Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    Snyggt som attan!!! (jag tror han har en rocky-bakgrund )
    Bra idé det där med att ha modulen öppen bakåt, väntar hem 5 moduler 1 september, och däribland H-modulen!
    Jag kommer oxå jobba med sjösten (5-6cm stora) under plattor, för att få yngelgömmor.
    Men hur sjutton fäster du moduler så dom sticker ner från ytan??
    Samma sak med ljuset - så fort man tänder spottar i taket, och har släckt i karet, får man ljuskasten på botten som om det går vågor i karet...jag vill ha det med ramp...men går det tror ni? har aldrig tänt mina bakre lampor längre, för karet upplevs extremt mycket djupare med lite ljus i bakgrunden,
    Ska sätta i Malawibakgrunden i karet i helgen, sen ska de 5 modulerna ner.....kommer bilder!

    DD

    Ps. Är det någon som fått tag i grå sand??? - hatar röd och gul sand...passar inte alls till bakgrunden...
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      Ursprungligen postat av deathdealer
      Ska sätta i Malawibakgrunden i karet i helgen, sen ska de 5 modulerna ner.....kommer bilder!
      Ja glöm nu inte att dokumentera DD, jag har satt av många sidor i nästa nummer av Ciklidbladet...
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        Ursprungligen postat av Micke
        Ja glöm nu inte att dokumentera DD, jag har satt av många sidor i nästa nummer av Ciklidbladet...
        Lugnt Mickemannen - är du inte i lappland och fångar mört????


        DD
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • forza78
          NCS Medlem
          • juli 2005
          • 36

          Ursprungligen postat av Prayerman
          Tycker att högerdelen är mycket snygg Forza, du har fått till stenarna på ett vis som ser naturligt ut. Vänstra delen av karet når inte riktigt samma höga klass enligt mig.

          En bra idé att ha lite mindre sten för yngel.
          Kul att många gillar karet. Håller med om att vänsterdelen inte blev lika bra som den högra, ska vänta och se hur den ser ut när stenarna blir mörkare. Ska lägga upp en bild ikväll som bättre visar hur den vänstra sidan ser ut Tar gärna emot förslag oxo på förändringar!

          LN - Har testat med varmare rör men gillar inte riktigt att bara ha det ljuset. Skulle dock kunna flytta runt rören så att de kallare (har 2 lite kallare o 2 lite varmare men minns inte exakt märkena) sitter mest till vänster och de varmare till höger i rampen.

          Ricard - Förutom H i mitten så är det på högersidan en T och en U som sitter mot kortsidan samt en M som överhäng. På vänstra kortsidan sitter det en N-modul. Bakgrunden är en Malawi. Hur har du tänkt göra?

          deathdealer - Överhänget har jag bara satt fast under mittstaget samt fyllt den med vatten så att den inte inte trycker så mycket på staget. Lyfter helt enkelt ut den när jag byter vatten. Sen har jag mha svart plast på glaset sett till att det är mörkt inne i modulen så det inte kommer tokmycket alger. Hur menar du att du tänkt göra yngelgömmor? Förklara mer
          Senast redigerad av forza78; 10 augusti 2006, 11:40.
          //Tommy

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            Jag har märkt att om man tar sjösten (finns i rött, svart eller gult) och lägger dessa i ett röse, och sedan plaserar stora flata stenar ovan, så har yngel extremt bra ställen de kan hålla sig undan stora fiskar. Dels så kan inte detta rasa, och sen kan inte större fisk "gräva" sig in! Mycket effektivt! Har en liten ide, om att försöka täcka botten av ett kar enliget den principen, dvs frigolit (givetvis) underst, som är bestruket med svart akvariesilicon, och sedan "doppa/beströdd" med akvariegruset jag ska ha i karet, ett 5-10mm lager med sand, och därpå dessa svarta sjöstenar, med regnbågssten eller skifferplattor på toppen! Då får man en snygg botten, bestående av 100-tals gömställen som man KAN placera större sten på (om man vill)!

            Det största problemet med yngel, är just gula fiskar, dom måste ha 2% chans att överleva gentemot deras mörka kamrater! Kommer en stackare fram, så reagerar ALLA fiskar simultant, medans en mörk variant, har ett betydligt tryggare liv!

            DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              Om man har en öppen modul bakåt som forza har så kan en variant på yngelskydd vara att skära till en filtermatta så att den passar inne i modulen. Sen är det bara att skära ut 100 hål i mattan som ynglen kan gömma sig i. Det fina med den lösningen kan vara att det är möjligt att tömma de gömda ynglen i filtermattan genom att helt enkelt försiktigt plocka ur mattan och skaka den i ett yngelkar. Ska man göra så så gäller det att tänka på att inte hålen man gör för ynglen går hela vägen igenom mattan.
              Senast redigerad av LN; 10 augusti 2006, 16:48.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Nu när man tänker efter så borde man även kunna använda den flytande modulen för samma sak. Helt enkelt genom att borra hål i modulen så att småfisk kan simma in.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  Nån gång i framtiden när nästan alla har satt i BTN-moduler är risken att det kanske ser tråkigt ut med sådana.
                  Eller är det bara dom riktigt nördiga som limmar in sånt i sina akvarier????
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    Ursprungligen postat av tege
                    Nån gång i framtiden när nästan alla har satt i BTN-moduler är risken att det kanske ser tråkigt ut med sådana.
                    Eller är det bara dom riktigt nördiga som limmar in sånt i sina akvarier????
                    Det klart att om det sitter samma inredning i alla kar blir det inte kul... Men, om man blandar btn med äkta vara så har vi ett framgångsrecept! :-)
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      Ursprungligen postat av Ricard
                      Det klart att om det sitter samma inredning i alla kar blir det inte kul... Men, om man blandar btn med äkta vara så har vi ett framgångsrecept! :-)

                      Vadå för framgångsrecept?

                      snyggare fiskar? friskare fiskar? Fler yngel per kull? Eller rikare tillverkare av BTN-produkter?

                      Jag tror egentillverkat kan vara roligare.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        Ursprungligen postat av tege
                        Vadå för framgångsrecept?

                        snyggare fiskar? friskare fiskar? Fler yngel per kull? Eller rikare tillverkare av BTN-produkter?

                        Jag tror egentillverkat kan vara roligare.
                        Visst, rikare cellplasttillverkare är roligare
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Ursprungligen postat av tege
                          Vadå för framgångsrecept?

                          snyggare fiskar? friskare fiskar? Fler yngel per kull? Eller rikare tillverkare av BTN-produkter?

                          Jag tror egentillverkat kan vara roligare.
                          För stunden ja...men som helhetsintryck så sopar BTN moduler mattan med egentillverkade bakgrunder. Jag kommer absolut att släppa tillverkning av egna bakgrunder och övergå till moduler framöver. Det är så många som är innovativa och som inspirerar så priset på en snygg bakgrund som håller blir faktiskt ganska lite.

                          Visst...det är roligt att skapa själv...men det är ganska mycket jobb och det är sällan man blir helt nöjd. Min bakgrund börjar släppa nu och vita fält av frigolit börjar synas och det är inte direkt önskvärt! Den ska rivas ut, men tid är det snålt med så fiskarna får gå i karet tills vidare.

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            Jag är inte förtjust i BTN bakgrunder eller bokstavsmoduler.
                            Varför? Om jag visste det!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Ted
                              Användare
                              • november 2003
                              • 157

                              Ursprungligen postat av LN
                              Om man har en öppen modul bakåt som forza har så kan en variant på yngelskydd vara att skära till en filtermatta så att den passar inne i modulen. Sen är det bara att skära ut 100 hål i mattan som ynglen kan gömma sig i. Det fina med den lösningen kan vara att det är möjligt att tömma de gömda ynglen i filtermattan genom att helt enkelt försiktigt plocka ur mattan och skaka den i ett yngelkar. Ska man göra så så gäller det att tänka på att inte hålen man gör för ynglen går hela vägen igenom mattan.
                              Eller att sätta ett nät på baksidan, sådana finns ju på alla stormarknader. Ganska så styva och i varierande storlek på maskorna. Bara ynglen kommer igenom ..
                              /Ted
                              750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                              Kommentar

                              • tege
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 2753

                                Ursprungligen postat av Micke
                                Visst, rikare cellplasttillverkare är roligare
                                Ett par skivor cellplast kostar ca: hundralappen.

                                En BTN-bakgrund går runt på tre till femtusen spänn.

                                Livslängden på en cellplastbakgrund är riktigt lång, om man inte snålar med betongspacklet vill säga.

                                Hoppas på att få se mer egentillverkat istället för bara olika modulerade moduler.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                                Kommentar

                                Arbetssätt...