laif demason (edit: ämnet har glidid över till att handla om vetenskapliga namn)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brandel
    Användare
    • september 2006
    • 26

    laif demason (edit: ämnet har glidid över till att handla om vetenskapliga namn)

    I min jakt på malawisar dom senaste veckorna har jag stött på namnet laif demason.
    Någon som vet vem/vad det är? En person, odlare, företag, koncept???
    Senast redigerad av Ola Svensson; 06 oktober 2006, 11:04.
    brandel
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    En odlare i Florida som höll föredrag på Ciklidstämman i Filipstad för två år sedan.

    Text från Ciklidbladet:
    Laif DeMason (Florida, USA) och har mer än 35 års erfarenhet av ciklider och sedan 25 år tillbaka driver han Old World Exotic Fish som förutom att vara en av världens största ciklidodlingar även importerar ciklider från mer än 15 länder. Laif har under årens lopp gjort 13 fiskexpeditioner till Afrika och även gjort åtskilliga till Centralamerika. Laif har även skrivit boken "A Guide to the Tanzanian Cichlids of Lake Malawi".
    På ciklidstämman kommer också han att hålla två föredrag. Ett föredrag om hur det är att driva en stor ciklidodling och att importera fisk, samt ett föredrag om Madagaskar-ciklider (han har flera gånger besökt Madagaskar). Föredragen hålls på engelska.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jo, han är en av världens mest kända odlare av ciklider kan man säga. Han odlar utomhus i stora dammar. Det går att beställa grejer från honom skulle jag tro: www.oldworldexoticfish.com

      Pseudotropheus demasoni är även uppkallad efter honom, vilket man ju inte behöva vara för smart för att förstå
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        En artikel om Laifs odling:


        Hans hemsida:


        Några bilder från hans föredrag på ciklidstämman 2005:
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          När det gäller odlade haplisar är han kungen anser jag. Levererar superfina firrar.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Loket65
            Användare
            • september 2003
            • 176

            #6
            Är det någon som vet någon butik i sydsverige som tar in fisk från Demason??

            Finns mycket intressant!!
            Den som äter lever får sej
            *Magnus*

            http://www.orumsnygard.se

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Ciklidleken (Ciklidhuset) i Lerum tar ganska regelbundet fisk från Laif. Kanske inte direkt södra sverige, men bra fisk kan man väl ta en åktur för.
              Tony Englund

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Lerum ligger helt klart i södra sverige.

                Södra, mellersta och norra sverige då måste det hamna i södra
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Loket65
                  Användare
                  • september 2003
                  • 176

                  #9
                  Kan man be honom ta hem en låda av något intressant? Eller han tar inte emot beställningar?
                  Den som äter lever får sej
                  *Magnus*

                  http://www.orumsnygard.se

                  Kommentar

                  • Johnny_1
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 313

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zaphi

                    Pseudotropheus demasoni är även uppkallad efter honom, vilket man ju inte behöva vara för smart för att förstå

                    Folk som besöker detta forum i sin jakt på fiskar, tips eller frågor kan ju inte veta detta oavsett deras smarthet!

                    Oerhört opassande inlägg tycker jag.
                    www.malmoakvarieforening.se

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johnny_1
                      Folk som besöker detta forum i sin jakt på fiskar, tips eller frågor kan ju inte veta detta oavsett deras smarthet!

                      Oerhört opassande inlägg tycker jag.
                      Jag tycker att det enda sattet att lasa Zaphis inlagg ar att han snarare var blygsam och "man" syftade pa honom sjalv. Samma sak som att jag skriver att jag surfade fram det sa att folk inte tror att jag har allt i huvudet.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Johnny_1
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 313

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag tycker att det enda sattet att lasa Zaphis inlagg ar att han snarare var blygsam och "man" syftade pa honom sjalv. Samma sak som att jag skriver att jag surfade fram det sa att folk inte tror att jag har allt i huvudet.

                        Okey,,,då är det ju himla otur att man kan läsa det på fler sätt.
                        Men det spelar ingen roll, tror frågeställaren fått lite kött på benen.
                        www.malmoakvarieforening.se

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Jag förstår inte alls hur mitt inlägg kan ha varit stötande! Eftersom det var så självklart (men jag ändå ville informera om det) så skämtade jag till det lite.

                          Vi har pratat mycket på sistone att man skall läsa forumet med ett öppet sinne och inte förutsätta att folk vill någon illa, detta var ett utmärkt exempel på en sådan missuppfattning och var väl inget att hetsa upp sig för?
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • april 2002
                            • 787

                            #14
                            Inte ens JAG tolkade Viktors inlägg med annat än glimten i ögat!

                            Jag kan erkänna att jag är lite seg i huvudet ibland, det var inte förrän jag lyssnade på Laifs föredrag i Filipstad och han uttalade namnet Pseudotropheus demasoni som jag gjorde kopplingen. Men det är ju inte konstigare än att Aulonocara stuartgranti är namngiven efter en viss fångststationsägare vid Malawisjöns kust. (Han heter inte Aulon Ocara!) ;-D

                            Mvh
                            Björn
                            Senast redigerad av Björn; 03 oktober 2006, 14:38.
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • Johnny_1
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 313

                              #15
                              Ursprungligen postat av Björn
                              Inte ens JAG tolkade Viktors inlägg med annat än glimten i ögat!

                              Jag kan erkänna att jag är lite seg u huvudet ibland, det var inte förrän jag lyssnade på Laifs föredrag i Filipstad och han uttalade namnet Pseudotropheus demasoni som jag gjorde kopplingen. Men det är ju inte konstigare än att Aulonocara stuartgranti en viss fångststationsägare vid Malawisjöns kust. (Han heter inte Aulon Ocara!) ;-D

                              Mvh
                              Björn

                              Björn,,,med dig är det en annan sak,,,du sysslar med ciklider,,,
                              Men för folk som inte gör det tolkar det inte så och här finns ändå folk som går in på detta forum som inte har en susning om vad ciklider är för något och av nyfikenhet söker något och då kan faktiskt ett sådant svar vara stötande.
                              www.malmoakvarieforening.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...