laif demason (edit: ämnet har glidid över till att handla om vetenskapliga namn)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #31
    Enligt Ad Konings är M. elastodema synonym med M. interruptus, dvs. samma art.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Brandel
      Användare
      • september 2006
      • 26

      #32
      Ursprungligen postat av Micke
      Enligt Ad Konings är M. elastodema synonym med M. interruptus, dvs. samma art.
      http://www.cichlidpress.com/referenc...elastodema.htm
      Tack Micke! Du är en klippa!
      brandel

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • maj 2005
        • 877

        #33
        Om namnet slutar på i är det uppkallat efter en man, slutar det på ae är det efter en kvinna, så har jag lärt mig, sen finns det väl även regler för hur man namnger efter fångstplatser och länder mm.
        ||||

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #34
          Ursprungligen postat av malplacerad
          Om namnet slutar på i är det uppkallat efter en man, slutar det på ae är det efter en kvinna, så har jag lärt mig, sen finns det väl även regler för hur man namnger efter fångstplatser och länder mm.
          Alltid lar man sig nagot nytt! Ar detta oberoende av genus pa slaktet (som andra artepitet bojs efter)?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #35
            Det finns en utmärkt artikel av Mary Bailey i Ciklidårsboken vol. 2 som heter "Ciklidnamn och latin".
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • mars 2004
              • 664

              #36
              Tydligen styr inte släktnamnet genus på artnamnet om arten fått sitt namn efter en person ( blev det rätt nu ? ). Men annars gör det det.....? Ett exempel: Klassiska Nimbochromis venustus hette en gång i tiden Haplochromis venustus, men då den såsmåningom under stort rabalder i bland annat Ciklidbladet placerades i släktet Cyrtocara ändrades genus på artnamnet från maskulin till feminin (?) och det blev då Cyrtocara venustum.
              Var det så du menade Ola ?
              Om släktnamnet skulle styra genus på artnamnet även då arten namnsatts efter en person borde isåfall Delfincikliden heta Cyrtocara moorae ( om nu Cyrtocara är "feminint" ? ). Så heter nu inte Delfincikliden utan C. moorii.
              Är jag helt ute och cyklar nu ?
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • Rovfisken
                Användare
                • april 2005
                • 178

                #37
                hehe, kommer ni grabbar ihåg vad tråden handlade om egentligen
                Mina kar

                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #38
                  Jo, genus på släktet styr artnamnet. Om ett släkte är uppkallat efter en person är släktet dessutom alltid femininum, oavsett ifall personen är en man eller inte. Dvs har man en art uppkallad efter en man i ett släkte uppkallat efter en man, blir det likförbaskat femininum.

                  Exempel: Tatia perugiae. Tatia: Named after the ichthyologist C. Tate Regan. Specifically named for Albert Perugia, an Ichthyologist from Triest.

                  För släkten som inte är uppkallade efter personer är det dock i alla fall för mig inte alltid uppenbart vad som är femininum och vad som är neutrum. Cyrtocara verkar ha ansetts vara neutrum.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #39
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Enligt Ad Konings är M. elastodema synonym med M. interruptus
                    Enligt Fishbase, Eshmeyer Catalog of Fishes, och ITIS är de _inte_ synonymer.

                    EDIT: Har sagt det förr, kommer att säga det igen: jag fattar inte varför ciklid.se håller fast vid kassa cichlidpress som referenstjänst när det finns tre professionella gratis referenstjänster på nätet.

                    EDIT2: Varför heter fisken elastodema? Felstavning av elastoderma?
                    Senast redigerad av Mike_Noren; 04 oktober 2006, 14:56.

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      EDIT: Har sagt det förr, kommer att säga det igen: jag fattar inte varför ciklid.se håller fast vid kassa cichlidpress som referenstjänst när det finns tre professionella gratis referenstjänster på nätet.
                      Som vi har sagt förr så är det ett val vi gjort och vi försöker köra det enhetligt i både Ciklidbladet och på ciklid.se. Vi är en förening för personer intresserade av ciklidhobbyn och då blir det lättast att utgå från samma databas som huvudparten av litteraturen inom hobbyn gör. Med tiden kan man säga att vi följer artregistret på ciklid.se som bygger på cichlidpress men med de uppenbara felen åtgärdade.
                      Att referenceservice skulle vara kass håller jag inte med om, den uppdateras mycket snabbare än de databaser du hänvisar till när det gäller ciklider från Rift Valley sjöarna och från Västafrika.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #41
                        Följer man fishbase så löser man problemet med om det ska vara foai eller foae eftersom den där är synonym med furcifer.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #42
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Som vi har sagt förr så är det ett val vi gjort och vi försöker köra det enhetligt i både Ciklidbladet och på ciklid.se.
                          Visst. Men varför inte välja om?

                          Vi är en förening för personer intresserade av ciklidhobbyn och då blir det lättast att utgå från samma databas som huvudparten av litteraturen inom hobbyn gör.
                          Gör den? Eller du menar den tyska literaturen?

                          Att referenceservice skulle vara kass håller jag inte med om, den uppdateras mycket snabbare än de databaser du hänvisar till när det gäller ciklider från Rift Valley sjöarna och från Västafrika.
                          Jo, den har ju reagerat snabbt på t.ex. Lamprologus -> Neolamprologus, & Haplochromis ("Ctenochromis") benthicola vs Trematochromis schreyeri.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Visst. Men varför inte välja om?
                            För att vara enhetliga.

                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Gör den? Eller du menar den tyska literaturen?
                            Framförallt svensk, men även tysk litteratur som t ex Lamboj.

                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Jo, den har ju reagerat snabbt på t.ex. Lamprologus -> Neolamprologus, & Haplochromis ("Ctenochromis") benthicola vs Trematochromis schreyeri.
                            Jag kan ta upp åtskilliga andra exempel där det är tvärtom. Men jag kan hålla med om att Fishbase har blivit snabbare på sistone och arter som beskrivits under 2006 finns redan inlagda.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #44
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Följer man fishbase så löser man problemet med om det ska vara foai eller foae eftersom den där är synonym med furcifer.
                              Såvitt jag kan se är namnet "Cyathopharynx foae" aldrig publicerat: arten heter Cyathopharynx furcifer. Om man anser att Mareschal & Poll (1991) har fel och att Ectodus foae Vaillant 1899 skall anses vara en egen art inom släktet Cyathopharynx, får man publicera en beskrivning. Såvitt jag kan se är det aldrig gjort.
                              Det förefaller som att Cichlidpress återigen har tagit ett exekutivt beslut och ignorerat Mareschal & Poll (1991), precis som de gjort med Lamprologus/Neolamprologus.

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #45
                                Och större delen av hobbylitteraturen som finns i Sverige kommer från Cihlidpress.

                                Ska vi diskutera vilken referenstjänst NCS ska använda kanske vi ska starta en egen tråd om det. Vi har kommit en bit från ämnet här.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...