Starta växtkar utan pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    Starta växtkar utan pump

    Har sett bekanta som har stora akvarium med fisk och mycket växter som är "självgående". Dvs. ingen filter whatsoever och minimalt med vattenbyte.

    Har nu under några cirka 2 månader försökt att starta upp ett 60 liters kar med mycket växter, en liten rot, 15-20 neontetror, ett par ancistrus och några marmorkräftor. I detta kar har jag bara en syresten (för utseendets skull) inga pumpar. Försöker att byta 30-50% vatten varje eller varannan vecka.
    Karet startades upp delvis med vatten och filtergojs från mitt CA-kar.

    Min fråga är om ni har några bra tips på hur man sköter ett sådant kar?

    Problemet är att jag är inne på mitt tredje bestånd av neoner!
    Första beståndet dog, misstänker jag, dels av nitritförgiftning och dels av att de sögs och fastnade i en liten pump som jag hade i karet i början (den är borttagen nu).

    Andra beståndet dog av något som liknade vita prick, även ancistrusarna strök med.

    De enda invånarna som överlevt båda katastoferna är kräftorna och (konstigt nog) en fjärilsciklid. Efter varje "katastrof" har jag bytt en ganska stor mängd vatten >60% (speciellt efter vita pricken). Undrar om det kan vara så att de goda nitrifikationsbakteriena (eller vad de nu kallas för) inte lyckats etablera sig?

    Som sagt så är jag inne på mitt tredje bestånd av neoner. Började med 20 (små) och är nu nere på cirka 15, men det verkar ha stabiliserat sig, inga har dött på några dagar.

    Nu har jag även köpt växtnäring (pmdd) och tänkte göda växterna (har ej börjat). Bör jag göra detta innan det är 100% stabil för fiskarna och karet? Jag menar, kan växtnäringen påverka vattnet/fiskarna på ett negativt sätt?

    Frågan är som sagt:
    Har ni några bra tips på hur man sköter ett sådant kar?

    Ni som har läst ända hit: Tack! =)
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #2
    Nej PMDD påverkar inte fiskarna negativt. De mängder man doserar är försvinnande små jämfört med vad som kan byggas upp i ett misskött akvarium. Så stora vattenbyten du gör ovanpå det gör att det är 100% garanterat riskfritt att även dosera stora mängder (3-7 ggr mer än rekommenderad veckodos).

    Du nämner inget om bottnen som kommer vara din enda källa till nitrifikation. Med PMDD så kan vi bortse från dess eventuellt mineraliserande förmåga, men det faktum att du kommer ha oerhört begränsad cirkulation innebär att du kommer ha minimalt med nitrifikation och ganska säkert den största anledningen att du gjort av med en del fisk.

    Ska du inte ha någon biologisk filtrering så är växterna och bakterierna i bottnen de enda som kommer ta bort ammonium och nitrit. Utan näring så kommer dessutom växterna inte bara sluta ta upp ammonium - de kommer även börja brytas ner och spä på ammoniumhalterna ytterligare. När du väl kommit igång med PMDD så kommer dock växterna kunna börja hjälpa bakterierna med att hålla fritt från ammonium, men nitrit är det återigen bara bottnen som hjälper dig med. Med i stort sett obefintlig cirkulation och därmed dåligt med syre till bakterierna så kommer nitrit->nitratomvandlingen vara väldigt liten. Med ett gäng glada växter och i stort sett obefintlig nitrifikation kan det faktiskt bil så att nitritnivåerna står stilla väldigt länge, vilket dom helt klart verkar ha gjort i ditt fall.

    Jag vet inte varför du inte vill ha biologisk filtrering, men det är extremt bra även i växtakvarier. Förutom att du får nitrifikation som håller nere ammoniumhalten och därmed algmängden får du även cirkulation som gör att växtnäringen kan svepa förbi runt bladen på ett effektivare sätt vilket gör att växterna blir gladare.

    Jordbottenväxtakvarier ala Walstads principer har minst en cirkulationspump som vispar omkring vattnet och syresätter bottnens mineralisering som ger växterna näring via nedbruten mat.

