troffelek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #16
    Jag tömmer alla honor och har aldrig märkt ngt fel på ynglen då jag även behållt yngel som sedan har använts i avelsgrupper. Jag personligen har inte tid, lust eller plats att vänta på honor då jag vet att det går bra annars men jag respekterar ditt sätt och sköta fiskarna som kanske är det rätta men jag är övertygad att mitt sätt funkar bra då jag själv tömt honorna i 10 år. Vi behöver inte dra denna diskussionen vidare men så här gör jag iaf.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #17
      Jag märkte nu att mitt inlägg var lite aggressivt. Jag ber om ursäkt, mitt försvar är att DIF torskade mot Blåvitt tidigare ikväll och känslan sitter tyvärr kvar länge...
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #18
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Jag tömmer alla honor och har aldrig märkt ngt fel på ynglen då jag även behållt yngel som sedan har använts i avelsgrupper. Jag personligen har inte tid, lust eller plats att vänta på honor då jag vet att det går bra annars men jag respekterar ditt sätt och sköta fiskarna som kanske är det rätta men jag är övertygad att mitt sätt funkar bra då jag själv tömt honorna i 10 år. Vi behöver inte dra denna diskussionen vidare men så här gör jag iaf.

        Mvh/ BB
        Hur stort uppväxtkar behöver man till troffar? Jag har ett tomt 105 och 150-liters skulle det funka?
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Jag tror inte karspottade yngel blir bättre på att ruva än tömda. Är Troffarna små så verkar det ta upp till ca tre lekar innan de håller tiden ut ändå,alltså oavsett hur de "förlösts". Tror det också är bra att inte låta dem leka i för tidig ålder heller. För när de har börjat leka verkar det på vissa varianter inte vara nån hejd på dem. Å när ska de då äta upp sig. Av samma anledning är jag delvis FÖR "våldstömning"... Tycker det ser tragiskt ut när halva gruppen (honorna) ser supertaniga pga att de gått alldeles för länge och ofta med ägg och yngel i munnen. Syftar på av egna erfarenheter på min stora Kiriza-grupp där honorna ofta går 7-8 veckor,fler ggr om året,om jag inte tömmer dem själv. Dessa är inte kralliga om man säger så, fast jag tycker att jag matar på dem bra.
          Och ja, de går så länge pga otrygghet/stress...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #20
            Ursprungligen postat av Per Bjellert
            Jag märkte nu att mitt inlägg var lite aggressivt. Jag ber om ursäkt, mitt försvar är att DIF torskade mot Blåvitt tidigare ikväll och känslan sitter tyvärr kvar länge...
            Som blåvittfan känner jag precis tvärtom!
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21
              E det därför vi Gnagare alltid är så glada??

              Matz; dina småkar skulle funka utmärkt. Åtminstone upp till en tre cm.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                Sluta nu tjata om halva min "teori". Tala om den andra halvan också. Har alla kompisar och Malawi-Janne och du själv Bright Blue något att säga om de spottade ynglens egen yngelvård när de växer upp?

                Jag hävdar inte med 100% säkerhet att jag har rätt men jag blir så jävla trött på att det alltid finns tusen ursäkter för att producera max antal yngel med argument som "Det är inte bevisat att...", Jag har en kompis som..." och så vidare.

                Jag har märkt på mina egna troffar att de fortfarande inte lärt sig hålla hela tiden ut. Deras VF-föräldrar är tvångsspottade. Han jag köpte mina F1r av gjorde ingen hemlighet av att mina ungdjur var tvångsspottade men eftersom det var en fin stam chansade jag. Precis som ni spottförespråkare har jag kompisar och vet också om folk här på forumet som haft samma bekymmer som jag. Och dessutom är debatten inte ny. Inget är alltså vetenskapligt bevisat. Men måste man uppmana akvarister som får sin första lek att köra för säkerhets skull-principen? Varför inte låta folk vara hobbyister istället för yngelproducenter?
                .


                .
                inMen jag förstår självklart att många vill massproducera, lokaler och utrustning ska ju betalas. Jag har tagit denna debatt två gånger och avstått 100 gånger men nu blev jag så där jävla trött och grinig igen. Med andra ord är det bäst att jag slutar diskutera nu.
                ja per det att honorna inte håller tiden ut, det har inte med att göra om dom är vildfångade F1. eller inavlade i 15 år och varje hona är tvångspottad.
                det har med att göra att det gäller att honan måste bli tillräckligt gammal.
                jag har ju odlat fiskar nu i minst femton år i rätt så stor skala och jag har alltid tvångstömt mina honor, och jag ser ingen skillnad mot mina vildfångade med att mina odlade håller sämre.
                men jag kan inte bevisa det vetenskapligt, men jag tror faktiskt att jag har lite mer belägg för vad jag skriver än du har per.
                sedan det tråden började om, så tycker jag att det är ett dåligt råd till en ny akvarist,
                att plocka ur en hona från en tropheusgrupp till ett spottkar ( hur naturligt är det att låta honan stressas i ett eget kar, och sen lägga tillbaka henne efter tre veckor, och under dom tre veckorna har rangordningen ändrats i gruppen, snacka om stress) nu menar jag inte att du skrev per skrev det rådet. mvh janne
                Senast redigerad av malawijanne; 17 oktober 2006, 23:23.

