Ursprungligen postat av malplacerad
Nu är man på gång...igen...
Kollaps
X
-
-
Appropå trådens överskrift... Här är också en efterlängtad nystart hos oss i norr!
PS. Alltid kul att läsa om nya projekt och instämmer med malplacerad. Lycka till!/ StefanKommentar
-
Ursprungligen postat av B-markAppropå trådens överskrift... Här är också en efterlängtad nystart hos oss i norr!
PS. Alltid kul att läsa om nya projekt och instämmer med malplacerad. Lycka till!Kommentar
-
Är det någon som har bra idé om vilka moduler man kan tänkas ha i ett 720?
Jag vill gärna ha en modul på var sida (ej kortsida) som agerar som filtermodul, men inte nödvändigtvis är det i utförandet. Sedan vill jag kapa ett par moduler för att få fram fler...vilka moduler "ger mest"?
Jag har tänkt 3-4 moduler på bakrutan samt en eller två moduler/delar på botten. Tanken är att jag ska silikona fast modulerna som ska vara på botten på en glasskiva så att de blir mobila ifall man vill ändra inredningen på botten. Är det möjligt att göra så eller bör man silikona fast dom på bottenglaset? Jag hade tänkt att glaset väger en del samt sanden som ligger ovanpå gör att den inte rör sig...men det kanske är så att teorin är bra men i verkligheten funkar det sämre?
Ge gärna inredningstips...Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonTanken är att jag ska silikona fast modulerna som ska vara på botten på en glasskiva så att de blir mobila ifall man vill ändra inredningen på botten.Senast redigerad av B-mark; 07 September 2006, 22:40./ StefanKommentar
-
Bra tips B-mark föresten välkommen till Ciklid.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonJa så måste det ju vara...
Hur som helst så ska det bli riktigt roligt att inköpa diverse kringgrejer tills karet kommer. Håller på att kollar som bäst på vilka ytterfilter jag ska köpa (har ditt tips i åtanke deelay) samt vilka moduler som jag ska ha. Tyvärr så har jag föga aning om storleken på modulerna och hur det ser ut...jag skulle behöva åka någonstans och "modella" ett 720.Senast redigerad av matereo; 07 September 2006, 23:32.Kommentar
-
Ursprungligen postat av matereoTycker nog dom dar amtop arna(ytterfiltren) du funderade pa fran borjan ar helt okej... Verkar prisvarda, driftsakra och manga sager sig vara nojda med dem ju! Framforallt vill man ju komma igang ngn gang, inte bara vaaaanta och gneta for att pengarna ska racka till lite battre tyska spitzenklasse filterKommentar
-
Jag kör ett Eheim 2260 till min 720L med samma exakt samma innehåll som Deelay beskriver och det är helt enastående. Det slukar hur mycket som helst och i förrgår öppnade jag efter ca 3 mån.för att rengöra,när jag ändå skulle byta ett par slangar, och filtret såg helt fräscht ut. Jag kompleterar det med ett Eheim 2252 innerfilter riktat mot ytan för lite mer fart på cirkulationen.-------------------------
Hälsningar
Daniel Lindholm Kungliga Södermalm
720L Malawi
60L MalawismåttingarKommentar
-
Ursprungligen postat av Daniel Lindholmi förrgår öppnade jag efter ca 3 mån.för att rengöraKommentar
-
Ursprungligen postat av deelayDet tar nästan 3månader för filtret att bli optimalt så det ska du inte behöva öppna i första taget, Meningen är ju att 2252 ska va den du rengör lite oftare och 2260it låter man bara tuffa på =)
Missforsta mig inte, jag ager och har agt aldre eheim filter med... men att dom skulle vara sa overlagsna anser jag lika overdrivet som den gamla tunze/turbelle haussen!Kommentar
-
Ursprungligen postat av matereoNjaha jag har ju valdigt bra erfarenheter med andra ytterfiltersystem an eheim med, och tycker det ar bra att likvardiga och driftsakra alternativ finns...
Missforsta mig inte, jag ager och har agt aldre eheim filter med... men att dom skulle vara sa overlagsna anser jag lika overdrivet som den gamla tunze/turbelle haussen!
Men det e klart att andra filter funkar också.Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelayJag menar inte att alla eheimfilter rent generellt är bättre än allt annat men just 2250 och 2260 som ytterfilter i kombination med ett 2252 är inte lätt att slå i hur enkelt dom funkar tillsammans med det effektiviteten som dom har utan en massa jobiga korgar och chips hit o dit, menar helt enkelt bara att för en tusing till så kommer man få 1 enhet som är otroligt funktionell ist för 2 enheter som det annars bli om man ska komma upp i samma kapacitet i volym och sprutta =)
Men det e klart att andra filter funkar också.
Mvh JariKommentar
-
Hur använder ni en "bamse" som 2252:an i ett kar med moduler? Finns det modul med plats för en så stor pump (innerfilter)?
Är det ingen som vet eller kan spekulera i vilken/vilka moduler som ger mest att dela? Jag kan ju gissa mig fram till vilken modul som är störst, men den är kanske inte lika delningsbar som andra...
Tyvärr har jag dålig koll på modulernas storlek och utförande då jag knappt sett någon "live".
Jag funderar på att försöka göra ett "bergområde" i karet där sand strös mellan delarna och sedan övergår det till sandområde (anpassade områden för mbunas/haplisar).Senast redigerad av StefanL; 08 September 2006, 22:07.Kommentar
-
har eheim 1252 el 2252 (1200l/h) tror jag dom heter i btn större filtermodul, det är trångt men funkar ändå braTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
Kommentar