540L Hur mycket sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #16
    det beror nog på vilken sort man använder mig vetligen fins det akvarier ute i handeln som är fogade med både vit och svart cilikon

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #17
      Ursprungligen postat av tezz
      det beror nog på vilken sort man använder mig vetligen fins det akvarier ute i handeln som är fogade med både vit och svart cilikon
      Jag har aldrig sett ett akvarium med vit siliconfog, inte vad jag kan minnas, svart å transparent jo, men vit? Det kanske finns, har bara sysslat med detta i 35 år.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • rytter
        Användare
        • juli 2003
        • 51

        #18
        Jag har bara pysslat med det i tre år :-) men jag har heller aldrig sätt ett akvarium med vit silikonfog.
        Fisk bygger muskler !

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #19
          Ursprungligen postat av Perikles
          Jag har aldrig sett ett akvarium med vit siliconfog, inte vad jag kan minnas, svart å transparent jo, men vit? Det kanske finns, har bara sysslat med detta i 35 år.
          har du konstigt att du inte vet mer om silicon då

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #20
            Vit silicon har jag aldrig sett i akvarie sammanhang ,jag har dock endast hållt på med detta i ett antal månader (inte ett år ens, nästan). Jag har fått förklarat för mig ett flertal gånger att vit silicon innehåller antimögel. Har aldrig sett i en akvariehandel någon silicon som har varit vit och godkänd för akvarier. Men det kanske har kommit nu lr funnits ett bra tag inte vet jag , det kanske bara inte är så vanligt att det förekommer.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #21
              Ursprungligen postat av eraserx
              Vit silicon har jag aldrig sett i akvarie sammanhang ,jag har dock endast hållt på med detta i ett antal månader (inte ett år ens, nästan). Jag har fått förklarat för mig ett flertal gånger att vit silicon innehåller antimögel. Har aldrig sett i en akvariehandel någon silicon som har varit vit och godkänd för akvarier. Men det kanske har kommit nu lr funnits ett bra tag inte vet jag , det kanske bara inte är så vanligt att det förekommer.
              dom flesta silicon typer finns i olika färger du kan ju även ta latex det är väl fisk vänligt

              Kommentar

              • rytter
                Användare
                • juli 2003
                • 51

                #22


                Nästa akvarium kanske blir med brun fog för att smälta samman med bottenmaterialet :-)
                Fisk bygger muskler !

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  #23
                  Ursprungligen postat av tezz
                  har du konstigt att du inte vet mer om silicon då
                  Vad är det för märke på det vita siliconet? Jag har sökt lite på nätet men inte hittat något vitt akvariesilicon. Det jag har hittat var vitt silicon för våtrumsbruk och det är det som innehåller antimögelmedel, det är mycket skadligt för fiskarna t.o.m dödande.
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #24
                    essve 181

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #25
                      Tillbax till ämnet kan jag luta stora stenar mot sidorutorna utan att allt vatten forsar plus att jag siliconar små kluttar så att det inte repar.

                      Här är i alla fall alla roliga klossar jag har att bygga med.
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • rytter
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 51

                        #26
                        Det beror ju på hur mycket tryck som kommer mot väggen. Det borde inte vara några problem eftrsom största delen ligger an mot botten. Men du gör helt rätt i att säkra spetsen med silikon. Vore inte så trevligt om stenen föll och gjorde en fin svepande repa längs hela glaset.
                        Fisk bygger muskler !

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #27
                          Frugan till eraserx: Då är det dax att ta på sig cyklopen och fiskfötterna dyka ner i 540 litaren och hoppas att det svalkar skönt. Vi får se hur mycket jag vågar baxa upp med sten då jag förnärvarande är hemma aldeles ensam. Mer tipps och trix med sten och byggnationer är välkommet då detta kommer att ta min tid resten av dagen tror jag. Kommer att kolla inläggen med jämna mellanrum för ev. tipps.

                          Bilder kommer även att läggas ut innom snar framtid för åskådning när detta är klart om det är någon som vill kika.

                          Mvh. Linda (eraserxs fru)
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #28
                            Angående det här med frigolit så talar du med ett gäng akvarister som till 99% använder frigolit. Själv bytte jag vatten i akvarierna midsommarhelgen och förlorade sex fiskar på grund av (förmodligen) höga halter av klor. Trots detta fortsätter jag använda vatten och hoppas att jag inte skrämt någon från att använda det samma.

                            Med andra ord: Använd erkända material och våga lita på den samlade erfarenheten istället för något du hört någon gång. Ladda i så mycket sten du vill och jag hoppas att det blir väldigt snyggt!
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              #29
                              Det där ser lite tungt ut!
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              • Per B
                                Användare
                                • september 2005
                                • 1250

                                #30
                                Kanske lite tungt men vad snygga stenar det är i förhållande till hålsten!
                                mvh Per

                                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...