New Life Spectrum

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    #16
    Har oxå testat NLS ett tag nu och är mycket nöjd.
    Jag har testat både Thera-A och Cichlid formula på mina Tropheus grupper i några månader och är som sagt mycket nöjd och matar nu enbart med detta.
    Jag började med detta tvärt utan någon som helst övergångs tid och helt utan problem.
    Jag matar med detta ca tre ggr per dag och med en liten nypa till ca 30 vuxna så det är ett ganska så drygt foder.

    Ursprungligen postat av dxd
    Har hört talas om detta foder och det ska visst vara rysligt bra.
    Är det någon som vet var man får tag i detta ?


    Johan

    Håkanstorp zoo i Malmö säljer NLS vet jag.
    Senast redigerad av stiffe; 17 september 2006, 06:15.
    mvh Stefan

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #17
      Ett bra foder bör ha protein 35-40% fett 2-5% fiber 3-6%

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #18
        "Ett bra foder bör ha protein 35-40% fett 2-5% fiber 3-6%"

        Ett bra foder till vilken typ av fiskar då? Var kommer siffrorna ifrån, är det torrsubstans det är beräknat på (skillnaden kan vara 49% vatten eller 49% kolhyderater...)? Spelar det någon roll var proteinet, fetterna och fibrerna kommer ifrån eller är det bara själva procenten som är av betydelse? Mina skosulor är säkert hur nyttiga som hellst om man struntar i vad råvarorna består av..

        Det jag menar är alltså att rovfiskar inte mår så bra om dom får ett foder vars proteinkälla i huvudsak är vegetabilisk, eller algätare som får ett foder vars proteinkälla i huvudsak är animalisk. Jag är helt övertygad om att råvarorna är betydligt viktigare än procenten.

        mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Fett bra ifrågaställning,Björn! Vi tänker typ lika,tror jag. Det "sjuka" med dennafiskmat är att detta foder verkar passa de flesta av de fiskar vi håller i akvarium.(Givetvis finns det ändå speciellt foder till de fiskar som vi väljer att hålla(olika ciklider/olika matvanor osv...).Tydligen kör jag nu med ett foder (som bas) som passar lika brva till tex Aulonocaror som te mina troffar.(Troligen behöver jag då iofs bara ge kanske ge 1/3 te troffarna som te Aulonocarnorna,men det ser ajg som ännu ett + då mitt vtn sparas iom detta ....) Men så länge som jag finner det tillfredsställande så kommer jag köra jag på det. Detta foder kan på ett sätt jämföras med AN`s pellets ( som jag ser som ännu ett bra pellets-foder till tropheus)men Nls verkar funka bättre i tarmar å mage utan särskild invänjning,samt att mindre volym mat går åt vid varje matning.

          Rättelse; C. Formulan innnehåller 2% Spirulina-alg medans Thera-A innehåller 1 %.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            Ursprungligen postat av Björn
            Jag är helt övertygad om att råvarorna är betydligt viktigare än procenten.
            Björn
            Det handlar om en balans, inget är viktigare, allt är viktigt, har du fel balans på näringsämnen i ett foder som gjorts på "bra" råvaror så kommer du få en abnorm tillväxt på fisken beroende på vad som är fel i balansen i fodret, det visar sig senare på olika sätt.
            Senast redigerad av deelay; 17 september 2006, 02:38.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Robbe
              Användare
              • februari 2003
              • 527

              #21
              Tänkte dra in till Malmö i veckan och ska då skaffa NLS någon som vet var Håkanstorps zoo ligger?

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Ursprungligen postat av Robbe
                Tänkte dra in till Malmö i veckan och ska då skaffa NLS någon som vet var Håkanstorps zoo ligger?
                Danska vägen 53 B

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #23
                  [QUOTE=Björn]"Ett bra foder bör ha protein 35-40% fett 2-5% fiber 3-6%"

                  Ett bra foder till vilken typ av fiskar då? Var kommer siffrorna ifrån, är det torrsubstans det är beräknat på (skillnaden kan vara 49% vatten eller 49% kolhyderater...)? Spelar det någon roll var proteinet, fetterna och fibrerna kommer ifrån eller är det bara själva procenten som är av betydelse? Mina skosulor är säkert hur nyttiga som hellst om man struntar i vad råvarorna består av..

