Nu är man på gång...igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #61
    Ha. Jag skrev en liten artikel till nästa Ciklidblad om försäkringsfrågor, och den tog en halv evighet att få ihop. Men å andra sidan så kanske nummer två går desto snabbare.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #62
      Ursprungligen postat av Stefan Larsson
      Ja så måste det ju vara...

      Tyvärr så har jag föga aning om storleken på modulerna och hur det ser ut...jag skulle behöva åka någonstans och "modella" ett 720.
      Ett jobb som kräver sin man, eller för all del i detta feministiska tidevarv, sin kvinna. Jag köpte 6 olika moduler till mitt 720 för 4 månader sen och håller fortfarande på och vrider och vänder på dem för att det skall bli nice å naturligt. En vacker vinterdag, troligtvis drar detta ut på tiden, så kommer jag limma dit dem, och sen ångra mig.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #63
        Ursprungligen postat av B-mark
        Appropå trådens överskrift... Här är också en efterlängtad nystart hos oss i norr!
        PS. Alltid kul att läsa om nya projekt och instämmer med malplacerad. Lycka till!
        Det var det skummaste A.I.K-märket jag sett, men det är alltid välkommet med gnagare i forumet.

        Cheers
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #64
          Ursprungligen postat av steveharris
          En nackdel som jag märkt med att använda sig av filtermoduler är att det är svårt att göra rent filterna. Eller rättare sagt, det är svårt att få upp all "skit". När man för ner handen i modulen för att ta upp filtermattan åker det ut en massa gegg genom rasterna rakt ut i karet, detta lägger sig iofs efter några timmar men man vill ju gärna ha upp allt när man rengör annars blir ju filtren nästan lika skitiga direkt igen. När man tittar in i modulen efter ca 6 månaders "körning" så ser man inte in i den för det är så j-la skitigt. En lösning är ju att ha en slang utan en flaska (den avsågade flaskan får ju inte plats i modulen) för att suga upp skiten inne i modulen innan den åker ut i karet. Men då gäller det att vara snabb. Får väl göra en lösning där man kan ta av flaskan från slangen med hjälp av slangkopplingar, alltid är det något projekt på gång.........
          Lägg filtermaterialet i en nätkasse å plocka upp hela byket med en enda hantelrörelse.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • robjo
            Användare
            • maj 2005
            • 330

            #65
            Stefan skulle du inte kunna ge en bedömning utan AM-top filtren när du väl dragit igång dessa. Ljud, funktion, prestanda osv. Jag är lite sugen på att inhandla detta filter.

            //Robban
            http://picasaweb.google.se/sipedon/

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • januari 2005
              • 373

              #66
              Ursprungligen postat av robjo
              Stefan skulle du inte kunna ge en bedömning utan AM-top filtren när du väl dragit igång dessa. Ljud, funktion, prestanda osv. Jag är lite sugen på att inhandla detta filter.

              //Robban
              Det är bra och tysta filter för lite pengar.
              Jag har kört 2 st av den modellen som pumpar 1200l/h i ett år utan några som helst problem.
              Dock tycker jag att Tetratec (1200l/h) är snäppet bättre av filtren i den prisklassen.
              Det är extremt tyst och känns inte alls som att det tappar i styrka när det är igenslaggat och det har en praktisk pump när man ska starta igång det efter rengöring osv.

              I ditt fall, Stefan, skulle jag nog vilja ha ett lite starkare pumphuvud i en av modulerna i alla fall.
              Ytterfilter överlag tappar en hel del flås ganska snabbt oavsett märke.
              Det är ju en smaksak men jag gillar när det är lite ytrörelse. Kombinationen ytterfilter för biologin och tex ett 2252 i en modul för cirkulation och ytrörelse tycker jag funkar perfekt.
              Senast redigerad av aquanord; 14 september 2006, 20:39.
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #67
                Ursprungligen postat av robjo
                Stefan skulle du inte kunna ge en bedömning utan AM-top filtren när du väl dragit igång dessa. Ljud, funktion, prestanda osv. Jag är lite sugen på att inhandla detta filter.

                //Robban
                Jopp det är tanken. Jag ska dokumentera hela akvarieprojektet från planering/inköp av akvarium och tillbehör samt inredning och fiskar. Ska skriva en artikel till CB om det här så jag kommer givetvis att göra en bedömning runt AM Top filtren. Vart får man tag på Tetratec ytterfiltren?

                Aquanord:

                Visst skulle jag vilja ha en 2252 men jag är lite skraj för att det blir vibrationer och ljud med ett såpass stort kraftpaket i modul. Men å andra sidan...det är ju en produkt som många har mycket goda erfarenheter av.

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 373

                  #68
                  Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  Vart får man tag på Tetratec ytterfiltren?.
                  Jag är lite lokalpatriot så jag rekommenderar ju www.akvarielagunen.se här i Umeå
                  Men annars finns de säkert hos alla välsorterade akvariebutiker.

                  Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  Visst skulle jag vilja ha en 2252 men jag är lite skraj för att det blir vibrationer och ljud med ett såpass stort kraftpaket i modul. Men å andra sidan...det är ju en produkt som många har mycket goda erfarenheter av.
                  Jag var också rädd för det när jag höll på att bygga ihop mina kar. Men faktum är att det är den komponent som låter minst i karet. Om man fyller filtermodulen helt med filtermatta och även lägger filtermatta runt om pumphuvudet så att det inte kan ligga mot någon moduls kant vibrerar det inte ett smack.
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  Arbetssätt...