Starta växtkar utan pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #31
    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Jo du, det var jag. Den som kan sina gamla årgångar av Tidskriften Akvariet vet att där finns en beskrivning av ett liknande experiment, men då faktiskt med levandefödande fiskar i. Och om jag inte minns fel fungerade det under en ganska lång tid.
    Jepps, har också läst det. Tänkte direkt på guppys när jag läste ordet "damejeanne", det var väl två i flaskan om jag inte minns fel. Slutna system är rätt fascinerande, men jag tror också som Ola att de kraschar förr eller senare. I sådana system kan jag mycket väl tänka mig att odla alger. Undras om jag inte har tidningen kvar någonstans i mina gömmor, minns inte hur länge det gick runt. Gör du, Daniel?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Ursprungligen postat av Kid
      daniel_i_malmö,
      Du som har räkor och kräftor, min uppfattning av mina marmorkräftor är att de är väldigt tåliga stämmer det? De överlever de flesta katastrofer, sjukdomar, chockvattenbyten och temperaturskillnader!?
      Sorry om jag "snor" svaret, men i allafall. Kräftdjur av många slag är rätt tåliga för mycket, men inte för tungmetaller. Där dör de snabbare än fisk. De blir också betydligt snyggare i en verkligt bra vattenkvalitet, men det gäller för firrar också. Just marmorkräftor har jag också (men håller på att göra mig av med), och har några tillägg där.

      Inte så konstigt att dessa klarar av det mesta, de kommer från nordamerika och pallar med rätt schyssta temperatursvängningar. Något att tänka på är att marmorkräftor också bär på kräftpesten (fanns en bra artikel om detta i näst senaste numret av DATZ). Vet inte om de kan överleva under svenska förhållanden, men ta det varligt så att ingen kommer ut (ynglen är fenomenala på att slinka med ut vid vattenbyten te x). Det är olagligt att hålla alla andra kräftor än flodkräfta och signalkräfta, vilket i många akvaristiska sammanhang blir absurt; just när det gäller marmorkräftan tycker jag dock att lagstiftningen är befogad. Gör dig av med dem och skaffa någon annan art, och sprid gärna att den bär på pesten.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • mars 2004
        • 256

        #33
        Japp, intressant det där med slutna system.

        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Jag kor med bubbel for att garantera att fiskarna inte dor pa natten när allt inklussive växterna konsumerar syrgas (men det produceras ingen).
        Oops, jag som stänger av mitt bubbel (pump till syresten) när jag lägger mig för att den stör!

        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Fast att algerna kommer på våren kan ju bero på att man springer på uteserveringar och matar fiskarna mindre ofta = mindre kväveföreningar = cyanobakterier.
        Ojdå, trodde länge att det var tvärtom. Dvs. om man matar för ofta så blir det näring över till algerna som då trivs bättre?!

        Tack för infot Patrick.
        Hade ingen aning om att denna harmlösa 5cm långa varelse kunde bära på pesten. Det var ju synd. Kommer nog att behålla dem att tag till men du fick mig att tänka till.
        Köpte dem för inte så länge sen från zoogiganten och var rätt säker på att jag fick hem två honor då båda djuren bar på rom efter några dagar (typ att de blev befruktade i butiken). Nu finns det några 1cm yngel i karet. Det märkliga är att ena honan återigen har yngel. Undrar hur det har gått till?

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #34
          Hej!

          Några komentarer utanför ursprungsämnet:

          Marmorkräftan är en av de arter som ställer till med stora problem där den kommit ut i naturen. I Spanien har man stora problem med att de gräver sönder jordvallar i risodlingarna. Den stora mängden marmorkräftor har lett till att storken ökat enormt i antal. Om den kan överleva i Sverige eller inte vet jag inte men det verkar ju dumt att chansa. Att den dessutom sprider kräftpest borde vara anledning nog att försöka få bort den ur handeln vilket ju underlättas av att den tydligen redan är förbjuden.
          Jag har för mig att alla marmorkräftor (i handeln) är honor och att de förökar sig genom jungfrubefruktning.

