New Life Spectrum

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #31
    Ursprungligen postat av Björn
    För oss som inte vet?
    Menar du att du gett dej in i en diskussion och förespråkat din egen ståndpunkt utan att ha mer kött på benen än så? ;-)

    Ska försöka göra det så lätt som möjligt för dej att hänga med. Olika proteiner har olika uppbyggnad, rent kemiskt. En protein består av en mängd sammankopplade amonisyror. Var och en av dessa sammankopplade kombinationer är unik för just den typen av protein. Även animaliska proteiner ser olika ut, beroende på var dom kommer ifrån. Generellt kan man säga att animaliska proteiner är mer lika andra animaliska proteiner än vegetabiliska proteiner. En tarm som utvecklats under miljontals år för att på effektivast sätt bryta ner och ta till vara på tex alger kan inte bryta ner fisk speciellt bra, och vice versa. Detta gäller naturligtvis inte bara protein utan även fett och olika typer av kolhyderater (socker).
    Ska en fisk må riktigt bra räcker det alltså inte att maten den äter har rätt mängd fett, protein, kolhyderater, mineraler och fiber. Det ska dessutom vara rätt "typ" av innehåll.

    Koifoder är ofta baserat på i huvudsak vegetabilier, vilket fungerar utmärkt till fiskar som till stor del livnär sej på alger och andra växter (mbunas, troffar etc), men jag tror knappast en piraya skulle bli så glad av samma foder.
    För att göra ett foder som passar "alla" fiskar (och för att hålla priset nere) så blandar många fodertillverkare både animaliska och vegetabiliska råvaror i maten. För rovfiskar och växtätare stämmer ju iallafall hälften av innehållet, för allätare stämmer rubbet.
    Ett dyrare specialfoder blir ofta billigare i längden eftersom fisken inte behöver äta lika mycket för att få i sej rätt näring. Kan fisken bara ta upp 50% av fodret måste den ju äta dubbelt så mycket för att få i sej tillräckligt. Resten av maten passerar tarmen utan att brytas ner och bidrar bara till mer städning för oss ägare.

    Hoppas detta gav lite klarhet i mitt budskap.

    Mvh
    Björn
    och vilken foder tillverkare upplyser om vilka proteiner det rör sig om har en burk koi och en burk afr ciklid Excel bägge av märket Aquatic Nature bägge har 38% protein den ena 3% fett den andra 4%fett bägge har 4% fibrer vilket är bäst
    jämför hund och kattmat skulle kattmaten vara av bättre kvalitet på grund av dyrare kg pris det handlar enbart om ju större konsumtion desto billigare foder

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #32
      Ursprungligen postat av Björn
      För oss som inte vet?
      Menar du att du gett dej in i en diskussion och förespråkat din egen ståndpunkt utan att ha mer kött på benen än så? ;-)

      Ska försöka göra det så lätt som möjligt för dej att hänga med. Olika proteiner har olika uppbyggnad, rent kemiskt. En protein består av en mängd sammankopplade amonisyror. Var och en av dessa sammankopplade kombinationer är unik för just den typen av protein. Även animaliska proteiner ser olika ut, beroende på var dom kommer ifrån. Generellt kan man säga att animaliska proteiner är mer lika andra animaliska proteiner än vegetabiliska proteiner. En tarm som utvecklats under miljontals år för att på effektivast sätt bryta ner och ta till vara på tex alger kan inte bryta ner fisk speciellt bra, och vice versa. Detta gäller naturligtvis inte bara protein utan även fett och olika typer av kolhyderater (socker).
      Ska en fisk må riktigt bra räcker det alltså inte att maten den äter har rätt mängd fett, protein, kolhyderater, mineraler och fiber. Det ska dessutom vara rätt "typ" av innehåll.

      Koifoder är ofta baserat på i huvudsak vegetabilier, vilket fungerar utmärkt till fiskar som till stor del livnär sej på alger och andra växter (mbunas, troffar etc), men jag tror knappast en piraya skulle bli så glad av samma foder.
      För att göra ett foder som passar "alla" fiskar (och för att hålla priset nere) så blandar många fodertillverkare både animaliska och vegetabiliska råvaror i maten. För rovfiskar och växtätare stämmer ju iallafall hälften av innehållet, för allätare stämmer rubbet.
      Ett dyrare specialfoder blir ofta billigare i längden eftersom fisken inte behöver äta lika mycket för att få i sej rätt näring. Kan fisken bara ta upp 50% av fodret måste den ju äta dubbelt så mycket för att få i sej tillräckligt. Resten av maten passerar tarmen utan att brytas ner och bidrar bara till mer städning för oss ägare.

