäckskalslekare generellt - och det vill inte säga lite det.

          P
          Hehe..Har haft 2 lekande par Telmatochromis Burgeoni i ett liknande kar men som nybörjartips kanske det är överkurs!?
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Vic
            Användare
            • september 2006
            • 94

            #20
            här kommer man på frågor hela tiden, bäst att ni vänjer er..

            innan man köper fiskarna, ska man låta akvariumet stå ett tag, inte för att få igång bakteriekulturen(akvariumet är igång innan) utan för att få upp pht?
            hur länge tror ni att det tar att få upp pht till runt 8 med kalkstenar m.m..?
            jag vill egentligen inte att dom ska föröka sig så värst mycket, har nämligen svårt att bli av med alla yngel. vad för snäcklekare rekomenderar ni då? vill ju få lek, men inte varje månad!

            Kommentar

            • Vic
              Användare
              • september 2006
              • 94

              #21
              hur länge tar det för ynglena att bli tillräckligt stora för att säljas + hur länge tills dom blir könsmogna?

              och just det, vad matar man ynglena med, föräldrarna är ju små, då borde ynglena vara minimi! är dom som guppy yngel? i så fall borde man kunna mata dom också med Artemia. kanske nykläckt, levande?

              detta blir mina första höga-ph-ciklider så ni får räkna med mycket frågor!

              Kommentar

              • Rasmus Pedersen
                Användare
                • september 2006
                • 304

                #22
                Ursprungligen postat av aTomiCa
                hur länge tar det för ynglena att bli tillräckligt stora för att säljas

                De verkar kunna säljas i vilken storlek som helst. I affärerna finns det väldigt små exemplar på bara någon centimeter.
                MVH

                Kommentar

                • Vic
                  Användare
                  • september 2006
                  • 94

                  #23
                  det skulle vara kul om ni skickade in egna bilder på era snäcklekare så jag kan bestämma vilken art jag föredrar!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Ursprungligen postat av specmats
                    Hehe..Har haft 2 lekande par Telmatochromis Burgeoni i ett liknande kar men som nybörjartips kanske det är överkurs!?
                    Tja, firrarna har ju inte läst några böcker och ibland har man inget direkt val än att placera firrarna lite trångt. Man kan dock nästan ge sig tusan på att det går åt helvete om man skulle rekommendera det eller vilja testa igen. Med rätt inredning och stabila par kan man säkert ha många Tanganyika i mindre kar än som normalt rekommenderas, men ändå.

                    atomica,
                    om du inte vill ha så mycket yngel är det lätt fixat. Dels kan du då köra med vanligt kranvatten och kalkinredning och dels kan du ha en Synodontis petricola i karet. Alternativt köper du en enda Altolamprologus sp. "Sumbu", en liten rovgirig fisk som lätt klarar snäckskalslekarnas attacker. Du kommer att få yngel, men få som klarar sig till vuxen storlek. Dessutom kommer snäckskalslekarna att få en yttre fiende, vilket kan göra att de inte bråkar så mycket inbördes.

                    Låt karet stå i någon vecka eller lite till, så kan du lugnt släppa i fisken sen. Behöver inte klura på pH-värdet. Ynglen växer i vart fall rätt långsamt, men käkar samma saker som de vuxna. Mina yngel har knaprat i sig allt från torrfoder till räkmix, bara det är tillräckligt smått. Helt övertygad om att en "dos" nyckläckt artemia då och då kommer att uppskattas mycket av både yngel och vuxna.

                    Sök på fiskens namn, "snäcklekare", "snäckskalslekare" eller "shell + cichlid" på Googles bildfunktion så får du upp mängder med bilder. Du har redan fått flera tips innan i tråden, så kolla upp dem först.

                    Hilsen,

                    P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 oktober 2006, 04:16.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 409

                      #25
                      Ursprungligen postat av Lennart 2
                      Jeppe men brukar inte Runo i storstaden brevid ha multisar så kan skaffa någon hona eller två? tyckte nog att jag såg multisar förra veckan men tittade ej på kön.
                      Tyvärr inte. Det var där jag köpte mitt "par", det finns bara en hane kvar där nu. Han sa också att det va svårt att se skillnad på dom när jag köpte dom för att dom hade inte bildat par och det fanns bara två stora och två små. Jag tog en liten och en stor och det vart ju två hanar... Men om det skulle komma in honor så skulle jag nog köpa några, jag är där minst en gång i veckan och kollar om han fått in nått nytt, men hittils inga honor.
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      • Vic
                        Användare
                        • september 2006
                        • 94

                        #26
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Tja, firrarna har ju inte läst några böcker och ibland har man inget direkt val än att placera firrarna lite trångt. Man kan dock nästan ge sig tusan på att det går åt helvete om man skulle rekommendera det eller vilja testa igen. Med rätt inredning och stabila par kan man säkert ha många Tanganyika i mindre kar än som normalt rekommenderas, men ändå.