                  Det jag menar är alltså att rovfiskar inte mår så bra om dom får ett foder vars proteinkälla i huvudsak är vegetabilisk, eller algätare som får ett foder vars proteinkälla i huvudsak är animalisk. Jag är helt övertygad om att råvarorna är betydligt viktigare än procenten.

                  mvh
                  Björn[/QUOTE detta är riktlijer för en blandnig av Limnivora och Omnivora fiskar Karnivora kräver en proteinhalt på över 45%

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #24
                    Då var vi där igen med proteinhalt, oavsett källa...

                    Precis som alla andra djur gissar jag att olika fiskar kan smälta olika proteiner olika bra.
                    Det är verkligen något att tänka på när man tittar på foder. Jag tror tyvärr att många stirrar sej blinda på proteinhalt utan att tänka på hur hög smältbarhet proteinet har.

                    Kan ta ett exempel baserat på hundmat (rovdjur):
                    En hund är ett rovdjur, dess mage och tarm har utvecklats för att på ett så effektivt sätt som möjligt kunna bryta ner animalisk föda. Olika proteiner har olika hög smältbarhet i hundens kropp (hur mycket av fodret hundens kropp kan tillgodogöra sej). Kycklingkött har tex en smältbarhet på närmare 95%. Spannmål har en smältbarhet på runt 50%.

                    Anta att ett foder innehåller 35% protein, största råvara är spannmål, kött utgör ca 4% av fodret.

                    Ett annat foder innehåller 30% protein, största råvara är torkat kycklingkött.

                    Från vilket foder tror ni hunden kan tillgodogöra sej mest (och bäst) protein? 35% borde ju ge bättre resultat än 30%, eller? =)

                    Samma resonemang gäller naturligtvis i omvänd ordning när det gäller växtätare, men i dessa fall verkar det animaliska proteinet ha större bieffekter...

                    mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      #25
                      Ursprungligen postat av Björn
                      Då var vi där igen med proteinhalt, oavsett källa...

                      Precis som alla andra djur gissar jag att olika fiskar kan smälta olika proteiner olika bra.
                      Det är verkligen något att tänka på när man tittar på foder. Jag tror tyvärr att många stirrar sej blinda på proteinhalt utan att tänka på hur hög smältbarhet proteinet har.

                      Kan ta ett exempel baserat på hundmat (rovdjur):
                      En hund är ett rovdjur, dess mage och tarm har utvecklats för att på ett så effektivt sätt som möjligt kunna bryta ner animalisk föda. Olika proteiner har olika hög smältbarhet i hundens kropp (hur mycket av fodret hundens kropp kan tillgodogöra sej). Kycklingkött har tex en smältbarhet på närmare 95%. Spannmål har en smältbarhet på runt 50%.

                      Anta att ett foder innehåller 35% protein, största råvara är spannmål, kött utgör ca 4% av fodret.

                      Ett annat foder innehåller 30% protein, största råvara är torkat kycklingkött.

                      Från vilket foder tror ni hunden kan tillgodogöra sej mest (och bäst) protein? 35% borde ju ge bättre resultat än 30%, eller? =)

                      Samma resonemang gäller naturligtvis i omvänd ordning när det gäller växtätare, men i dessa fall verkar det animaliska proteinet ha större bieffekter..mvh
                      Björn
                      .givet vis avses kött från kallblodiga djur
                      tror du det är någon skilnad på en c vitamin från en citron eller en från en appelsin?
                      det jag tror du menar är vegetabiliskt eller animaliskt fett ,o mättade fetter eller fleromättade fetter?
                      proteiner =äggviteämnen

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #26
                        Ursprungligen postat av Björn
                        Då var vi där igen med proteinhalt, oavsett källa...

                        Precis som alla andra djur gissar jag att olika fiskar kan smälta olika proteiner olika bra.
                        Det är verkligen något att tänka på när man tittar på foder. Jag tror tyvärr att många stirrar sej blinda på proteinhalt utan att tänka på hur hög smältbarhet proteinet har.

                        Kan ta ett exempel baserat på hundmat (rovdjur):
                        En hund är ett rovdjur, dess mage och tarm har utvecklats för att på ett så effektivt sätt som möjligt kunna bryta ner animalisk föda. Olika proteiner har olika hög smältbarhet i hundens kropp (hur mycket av fodret hundens kropp kan tillgodogöra sej). Kycklingkött har tex en smältbarhet på närmare 95%. Spannmål har en smältbarhet på runt 50%.