          Jag fick in någon typ av vita prick i ett akvarium i våras (sjukdomen kunde spåras till några neontetror min kompis köpt). Sjukdomen slog ut nästan allt i det akvariet på några dagar. Återstående fiskar avlivade jag och tömde och tvättade ut allt i akvariet innan jag startade upp på nytt. Mitt råd är att gåra det samma, de fiskar som överlevt i akvariet kan vara smittobärare. Jag tycker det verkar troligare att du har sjukdomsproblem än nitritproblem. Akta dig också för att flytta fisk eller vatten mellan akvarierna så att inte dina CA blir smittade.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #35
            Jag ser det snarare som att jag insåg direkt att du inte hade kommit på ett nytt unikt sätt att hålla dina akvarieväxter." Ha ha ha! Alla växter dog och du insåg att det inte var ett nytt unikt sätt att hålla växter! Oj Oj Oj! Jag döör!!!
            Tack för att du o store forumvärd återigen kallar mig korkad.

            Det jag menade var att du i dina första inlägg berättade att du lyckades hålla växter i ett slutet system i flera månader innan dom dog. Du och NASA har ju redan insett att det är svårt, men dom som läste inlägget kan helt klart ta det som att det är ett fint sätt att hålla växter levande under en lång period. Det är säkert i dina ögon korkat, men när folk börjar vilja testa att döda högre djur än snäckor (t ex körsbärsräkor och fiskar) i slutna system ala plågsamma djurförsök så tycker jag faktiskt att du borde få en klump i halsen och inse att din formulering var kass.

            Jag insåg direkt att ditt experiment var dömt att misslyckas utan att ha läst om NASA:s experiment, så jag tycker fortfarande inte att du har rätt att kalla mig korkad. Speciellt inte som forumvärd och ansikte utåt för NCS:s.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • mars 2004
              • 256

              #36
              Tack för tipsen och infot Olof.
              Ska tänka på det här med sjukdom mellan karen.

              Låter allvarligt det här med marmoren. Konstigt att butikerna inte tar sitt ansvar eller fått informationen. Känns som om det är lättare att sätta stopp för det där än att hitta alla "konsumenter" som har marmorkräftor.

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • april 2002
                • 865

                #37
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Fast att algerna kommer på våren kan ju bero på att man springer på uteserveringar och matar fiskarna mindre ofta = mindre kväveföreningar = cyanobakterier.
                Det däremot är ju helt sant =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Kid
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 256

                  #38
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Tack för att du o store forumvärd återigen kallar mig korkad.

                  ...så jag tycker fortfarande inte att du har rätt att kalla mig korkad. Speciellt inte som forumvärd och ansikte utåt för NCS:s.
                  He has a point there...

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #39
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Tack för att du o store forumvärd återigen kallar mig korkad.

                    Det jag menade var att du i dina första inlägg berättade att du lyckades hålla växter i ett slutet system i flera månader innan dom dog. Du och NASA har ju redan insett att det är svårt, men dom som läste inlägget kan helt klart ta det som att det är ett fint sätt att hålla växter levande under en lång period. Det är säkert i dina ögon korkat, men när folk börjar vilja testa att döda högre djur än snäckor (t ex körsbärsräkor och fiskar) i slutna system ala plågsamma djurförsök så tycker jag faktiskt att du borde få en klump i halsen och inse att din formulering var kass.

                    Jag insåg direkt att ditt experiment var dömt att misslyckas utan att ha läst om NASA:s experiment, så jag tycker fortfarande inte att du har rätt att kalla mig korkad. Speciellt inte som forumvärd och ansikte utåt för NCS:s.
                    Du missade poangen. Du pastod att det inte kunde vaxa och nu forsoker du bara slingra dig. Sedan ar det inte domt att misslyckas. Det finns system som gar i aratal. Ett exempel ar mitt eget bestaende av alg och snacka.

                    Och ett mycket viktigt tillagg. Experimentet misslyckades inte. Misslyckat hade det bara varit om det dott omedelbart men det gjorde det inte. Daremot sa misslyckades jag att halla javaormbunkarna vid liv under varen och det kandes lite onodigt. Det hade nog funkat med dem under en langre tid om jag hade hallit ljuset konstant.

                    Jag misstror inte forumets lasares intelligens sa jag har ingen som helst klump i halsen. Det later lite som gnallet pa Larson's hundar som plagar katter. "Tank om barn laser detta och gor samma sak".