      Hoppas detta gav lite klarhet i mitt budskap.

      Mvh
      Björn
      piraya =Karnivora =min45% protein min3% max6% fett min 2% max4% fibrer om du nu inte menar den växt ätande

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #33
        Kul att folk läser vad man skriver när man lägger ner både tid och energi på att förklara och utbilda... ;-(

        Eftersom jag gång på gång har påpekat att det är innehållet som är det viktigaste så bör du rimligtvis titta på innehållsförteckningen, inte näringsanalysen. Står det fisk och blötdjur först på innehållsförteckningen innebär det att den största enskilda råvaran är just fisk och blötdjur. Då bör det rimligtvis vara så att den största proteinkällan kommer från samma fisk och blötdjur.

        Självklart kan inte ett högt pris garantera bra kvalité. Isåfall hade väl alla tagit hutlöst betalt för sitt foder. Återigen gäller det att läsa på innehållsförteckningen och se vad det är man betalar för. Både hund- och kattmat ska innehålla så mycket torkat kött som möjligt och så lite gluten (rent vegetabiliskt protein) som möjligt. Jämför gärna tex Nutro eller Eukanuba med Doggy och Dogman Dinner så ser du klar skillnad! =)

        Kort sagt: LÄS INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN, inte näringsanalysen!

        Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          New Life Spectrum...

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #35
            Ursprungligen postat av Björn
            Kul att folk läser vad man skriver när man lägger ner både tid och energi på att förklara och utbilda... ;-(

            Eftersom jag gång på gång har påpekat att det är innehållet som är det viktigaste så bör du rimligtvis titta på innehållsförteckningen, inte näringsanalysen. Står det fisk och blötdjur först på innehållsförteckningen innebär det att den största enskilda råvaran är just fisk och blötdjur. Då bör det rimligtvis vara så att den största proteinkällan kommer från samma fisk och blötdjur.

            Självklart kan inte ett högt pris garantera bra kvalité. Isåfall hade väl alla tagit hutlöst betalt för sitt foder. Återigen gäller det att läsa på innehållsförteckningen och se vad det är man betalar för. Både hund- och kattmat ska innehålla så mycket torkat kött som möjligt och så lite gluten (rent vegetabiliskt protein) som möjligt. Jämför gärna tex Nutro eller Eukanuba med Doggy och Dogman Dinner så ser du klar skillnad! =)

            Kort sagt: LÄS INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN, inte näringsanalysen!

            Mvh
            Björn
            fins ej någon på burkarna
            förstår du inte att ett foder med hög proteinhalt är till kött ätare och en med lågt till växt ätare alltså den med hög halt innehåller kött den med låg växter du tror väll inte att det fins någon som försöker göra ett foder med kött om man vill ha låg protein halt ju mer kött desto högre protein halt förstår du nu vad jag menar

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #36
              Ursprungligen postat av tezz
              fins ej någon på burkarna
              förstår du inte att ett foder med hög proteinhalt är till kött ätare och en med lågt till växt ätare alltså den med hög halt innehåller kött den med låg växter du tror väll inte att det fins någon som försöker göra ett foder med kött om man vill ha låg protein halt ju mer kött desto högre protein halt förstår du nu vad jag menar
              växter innehåller lite protein kött mycket har du möjligen tillgång till akvariets lexicon där står bra förklaringar om foder

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #37
                Tezz...du har inte funderat på att lägga ner diskussionen?

                Björn vann =P

                Oavsett om en karnivor eller en herbivor får i sig rätt proteinhalt måste den få i sig RÄTT SORTS PROTEIN.

                Annars hade man ju kunnat ge Tropheus en fläskstek lite då och då utan några problem sålänge man matar dem med tillräckligt mycket grönsallad efteråt.

                Att försöka mata en karnivor med sojabönor fungerar ju inte riktigt iheller. De skulle nog inte ens röra det.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #38
                  Tezz!
                  Har ditt foder ingen innehållsförteckning? Sluta köpa foder på Karlskronas skumma bakgator ;-)

                  Åter igen missar du mitt budskap. Ett foder med hög proteinhalt behöver inte alls vara speciellt till köttätare. Om man använder tex vete- eller sojagluten (rent proteinextrakt) kan man få mycket hög proteinhalt även med hjälp av vegetabilier.

                  Tittar du på tex Tropical Spirulina Super Forte som är speciellt framtaget till Troffar och andra liknande fiskar som i stor utsträckning äter alger så har den en proteinhalt på minst 45%, trots att de största råvarorna är Spirulina platensis alger, jäst, vegetabiliskt mjöl och sojagluten.

