Starta växtkar utan pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #16
    Experimentet känns liksom inte så porrigt när det gick från "knökfullt med växter" till "en gang ljusa tussar pa botten " *lol*

    Sen tycker jag att det låter elakt att säga "gör dig inte mer korkad än vad du är", men den kan jag bjuda på =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Experimentet känns liksom inte så porrigt när det gick från "knökfullt med växter" till "en gang ljusa tussar pa botten " *lol*
      Fett misslyckande ar val den ratta beskrivningen. Men det funkade i ett halvar. Tussvarianten var en succe daremot
      Ursprungligen postat av defdac
      Sen tycker jag att det låter elakt att säga "gör dig inte mer korkad än vad du är", men den kan jag bjuda på =)
      Inte mer elakt an "Det låter ju perfekt! Skicka ner dom till Afrika och gör öknen grön =) Växter som materialiseras ur tomma intet ur kranvatten och solljus. Perfekt! =D", "Ja förlåt. Ditt magiska vatten med oändligt mycket näring 8 )" och "Ja det är intressant eftersom den totala kolmängden är konstant, men ändå blev dom knökfulla med växter 8 )" men det bjuder jag pa ocksa. Ger man sig in i leken sa far man leken tala (annu en pilsnerfilmkommentar).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • april 2002
        • 865

        #18
        Det är intressant att du tolkar mina ifrågasättande kommentarer som elaka och korkade - när det i slutänden visade sig att dom slog huvudet rakt på spiken. Men det var väl det som gjorde ont och fick dig att tolka dom som elaka.

        Nåväl, här var det lika högt i tak som vanligt. Den som inte nickar och samtycker åker på en snyting. Det är charmigt på något sätt. Hit me =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Det är intressant att du tolkar mina ifrågasättande kommentarer som elaka och korkade - när det i slutänden visade sig att dom slog huvudet rakt på spiken. Men det var väl det som gjorde ont och fick dig att tolka dom som elaka.

          Nåväl, här var det lika högt i tak som vanligt. Den som inte nickar och samtycker åker på en snyting. Det är charmigt på något sätt. Hit me =)
          Va? Vad var ratt pa spiken i det du skrev? Ingenting. Allt du skrev var ju fel sa det gjorde knappast ont utan orsakade snarare munterhet.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Va? Vad var ratt pa spiken i det du skrev? Ingenting. Allt du skrev var ju fel sa det gjorde knappast ont utan orsakade snarare munterhet.
            Ignorance is bliss.

            Ett slutet system med en begränsad kolmängd kan aldrig materialiseras till mer än vad du stoppat in, därav kommentaren om att om du hade lyckats med det tycker jag att du skulle skeppat ner ditt magiska slutna system till Afrika och gjort öknen grön.

            Men det visade ju sig att det ändå blev skit och ingenting av det hela vilket var vad jag trodde hela tiden.

            Intressant dock att du initialt lyckades öka växtmassan på en växt på bekostnad av en annan, men det var ju också en detalj du undanhöll vilket visar att ditt magiska vatten trots allt inte innhöll obegränsat med näring.

            Du kan ta ut var du stoppar in i ett system och när bikarbonatet är förbrukat som kolkälla tror jag det blir tufft för något annat än alger att klara sig, vilket kanske den där vita tussen var. =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Ignorance is bliss.

              Ett slutet system med en begränsad kolmängd kan aldrig materialiseras till mer än vad du stoppat in, därav kommentaren om att om du hade lyckats med det tycker jag att du skulle skeppat ner ditt magiska slutna system till Afrika och gjort öknen grön.

              Men det visade ju sig att det ändå blev skit och ingenting av det hela vilket var vad jag trodde hela tiden.

              Intressant dock att du initialt lyckades öka växtmassan på en växt på bekostnad av en annan, men det var ju också en detalj du undanhöll vilket visar att ditt magiska vatten trots allt inte innhöll obegränsat med näring.

