540L Hur mycket sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #31
    Ursprungligen postat av Per Bjellert
    Angående det här med frigolit så talar du med ett gäng akvarister som till 99% använder frigolit. Själv bytte jag vatten i akvarierna midsommarhelgen och förlorade sex fiskar på grund av (förmodligen) höga halter av klor. Trots detta fortsätter jag använda vatten och hoppas att jag inte skrämt någon från att använda det samma.

    Med andra ord: Använd erkända material och våga lita på den samlade erfarenheten istället för något du hört någon gång. Ladda i så mycket sten du vill och jag hoppas att det blir väldigt snyggt!
    Frugan : Så sant så. Nu har jag börjat med i läggningen av sten och till min förvåning så ser det inte ut som mycket sten när det väl ligger i karet, skulle ha släpat hem mer Nu är det i alla fall i och jag blev inte så nöjd men man vet aldrig när rampen är på och fiskarna simmar fritt bland stenarna, vi få se annars så är det ju bara och göra en till rokard med cyklopen.

    Vi kanske ska införskaffa 2 st 375 kar i sommar och då ska jag ta och bepröva den här frogolit historien och se om det bli bra, jag måste ju lite på 99 % av forumet tycker man .

    Jag är strax klar med allt och det gick fortare än jag trodde med tanke på att man måste ju vara försiktig oxå, allra helst jag som har otur med allt känns det som. hihi..

    Nä nu ska jag bara vänta på att mina brevisar kommer ur skalen så att jag kan plocka bort en del av dom som dom inte använder.

    Vi får se hur detta kar utvecklar sig.
    Jag kommer i alla fall få kritik när mannen återvänder till boet det vill jag lova.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • februari 2004
      • 2447

      #32
      Tony Englund... de är nu du ska vakna till liv å visa dina mount everest i 1000 litaren, så pojkarna kan pusta ut lite...
      (iofs har ju du både friggo i å under... hmm aja)
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #33
        Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Kanske lite tungt men vad snygga stenar det är i förhållande till hålsten!
        "Endast Sverige svenska stenar hava"
        Tror det var C.J.L Almqvist som sa så om krusbär.
        Den svenska graniten, med röda stråk och prickar på gör sig fantastiskt bra i akvarium.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #34
          Ursprungligen postat av Perikles
          "Endast Sverige svenska stenar hava"
          Tror det var C.J.L Almqvist som sa så om krusbär.
          Den svenska graniten, med röda stråk och prickar på gör sig fantastiskt bra i akvarium.
          Frugan : Det är just den sorten jag har tror jag, då kommer det ju bli alldeles ypperligt bra..
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #35
            Frugan : Så här blev det. En del snäckskal ska bort och det ska till komma jätte valesneria ..
            Fisken som är i skall inte gå i detta kar utan det är provisoriskt tills vi får hem ett par 375 litare som dom kan få växa till sig i.

            Ganska hyfsat ändå tycker jag.
            Senast redigerad av m[A]use^; 03 juli 2006, 19:58.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #36
              Ursprungligen postat av eraserx
              Frugan : Så här blev det. En del snäckskal ska bort och det ska till komma jätte valesneria ..
              Fisken som är i skall inte gå i detta kar utan det är provisoriskt tills vi får hem ett par 375 litare som dom kan få växa till sig i.

              Ganska hyfsat ändå tycker jag.
              Fick du ihop detta idag? Med alla fiskar å hela köret, som de säger uppe i 08-land. Otroligt imponerande, snyggt som tusan. Lägg över en bild i inredningstråden.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #37
                Ursprungligen postat av Perikles
                Fick du ihop detta idag? Med alla fiskar å hela köret, som de säger uppe i 08-land. Otroligt imponerande, snyggt som tusan. Lägg över en bild i inredningstråden.
                Frugan : Nä jag fick vell inte ihop i dag med fisk å allt utan jag hämtade stenarna med cykel i går sanerade dom i dag samtidigt som jag snackade om hur mycket sten jag skulle ha i karet här på forumet (lite spring ). Rev upp småsten och 2 stora hålstenar samtidigt som jag gjorde ett 40% vattenbyte ( sprang och kollade forumet då och då ,för att kika om det kommit några inlägg ). När jag fyllde på karet igen så placerade jag ut stenarna på botten och fixade med bikarbonat och salt i en tillbringare med vatten så att det skulle lösa sig lagom bra.
                När karet va fyllt nästan ända upp så tog jag och la i dom stora stenarna. Kollade därefter om det blev bra, ändrade lite och satte mig ner för att kolla att alla brevisar va på plats(då jag tog bort 3 snäckor som jag trodde va tomma.
                Efter en 15 min så såg jag att det bara va 6 brevisar och inte 7 gick och kollade i hinken med småsten och de tre snäckorna som tur va vatten fylld hittade en hona och slängde i skalet igen.
                Kollade igen ca 10 min så att alla var där orkade inte vänta utan fortsatte med att göra rent framrutan från alger och skit.
                Tillsist så var jag klar (nästan) orkar inte sitta och vänta på brevisarna utan dom tar jag i morron.
                Så nu är man äntligen klar och kan pusta ut, karet höll!! (änn så länge)
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #38
                  Ursprungligen postat av tezz
                  det beror nog på vilken sort man använder mig vetligen fins det akvarier ute i handeln som är fogade med både vit och svart cilikon
                  hmm menar du inte transperant istället för vit

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #39
                    Först och främst; Snyggt!

