troffelek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    #31
    Ursprungligen postat av Per Bjellert
    Du måste nog lämna lite information om akvariets storlek och andra eventuella innevånare för att få svar på den frågan.

    Efter vad jag har hört (har ingen personlig erfarenhet av det) så brukar dubbarnas beteende bli mer tillbakadraget vilket gör att de inte kommer helt till sin rätt om man blandar dem med andra tropheus-grupper.

    Till Matz och andra intresserade (när jag ändå skriver): Jag har fått chansen att komplettera min duboisi-grupp med x antal av samma fina stam. Så snart har jag förhoppningsvis en fungerande grupp igen.

    Nu funderar jag på hur många jag ska ta? Jag har som sagt sex och en halv kvar och får förmodligen räkna med ett visst spill när jag slår ihop två vuxna grupper. Dessutom ska de dela 400 liter med mina hästnosar. Vad tror ni om tjugo stycken till? Trettio?

    Ursäkta att jag snor lite av din tråd Rascal.

    tycker båda låter ok. 20-30 ju fler desto säkrare för varje individ. men desto mer jobb för dig. gissar att jag inte behöver nämna att du ska ta de lugnt när du sätter ihop grupperna

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #32
      Det ska gå lugnt till med lite skifte av inredning och tillsättning i mörkt vatten. Däremot tror jag inte att jag bryr mig om att flytta befintlig grupp innan de nya kommer. Den gamla gruppen kommer ju att bli minoritet.

      Jag passar på att rengöra filtermattan i bakgrunden också innan de nya kommer så jag inte behöver stöka i akvariet på ett tag. Ytterfiltret får stå för goda bakterier någon månad till innan jag byter där.

      Visst ja, jag ska håva ut en majoritet av hästnosynglen också. De nya dubbarna är inte vana vid att gå bland yngel ännu.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #33
        Ursprungligen postat av LN
        Den var fantastiskt bra o jag behöver bara byta ut till Öster

        rascal . Var lite försiktig med att belasta kar i allt för snabbt tempo. Har ingen erfarenhet med just Troffar. Men jag har misslyckats ett par gånger genom att fylla karet för snabbt.
        Ökningen av "goda" och nödvändiga bakterier går förvånansvärt långsamt.
        För lite bakterier så kommer problemen för fisken som ett brev på posten
        Jag är ingen smålänning jag är en inflyttad Södertäljekis. Och håller givetvis på SSK i hockey och i fotboll är det assyriska som gäller! Assyriska går kräftgång i superettan. Men SSK är förmodligen tillbaka i elitserien nästa år där hör man hemma! SSK är fortfarande det lag som har flest säsonger i högsta serien och med 7 sm-guld en av dom klassiska lagen. Heja SSK!!!
        Vad det gäller Öster så hoppas jag dom trillar ut!
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #34
          Ursprungligen postat av ozric
          E det därför vi Gnagare alltid är så glada??

          Matz; dina småkar skulle funka utmärkt. Åtminstone upp till en tre cm.
          Ozric, 30 sekunder kvar, 30 SEKUNDER av tilläggstiden. Skarvnick i egen bur, där rök guldet.
          Och jag känner mig inte det minsta glad.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #35
            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Jag är ingen smålänning jag är en inflyttad Södertäljekis. Och håller givetvis på SSK i hockey och i fotboll är det assyriska som gäller! Assyriska går kräftgång i superettan. Men SSK är förmodligen tillbaka i elitserien nästa år där hör man hemma! SSK är fortfarande det lag som har flest säsonger i högsta serien och med 7 sm-guld en av dom klassiska lagen. Heja SSK!!!
            Vad det gäller Öster så hoppas jag dom trillar ut!
            har fortfarande inte fattat att ssk åkte ur ifjol med laget dom hade tycker ja nästan att dom borde ha gått till slut spel.. men dock hade dom ni kanske inte bästa personen i båset. han lyckades ju inte så bra i lule heller som jag förövrigt håller på.

            Kommentar

            • rascal
              Användare
              • september 2006
              • 41

              #36
              Idag skulle tydligen mor till Örebro, och givetvis följde jag med för att kunna kolla på Aquarium Malawi's sortiment fick syn på fina firrar och blev helt enkelt tvungen att köpa trots att inte borde ha gjort det.. just nu ser det ut såhär i mitt akvarium (antagligen blir det inget mer heller)

              540L
              10(7hon+3han) Tropheus Duboisi Maswa gul/vit
              NY -> 10(6hon+4han) Tropheus Moori "Körsbär"
              (alla har inte fått sina "distinkta" fläckar ännu, enbart 3 hanar)
              3 daffodilprinsessor! (små!)
              2 leleupi (små med svart mun, räkmix?)
              NY -> 2 ancistrus (ett lekpar, relativt unga.. går precis att se att hanen fått spröt)

              tror inte jag kommer göra något mer med akvariet nu, kanske inredning.. skall försöka fixa en kokosnöt till ancistrusarna ^^

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #37
                Ursprungligen postat av Perikles
                Ozric, 30 sekunder kvar, 30 SEKUNDER av tilläggstiden. Skarvnick i egen bur, där rök guldet.
                Och jag känner mig inte det minsta glad.
                ...såg det men förstod inte...
                ...och ja, jag mår illa när jag ler...
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • rascal
                  Användare
                  • september 2006
                  • 41

                  #38
                  Är det vanligt att Tropheushanar får äggfläckar?

                  det är nämligen så att en av mina körsbärshanar (den som även har bäst färger och mest distinkta fläckar trots sin ålder) har fått två äggfläckar på analfenan, och har även lyckats få en honas uppmärksamhet efter 1h i akvariet. ( de skakade mot varandra i en minut eller så, dock inget sniffande )

                  hur som helst, har ni / har ni haft någon tropheushane med äggfläckar? är det ovanligt/vanligt?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...