                  Tropical diskus granulat, framtaget för köttätare (skaldjur, insekter och liknande) har 48% protein. Alltså BARA tre ynka procent högre trots att detta foder innehåller högkvalitativ fisk och räk- och blötdjursprotein som största råvaror.

                  Läs mina övriga inlägg en gång till, ansträng dej för att öppna upp ditt sinne för nya idéer och tankesätt, och upprepa samma argument om och om igen utan bakgrundsfakta eller kunskap! Det är så fruktansvärt frustrerande att föra en diskussion med nån som svarar som en treåring.

                  Mvh
                  Björn
                  Senast redigerad av Björn; 18 september 2006, 00:23.
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #39
                    Ursprungligen postat av tezz
                    växter innehåller lite protein kött mycket har du möjligen tillgång till akvariets lexicon där står bra förklaringar om foder
                    ta och prova Aquatic Nature Koi ett väldigt bra foder känner många odlare som okså använder det lovar att det inte är något skit foder

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      #40
                      Ursprungligen postat av Björn
                      Tezz!
                      Har ditt foder ingen innehållsförteckning? Sluta köpa foder på Karlskronas skumma bakgator ;-)

                      Åter igen missar du mitt budskap. Ett foder med hög proteinhalt behöver inte alls vara speciellt till köttätare. Om man använder tex vete- eller sojagluten (rent proteinextrakt) kan man få mycket hög proteinhalt även med hjälp av vegetabilier.

                      Tittar du på tex Tropical Spirulina Super Forte som är speciellt framtaget till Troffar och andra liknande fiskar som i stor utsträckning äter alger så har den en proteinhalt på minst 45%, trots att de största råvarorna är Spirulina platensis alger, jäst, vegetabiliskt mjöl och sojagluten.

                      Tropical diskus granulat, framtaget för köttätare (skaldjur, insekter och liknande) har 48% protein. Alltså BARA tre ynka procent högre trots att detta foder innehåller högkvalitativ fisk och räk- och blötdjursprotein som största råvaror.

                      Läs mina övriga inlägg en gång till, ansträng dej för att öppna upp ditt sinne för nya idéer och tankesätt, och upprepa samma argument om och om igen utan bakgrundsfakta eller kunskap! Det är så fruktansvärt frustrerande att föra en diskussion med nån som svarar som en treåring.

                      Mvh
                      Björn
                      ock vem skulle vara så dumm och göra ett foder inga fiskar kan äta

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • april 2002
                        • 787

                        #41
                        Jag använder över en liter i veckan av AN Koi Quick Grow till mina mbunas och troffar i lokalen av just den anledningen. Det har en relativt hög proteinhalt, och är dessutom baserat på främst VEGETABILISKA proteiner.

                        Mvh
                        Björn

                        Ps. Du har fortfarande inte läst mina inlägg va, Tezz?
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          #42
                          Ursprungligen postat av tezz
                          ock vem skulle vara så dumm och göra ett foder inga fiskar kan äta
                          sen vore jag tacksam om vi kunde sluta med personliga påhopp som tex utbilda och treåring tack

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            #43
                            Ursprungligen postat av tezz
                            sen vore jag tacksam om vi kunde sluta med personliga påhopp som tex utbilda och treåring tack
                            sa du en liter det borde räcka till 500fiskar eller

                            Kommentar

                            • Björn
                              Användare
                              • april 2002
                              • 787

                              #44
                              Är det ett personligt påhopp att dela med sej av sin kunskap och sina erfarenheter i syfte att utbilda sina medmänniskor? Då är det väl påhopp att svara på alla förbannade frågor på det här forumet, om avsikten med ens svar är att försöka hjälpa och upplysa folk?

                              Jag vill här och nu be så hemskt mycket om ursäkt till trådens skapare och dess övriga läsare för att mina inlägg inte behandlat NLS utan snarare fiskfoder rent generellt. Men som säkert somliga av er förstår så har jag drabbats av viss frustration. Inlägg som skrevs för att belysa problematiken kring trångsynthet och sifferdille slutade med något helt annat. Tillochmed personliga påhopp enligt somliga. hur som hellst, SORRY!

                              Mvh
                              Björn
                              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #45
                                tezz lite offtopic kanske men jag måste bara fråga, varför citerar du dig själv så ofta?=)
                                Det ser lite skumt ut imo. Kan det vara så att du klickar på "svara med citat" isf föreslår jag att du scrollar ner ist och klickar på knappen där det endast står "svara"
                                Senast redigerad av deelay; 18 september 2006, 00:43.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...