                    Sedan verkar jag som forumsvard under samma regelverk som du och du borjade genom att i inlagg efter inlagg inte tro pa vad jag skrev. Nar jag skrev "gor dig inte mer korkad an vad du ar" sa menade jag ungefar "jag vet att du omedelbart vet vad som hant om du bara gar med pa ATT det hant". Jag menade inte att du var korkad. Du borde ha reagerat ha ha ha, ja just det.

                    Att lasa mellan raderna vad som inte finns dar ar korkat daremot. Det ar en av mina kapphastar. Enligt min uppfattning ska man aldrig lasa nagot mellan raderna. Det blir nastan alltid fel. Trots det gor jag det ratt ofta liksom alla andra.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Kid
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 256

                      #40
                      Ok, så det hela handlar om missförstånd, meningsskiljaktigheter och tolkningsätt. Bra att vi har ett forum så att sånt kan redas ut och förklaras! =)

                      Så var det avklarat! (Säger jag för att det är min tråd!)

                      Och ifall det skulle bli fight så håller jag på skåningen, är ju själv skåning! )
                      Cheers på er också 08-or (fast för tillfället bör det ju vara "Hullers")!

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Nej, det handlar om att man ska utga fran vad den andra observerat stammer, inte missforstand. Jag tror inte att vi har nagra meningskiljaktigheter och inte heller nagon fundamental skilnad i tolkning av vad som hant eftersom att det ar ratt oppet:

                        1. Initialt sa tillvaxte javaormbunkarna pa vad som fanns i grus och vatten samt det som frigjordes nar andmat od dog/blev uppatna av snackorna.
                        2. Varme eller ljus andrade konkurrensforhallandena mellan alger och vaxter alternativt ljuset gjorde att naring tog slut (efter att det under lang tid inte konsumerats sa mycket) vilket skadade vaxterna och algerna tog hand om all naring som frigjordes.
                        3. Dessa alger overlevde inte vintern och efter det fanns det bara en algart kvar. Den klarade sig daremot aret runt.

                        Min personliga uppfattning ar att kollapsen skulle komma forr eller senare, men att det blev forr pga den drastiska forandringen pa varen. Det interesanta ar att ekosystemet som "vann" var stabilt i flera ar (och kanske fortfarande ar det). Detta ar INTE ett misslyckat experiment.

                        Jag skrev i det forsta inlagget att detta inte hade sa mycket med ursprungsfragan att gora, men man kan gora nagra anekdotiska jamforelser med "ingen skotsel low tech akvarier".

                        1. Det ar svart att ha manga vaxtarter samtidigt
                        2. Det blir latt forskjutningar i artsammansattningen over tid
                        3. Det kollapsar relativt enkelt till en algodling (fast i ett oppet akvariesystem sa vinner alltid vaxterna till slut)
                        4. Enligt min erfarenhet sa ar stabila ljusforhallanden viktigt for att fa stabilitet
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Kid
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 256

                          #42
                          Hmm, som sagt intressant det här med slutna system. Får hitta något bra ställe där hemma som frugan inte ser och ställa några 2liters petflaskor med slutna system.

                          "(fast i ett oppet akvariesystem sa vinner alltid vaxterna till slut)"
                          Hur då? I mina akvarier verkar det som om algerna vinner? Fast det kanske beror på att jag helt enkelt är dålig på växter eller så har jag valt för svåra växter.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kid
                            "(fast i ett oppet akvariesystem sa vinner alltid vaxterna till slut)"
                            Hur då? I mina akvarier verkar det som om algerna vinner? Fast det kanske beror på att jag helt enkelt är dålig på växter eller så har jag valt för svåra växter.
                            Det var lite drygt uttryckt. Man far kora i nya vaxter tills nagot tar sig och tar over. Vaxter som jag rekomenderar for detta ar Valisneria, Cryptocoryne, javamossa, javaormbunke, hornsarv, Anubias mm. Man kan glatt kora i alla pa en gang och se vad som overlever. Observera att malet har ar att fa NAGON vaxt att overleva samt att inte ha for mycket alger. Far man mycket alger sa kan man som engangslosning byta lampa, vatten (jag brukar byta ca 90%), kora i en ny vaxt och/eller lite naring sa reder det ofta ut sig (nagot kul hander atminstone).