              Du kan ta ut var du stoppar in i ett system och när bikarbonatet är förbrukat som kolkälla tror jag det blir tufft för något annat än alger att klara sig, vilket kanske den där vita tussen var. =)
              Sa vad ifragatte du? Du kunde initialt inte tanka dig att det vaxte eftersom att det var ett slutet system och valde darfor att inte tro mig pa den punkten. Dina ifragasattande kommentarer handlar om att du inte forstod vad som hade hant. Att kalla det for huvudet pa spiken ar ratt komiskt. Det ar for att diskuttera dessa saker som man startar slutna system i skolor. Vad kommer in? Vad kommer inte in? Hur kan det vaxa trots att vi inte tillfort nagot annat an ljus?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • april 2002
                • 865

                #22
                Ja det är en intressant företeelse och ett bra exempel på hur man inte bör sköta sina akvarieväxter antar jag =)

                Dina ifragasattande kommentarer handlar om att du inte forstod vad som hade hant.
                Jag ser det snarare som att jag insåg direkt att du inte hade kommit på ett nytt unikt sätt att hålla dina akvarieväxter iväntan på att få komma ner i ett öppet system typ ett akvarium. Det blir man kallad korkad för här på NCS av forumvärden själv =)

                För det är väl typ det man läste mellan dina rader: Peta in några växter i en PET-flaska och skruva på korken och ställ i fönstret så håller dom sig ett halvår.

                Men nu är ju det missförståndet ur världen och alla som läser tråden inser kvickt att växter hela tiden måste få näring någonstansifrån och att äldre akvarister inte har något magiskt vatten eller grus.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1338

                  #23
                  Oj oj här hettade det till!

                  Jag blev i alla fall sugen på att göra om Olas försök med sluten behållare, fast med lite större behållare typ damejeanne och inte i direkt solljus. Kanske också med ett par körsbärsräkor i.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • Kid
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 256

                    #24
                    Daniel och Ola,
                    Tack för all info! Jodå, visst gick det att sålla ut nyttig info mellan argumenten!

                    Ola,
                    Vad menar du med att du kör med luftning. Har säkert inget med det att göra men jag kör utan täckglas så att växterna får växa ovanför vattnet också.
                    Och hur ser en vietnamesisk kardinalfisk ut?

                    Försöker ge karet mycket naturligt ljus, men denna årstiden är rätt mörk och det blir bara mörkare. Annars har jag bara en liten halogenspot (skrivbordstyp) till karet!
                    Algerna försöker jag få bukt med några ancistrus. Hittils har de gjort ett bra jobb, men så dog de ju tyvärr. Får skaffa nya.

                    Ska även börja med pmdd och se hur det artar sig.

                    Defdac,
                    Det lutar åt att jag slänger i en liten pump (utan biologisk filter) som får hjälpa till att cirkulera vattnet så både skit och näring fördelas jämt i karet till växter och bakterier.
                    Om jag förstått dig rätt så borde jag göra små vattenbyten då och då (inte alltför ofta) och undvika att rengöra botten, är det rätt?

                    För att nämna de gamla akvaristernas "ingen pump och aldrig byta vatten" stil. Har själv ett 576liter CA kar och jag skulle aldrig misshandla dem fiskarna genom att inte köra med filter eller inte byta vatten.
                    De brukar rätt ofta ha problem med att införa ny fisk och detta är ju inte konstig. De nya fiskarna skulle säkert behövas koppas in i en vecka för att vänja sig vid ett sådant kar!

                    Kommentar

                    • Kid
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 256

                      #25
                      daniel_i_malmö,
                      Du som har räkor och kräftor, min uppfattning av mina marmorkräftor är att de är väldigt tåliga stämmer det? De överlever de flesta katastrofer, sjukdomar, chockvattenbyten och temperaturskillnader!?

