540L Hur mycket sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    540L Hur mycket sten?

    Jag har införskaffat ett 540 L kar och skall inreda det med hålsten. Men innan jag inreder med stora vita hålstenar som kostar mycket pengar så ska jag ta och inreda med vanliga stenar som jag hittade i naturen av en slump. Nu är frågan hur många kilo sten kan jag stoppa in i karet. En plexiglasskiva ligger oxå i botten för att inte glaset ska spricka lika lätt.

    Vad tror ni?
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Har du skiva under (lägg dit en i frigolit också) så kan du fylla hela akvariet med sten om du vill. Hur många kilo det blir vet jag inte, men 700 kanske...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Har du skiva under (lägg dit en i frigolit också) så kan du fylla hela akvariet med sten om du vill. Hur många kilo det blir vet jag inte, men 700 kanske...
      Har bara en plexiglasskiva i botten i karet och en aqua pad direkt under karet. Vill dock inte använda frigolit då jag har hört hemskheter om det.

      Mer bud på hur många kilo..
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av eraserx
        Har bara en plexiglasskiva i botten i karet och en aqua pad direkt under karet. Vill dock inte använda frigolit då jag har hört hemskheter om det.

        Mer bud på hur många kilo..
        Vad har du hört om frigolit?

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Vad har du hört om frigolit?
          Har hört att det kan ge ifrån sig giftiga ämnen efter en tid så jag chansar inte, dessutom så har jag hällt i all sand och karet har varit igång en tid nu utan problem så jag vill inte hålla på att röra om för mycket i grytan heller.
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Detta inlägg är frugans inlägg och det är hon/ jag som skriver detta. Jag använder mig av min mans konto nämligen om ni förstår..

            Jag var och släpade hem en massa sten i går och håller nu på att sanera dom ordentligt innan jag lägger i dom. I läggningen kommer att ske i dag tillsammans med vattenbyte och en koll på silliconets kvalité på filterboxarna som håller på att släppa vilket jag oxå kommer att fixa snarast ,men det roliga kommer först och det är inredningen enligt mig denna månad i alla fall.
            Eftersom att vi (min man och jag) troligtvis åker på turneé i sommar till olika ciklid affärer och ev olika hembesök hos er alla som vill, så väntar jag med iver på en upplevelse i hästväg när det gäller att köpa hem dom vackra och spännande fiskar som jag kollat så länge på och verkligen seriöst vill och måste ha. Så nu måste all inredning bli perfekt i mina ögon för att få den slutgiltliga kicken av ett helt fenomenalt snyggt ,eget kar.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Oj det var nått nytt. Frigolit är ju ingen nyhet i akvarier direkt och jag har ALDRIG hört detta från någon. Det är klart att om du har en plexiglasskiva så borde det väl funka lika bra antar jag, så jag är fortfarande inne på att ett totalfyllt kar med sten inte är några problem. Du kan till och med fylla på med råge om du vill! Jag tänker dock inte ta på mig något ansvar om det går åt skogen
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #8
                Ursprungligen postat av Zaphi
                Oj det var nått nytt. Frigolit är ju ingen nyhet i akvarier direkt och jag har ALDRIG hört detta från någon. Det är klart att om du har en plexiglasskiva så borde det väl funka lika bra antar jag, så jag är fortfarande inne på att ett totalfyllt kar med sten inte är några problem. Du kan till och med fylla på med råge om du vill! Jag tänker dock inte ta på mig något ansvar om det går åt skogen
                Jag hörde detta med frigolit för länge sedan och jag vet att dom flesta använder det oxå med utan problem , men som sagt så blir det för mycket jobb att riva ut all sand och så vågar jag inte chansa även om det låter dumt så varför ändra ett vinnande konsept utan nuvarande problem.

                Tur att man har en hemförsäkring i fall det skulle hända nåt i dag.
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Plexiskiva tycker jag känns lite riskabelt. Skulle ett gruskorn råka komma mellan skivan och bottenglaset blir det ett stort punkttryck. Jag har själv använt plexi tidigare, men gick för 10-15 år sedan över till frigolit och jag har bara bra erfarenheter av det.
                  En nackdel är att rötter från växterna växer igenon frigoliten så man får vara lite försiktig när man ska ta upp växter.
                  Senast redigerad av Micke; 03 juli 2006, 16:04.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #10
                    Jag kom på en annan grej. Kan man luta stenar mot sidorutorna utan att det blir för stort tryck?
                    Ja tänkte nämligen sillicona små kluttar på stenarnas baksida för att inte repa glaset och sedan luta dom mot sidorna på karet. Det skulle bli väldigt snyggt för vissa stenar är platta på en sida och rundare på den andra, typ en sten klyvd i 2 delar.

                    Går det tror ni?
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Jag håller med om att mängden sten är i princip oändlig. Däremot håller jag också med om att plexi låter helt kass då det snarare kan späda på punktbelastningen. Frigolit är det som gäller.

                      Vart hörde du det där med att frigoliten skulle vara skadlig?
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #12
                        Ursprungligen postat av eraserx
                        Jag kom på en annan grej. Kan man luta stenar mot sidorutorna utan att det blir för stort tryck?
                        Ja tänkte nämligen sillicona små kluttar på stenarnas baksida för att inte repa glaset och sedan luta dom mot sidorna på karet. Det skulle bli väldigt snyggt för vissa stenar är platta på en sida och rundare på den andra, typ en sten klyvd i 2 delar.

                        Går det tror ni?
                        Har ett litet tipps ta vit cilikon och måla bakgrunds stenarna med har själv gort det funkar perfekt

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tony
                          Jag håller med om att mängden sten är i princip oändlig. Däremot håller jag också med om att plexi låter helt kass då det snarare kan späda på punktbelastningen. Frigolit är det som gäller.

                          Vart hörde du det där med att frigoliten skulle vara skadlig?
                          Kommer inte ihåg detta sorry.. Det kom vell i förbifarten med någon.. ingen aning.
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #14
                            Ursprungligen postat av tezz
                            Har ett litet tipps ta vit cilikon och måla bakgrunds stenarna med har själv gort det funkar perfekt
                            Vit silicon? Innehåller inte det antimögelmedel, vilket är lika med döden för fiskar?
                            Dessutom håller jag med Micke om att det känns lite farligt att ha en plexiskiva på bottenplattan, ett pytte-pytte-pytte (nu räcker det) litet gruskorn kan spräcka hela botten om det kommer tyngd uppifrån och plexiskivan pressar ner det pytte-pytte-pytte lilla kornet.
                            Men jag antar att ditt akvarium var kliniskt rent när du satte i plattan.
                            En annan sak som jag tror att jag är lite avundsjuk på är att ni båda delar samma hobby! Lite ovanligt, min sambo bryr sig föga. Jag: "Hej jag har köpt en grupp bärnsten för 2500:-"
                            sambo: "jaha, va kul för dig". Jag: "???????? Hmm,Hmmm"
                            Senast redigerad av Perikles; 03 juli 2006, 16:23.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • rytter
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 51

                              #15
                              Färgen har ingen med om silikonen är farlig för fiskarna eller inte. Läs på förpackningen om den är ämnad för akvarium.
                              Fisk bygger muskler !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...