Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Ursprungligen postat av dinajel
    Tog lite kort på mitt prinsessakvarium efter att jag lagt i lite mer sten, och lite vallisneria i ena hörnet. Sex små prinsessor och fem P. nigripinnis-yngel simmar däri just nu. Och en Ancistrus.
    Snyggt... gillar det verkligen.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • maj 2006
      • 246

      Här kommer en bild på mitt 720L malawikar...Det är nymöblerat med nya stenar. Har endast en ramp på eftersom att jag tyckte det gav ett snyggt ljus...
      Senast redigerad av Mikael_S; 14 juli 2006, 18:03.
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        Ursprungligen postat av Mikael_S
        Här kommer en bild på mitt 720L malawikar...Det är nymöblerat med nya stenar. Har endast en ramp på eftersom att jag tyckte det gav ett snyggt ljus...
        Också coolt! MEN, bakgrunden måste bytas mot en svart eller blå, växtplanchen skär sig bara en aning =) annars sere riktigt bra ut men sanden o stenarna.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          skitsnygga kar allihopa! fastnade specielt för cougar:s och matz:s tanganiyka kar! tummen upp

          mvh christoffer
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • matt.is
            Användare
            • september 2003
            • 386

            Dela på btn-modul ?

            Så har min btn-mobuler kommit hem.
            Blev en H till vänster och E till höger


            Funderar lite på hur jag skall göra med cirkulationspump / filter och dess placering.
            Antingen sätter jag pumpen till höger på H-modulen som är relativt djup där - eller så
            sågar jag av H-modulen ca 30 cm (räknat vägrät)från vänster enl denna bild

            och sätter denna nya modul (med pump och filter) i överkant höger på akvariet.


            Sedan tycker jag att moduler inte ligger dikt an glanrutan utan det är några milimeters mellanrum - hur gör man med detta?
            Använder man ett tjockare lager silikon eller måste man fila och slipa på modulen så att passningen verkligen ligger dikt???

            Hur tjock silikonsträng skall det vara?

            Stort tack på förhand för synpunkter och råd!

            Kommentar

            • Mikael_S
              Användare
              • maj 2006
              • 246

              Ursprungligen postat av deelay
              Också coolt! MEN, bakgrunden måste bytas mot en svart eller blå, växtplanchen skär sig bara en aning =) annars sere riktigt bra ut men sanden o stenarna.

              Är faktiskt på väg att byta den också.. var inne hos min lokala akvarieaffär och skulle köpa en Rocky pappersbakgrund men de hade inte den inne för tillfället.. så de skulle beställa den åt mig.. så det har jag också tänkt på
              Mvh Mikael Schöllin

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                Kan kan slipa ner moduler (sandpapper) eller använda kniv för att fixa det värsta. Därefter limmar man dem. Jag brukar först dra svart silikon på alla gula kanter riktigt tunt. Liksom måla kanten. På så sätt kommer inte det gula reflekteras ut. Låt modulen ligga o torka. Därefter så silikonar jag fast den.

                Silikonsträngen ska vara lagom tjock ;-). Jag brukar skära av någon centimeter på toppen av pipen och det brukar bli bra.

                Ursprungligen postat av matt.is
                Så har min btn-mobuler kommit hem.
                Blev en H till vänster och E till höger


                Funderar lite på hur jag skall göra med cirkulationspump / filter och dess placering.
                Antingen sätter jag pumpen till höger på H-modulen som är relativt djup där - eller så
                sågar jag av H-modulen ca 30 cm (räknat vägrät)från vänster enl denna bild

                och sätter denna nya modul (med pump och filter) i överkant höger på akvariet.


                Sedan tycker jag att moduler inte ligger dikt an glanrutan utan det är några milimeters mellanrum - hur gör man med detta?
                Använder man ett tjockare lager silikon eller måste man fila och slipa på modulen så att passningen verkligen ligger dikt???

