Nu är man på gång...igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Nu är man på gång...igen...

    Jag har precis gjort en beställning på ett 720-liters svart aluminium akvarium med heltäckande 4-rörsramp.

    Jag kommer att ha inredning bestående av BTN-moduler samt vanliga stenar från vår natur. Sanden kommer att bli blästersand. Eventuellt så kommer jag att ha sparsamt med växter...antingen Vallisneria eller Cryptocoryne aponogetifolia.

    Filtrering kommer skötas av 2st AM-top 3338 (1200L/h). Powerheads blir 2st lite svagare saker då jag vill koncentrera mig mer på filtreringskapacitet än fräs i burken. Powerheadsen kommer mest användas för ytcirkulation.

    Fiskar i karet blir utan tvekan Malawiciklider...men någon uppsättning har jag inte funderat på ännu. Protomelas virgatus, Namalenje ligger dock i topp på önskelistan...av naturliga skäl.

    Min nuvarande 375:a ska renoveras och kommer att göras om inredningsmässigt. BTN-moduler kan tänkas här också, men då funderar jag på att eventuellt använda "left-overs" från 720-inredningen (kommer kapa moduler för att få fram fler).

    I det karet kommer antingen mbunas eller Tropheus att husera...

    Känns riktig roligt att ha ett sådant här projekt på gång. Karet väntas bli klart i mitten på oktober (jag har själv valt det datumet) och är helt nylimmat och fräscht.

    Nu ska här planeras...hehe...
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Tjo
    Bra där, vad gjorde du för typ av benställning till 720an? Om du inte redan köpt ytterfilter så skulle jag föreslå ett Eheim 2260 Classic ist som är ett överlägset ytterfilter. Själv ska jag tömma 860burken o bygga ett STORT filter i burken som jag ska gömma bakom ett gäng kullerstenar... känns jobbigt men det e skoj att ha project =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • juli 2006
      • 176

      #3
      Mer sten? Du som redan har så mycket sten i karet

      Har firrarna växt någe sen sist?
      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Tingeling
        Mer sten? Du som redan har så mycket sten i karet

        Har firrarna växt någe sen sist?
        Hehe kändes som en pik till mig som har hela 7stenar =) ska köra ett gäng runda stenar plockade i skärgården ist.
        Joda vissa firrar har växt en del, helt klart =)

        Skulle även vilja ta sand från skärgården för att få en naturigt ojämn storlek på kornen plus att den blir mörkare vilket gör att man kan brassa på lite med rören, nu blire för ljust med 4 rör.

        Stefan!
        Sorry för lite highjacking =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Tingeling
          Användare
          • juli 2006
          • 176

          #5
          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Jag har precis gjort en beställning på ett 720-liters svart aluminium akvarium med heltäckande 4-rörsramp.

          Jag kommer att ha inredning bestående av BTN-moduler samt vanliga stenar från vår natur. Sanden kommer att bli blästersand. Eventuellt så kommer jag att ha sparsamt med växter...antingen Vallisneria eller Cryptocoryne aponogetifolia.

          Filtrering kommer skötas av 2st AM-top 3338 (1200L/h). Powerheads blir 2st lite svagare saker då jag vill koncentrera mig mer på filtreringskapacitet än fräs i burken. Powerheadsen kommer mest användas för ytcirkulation.

          Fiskar i karet blir utan tvekan Malawiciklider...men någon uppsättning har jag inte funderat på ännu. Protomelas virgatus, Namalenje ligger dock i topp på önskelistan...av naturliga skäl.

          Min nuvarande 375:a ska renoveras och kommer att göras om inredningsmässigt. BTN-moduler kan tänkas här också, men då funderar jag på att eventuellt använda "left-overs" från 720-inredningen (kommer kapa moduler för att få fram fler).

          I det karet kommer antingen mbunas eller Tropheus att husera...

          Känns riktig roligt att ha ett sådant här projekt på gång. Karet väntas bli klart i mitten på oktober (jag har själv valt det datumet) och är helt nylimmat och fräscht.

          Nu ska här planeras...hehe...
          Kul att det har börjat röra på sig lite. Det är alltid kul att planera och leta fisk som man har varit sugen på länge. Får komma och kolla hur det blev när det är klart.
          Om man får våldgästa lite
          Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
          Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
          Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Tjo
            Bra där, vad gjorde du för typ av benställning till 720an? Om du inte redan köpt ytterfilter så skulle jag föreslå ett Eheim 2260 Classic ist som är ett överlägset ytterfilter. Själv ska jag tömma 860burken o bygga ett STORT filter i burken som jag ska gömma bakom ett gäng kullerstenar... känns jobbigt men det e skoj att ha project =)
            Säkerligen är det så...men för det första så kostar ett sådant 2.500kr minst. Men räcker det med ett sådant filter så är det kanske något att tänka på. Ligger dock ändå på tusingen över...hm. Benställning blir lecablock.

            Ursprungligen postat av Tingeling
            Om man får våldgästa lite
            Givetvis går det bra...bara att komma förbi när andan faller på.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Jag tror du läser lika illa som jag gör deelay. Det är skillnad på:
              "Jag har precis gjort en beställning " och
              "Jag har precis gjort en beNställning ".