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • april 2002
                        • 865

                        #26
                        Kanske också med ett par körsbärsräkor i.
                        Haha =) Jag trodde faktiskt ett tag att du var allvarlig *lol*

                        Om jag förstått dig rätt så borde jag göra små vattenbyten då och då (inte alltför ofta) och undvika att rengöra botten, är det rätt?
                        Du kan skippa vattenbyten sålångt det går och bara göra ett normalt vattenbyte när du märker att firrarna inte verkar må bra eller om det överlag börjar se roddigt ut och du behöver plantera om växter/skrubba alger osv. Gör vattenbytet isamband med släckning så undviker du att CO2-förvirra växterna. Dom utvecklar högaffinitetsenzymer för bikarbonat när dom står en längre period i extremt CO2-fattigt vatten. En CO2-sprutt från ett regelbundet vattenbyte gör att växterna struntar i det, och gör du dessutom vattenbytet i samband med släckning så hinner eventuell CO2 luftas ur till morgonen. Det förhindrar även effektivt toffsalger då dom enbart lever på CO2.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #27
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Haha =) Jag trodde faktiskt ett tag att du var allvarlig *lol*
                          Jo du, det var jag. Den som kan sina gamla årgångar av Tidskriften Akvariet vet att där finns en beskrivning av ett liknande experiment, men då faktiskt med levandefödande fiskar i. Och om jag inte minns fel fungerade det under en ganska lång tid.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Kid
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 256

                            #28
                            Ok, ska tänka på det här med vattenbyte när det är mörkt. (Blir svårt då frugan säkert undrar varför jag måste byta vatten just när hon ska gå och lägga sig! =)
                            Fast jag trodde CO2 var bra för växterna? Vad är enzymet som de producerar bra för? Bikarbonat?

                            Inget vattenbyte alls, då antar vi alltså att nitrifikationsprocessen har kommit igång och att växterna tar hand om nitratet?
                            Om jag nu ska köra med pmdd, hur gör jag det när jag inte byter vatten så ofta?

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Jag kor med bubbel for att garantera att fiskarna inte dor pa natten när allt inklussive växterna konsumerar syrgas (men det produceras ingen).

                              Jodu Defdac, nog är det korkat att läsa in en massa jox mellan raderna när vi alla vet att det inte finns något magiskt vatten som löser allt. Fast följande tar ändå priset: "Jag ser det snarare som att jag insåg direkt att du inte hade kommit på ett nytt unikt sätt att hålla dina akvarieväxter." Ha ha ha! Alla växter dog och du insåg att det inte var ett nytt unikt sätt att hålla växter! Oj Oj Oj! Jag döör!!!

                              Slutna system är inte direkt enkla, det vet även NASA. Själv blev jag förvånad att 1) det växte bra i början (vilket förstås berodde på att det fanns näring att ta av) 2) att det uppstod stabilitet. Inte fullt lika förvånande var det att det krashade, men jag tror faktiskt att det berodde på de ändrade förhållandena och att jag faktiskt hade stabilitet mellan död (uppätet av snäckor samt "vanlig" död) och cellandning hos javaormbunkarna. Kanske sabbade värmen eller så gjorde ljuset att grönalgerna tog över. Efter sommaren så klarade sig inte grönalgerna men sedan fick jag faktiskt ett rejält stabilt system med ljusa små grön toffsar (ja, alger) och snäckor och detta funkade i flera år. De kanske funkar än, vad vet jag. De var kvar på skolan när jag slutade jobba där. Fast jag tror att alla slutna system krashar till slut oavsett hur stabilt man har det.

                              Hursomhelst så har jag erfarenheten att även mina öppna rejält low tech akvarier har en tendens att "krasha" på våren när soljuset kommer, för att sedan funka igen frammåt hösten. Men jag har växterna för att det ska se OK ut och för att få stabilitet, inte för att det ska vara ett växtakvarium i egentlig mening.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                Fast att algerna kommer på våren kan ju bero på att man springer på uteserveringar och matar fiskarna mindre ofta = mindre kväveföreningar = cyanobakterier.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...