    0 cirkulation är inte bra i varken fiskburkar eller växtakvarier. Det går naturligtvis att överkomma problemen med fingerspitzgefühl men det är ändå inte ett bra och stabilt sätt att köra akvariet på.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • mars 2004
      • 256

      #3
      Tack för svaret defdac!

      På din fråga ang. botten så kör jag "vanligt grus", runt 1mm skulle jag gissa.

      Jag kanske vilseledde lite med rubriken "växtkar". Målet är att få ett snyggt tystgående kar som jag kan ha i sovrummet (och jag är superkänslig för ljud, inklusive lågfrekvent brummande). Och då jag tycker det är snyggt mycket växter i små kar så har jag mycket växter, men det är inget växtkar i den meningen att jag använder Co2 och alla "växttillbehör".

      Låter som om jag åtminstone måste stoppa ner en liten pump. Får väl jaga efter en svag tystgående.

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • april 2002
        • 865

        #4
        Ursprungligen postat av Kid
        Jag kanske vilseledde lite med rubriken "växtkar". Målet är att få ett snyggt tystgående kar som jag kan ha i sovrummet (och jag är superkänslig för ljud, inklusive lågfrekvent brummande). Och då jag tycker det är snyggt mycket växter i små kar så har jag mycket växter, men det är inget växtkar i den meningen att jag använder Co2 och alla "växttillbehör".

        Låter som om jag åtminstone måste stoppa ner en liten pump. Får väl jaga efter en svag tystgående.
        Jag är liksom dig väldigt känslig mot brumm och oljud och hade väldigt svårt att få en luftpump tillräckligt tyst när jag hade mitt första akvarium i mitt pojkrum för 15 år sen. När jag skaffade ett litet Eheim-innerfilter så var det problemet löst =)

        Självgående akvarium i meningen att du i princip bara ska behöva mata fiskarna är väldigt svårt att uppnå om du bara har grus/sand iom att du har 0 mineralisering. Dvs mat/fiskskit kan inte brytas ner av rotifiers/bakterier och omvandlas till salter som växterna kan ta upp. Speciellt inte om du är flitig med slamsugning och vattenbyten.

        Naturligtvis får du med tiden, speciellt om du är försiktig med bottensugning, en viss mineralisering tack vare sedimenterade växtdelar osv. Det är detta äldre akvaristers akvarier uppnått, speciellt sådana akvarister som är lite slarviga med rengörning och har haft igång sina akvarier i flera år. Deras attityd är ofta att man inte behöver göra ett smack för att få växter att trivas och att det snarare är jobbigt att behöva riva ur så mycket ogräs hela tiden.

        Vägen till deras till synes självgående akvarier är antingen extrem lång pågränsen till oändlig (med dagens skötselråd för sällskapsakvarier med veckovattenbyten och slamsugning) eller lång (vänta och ha tålamod och vara försiktig med vattenbyten och bottnen) eller kort (Walstadbotten).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Tja, min losning pa tyst akvarium i sovrummet ar ju svag belysning, fa arter av ratt vaxter (t ex Valisneria, Cryptocoryne eller Anubias), fa samt taliga fiskar (killies, karpfiskar) samt noll vattenbyte. Firrar som jag hallit i sma akvarier pa detta satt ar silverbarb, vietnamesisk kardinalfisk, diverse killies, guppy, lakritsgurami, metallpansarmal, kampfisk mm. Dagsljus ar katastrofalt eftersom att det ger alger (fast jag har iochforsig lyckats med ett algfritt akvarium i fonstret).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #6
            Dagsljus ar katastrofalt eftersom att det ger alger.
            .. i motsats till Walstads rekommendation där dagsljus är av godo. Men nu pratar vi två ganska vitt skiljda typer av akvarier. Ett vanligt sällskapsakvarie utan cirkulation och vattenbyten och ett renodlat växtakvarium utan vattenbyten (men med cirkulation).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              .. i motsats till Walstads rekommendation där dagsljus är av godo. Men nu pratar vi två ganska vitt skiljda typer av akvarier. Ett vanligt sällskapsakvarie utan cirkulation och vattenbyten och ett renodlat växtakvarium utan vattenbyten (men med cirkulation).
              Jag korde en gang ett antal petflaskor med javamossa, javaormbunkar (dessa vaxter glomde jag ovan) och snackor. Det var i september. Dessa skruvades igen och staldes i ett fonster. Funkade hur bra som helst och de blev knokfulla med vaxter. Sedan kom varen och algerna. Vaxterna dog. De blev helt klart utkonkurrerade av algerna i dessa slutna system (fast vad det konkurrerades om kan man ju diskutera). Fast detta har kanske inte hur mycket som helst med ursprungsfragan.