                    Angående det här med att silicona fast inredning; det är väl antagligen för sent nu men det kan vara bra att tänka på för andra som kanske vill göra något liknande.

                    1. Att fånga fisk i ett kar med fastsiliconade stenar kan vara jobbigt om man inte är beredd på att riva hela inredningen och silicona om efteråt.

                    2. Det blir inte lika enkelt att ändra om bland stenarna ifall det visar sig att det inte blev riktigt som man tänkt sig.

                    3. När det är dax att lyfta stenarna och få bort all skit som samlats där blir det lite x-tra pyssel.

                    Men det är ibland enda sättet för att få det som man vill, och då får man ta det där x-tra jobbet. Jag skulle ju ha siliconat med svart silicon. Transparant silikon färgas om man ngn gång är tvungen att medicinera. Vit silicon som några snackar om verkar ju märkligt att använda ifall man inte inreder med vita stenar...

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #40
                      Varför krångla till det så mycket? 1cm frigolit i botten sen kan du lassa på hur myckjet sten du vill, hur du vill. Att hålla på limma och greja verkar ju mekkigt, speciellt med fiskfångande i tanken. Det är ju inte säkert man är nöjd med hur det blev heller. Akvarister har ju en tendens att göra om i karen ibland

                      Som sagt, 1cm frigolit, lassa på med 700kg sten! Frigolit är inte giftigt!
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #41
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        Varför krångla till det så mycket? 1cm frigolit i botten sen kan du lassa på hur myckjet sten du vill, hur du vill. Att hålla på limma och greja verkar ju mekkigt, speciellt med fiskfångande i tanken. Det är ju inte säkert man är nöjd med hur det blev heller. Akvarister har ju en tendens att göra om i karen ibland

                        Som sagt, 1cm frigolit, lassa på med 700kg sten! Frigolit är inte giftigt!
                        Jag limmade ett stenröse av rang en gång i tiden och jag kommer aldrig göra om det - någonsin! Men om ngn annan vill prova så kan det vara bra att tänka på det jag skrev tidigare innan, är man beredd på det x-tra jobb det innebär så...

                        Håller med Zaphi, frigolit i botten sen är det bara ösa på!

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #42
                          Hej!

                          Jag kan ju tillägga att silikon fäster väldigt dåligt på sten. Det fäster men sedan lossnar det efter ett tag.

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #43
                            Linda...hm...Eraserx...hm...*snurrig*...

                            Ta ut sand och sten samt lägg i en frigolitskiva på 1cm i botten. Limma med akvariesilikon. Även om det känns tungt att städa ur karet så sover ni betydligt lugnare om ni lagt i frigolit i botten. Jag har även frigolit under min 375a...tillsammans med en spånskiva. Jag känner mig grymt lugn nu då detta fungerat i ca 6-7år utan minsta problem. Jag har haft varierande mängd sten...nu har jag endast ett fåtal men en riktigt tung sak i mitten av karet.

                            Nu måste jag snart dra iväg och kika till Eraserx och Lindas boning...hehe...2 större kar plus en del mindre...kul! Håll tillbaka bestarna bara...*asg*


                            P.s. Jag tycker absolut att du ska skaffa dig ett eget konto här på forumet Linda...

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #44
                              Ursprungligen postat av olof
                              Hej!

                              Jag kan ju tillägga att silikon fäster väldigt dåligt på sten. Det fäster men sedan lossnar det efter ett tag.

                              Mvh

                              olof
                              tvätta stenen med aceton innan

                              Kommentar

                              • m[A]use^
                                Användare
                                • december 2005
                                • 909

                                #45
                                Frugan:

                                Jo jag ska fixa ett eget konto, men jag har varit så lat så jag använder min mans tillsvidare..

                                Det här med silicona fast stenar, så var det inte riktigt det jag menade utan bara att man siliconar lite på stenen på dom yterna som kommer att ligga ann mot glaset ,och inte siliconar dit den på glaset utan man kan ta bort den stenen om det skulle bli aktuellt.
                                Siliconet skall bara skydda glaset ifall stenen skulle ha en vass kant lr om den skulle glida lite.

                                Frigolit ska vi prova nu ta och prova i 2 st 375 litare som ev kommer hem i sommar som vi ska ha yngel och ungfisk i som sedan ska säljas. Tänkte inreda lite med sten i dom oxå bara för att jag har märkt att fiskarna färgar snabbare om dom har lite sten som kan fungerar som revir.

                                Allt gick bra med inredningen och akvariet håller tätt änn så länge utan frigolit.
                                Lägger nog i en skiva med frigolit senare för jag är för lat att göra det nu
                                Jag erkänner jag har nog fått fel information angående frigoliten.
                                Erkänner nederlag ,böjer mig för frogoliten drar mig nu undan slagen och sargad..
                                Min zoon
                                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                                http://www.malawifreaks.se/forum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...