troffelek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rascal
    Användare
    • september 2006
    • 41

    troffelek

    En tropheus duboisi maswa (gul/vit rand) grupp som jag haft i två veckor, som alldeles nyss genomgått en nitrit-katastrof vilket orsakade döden till några småfisk, har börjat leka (de gör liksom parnings"dansen" om och om igen). Antar att ifall om de fortsätter med detta så kommer det såsmåning om bli ägg, senare yngel?

    Hur gör man, ni som vet? tar man ur honan i ett separat akvarium efter ett tag och tvingar henne spotta ut då det blivit något fiskliknande utav äggen? Ville bara höra hur ni gör... det är inte aktuellt just nu dock.
  • rascal
    Användare
    • september 2006
    • 41

    #2
    ehm... var meningen att jag skulle skriva detta i troffetråden 2006, blev fel. ledsen för onödig tråd :/

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Det finns inget som säger att du måste skriva troffefrågor i just den tråden... du får nog mer uppmärksamhet utanför den, så det ska du inte vara ledsen över =)
      Just troffar brukar jag låta spotta av sig själv eftersom dom har ganska starka och hårda käkar och jag vill inte ta i för mycket o slita i dom.
      Lycka till
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Var inte ledsen Rascal, är det någon tråd som är onödig så är det troffe-tråden.

        Det naturligaste och trevligaste tycker jag är att låta honan spotta där hon går. Men då måste fisksammansättning och inredning tillåta att några yngel kan överleva vid varje lek.

        Det näst bästa är att flytta honan så hon får spotta i ett spottkar. Här går åsikterna isär huruvida hon accepteras av gruppen när hon släpps tillbaka eller inte.

        Det sämsta är att tvångsspotta henne i syfte att alla yngel ska överleva. Det leder (enligt mig och många andra) till att ruvinstinkten avtar och att ynglen inte blir präglade till att själva munruva när de växer upp.

        Men som någon brukar skriva efter sina inlägg: Allt jag säger är bara mina egna tankar och åsikter (fast jag tror jag har rätt).
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Det sämsta är att tvångsspotta henne i syfte att alla yngel ska överleva. Det leder (enligt mig och många andra) till att ruvinstinkten avtar och att ynglen inte blir präglade till att själva munruva när de växer upp.

          Men som någon brukar skriva efter sina inlägg: Allt jag säger är bara mina egna tankar och åsikter (fast jag tror jag har rätt).
          Det tar många år innan man med säkerhet kan säga att det påverkar honans yngelvård, enligt dom jag pratat med som har "tömt" sina honor så har dom kört många generationer utan att någon synbar negativ effekt har uppstått. Har man en hona som kommer från en VF som har blivit tömd som inte håller tiden ut så lär det vara andra faktorer som spelar in...

          detta är ingen sanning som Per säger utan mer en teori =))
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • rascal
            Användare
            • september 2006
            • 41

            #6
            det kanske inte gör något om jag låter henne spotta i karet då? de äter väl inte upp yngel av sin egen sort får jag hoppas...

            för övrigt har jag ju bara småfisk (3cm) som jag tvivlar ens kan äta ett yngel

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Per Bjellert! Det skulle vara kul om du kunde lägga ut en bild på ditt Dubbekar! Jag har själv skaffat Dubbbar 24 Stycken som går tillsammans med 10 Bärnstensmoori i ett 540-literskar. Där två av Bärnstenarna tuggar.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Jag har försökt tidigare men lyckas bara fotografera stillastående snäcklekare och mindre delar av akvarierna. Jag har tröttnat på fotograferandet just nu, måste skaffa bättre utrustning om jag ska ge mig på akvariefotografering.

                Tyvärr strök två tredjedelar av mina tropheus med i buken under sommarhettan. Kvar blev bara sju stycken vackra och kraftiga individer. Igår upptäckte jag att sex av dem inte tyckte att den sjunde skulle få vara så vacker så nu måste jag komplettera så fort jag hittar lite köpvärda maswor.

