Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Det ser bra ut tycker jag. Antar att det klararnar lite mer senare. Eventuellt skulle du flytta bak någon vallisneria. Tycker det ser riktigt bra ut. Var har du fiskarna?

    Tycker att du skall försöka bygga en attraktiv grotta långt ut i något hörn. Det är perfekt om man kan få den eller de dominanta hanarna i hörnen. Då håller de sig ibland på sin kant. Får de en grotta i mitten av karet som sitt bo så kan det bli jobbigt för de andra, för du hade väl bara 222 liter?
    Senast redigerad av Prayerman; 21 juni 2006, 14:06.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      ja det är 222 liters kar arterna är 3 fainzilberi (2 OB) och 6 metriaclima zebra, maisoni reef...och två ancistrus ja...ska såsmåningom köpa ca 5 golden så det blir lite färgglatt!

      vilka bra tips du har prayerman!!!! o dom är ju så bra så man måste ju lyda. så jag ska försöka hitta lite mera sten o lägga i hörnet

      mvh christoffer
      Senast redigerad av choffe; 21 juni 2006, 14:23.
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        nu har jag fixat karet lite...fem nya stenar (som jag plockade i en bäck ute i spöregnet). stenarna har jjag lagt i vänster hörn.
        att bilderna är så suddiga är för att jag fotar med en dålig kamera och utan blixt, om jag tar kort med blixt i detta "skitiga" vatten så blir det konstigt med lustiga färger...

        framifrån....

        mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          det nya "stenröset" i vänstra hörnet
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            Extremt snyggt Choffe.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              tack vad kul det är att få beröm! o bra att du ser trots att de e så suddigt

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • Mikael_S
                Användare
                • maj 2006
                • 246

                Ursprungligen postat av Prayerman
                Det ser bra ut tycker jag. Antar att det klararnar lite mer senare. Eventuellt skulle du flytta bak någon vallisneria. Tycker det ser riktigt bra ut. Var har du fiskarna?
                Håller med Prayerman. Prova att flytta bak vallisnerian bakom grottorna.. Jag tycker att dem fungerar som en avskärmare mot stenrösena. Själv så tycker jag att det är bäst att börja bygga med de minsta sakerna längst fram o sedan i storleksordning..
                Tycker att det ser ut som rak vallisneria du har, den kommer förmodlingen växa sig ända tills ytan o då blir det ju som sagt som en vägg mitt i karet... men prova att ha någon mindre växt som inte blir så stor..Men men,, det är mina personliga tankar.



                Men annars har det blivit supersnyggt, både sanden och stenarna.. Bravooooo
                Senast redigerad av Mikael_S; 21 juni 2006, 18:31.
                Mvh Mikael Schöllin

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  choffe,
                  bra grundinredning! Jag tror ändå du kan få betydligt mer djup i karet genom att flytta Vallisneriorna längst till vänster längre bak, kanske ända bak till bakrutan. Som det är nu stoppar de upp blicken. Lurade först på om det var andra knippet Vallisneria från vänster som skulle flyttas, men de sitter rätt exakt i gyllene snittet. Bra så!!

                  Nå. Tänker inte insistera, men testa och se. Oregelbundet, men med spänning är melodin jag kör efter.

                  Till sist, plantera inte växterna för djupt. Som jag ser det på bilderna så sitter en del Vallisneria väldans djupt ner i gruset. Gruskanten ska gå precis mellan rötter och blad för att de ska ta sig lätt. Sätt dem heller inte i gruset i en enda klump, då är risken stor att de ruttnar pga att de sitter för tätt. Att plantera tätt är helt rätt, men varje planta ska vara för sig om de ska ta sig bra.

                  Ta absolut inte min "kritik" allvarligt - grundinredningen är bra, helt klart. Jag pratar bara om "spetsarna".

                  Edit: jag tror också du kan ta ut en del sand längst fram i karet. Enten tar du ut den helt och håller eller så lägger du den längst bak. Precis vid framrutan har man sällan något behov av mer sand än att det täcker listen (om man kör sjöciklider). Lägger man mer sand bak så blir det mer djup i karet också. SlutEdit.

                  Hilsen,

                  P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 juni 2006, 19:00.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • november 2005
                    • 841

                    jättekul att få kritik då lär man sig nytt! ska se vad jag kan göra åt saken...

                    mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • choffe
                      Användare
                      • november 2005
                      • 841

                      såhär då? tycker själv att det blev mkt bättre! tackar
                      Christoffer Lundholm

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        Jupps, nu blev det bättre tycker jag. Om du tycker det också så är det bra!!

                        Men... det klassiska, men. Testa att flytta fram bara ett knippe Vallisneria (det andra från höger till där det stod förut, framför stenarna). Sug upp lite sand från mitten längst fram och lägg upp den på bägge sidorna av karet i stället. Ja, det är finlir, men jag har inte vunnit många hempristävlingar för intet...

                        Ytterligare en sak, när man kollar in i karet så är det lätt att se siliconfogen i bägge hörnorna. Gör inget åt det idag, men går det att dölja dem så försvinner ett klart störande moment.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          ok! har fixat lite som du beskrev blir bättre men ni ska inte tro att jag gör det för att "ni vill det" utan för att jag märker att det blir bättre...
                          har flyttat fram en valisneria, och flyttat lite sand mot kanterna (det är väll de du menade!?). blev iaf mkt bättre igen

                          hur menar du att man ska skymma silikonen (om jag nu fattade det rätt?)

                          visar ingen bild tyvärr. är lite grumligt så det blir inte några bra bilder...

                          mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • choffe
                            Användare
                            • november 2005
                            • 841

                            såhär ser det ut nu..grumligt ja vet, men man kan iaf ana vart valisnerian är

                            mvh christoffer
                            Christoffer Lundholm

                            Kommentar

                            • annaedlund
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 73

                              Verkligen snyggt!!

                              Kommentar

                              • Laesk
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 2447

                                Mkt najs choffe!
                                Lennart "Laesk" Axelsson
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                                With CANON you can!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...