                        atomica,
                        om du inte vill ha så mycket yngel är det lätt fixat. Dels kan du då köra med vanligt kranvatten och kalkinredning och dels kan du ha en Synodontis petricola i karet. Alternativt köper du en enda Altolamprologus sp. "Sumbu", en liten rovgirig fisk som lätt klarar snäckskalslekarnas attacker. Du kommer att få yngel, men få som klarar sig till vuxen storlek. Dessutom kommer snäckskalslekarna att få en yttre fiende, vilket kan göra att de inte bråkar så mycket inbördes.

                        Låt karet stå i någon vecka eller lite till, så kan du lugnt släppa i fisken sen. Behöver inte klura på pH-värdet. Ynglen växer i vart fall rätt långsamt, men käkar samma saker som de vuxna. Mina yngel har knaprat i sig allt från torrfoder till räkmix, bara det är tillräckligt smått. Helt övertygad om att en "dos" nyckläckt artemia då och då kommer att uppskattas mycket av både yngel och vuxna.

                        Sök på fiskens namn, "snäcklekare", "snäckskalslekare" eller "shell + cichlid" på Googles bildfunktion så får du upp mängder med bilder. Du har redan fått flera tips innan i tråden, så kolla upp dem först.

                        Hilsen,

                        P
                        Synodontisen tycker jag verkar lite väl stor för mitt akvarium. enligt Zoopets beskrivning så behöver den minst dubbelt så stort akvarium! men Altolamprologus sp. "Sumbu" tycker jag var ett bra förslag! vad tycks om att jag skaffar mig en sån(eller måste dom vara fler?) och några multisar så får Sumbun festa på deras yngel? men blir det risk för bråk om multisarna vaktar ynglena pch så kommer Sumbun och ska äta upp alla?
                        Måste ännu en gång tacka för alla goda råd!

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #27
                          Jeppe det är synd att det blev två hanar men han får nog in fler, Ja visst är det lurigt att se kön när de är små(och små är de)enklast brukar vara när de parar ihop sig, ja att sen få ur just de två sedan är ett eget kapitel..... Men helt klart en bra fisk som väl värd all möda

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #28
                            en art som ja tror skulle passa är telmatochromis vittatus el brichardi, men dom är iof inte snäcklekare men ändå väldigt intressant och charmig, mitt tips om L.Meeli kanske är svårt i ditt kar..
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Jeppe
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 409

                              #29
                              Lennart 2 jag tror inte han kommer ta in nå fler om inte nån kommer in med dom eller ber honom om det. Han har inte tagit hem några på säkert ett och ett halv år nu så... Och jag ska ändå sälja hanarna nu, har lagt ut anons här redan.
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

                              Qui dormit, non peccat

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #30
                                Ursprungligen postat av aTomiCa
                                Synodontisen tycker jag verkar lite väl stor för mitt akvarium. enligt Zoopets beskrivning så behöver den minst dubbelt så stort akvarium! men Altolamprologus sp. "Sumbu" tycker jag var ett bra förslag! vad tycks om att jag skaffar mig en sån(eller måste dom vara fler?) och några multisar så får Sumbun festa på deras yngel? men blir det risk för bråk om multisarna vaktar ynglena pch så kommer Sumbun och ska äta upp alla?
                                Måste ännu en gång tacka för alla goda råd!
                                En Synodontis får du säkert plats med. Räcker fint med en Sumbu, de är inte stimfirrar. Däremot blir det ju inga yngel på Sumbun... Bråk lär det bli, alla snäcklekare är tuffa rackare. Tricket med Altolamprologus är att de är extremt bra skyddade från attacker. De har stora fjäll på sidorna, och när de blir attackerade vänder de ofta sidan till och ser ut att hånflina. Mina Sumbu stod lätt pall för tre gånger så stora Prinsessor, när sessorna vaktade yngel. Det enda problemet med Sumbun är att det är en av de få Tanganyika som faktiskt flyr uppåt vid stress. Sanslöst goda hoppare, så tätslutande täckglas rekommenderas.

                                Telmatochromis vittatus är annars ett verkligt bra tips det också. Funkar lite som Jullar så att man kan inreda karet med gömställen en bit upp från botten - konkurrerar därmed inte om bottenytan. De är romätare i det vilda, så de borde också hindra alltför många yngel. Blir inte alltför stora heller.

                                Hilsen,

                                P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 31 oktober 2006, 06:43.
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...