              I mina "low tech" sa har jag nastan alltid valdigt lite belysning av ren "slohet" men aven for att man slipper alger. Svalter man ut algerna med lite ljus sa ar ju "sjalvklart" mer ljus av ondo.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag kor oftast luftning foresten. Det ar bara nar jag har ett litet akvarium i sovrummet som jag later bli (men jag har kort utan luftning valdigt manga ganger sammanlagt).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • april 2002
                  • 865

                  #9
                  Jag korde en gang ett antal petflaskor med javamossa, javaormbunkar (dessa vaxter glomde jag ovan) och snackor. Det var i september. Dessa skruvades igen och staldes i ett fonster. Funkade hur bra som helst och de blev knokfulla med vaxter.
                  Det låter ju perfekt! Skicka ner dom till Afrika och gör öknen grön =) Växter som materialiseras ur tomma intet ur kranvatten och solljus. Perfekt! =D
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Det låter ju perfekt! Skicka ner dom till Afrika och gör öknen grön =) Växter som materialiseras ur tomma intet ur kranvatten och solljus. Perfekt! =D
                    Var star det att jag hade kranvatten?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • april 2002
                      • 865

                      #11
                      Ja förlåt. Ditt magiska vatten med oändligt mycket näring 8 )
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag korde en gang ett antal petflaskor med javamossa, javaormbunkar (dessa vaxter glomde jag ovan) och snackor. Det var i september. Dessa skruvades igen och staldes i ett fonster. Funkade hur bra som helst och de blev knokfulla med vaxter. Sedan kom varen och algerna. Vaxterna dog. De blev helt klart utkonkurrerade av algerna i dessa slutna system (fast vad det konkurrerades om kan man ju diskutera).
                        Ett intressant försök du beskriver. Min egen erfarenhet av små akvarier i fönstret, dock inte slutna, är att det är värmen och inte ljuset i sig som ställer till problem på sommaren.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • april 2002
                          • 865

                          #13
                          Ja det är intressant eftersom den totala kolmängden är konstant, men ändå blev dom knökfulla med växter 8 )
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            Ett intressant försök du beskriver. Min egen erfarenhet av små akvarier i fönstret, dock inte slutna, är att det är värmen och inte ljuset i sig som ställer till problem på sommaren.
                            Det ar forstas mojligt och kanske till och med troligt. Jag hade ett lager andmat som kvickt "vittrade" bort och nog blev "javaormbunkemat".
                            Sedan kom det en massa langa tradalger och sedan dog vaxterna. Efter det dog tradalgerna bort och det blev en gang ljusa tussar pa botten (ocksa tradalger forstas). Fast snackorna klarade sig flera ar i dessa flaskor med tussar. Det festliga var att biomassan pa tussarna maste ha varit en brakdel av vad den var pa vaxterna och sedan langa tradarna. Gissningsvis fordubblade vaxterna sin biomassa innan nagot tog slut. Flaskorna star kanske fortfarande kvar pa den dar gymnasieskolan jag jobbade pa.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Ja det är intressant eftersom den totala kolmängden är konstant, men ändå blev dom knökfulla med växter 8 )
                              Gor dig inte mer korkad av vad du ar. Ja, kolmangden var sjalvklart konstant, men den kan finnas i olika former. Sedan kan vi ju diskutera kolinnehallet i snackor, andmat och javaormbunkar. Inte vet jag hur mycket javaormbunke en matsked andmat motsvarar t ex. Hur mycket skrap i gruset som brots ner och bildade koldioxid som togs upp av ormbunkarna vet vi inte heller. Vad vi daremot vet ar att det maste ha funnits kol nog for att fordubbla javaormbunkarnas omfang (alternativt sa lackte korken, men det tror jag inte).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...