                            Eller sa vantar man nagra manader sa ar algerna borta av sig sjalv. Det ar nagon vaxt som helst plotsligt tagit over (det ar ljuset som de konkurrerar om antar jag, det finns inte mycket plats for alger i ett akvarium knokfullt med javaormbunke). Nar det ar sprutt igen sa kan man rensa ut vaxter sa att det ser nogorlunda vettigt ut igen.

                            I akvarieaffarerna finns det vaxter som ar helt omojliga att halla pa det har viset som Cabomba. Observera att jag inte beskriver det basta sattet att fa ett snyggt vaxtakvarium (om man ens kan kalla det jag beskriver for snyggt eller vaxtakvarium).
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 31 augusti 2006, 12:25.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • april 2002
                              • 865

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Du pastod att det inte kunde vaxa och nu forsoker du bara slingra dig.
                              Jasså? Var påstår jag det? Jag visade, med iofs lite ironiskt bitska kommentarer med smileys, att det inte går att öka kolmassan i ett slutet system - och därmed det uppenbarligen omöjliga att plocka ut mer växtmassa än man stoppar in, långt innan du sedan avslöjade vad som egentligen hände: Att det kollapsade till skit och ingenting (som inte är så jättesvårt att hålla "stabilt" ; )

                              Som jag ser det så är det du som försöker slingra dig ur en oerhört pinsam situation där du lyckats förolämpa mig ett flertal gånger utan att egentligen belysa något som helst vettigt i ursprungsfrågan, annat än de uppenbara brister i slutna system som jag påpekade från första början.

                              Jag ber om ursäkt att jag utgick från att din observation var felaktig och påpekade det på ett sätt som fick dig att tända på alla cylindrar. Med alla detaljerna som sedan framkom så blev det ju ganska uppenbart att det med största sannolikhet inte är ett framgångsrikt sätt att hålla växter i längden, vilket som du vet att jag har en del fokus på.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #45
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Jasså? Var påstår jag det? Jag visade, med iofs lite ironiskt bitska kommentarer med smileys, att det inte går att öka kolmassan i ett slutet system - och därmed det uppenbarligen omöjliga att plocka ut mer växtmassa än man stoppar in, långt innan du sedan avslöjade vad som egentligen hände: Att det kollapsade till skit och ingenting (som inte är så jättesvårt att hålla "stabilt" ; )

                                Som jag ser det så är det du som försöker slingra dig ur en oerhört pinsam situation där du lyckats förolämpa mig ett flertal gånger utan att egentligen belysa något som helst vettigt i ursprungsfrågan, annat än de uppenbara brister i slutna system som jag påpekade från första början.

                                Jag ber om ursäkt att jag utgick från att din observation var felaktig och påpekade det på ett sätt som fick dig att tända på alla cylindrar. Med alla detaljerna som sedan framkom så blev det ju ganska uppenbart att det med största sannolikhet inte är ett framgångsrikt sätt att hålla växter i längden, vilket som du vet att jag har en del fokus på.
                                Fantastiskt! Du tycket att fortfarande att dina kommentarer om kolmangd var fyndiga ("bitska") nar de i sjalva verket var ungefar lika epokgorande som att skriva att paven ar katolik. Du skriver sedan sjalv att du utgick fran att mina observationer var fel. Jag skrev i forsta inlagget att det kollapsade och att det inte hade mycket med ursprungsfragan att gora. Jag tog upp det som ett exempel pa ett instabilt system.

                                Som jag ser det sa ar det du som tande pa alla cylindar over min gliring "gor dig inte mer korkad an vad du ar". Min plan med den kommentaren var att du istallet for att utga fran att jag observerat fel tankte till lite, dvs att i all valmening ge en "ironiskt bitsk" kommentar. Jag gav bara tillbaka med samma mynt, men du klarade inte av det. Det var inte menat som forolampning, Inget jag skrivit ar menat som forolampning, bara ironiska gliringar.

                                Du vet att jag brukar tro pa vad du skriver (men att jag ofta vill forsta saker som jag har svart att forsta orsakssambanden till). Du borde klara av att inte bli forolampad nar jag skriver "gor dig inte mer korkad an vad du ar" utan snarare se det som en utmaning.

                                Du gor bara bort dig och det ar du som forsoker slingrar dig ur en pinsam situation som du satt dig i.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...