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  #23
                  måste säga att jag håller med Per Bjellert till 100% det är knappast bra att generation efter generation tvångs tömma honorna. då försvinner ju fördelarna med bra yngel vård så dom generna behöver inte föras vidare vilket KAN skada yngel vården på sikt. Sen så missar man väldigt mycket i tropharnas betende. är man det minsta intresserad av trophar och inte bara att dra fram så mycke yngel man bara kan för att få en slant tycker jag att man ska låta dom gå kvar i karet och studera när dom släpper ut ynglena och tar in dom igen.

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    #24
                    Ursprungligen postat av ozric
                    E det därför vi Gnagare alltid är så glada??

                    Matz; dina småkar skulle funka utmärkt. Åtminstone upp till en tre cm.
                    Tack för ett snabbt svar! Tyvärr måste jag göra dig besviken! Elfsborg tar hem guldet!
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1127

                      #25
                      Jag har beställt små bärnstenar från aquariummalawi som jag tänkte sätta till mina tio. Skulle det kunna gå eller blir dom för stressade? Dom är cirka fyra cm långa.
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #26
                        Fan Mats du är i gasen. Nån gång borde det gå snett men det är din fisk och dina pengar. Jag skulle inte våga blanda så mycket. Hur många till ska du ha till? 40-50 troffar är väl lagom till 1 540.

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bright_Blue
                          Fan Mats du är i gasen. Nån gång borde det gå snett men det är din fisk och dina pengar. Jag skulle inte våga blanda så mycket. Hur många till ska du ha till? 40-50 troffar är väl lagom till 1 540.
                          Tillsammans med dom jag har beställt. Blir det sammanlagt 40 Troffar i det karet. Sen får det vara nog. Jag har bett dom att plocka ut så små individer som möjligt. Och jag skall göra som jag gjorde när jag tillsatte Bärnstenarna och medicinera i förebyggande syfte. Det funkade perfekt och jag har inte förlorat någon troffe och dom kommer bra överens.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • rascal
                            Användare
                            • september 2006
                            • 41

                            #28
                            tror ni det vore dumt att släppa ner ~10 körsbärs(moori?) tillsammans med mina duboisi maswa som gått i 2 veckor nu (antagligen innan jag fick dem också)?

                            lite sugen på mer fisk... det är bara en undran dock, ska kanske besöka en akvariebutik som har imorgon. SO.

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              #29
                              Du måste nog lämna lite information om akvariets storlek och andra eventuella innevånare för att få svar på den frågan.

                              Efter vad jag har hört (har ingen personlig erfarenhet av det) så brukar dubbarnas beteende bli mer tillbakadraget vilket gör att de inte kommer helt till sin rätt om man blandar dem med andra tropheus-grupper.

                              Till Matz och andra intresserade (när jag ändå skriver): Jag har fått chansen att komplettera min duboisi-grupp med x antal av samma fina stam. Så snart har jag förhoppningsvis en fungerande grupp igen.

                              Nu funderar jag på hur många jag ska ta? Jag har som sagt sex och en halv kvar och får förmodligen räkna med ett visst spill när jag slår ihop två vuxna grupper. Dessutom ska de dela 400 liter med mina hästnosar. Vad tror ni om tjugo stycken till? Trettio?

                              Ursäkta att jag snor lite av din tråd Rascal.
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                                Jag märkte nu att mitt inlägg var lite aggressivt. Jag ber om ursäkt, mitt försvar är att DIF torskade mot Blåvitt tidigare ikväll och känslan sitter tyvärr kvar länge...
                                Den var fantastiskt bra o jag behöver bara byta ut till Öster

                                rascal . Var lite försiktig med att belasta kar i allt för snabbt tempo. Har ingen erfarenhet med just Troffar. Men jag har misslyckats ett par gånger genom att fylla karet för snabbt.
                                Ökningen av "goda" och nödvändiga bakterier går förvånansvärt långsamt.
                                För lite bakterier så kommer problemen för fisken som ett brev på posten
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...