                        Anta att ett foder innehåller 35% protein, största råvara är spannmål, kött utgör ca 4% av fodret.

                        Ett annat foder innehåller 30% protein, största råvara är torkat kycklingkött.

                        Från vilket foder tror ni hunden kan tillgodogöra sej mest (och bäst) protein? 35% borde ju ge bättre resultat än 30%, eller? =)

                        Samma resonemang gäller naturligtvis i omvänd ordning när det gäller växtätare, men i dessa fall verkar det animaliska proteinet ha större bieffekter...

                        mvh
                        Björn
                        hundar har kvar sin funktion av blindtarmen det innebär att hundar tillgodoser sig grönsaker bättre än vi människor

                        Kommentar

                        • Björn
                          Användare
                          • april 2002
                          • 787

                          #27
                          Tezz!
                          Vad har C-vitamin med proteiner att göra? Menar du på fullaste allvar att det inte skulle vara någon skillnad på animaliskt och vegetabiliskt protein?

                          Nä, jag menar inte fetter, jag menar proteiner. Jag vet mycket väl att det är skillnad på fetter också, men nu var det proteiner vi pratade om... ;-)

                          mvh
                          Björn
                          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Det som Tezz skrev är var alla professionella tillverkare av foder, vare sig det är till omnivora eller carnivora, brukar lägga sig.

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #29
                              Ursprungligen postat av Björn
                              Tezz!
                              Vad har C-vitamin med proteiner att göra? Menar du på fullaste allvar att det inte skulle vara någon skillnad på animaliskt och vegetabiliskt protein?

                              Nä, jag menar inte fetter, jag menar proteiner. Jag vet mycket väl att det är skillnad på fetter också, men nu var det proteiner vi pratade om... ;-)

                              mvh
                              Björn
                              Ok kan du då kanske förklara vad skilnaden är för oss som ej vet?
                              Jag kan ge dig ett gott råd kolla innehållet på fodret och om det står att det är för koi karp eller ciklid är ej vidare relavant så länge det ligger inom dom ramarna.
                              tror du det finns några uppfödare som matar med dyrt ciklid foder?

                              Kommentar

                              • Björn
                                Användare
                                • april 2002
                                • 787

                                #30
                                För oss som inte vet?
                                Menar du att du gett dej in i en diskussion och förespråkat din egen ståndpunkt utan att ha mer kött på benen än så? ;-)

                                Ska försöka göra det så lätt som möjligt för dej att hänga med. Olika proteiner har olika uppbyggnad, rent kemiskt. En protein består av en mängd sammankopplade amonisyror. Var och en av dessa sammankopplade kombinationer är unik för just den typen av protein. Även animaliska proteiner ser olika ut, beroende på var dom kommer ifrån. Generellt kan man säga att animaliska proteiner är mer lika andra animaliska proteiner än vegetabiliska proteiner. En tarm som utvecklats under miljontals år för att på effektivast sätt bryta ner och ta till vara på tex alger kan inte bryta ner fisk speciellt bra, och vice versa. Detta gäller naturligtvis inte bara protein utan även fett och olika typer av kolhyderater (socker).
                                Ska en fisk må riktigt bra räcker det alltså inte att maten den äter har rätt mängd fett, protein, kolhyderater, mineraler och fiber. Det ska dessutom vara rätt "typ" av innehåll.

                                Koifoder är ofta baserat på i huvudsak vegetabilier, vilket fungerar utmärkt till fiskar som till stor del livnär sej på alger och andra växter (mbunas, troffar etc), men jag tror knappast en piraya skulle bli så glad av samma foder.
                                För att göra ett foder som passar "alla" fiskar (och för att hålla priset nere) så blandar många fodertillverkare både animaliska och vegetabiliska råvaror i maten. För rovfiskar och växtätare stämmer ju iallafall hälften av innehållet, för allätare stämmer rubbet.
                                Ett dyrare specialfoder blir ofta billigare i längden eftersom fisken inte behöver äta lika mycket för att få i sej rätt näring. Kan fisken bara ta upp 50% av fodret måste den ju äta dubbelt så mycket för att få i sej tillräckligt. Resten av maten passerar tarmen utan att brytas ner och bidrar bara till mer städning för oss ägare.

                                Hoppas detta gav lite klarhet i mitt budskap.

                                Mvh
                                Björn
                                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                                Kommentar

                                Arbetssätt...