                Hur tjock silikonsträng skall det vara?

                Stort tack på förhand för synpunkter och råd!
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • matt.is
                  Användare
                  • september 2003
                  • 386

                  Skall cirkulationspumpen placeras vid insug?

                  Var ner och köpte en Aqua clear 70 på zooaffärn.
                  Jag får väl komplettera med en till om det skulle bli för lite cirkulation...

                  De hade själv dessa pumpar i sina akvarium. Men dessa var placerade lågt ner därför
                  att insuget på så vis skulle bli bättre. På pumpens utblås satte man sedan en slang som
                  gick upp till ytan för ytcirkulation.

                  Är det så man skall göra eller bör pumpen placeras högre upp - och behövs isåfall ett platsrör
                  med en massa hål i för att pumpen skall suga in från insugshålen?

                  Kommentar

                  • matt.is
                    Användare
                    • september 2003
                    • 386

                    Ursprungligen postat av matt.is
                    Men dessa var placerade lågt ner därför
                    att insuget på så vis skulle bli bättre. På pumpens utblås satte man sedan en slang som
                    gick upp till ytan för ytcirkulation.

                    Är det så man skall göra eller bör pumpen placeras högre upp - och behövs isåfall ett platsrör
                    med en massa hål i för att pumpen skall suga in från insugshålen?
                    Enl ovan nåt sånt här jag tänkt mig - synpunkter önskas!

                    Kommentar

                    • matt.is
                      Användare
                      • september 2003
                      • 386

                      [QUOTE=matt.is]
                      Sedan tycker jag att moduler inte ligger dikt an glanrutan utan det är några milimeters mellanrum - hur gör man med detta?
                      Använder man ett tjockare lager silikon eller måste man fila och slipa på modulen så att passningen verkligen ligger dikt???

                      Hur tjock silikonsträng skall det vara?

                      [QUOTE]

                      Bild på glipan som inte ligger dikt an - kan väl vara upp till 5 mm på några ställen
                      Är det vanligt att det är så med btn-modulerna och är sandpapper att rekommendera för
                      att jämna till eller en fogsvans ?

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        Jag har köpt ett akvarium med lite udda mått 130*70*50. Vad skulle ni satsa på för fiskar i det. Jag tor det kommer bli jättemaffigt med djupet på 70cm.
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • matt.is
                          Användare
                          • september 2003
                          • 386

                          En bättre bild på glipan - att det inte ligger dikt an

                          Törs man som sagt silikona fast den ändå?

                          Ni som satt fast era moduler får gärna kommentera detta

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            Ursprungligen postat av matt.is
                            En bättre bild på glipan - att det inte ligger dikt an

                            Törs man som sagt silikona fast den ändå?

                            Ni som satt fast era moduler får gärna kommentera detta
                            Jag hade limmat på den som är, silicon är starkt.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              Det kanske är uppenbart för en del, men jag undrar varför det måste vara i dikt Matt.is? Jag skulle bli mycket förvånad om du inte skulle kunna limma den som den är. Se bara till att du har silikon på alla platser och snåla inte med silikonet.

                              Kommentar

                              • matt.is
                                Användare
                                • september 2003
                                • 386

                                Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                                Det kanske är uppenbart för en del, men jag undrar varför det måste vara i dikt Matt.is? Jag skulle bli mycket förvånad om du inte skulle kunna limma den som den är. Se bara till att du har silikon på alla platser och snåla inte med silikonet.
                                Ok trodde det hade betydelse att det var glipor för att det skulle bli svårt att fästa, men jag får väl lita på er och att silikonet håller modulerna på plats. Har nu i allafall satt dit två
                                insugsraster och gjort hål för utsug - gick förvånadsvärt lätt att borra i :-)

                                Behöver man göra ytterligare hål i modulerna (1 insug och 2 raster) för att modulen lättare skall vara vattenfylld eller räcker det så?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...