laif demason (edit: ämnet har glidid över till att handla om vetenskapliga namn)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MAkke
    Användare
    • december 2004
    • 34

    #61
    Ursprungligen postat av Felipe
    Men antal "i" i slutet (om det ar det ni menar) beror inte det helt enkelt pa hur namnet (pa personen) slutar?;
    Scotti = scottii
    De Mason= demasoni
    Som Mike tidigare berättat så har det att göra med om namnet först "latiniserats". Gissningsvis blir Kirk och Scott på latin Kirkius respektive Scottius, och då blir genitivformerna (och därmed artnamnen) kirkii och scottii. Om namnet inte "latiniserats", tex DeMason, så hängs bara genitivändelsen -i på namnet, tex demasoni. Detta förklaras tydligt på websidan som Mike tidigare länkade till:


    Gjuten läsning för alla hobbytaxonomer och dom som aspirerar på att tillhöra Nomenklaturan

    m.

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #62
      Kul läsning, men oj så långt från trådskaparens fråga.
      Det blir inte lätt att hävda i framtiden att folk skall hålla sig till tråden!

      Men å andra sidan tycker jag att gamla frågor skall få aktualiseras igen. Det är faktisk inte säkert att svaren är desamma.

      En gammal historia från Fysiken är hur Einstein hanterade situationen vid ett tillfälle.


      Einstein belv kallad till sin chef, en professor vid ett universitet, där blev han anklagad för att ge ut samma prov som ifjol. Professorn sa att det är oacceptabelt. Begriper inte Einstein att svaren redan är ute bland studenterna?

      Einstein svarade. Jag behöver inte göra om frågorna. Jag har gjort om svaren! Häpp!
      Min zoon

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #63
        Trådar driver. Och det är jobbigt när de driver åt fel håll innan den ursprungliga frågan besvarats.

        Fast just i det här fallet är det nog inte så farligt, eftersom den ursprungliga frågan besvarades redan i första svaret i tråden, och en räcka svar efter det spädde på med mer info...

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #64
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Einstein belv kallad till sin chef, en professor vid ett universitet, där blev han anklagad för att ge ut samma prov som ifjol. Professorn sa att det är oacceptabelt. Begriper inte Einstein att svaren redan är ute bland studenterna?

          Einstein svarade. Jag behöver inte göra om frågorna. Jag har gjort om svaren! Häpp!
          Kul det här. Men vad Einstein har med Laif Demason att göra känns lite udda
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Felipe
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #65
            Ursprungligen postat av MAkke
            Som Mike tidigare berättat så har det att göra med om namnet först "latiniserats". Gissningsvis blir Kirk och Scott på latin Kirkius respektive Scottius, och då blir genitivformerna (och därmed artnamnen) kirkii och scottii. Om namnet inte "latiniserats", tex DeMason, så hängs bara genitivändelsen -i på namnet, tex demasoni. Detta förklaras tydligt på websidan som Mike tidigare länkade till:


            Gjuten läsning för alla hobbytaxonomer och dom som aspirerar på att tillhöra Nomenklaturan

            m.
            Tack for tipset!
            Felipe
            Felipe

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #66
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Artnamn skall egentligen vara beskrivande, men när folk beskrivit tiotals arter brukar inspirationen tryta, och då får man sånt här:
              http://home.earthlink.net/~misaak/taxonomy/taxEtym.html
              Från sidan Mike länkade till:

              "Metallichneumon neurospatarchus Sime and Wahl, 2002 (ichneumonid wasp) "Neurospatarchus" translates as "Master of Puppets," which is the seminal album by the thrash metal band Metallica. The name refers to the larval ichneumonid's manipulation of its host insect."

              Rock on! Hur tufft som helst. Fast bäst var ändå:

              "Mackenziurus johnnyi, M. joeyi, M. deedeei, M. ceejayi Adrian and Edgecombe, 1997 (trilobites) Named after the Ramones."
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #67
                Ursprungligen postat av tege
                Kul det här. Men vad Einstein har med Laif Demason att göra känns lite udda
                Att tråden driver OCH att jag tycker att det är okey att TRÅDAR gör det!
                Senast redigerad av Havs; 05 oktober 2006, 20:58.
                Min zoon

                Kommentar

                • Felipe
                  Användare
                  • april 2002
                  • 327

                  #68
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Artnamn skall egentligen vara beskrivande, men när folk beskrivit tiotals arter brukar inspirationen tryta, och då får man sånt här:
                  http://home.earthlink.net/~misaak/taxonomy/taxEtym.html
                  "Artnamn ska vara beskrivande"; haller 100% med, har valdigt svart med personliga namn och annu varre blir det nar man ser att samma person har anvants som inspirationskalla flera ganger om (eller bekanta till denna ).
                  Det enda positiva med detta ar ju att man inte behover kora med nagot sorts dekektivt arbete for att forsta vad artnamnet syftar pa.....men annars...nej.
                  Enligt min uppfattning (vem bryr sig?? ) ar det nastan lika daligt att anvanda namn dar betydelsen (beskrivelsen??)vet enbart personen som beskrev firren...fast kanske ar det detta som ar det roligaste i sjalva jobbet ??

                  Apropa latin, grekiska,osv, en del artnamn har anvands utan nagon forandring; Crenicichla minuano, Crenicichla gaucho, Crenicichla prenda.....sakert manga som vet.....vi andra vantar pa ett svar.

                  Ha det!
                  Felipe

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #69
                    Jag fipplar lite med titeln och flyttar amnet till ovrigt (vilket borde ha gjorts for lange sedan). Hoppas ingen misstycker.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 327

                      #70
                      Ar det ingen som vagar skriva langre?....
                      Mike; glom inte svara fragan jag stallde om namn som behalls som dem ar
                      Felipe

                      Kommentar

                      Arbetssätt...