              För övrigt är jag avundsjuk Stefan. Jag planerar för ett 375-liters och ett 540-liters. Större tror jag inte golven i mitt hundraåriga hus accepterar. Problemet är att jag måste renovera rummet de ska stå i innan jag får ställa dit nya akvarium (ja, jag är gift).
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                Jag tror du läser lika illa som jag gör deelay. Det är skillnad på:
                "Jag har precis gjort en beställning " och
                "Jag har precis gjort en beNställning ".

                För övrigt är jag avundsjuk Stefan. Jag planerar för ett 375-liters och ett 540-liters. Större tror jag inte golven i mitt hundraåriga hus accepterar. Problemet är att jag måste renovera rummet de ska stå i innan jag får ställa dit nya akvarium (ja, jag är gift).
                Ingen dum ide att renovera först. Även om jag är gift lyckades jag göra tvärtom. Först dit med en 540 liters tank och ett halvår denare började vi renovera. Det gick men blev tvugna att flytta burken 2 ggr innan den kunde ställas tillbaks till sin ordinarie plats.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Jag tror du läser lika illa som jag gör deelay. Det är skillnad på:
                  "Jag har precis gjort en beställning " och
                  "Jag har precis gjort en beNställning ".

                  För övrigt är jag avundsjuk Stefan. Jag planerar för ett 375-liters och ett 540-liters. Större tror jag inte golven i mitt hundraåriga hus accepterar. Problemet är att jag måste renovera rummet de ska stå i innan jag får ställa dit nya akvarium (ja, jag är gift).
                  Hehe...den där såg jag inte, men det blev ju riktigt rolig "miss" av deelay. Jag vet hur det känns att vara avundsjuk på andras stora kar...jag har själv väntat i nästan 3 år och bara suttit och dreglat över andras "lyx".

                  Priset för karet inkl heltäckande svart 4-rörsramp hamnade på 6000kr. Allt nytillverkat. Hemkört också... ;-)
                  Senast redigerad av StefanL; 07 september 2006, 19:01.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Hehe det förklarar varför jag tyckte meningen blev lite skum efter det ordet... trodde Stefan va lite förvirrad efter hård dag på jobbet när det ist va jag som va förvirrad =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Cissi
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 357

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per Bjellert
                      Jag tror du läser lika illa som jag gör deelay. Det är skillnad på:
                      "Jag har precis gjort en beställning " och
                      "Jag har precis gjort en beNställning ".

                      För övrigt är jag avundsjuk Stefan. Jag planerar för ett 375-liters och ett 540-liters. Större tror jag inte golven i mitt hundraåriga hus accepterar. Problemet är att jag måste renovera rummet de ska stå i innan jag får ställa dit nya akvarium (ja, jag är gift).
                      Haha, jag tror jag börjar få dyslexi eller något. Läste också benställning och när du skrev detta fick jag det till att du ville ha betoning på N:et och där fattade jag inte så jag fick läsa det flera gånger. Usch, får skylla på att jag är trött.

                      Jag är också avundsjuk... försöker få familjen, särskilt då pappa, att acceptera ett till 540. Han säger inte tvärnej men man får inget ja heller... jobbigt sånt. Nästan så man vill flytta hemifrån bara för att man kan ha flera akvarium då.
                      Kan nästan se hur min lägenhet eller vad det nu blir, kommer att se ut...
                      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Hehe det förklarar varför jag tyckte meningen blev lite skum efter det ordet... trodde Stefan va lite förvirrad efter hård dag på jobbet när det ist va jag som va förvirrad =)
                        Jo du...

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Nu har jag löst problemet med meningen =)
                          Allt är Stefans fel... =)
                          när han skrev "gjort" trodde man verkligen att han kört lite DIY eftersom man vet att han sitter och knåpar med sånt =)

                          Skulle han skrivit... Nu har jag beställt ett 720Liters osv hade detta alldrig hänt, så allt e Stefans fel =)=)))
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Nu har jag löst problemet med meningen =)
                            Allt är Stefans fel... =)
                            när han skrev "gjort" trodde man verkligen att han kört lite DIY eftersom man vet att han sitter och knåpar med sånt =)

                            Skulle han skrivit... Nu har jag beställt ett 720Liters osv hade detta alldrig hänt, så allt e Stefans fel =)=)))
                            Ja så måste det ju vara...

                            Hur som helst så ska det bli riktigt roligt att inköpa diverse kringgrejer tills karet kommer. Håller på att kollar som bäst på vilka ytterfilter jag ska köpa (har ditt tips i åtanke deelay) samt vilka moduler som jag ska ha. Tyvärr så har jag föga aning om storleken på modulerna och hur det ser ut...jag skulle behöva åka någonstans och "modella" ett 720.

                            Kommentar

                            • malplacerad
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 877

                              #15
                              Kul med nystart, ser som vanligt fram emot många bilder och kanske en artikel til CB? =)
                              ||||

                              Kommentar

                              Arbetssätt...