                Glädjen i akvariet står mitt E. cyanosticuspar för, tillsammans med sina avkommor i 6-7 varierande storlekar. De 5-6 största måste jag dock flytta till något annat kar nu då de börjar irritera sina föräldrar, speciellt sin mamma.
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av rascal
                  det kanske inte gör något om jag låter henne spotta i karet då? de äter väl inte upp yngel av sin egen sort får jag hoppas...

                  för övrigt har jag ju bara småfisk (3cm) som jag tvivlar ens kan äta ett yngel
                  Har du bara gott om grotter och sten så brukar dom klara sig.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    #10
                    Ursprungligen postat av Per Bjellert
                    Jag har försökt tidigare men lyckas bara fotografera stillastående snäcklekare och mindre delar av akvarierna. Jag har tröttnat på fotograferandet just nu, måste skaffa bättre utrustning om jag ska ge mig på akvariefotografering.

                    Tyvärr strök två tredjedelar av mina tropheus med i buken under sommarhettan. Kvar blev bara sju stycken vackra och kraftiga individer. Igår upptäckte jag att sex av dem inte tyckte att den sjunde skulle få vara så vacker så nu måste jag komplettera så fort jag hittar lite köpvärda maswor.

                    Glädjen i akvariet står mitt E. cyanosticuspar för, tillsammans med sina avkommor i 6-7 varierande storlekar. De 5-6 största måste jag dock flytta till något annat kar nu då de börjar irritera sina föräldrar, speciellt sin mamma.
                    Det var tråkigt att höra. AquariumMalawi har sjöodlade dubbar för 95 kronor styck.
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Tjena, "malawijanne" har urvalsodlat sina hongi och rödzebra minst 15 år med tömning utan att han har märkt att präglingen har försvunnit från sina honor.

                      Mvh/ BB

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Tjena, "malawijanne" har urvalsodlat sina hongi och rödzebra minst 15 år med tömning utan att han har märkt att präglingen har försvunnit från sina honor.

                        Mvh/ BB
                        Jag har två bärnstensmoori som tuggar törs man låta dom gå kvar eller blir ynglena mat?
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          #13
                          De blir mat med största sannolikhet om du inte har mycket gömslen. I min lokal håller jag mina avelsgrupper som jag sedan tömmer, personligen tycker jag det roligaste är att odla fisk men om du bara ska fiskarna o kolla på så kan de ju lika gärna gå kvar o spotta där.

                          Mvh/ BB

                          Kommentar

                          • Matz Karlsén
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1127

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            De blir mat med största sannolikhet om du inte har mycket gömslen. I min lokal håller jag mina avelsgrupper som jag sedan tömmer, personligen tycker jag det roligaste är att odla fisk men om du bara ska fiskarna o kolla på så kan de ju lika gärna gå kvar o spotta där.

                            Mvh/ BB
                            Nej där är vi lika jag vill odla fiskar och dra fram yngel!
                            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              #15
                              Sluta nu tjata om halva min "teori". Tala om den andra halvan också. Har alla kompisar och Malawi-Janne och du själv Bright Blue något att säga om de spottade ynglens egen yngelvård när de växer upp?

                              Jag hävdar inte med 100% säkerhet att jag har rätt men jag blir så jävla trött på att det alltid finns tusen ursäkter för att producera max antal yngel med argument som "Det är inte bevisat att...", Jag har en kompis som..." och så vidare.

                              Jag har märkt på mina egna troffar att de fortfarande inte lärt sig hålla hela tiden ut. Deras VF-föräldrar är tvångsspottade. Han jag köpte mina F1r av gjorde ingen hemlighet av att mina ungdjur var tvångsspottade men eftersom det var en fin stam chansade jag. Precis som ni spottförespråkare har jag kompisar och vet också om folk här på forumet som haft samma bekymmer som jag. Och dessutom är debatten inte ny. Inget är alltså vetenskapligt bevisat. Men måste man uppmana akvarister som får sin första lek att köra för säkerhets skull-principen? Varför inte låta folk vara hobbyister istället för yngelproducenter?

                              Men jag förstår självklart att många vill massproducera, lokaler och utrustning ska ju betalas. Jag har tagit denna debatt två gånger och avstått 100 gånger men nu blev jag så där jävla trött och grinig igen. Med andra ord är det bäst att jag slutar diskutera nu.
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...